Dynamiczny i oszczędny
Hybrydowy układ i-MMD powstał z myślą o połączeniu przyjemności z jazdy, wynikającej z dynamicznego charakteru napędu, doskonałych osiągów oraz wyjątkowej oszczędności paliwa. W nowej Hondzie HR-V e:HEV dwa kompaktowe, wydajne silniki elektryczne, współpracują z 1,5-litrową jednostką benzynową i-VTEC. Moc układu to 96 kW (131 KM). Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 253 Nm.
Zobacz galerię zdjęć nowej Hondy HR-V 2021
Silnik benzynowy jedynie wspomaga elektryczny
Głównym wyróżnikiem układu i-MMD w nowej Hondzie HR-V e:HEV jest przeniesienie napędu na koła wprost z jednego z silników elektrycznych. Jednostka benzynowa pełni rolę wspomagającą. Efektem takiego rozwiązania jest natychmiastowa reakcja na naciśnięcie pedału gazu. W prowadzeniu nowy HR-V e:HEV przypomina więc auta w pełni elektryczne. Pod względem ekonomiki hybryda typu i-MMD oferuje najwięcej korzyści podczas jazdy miejskiej. Na krótkich trasach w mieście silnik elektryczny może być używany bez udziału jednostki benzynowej nawet przez ponad 80% czasu.
3 tryby jazdy Hondy HR-V 2021
Napęd w nowym SUV Hondy może działać w trzech różnych trybach, które przełączają się automatycznie, w zależności od warunków i stylu jazdy. Podczas poruszania się z niskimi i średnimi prędkościami HR-V e:HEV może korzystać jedynie z silnika elektrycznego. Przejście w tryb hybrydowy następuje, gdy styl jazdy wymaga wysokiego momentu obrotowego. Podczas jazdy na trasie, ze stałymi wyższymi prędkościami, napęd przejmuje silnik benzynowy. Wówczas pracuje jedynie w optymalnym dla niego zakresie obrotów – kiedy jego sprawność cieplna jest najwyższa, a spalanie najniższe.
Odrobinę historii – rozwój jednostki napędowej
Wyjątkowe osiągi nowego HR-V e:HEV to efekt ponad 20 lat badań i rozwoju Hondy w zakresie silników na paliwa alternatywne i z technologiami poprawiającymi oszczędność. Pierwszym modelem marki z napędem hybrydowym był Insight z 1999 roku. Zastosowany w nim układ IMA był konfiguracją równoległą. Główną rolę odgrywał silnik benzynowy. Jednostka elektryczna wspomagała go w razie potrzeby. Kolejnym ważnym kamieniem milowym w historii elektryfikacji Hondy był rok 2003 rok, kiedy to model Civic Hybrid – jako pierwszy w historii samochód z napędem hybrydowym – uzyskał certyfikat pojazdu o częściowo zerowej emisji – AT-PZEV (Advanced Technology Partial Zero-Emission Vehicle) od Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrznych (CARB). W 2010 roku Honda wprowadziła sportowe coupe CR-Z. Był to pierwszy na świecie samochód hybrydowy, wyposażonym w manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Kierowca dysponował trzema trybami jazdy – SPORT, ECON i NORMAL. Zaprezentowany w 2016 roku NSX był pierwszym, masowo produkowanym supersamochodem, w którym zastosowano zaawansowany sportowy układ hybrydowy. W 2019 na rynku europejskim miała premierę Honda CR-V Hybrid. Był to pierwszy hybrydowy SUV Hondy oferowany na starym kontynencie.
W trosce o środowisko
Wyeliminowanie negatywnego wpływu na środowisko jest aktualnie jednym z głównych kierunków działań Hondy. Do 2022 roku wszystkie główne modele marki w Europie będą zelektryfikowane. Honda wyznaczyła sobie także 2050 rok na osiągnięcie globalnie pełnej neutralności węglowej. Firma zakłada przyjęcie wielotorowego podejścia do źródeł energii, w tym paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, rozszerzenie stosowania baterii wielokrotnego użytku i próby opracowania produktów wykonanych w 100% z tworzyw przyjaznych dla środowiska. Plany elektryfikacji sektora samochodowego obejmować będą także sukcesywne zwiększanie udziału akumulatorowych pojazdów elektrycznych (EV) i pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCV) w całkowitej sprzedaży jednostkowej na wszystkich głównych rynkach. Celem Hondy jest osiągnięcie w tym obszarze poziomów: 40% do 2030 roku, 80% do 2035 roku, 100% do 2040 roku.