Jak powstał raport TUV 2021?
Raport TUV 2021, wzorem lat poprzednich, powstał na podstawie danych zebranych przez niemieckie stacje diagnostyczne. Łącznie raport bazuje na 8,8 mln aut. W raporcie auta zestawiono w 6 segmentach. Poza tym podzielono je na 5 kategorii wiekowych.
Im mniejszy poziom usterkowości danego modelu, tym wyższe miejsce w rankingu. Warto też zaznaczyć, że przeglądu nie przeszedł aż co piąty samochód. Oznacza to, że nawet 20 proc. niemieckich aut, kiedy stawiały się one w stacji kontroli, nie nadawało się do jazdy.
Warto wziąć to pod uwagę, zwłaszcza że niemieckie samochody w dalszym ciągu cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Tym bardziej należy je sprawdzić na wielu płaszczyznach, m.in. przez raport VIN, szczegółowy przegląd i podczas jazdy próbnej. Natomiast sam proces importu auta zza zachodniej granicy w szczegółach opisuje artykuł pt. “Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!“.
Wracając do przeglądów będących podstawą dla raportu TUV, co dziesiąte auto poruszało się z usterkami, które nie dyskwalifikowały go z dalszej eksploatacji.
Co ciekawe, raport TUV 2021 wskazuje również, że Niemcy jeżdżą coraz starszymi samochodami. W minionym roku średni wiek pojazdu wyniósł tam 9,6 lat, podczas kiedy przed dekadą – 8,1 lat. Jeszcze lepiej było w 2002 r. – 6,9 lat.
Raport TUV 2021. Najlepsze auta w swoich klasach
Za najlepsze auto w raporcie – bez względu na wiek i segment – uznano SUV-a, jakim jest Mercedes GLC (usterkowość na poziomie 1,7 proc.). W podziale na klasy najlepsze były następujące modele:
- Segment A – Opel Adam (3,7 proc.),
- B – Audi A1 (3,3 proc.),
- C – Hyundai i30 (2,5 proc.),
- D – Opel Insignia (2,2 proc.),
- SUV – Mercedes-Benz GLC (1,7 proc.),
- Van – Mercedes-Benz Klasy B (2,2 proc.).
Raport TUV 2021. Podział ze względu na wiek (TOP 5)
Auta 2- i 3-letnie:
- Mercedes GLC (procentowy odsetek usterek – 1,7 proc.; śr. przebieg – 56 tys. km),
- Mercedes Klasy B (2,2 proc.; 37 tys. km),
- Opel Insignia (2,2 proc.; 37 tys. km),
- Porsche 911 (2,2 proc.; 24 tys. km),
- Mercedes SLC (2,4 proc.; 28 tys. km).
Auta 4- i 5-letnie:
- Porsche 911 (2,7 proc.; 42 tys. km),
- Porsche Macan (3,8 proc.; 70 tys. km),
- Opel Karl (3,8 proc.; 37 tys. km),
- Mercedes GLE (4,5 proc.; 88 tys. km),
- Mercedes SLC (4,6 proc.; 50 tys. km).
Samochody 6- i 7-letnie:
- Porsche 911 (4,1 proc.; 49 tys. km),
- Audi TT (7,3 proc.; 75 tys. km),
- Mercedes Klasy B (7,8 proc.; 78 tys. km),
- Volkswagen Touareg (8,6 proc.; 126 tys. km),
- Toyota Auris (8,6 proc.; 80 tys. km).
Samochody 8- i 9-letnie:
- Porsche 911 (6,7 proc.; 73 tys. km),
- Mercedes SLK (7,5 proc.; 71 tys. km),
- Audi TT (10 proc.; 95 tys. km),
- Mitsubishi ASX (11,5 proc.; 117 tys. km),
- Audi Q5 (12,2 proc.; 141 tys. km).
Auta 10- i 11-letnie:
- Porsche 911 (9,6 proc.; 73 tys. km),
- Audi TT (14,8 proc.; 115 tys. km),
- Honda Jazz (14,8 proc.; 102 tys. km),
- BMW X1 (15,9 proc.; 135 tys. km),
- Volkswagen Golf Plus (16,4 proc.; 109 tys. km).
Oczywiście raport TUV 2021 nie może być jedynym narzędziem, którym będziesz kierować się podczas szukania samochodu za zachodnią granicą. Kluczowy jest bowiem stan techniczny, ważna też historia pojazdu, a to wszystko w odniesieniu do wieku i ceny auta. Jednak niewątpliwie wskazuje on samochody, które statystycznie są mniej i bardziej usterkowe.