Do kogo należy część autostrady A2 na odcinku Konin – Świecko?
Autostrada A2, nazywana też Autostradą Wolności, biegnie równoleżnikowo przez centralne obszary Polski. To fragment drogi międzynarodowej E30. Przebiega od granicy z Niemcami w Świecku aż do granicy z Białorusią w Kukurykach. Dlatego biegnie przez kilka województw (lubuskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie, lubelskie) i łączy duże polskie aglomeracje (Poznań, Łódź, Warszawa).
Autostrada A2 w dużej części jest darmowa. Przypomnijmy, że od 1 lipca 2023 roku – dla motocykli i innych pojazdów o DMC do 3,5 t – bezpłatna jest cała autostrada A2 zarządzana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Opłat nie trzeba ponosić również na wcześniej płatnym odcinku między Strykowem a Koninem o długości 99 kilometrów.
Natomiast zapłacić trzeba za przejazd odcinkiem Konin – Świecko, który ma aż 255 kilometrów długości. To odcinek należący do Autostrady Wielkopolskiej, w której większościowe udziały ma firma Ki One, a więc dawny Kulczyk Holding.
- Odcinek Konin – Nowy Tomyśl (149 kilometrów) – zarządzany przez spółkę Autostrada Wielkopolska (AWSA);
- Odcinek Nowy Tomyśl – Świecko (106 kilometrów) – zarządzany przez spółkę Autostrada Wielkopolska II (AWSA II).
Wiele wskazuje na to, że zmieni się koncesjonariusz tego odcinka, który ma zostać sprzedany Francuzom. Nabywcą ma być francuski fundusz Meridian, który już teraz jest częściowym udziałowcem spółek AWSA i AWSA II. Ma on 26,3 proc. udziałów w spółce AWSA oraz 40 proc. w AWSA II. Cała transakcja ma opiewać na kwotę 700 mln euro i dojść do skutku jeszcze w 2023 roku.
Przeczytaj też: “Bezpłatne i płatne autostrady w Polsce od 1 lipca 2023 roku”
Ile kosztuje przejazd autostradą A2 Świecko – Konin – podwyżka od 11 września 2023
Koncesja na eksploatację autostrady A2 na odcinku Konin – Świecko została wydana w 1997 roku na 40 lat. Oznacza to, że wygaśnie dopiero w 2037 roku. Później ma przejść w posiadanie polskiego państwa.
Do 10 września 2023 roku w przypadku samochodów osobowych pokonanie kilometra płatnego odcinka kosztowało aż 0,40 zł. Oznacza to, że przejazd w jedną stronę całym odcinkiem oznaczał wydatek aż 102 zł, w obie – 204 zł. To bardzo dużo, a dwie spółki AWSA i AWSA II łącznie wygenerowały w 2022 roku przychód rzędu 1,2 mld zł.
Jeszcze drożej jest od 11 września 2023 roku. Wynika to z podwyżki opłat na odcinku Nowy Tomyśl – Konin. Po podwyżce za pokonanie 149-kilometrowego odcinka, w zależności od kategorii pojazdu, należy zapłacić:
- samochody osobowe – 90 zł (3 × 30 zł na każdym 50-kilometrowym odcinku; wcześniej 84 zł);
- samochody o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i samochody o dwóch osiach z przyczepami – 141 zł (3 × 47 zł; wcześniej 129 zł);
- samochody ciężarowe o trzech osiach oraz o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami – 216 zł (3 × 72 zł; wcześniej 198 zł);
- samochody ciężarowe o więcej niż trzech osiach oraz o trzech osiach z przyczepami – 327 zł (3 × 109 zł; wcześniej 300 zł);
- pojazdy ponadnormatywne – 900 zł (3 × 300 zł; wcześniej 840 zł);
- motocykle – 45 zł (3 × 15 zł; wcześniej 42 zł).
Podwyżkę opłat koncesjonariusz tłumaczy wysoką inflacją. Jednocześnie nie podniesiono opłat za przejazd 106-kilometrowym odcinkiem Nowy Tomyśl – Świecko. Oznacza to, że od 11 września 2023 roku przejazd całym 255-kilometrowym odcinkiem dla samochodu osobowego kosztuje 108 zł, a więc o 6 zł drożej niż przed podwyżką. Warto też zauważyć, że to już trzecia podwyżka na tej autostradzie w ostatnim czasie i druga w 2023 roku. Wcześniej opłaty za przejazd podniesiono bowiem w marcu 2023 roku.
Autostrada A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin – opłaty (stan na wrzesień 2023 roku)
Kategoria pojazdu | Cena przejazdu całym odcinkiem w jedną stronę | Cena przejazdu całym odcinkiem w dwie strony | Sprawdź aktualną cenę |
---|---|---|---|
Kategoria 1 (pojazdy o dwóch osiach) | 108 zł | 216 zł | TUTAJ |
Kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) | 181 zł | 362 zł | TUTAJ |
Kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) | 256 zł | 512 zł | TUTAJ |
Kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) | 367 zł | 734 zł | TUTAJ |
Kategoria 5 (pojazdy i zestawy pojazdów nienormatywnych) | 940 zł | 1880 zł | TUTAJ |
Kategoria 6 (motocykle) | 63 zł | 126 zł | TUTAJ |
Przynajmniej na razie wydaje się też mało prawdopodobne, że zgodnie z zapowiedziami rządzący podejmą próbę porozumienia się z koncesjonariuszami autostrady A2, aby również odcinek Konin – Świecko był darmowy. Jeżeli nawet tak się stanie, koncesjonariusze zażądają zadośćuczynienia. Dlatego koszty poniosą nie tyle kierowcy korzystający ze wskazanego odcinka A2, ile wszyscy podatnicy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o autostradę A2 Konin – Świecko
Do kogo należy płatny odcinek autostrady A2?
Odcinek Konin – Świecko to tak naprawdę dwa odcinki: Konin – Nowy Tomyśl (149 km, spółka Autostrada Wielkopolska) oraz Nowy Tomyśl – Świecko (106 km, spółka Autostrada Wielkopolska II). Większościowe udziały ma w nich firma Ki One. Po zmianach większość udziałów ma przejąć francuski fundusz Meridian, częściowy udziałowiec spółek AWSA i AWSA II. Wartość transakcji ma opiewać na kwotę 700 mln euro.
Ile kosztuje przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 dla samochodu osobowego?
Jeżeli jest to samochód o dmc do 3,5 t, przejazd całym odcinkiem kosztuje 108 zł, w dwie strony – 216 zł.
Czy autostrada A2 Konin – Świecko będzie bezpłatna?
Jest to mało prawdopodobne. Wymagałoby to bowiem negocjacji między rządem a koncesjonariuszami.
3 odpowiedzi
Zobaczymy co się zmieni, czy faktycznie S. Kulczyk ją sprzeda. Jeśli tak tzn że to był dobry moment na takie decyzje. Warto go poobserwować, świetnie zarządza swoimi biznesami.
I to czysta wina pisowców. Na całym swiecie mamy podatki od spadków i darowizn. Znajomy Francuz mi to prosto wytłumaczył: mam 7 mieszkań.
Pierwsze zostaje moje, trzecie też, piąte i siódme – przy dużym majątku podatek to 40%.
I pomyslcie co by było z tą autostradą gdyby rodzina Kulczyka musiała zapłacić podatek spadkowy……
PS. Każdy z moich dzieciaków odziedzicy po 5 mieszkań
Sebastian Kulczyk nie ma już udziałów w autostradowych spółkach. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rzeczpospolita”, w ostatnich dniach została ostatecznie dopięta transakcja sprzedaży firmy KI One, która miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.) Sprzedana została także Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2, a także budowlana spółka A2 Route. Należące do Kulczyka autostradowe aktywa kupił francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Wartość transakcji szacuje się na ok. 3 mld zł.