Czym jest raport TUV?
Raport TUV 2023 powstał dzięki danym zebranym z 9,6 mln przeglądów wykonanych w Niemczech między lipcem 2021 roku a czerwcem 2022 roku. W całym raporcie znalazło się aż 226 modeli samochodów. Klasyfikuje się tylko te auta, które na stanowiskach diagnostycznych stawiały się w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Co nie jest bez znaczenia, auta zostały podzielone według wieku, tj.:
- samochody osobowe 2- i 3-letnie,
- 4- i 5-letnie,
- 6- i 7-letnie,
- 8- i 9-letnie,
- 10- i 11-letnie.
Przeczytaj też: “Raport TUV 2023: ranking usterkowości samochodów w Niemczech”
Warto jednocześnie zauważyć, że w Niemczech badań technicznych nie przechodzi aż 20,2 proc. samochodów. Z całą pewnością po części jest to wynik znacznie bardziej drobiazgowych kontroli aut przez diagnostów. Sprawdza się szczegółowo m.in. sprawność hamulców, amortyzatorów, świateł, podwozia, opon czy układu wydechowego. Poza tym Niemcy jeżdżą coraz to starszymi samochodami. Eksperci wskazują, że po raz pierwszy średnia wieku auta osobowego w Niemczech przekroczyła 10 lat (10,1 roku). Tymczasem jeszcze w 2011 roku było to 8,3 roku.
Jak czytać raport TUV 2023?
Jak zauważyliśmy, TUV grupuje pojazdy według wieku. Poza tym określa on odsetek usterkowych egzemplarzy na tle ogólnej liczby danego modelu i rocznika. Zależność jest prosta: im niższy współczynnik usterkowości, tym lepiej, i odwrotnie – im jest on wyższy, tym dany model jest bardziej zawodny. Jako że każde badanie przebiega podobnie, a diagnosta wykonuje ten sam zestaw czynności, wyniki są obiektywne.
Najbardziej awaryjne samochody w wieku 2 i 3 lat:
- Dacia Logan (średni współczynnik usterkowości 11,6 proc.);
- Dacia Dokker (10,8 proc.);
- Citroen C3 Aircross (9,4 proc.);
- Volkswagen Sharan (9,4 proc.);
- BMW X5/X6 (8,8 proc.).
4- i 5-letnie:
- Dacia Duster (18,0 proc.);
- Volkswagen Sharan (17,1 proc.);
- BMW 2 Active Tourer (16,7 proc.);
- Seat Alhambra (16,6 proc.);
- Dacia Dokker (16,1 proc.).
6- i 7-letnie:
- Dacia Duster (24,4 proc.);
- Dacia Dokker (24,4 proc.);
- BMW serii 5/6 (23,8 proc.);
- Dacia Logan (23,5 proc.);
- Fiat Punto (22,5 proc.).
8- i 9-letnie:
- Dacia Logan (32,9 proc.);
- Fiat Punto (31,1 proc.);
- Dacia Duster (28,4 proc.);
- Ford Mondeo (28,0 proc.);
- Renault Twingo (22,5 proc.).
10- i 11-letnie:
- Renault Clio (36,4 proc.);
- Renault Twingo (35,9 proc.);
- Dacia Logan (35,6 proc.);
- Dacia Sandero (35,0 proc.);
- Fiat Panda (33,8 proc.).
Widać, że niezależnie od rocznika, w zestawieniu najbardziej usterkowych aut często przewijają się modele Dacii. Jeżeli zwrócić uwagę na samochody 10- i 11-letnie, ponieważ właśnie wiele takich aut używanych jest importowanych z Niemiec do Polski, źle wypadają także modele od Renault – Clio i Twingo, czy Fiat Panda.
Przeczytaj też: “Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!”
FAQ – najczęstsze pytania o zestawienie TUV 2023
TUV 2023 – co to za raport?
Raport TUV 2023 to zestawienie usterkowości aut. Klasyfikację stworzono na bazie 9,6 mln badań technicznych samochodów osobowych wykonanych w Niemczech w okresie jednego roku, od lipca 2021 do czerwca 2022 roku.
W jakich grupach wiekowych grupuje się samochody w raporcie TUV 2023?
W raporcie TUV samochody dzieli się pod względem modeli i rocznika. Tak więc grupy wiekowe, w jakich prezentuje się auta w raporcie TUV, to samochody 2- i 3-letnie, 4- i 5-letnie, 6- i 7-letnie, 8- i 9-letnie oraz 10- i 11-letnie.
Które samochody są najbardziej awaryjne auta w wieku 10 i 11 lat?
W grupie aut 10- i 11-letnich za najbardziej awaryjne modele uznano samochody marki Renault – Clio oraz Twingo. Dalej są dwie Dacie – Logan i Sandero, a następnie Fiat Panda.