Silnik 1.4 TSI – czy warto kupić samochód używany z tym motorem?

Udostępnij
Wasza ocena
silnik 1.4 TSI

W artykule przeczytasz

Początkowo silnik 1.4 TSI zachwycał kierowców i ekspertów motoryzacji. Mimo niewielkiej pojemności potrafił wygenerować dużą moc. Niestety, radość była przedwczesna. Jaki naprawdę jest motor 1,4 TSI?

Koncern VAG przez długie lata słynął z produkcji dopracowanych pod kątem mechanicznym wolnossących jednostek napędowych. Konstrukcja była prosta, co przekładało się na trwałość silników odpornych na warunki eksploatacji. Serwis jednostek napędowych sprowadzał się do wymiany filtrów, oleju i napędu rozrządu. Rewolucję miał przynieść silnik 1.4 TSI. Co po przeszło 14 latach od debiutu tej jednostki na rynku można o niej powiedzieć i czy warto stawiać na samochody z tym silnikiem?

Silnik 1.4 TSI, czyli mała pojemność – duża moc

Co rzuca się w oczy to moc tych małolitrażowych silników, które generowały 122-125 KM lub 160-180 KM, jeśli wykorzystywały kompresor i turbosprężarkę. Niezależnie od wariantu silnik otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa i napęd rozrządu w postaci bezobsługowego łańcucha. Jako że połączenie bezpośredniego wtrysku i niewielkiej pojemności gwarantowały niskie opory podczas jazdy, przy odpowiednim stylu jazdy to również jednostka ekonomiczna. Niestety, nie była ona wolna od problemów.

Na czym polegają problemy z silnikiem 1.4 TSI?

Silnik 1.4 TSI zadebiutował w Golfie V generacji. Szybko pojawił się również na wyposażeniu innych modeli Volkswagena, ale też Seata, Audi czy Skody. Jego pierwsze oceny zawsze były takie same, a silnik zbierał wysokie noty wśród kierowców. Nic dziwnego, ponieważ dobra dynamika i niskie spalanie to coś, co zawsze oceniane jest wysoko.

Jednak po kilku miesiącach i pokonaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów zaczynały się problemy. Według niezależnych mechaników wynikają one z licznych wad projektowych, ale i słabej jakości materiałów. Powszechnym problemem jest łańcuch rozrządu i cały jego osprzęt. Nie dość, że dość szybko ulega on rozciągnięciu, a nawet zerwaniu, to dodatkowo nietrwałe są napinacze i ślizgi. Awaryjny jest również wariator zmiennych faz rozrządu, jeżeli oczywiście występuje on w danej wersji.

Silnik o oznaczeniu EA111 stworzono przy wykorzystaniu słabej jakości elementów, które nie wytrzymują normalnej eksploatacji. Sytuacji nie poprawia też długi interwał wymiany oleju, który wynosi aż 30 000 km. Tak długi okres sprawia, że środek smarny nie jest w stanie skutecznie smarować najważniejszych elementów, również rozrządu. Co w takiej sytuacji? Wyjściem jest profilaktyczna wymiana rozrządu, co jednak niesie w sobie koszty rzędu nawet 3000 zł. W innym wypadku kierowca ryzykuje zerwaniem lub przeskoczeniem łańcucha, co kończy się uszkodzeniem silnika i kosztownym jego remontem lub nawet wymianą. Dlatego częstotliwość wymiany oleju należy skrócić do 10-15 tys. km.

Poza tym bezpośredni wtrysk paliwa wymagał zastosowania wrażliwych wtryskiwaczy. Do ich uszkodzenia może dość przez jednorazowe zatankowanie paliwa słabej jakości. Koszt ich regeneracji jest ogromny i wynosi około 500 zł za sztukę. Silnik 1.4 TSI problemy ma więc bardzo różne, a to nie koniec. Mechanicy wskazują również na wysokie zużycie oleju silnikowego oraz pęknięte tłoki i pierścienie tłokowe. Zwłaszcza ryzykowny jest motor wsparty przez kompresor i sprężarkę. Wprawdzie zapewnia on dobre osiągi, ale jest awaryjny i drogi w serwisie.

Silnik 1.4 TSI EA211

W 2012 roku niemiecki producent stworzył niemal całkowicie nową jednostkę napędową 1.4 TSI o oznaczeniu EA211. To silnik zupełnie inny od awaryjnego poprzednika, który był wolny od szeregu wad fabrycznych występujących w EA111. Nie zastąpił on jednak całkowicie awaryjnej jednostki, gdyż ta produkowana była aż do 2015 roku.

Pozostawiono rzecz jasna bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Najpoważniejszą różnicą jest wprowadzenie napędu realizowanego wytrzymałym paskiem, którego żywotność producent określił na ponad 200 tys. km. Wprawdzie mechanicy sugerują jego wymianę po pokonaniu 100-120 tys. km, ale koszt tej operacji jest znacznie tańszy niż przy silniku z łańcuchem. Wynosi bowiem jedynie 600 zł. Poza tym od 2017 roku zaczęto montować system odłączania cylindrów podczas spokojnej jazdy oraz filtr cząstek stałych.

W nowszym silniku rozwiązano również problem pękających tłoków i pierścieni. Regularnie kontrolować trzeba natomiast poziom oleju silnikowego. Również w tym przypadku producent deklaruje interwał wymiany na poziomie 30 000 km. Jednak dbając o turbinę, warto go skrócić, gdyż jej regeneracja to wydatek rzędu ok. 1500 zł. Natomiast nadal pilnować trzeba jakości tankowanego paliwa. Słabej jakości benzyna sprzyja bowiem uszkodzeniu wtryskiwaczy.

Silnik 1.4 TSI EA211 nadal przekonuje dobrymi osiągami. Oferuje też cichą pracę i rozsądne spalanie. W porównaniu do poprzednika to zdecydowanie lepsza jednostka napędowa, w zasadzie nie stanowi ona większego ryzyka.

Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.4 TSI?

Kierowcy, którzy znaleźli sobie odpowiadający im samochód z silnikiem 1.4 TSI, muszą się dobrze zastanowić. Przynajmniej w przypadku zakupu auta z motorem EA111, co jest sporym ryzykiem. Jeżeli już to musi on mieć możliwie krótkie okresy wymiany oleju, udokumentowaną historię serwisową czy rozsądny przebieg, w którego weryfikacji pomaga Raport Historii Pojazdu. Jeszcze lepiej, jeżeli jest on po naprawach gwarancyjnych. Zresztą przypomnienie kierowcy o awaryjności tego silnika jest również dobrym argumentem do negocjacji ceny danego egzemplarza. Na przykład przy zakupie szóstej generacji Golfa, o którym więcej w artykule pt. Używany Volkswagen Golf VI – na co uważać?“. Najbezpieczniej natomiast postawić na samochód z silnikiem 1.4 TSI EA211. Ryzyko poważniejszej awarii jest wówczas znikome. Samochód jest też wystarczająco dynamiczny i ekonomiczny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 52 Średnio: 4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.