Założenia normy Euro 7
Wprawdzie producenci samochodów wywarli nacisk na europejskich urzędnikach, przez co złagodzono wymagania co do nowych silników, na tym dobre informacje się kończą. Nie można wykluczyć, że podanie do opinii publicznej bardziej restrykcyjnych założeń było celowe, aby po ich obniżeniu zadowolić przynajmniej część społeczeństwa i branży motoryzacyjnej. Faktem jest natomiast, że norma Euro 7 będzie problematyczna zwłaszcza dla silników wysokoprężnych.
Lista najważniejszych wytycznych i założeń normy Euro 7:
- obniżenie emisji tlenków azotu NOx o 35 proc. w porównaniu z normą Euro 6 dla samochodów osobowych i dostawczych bez względu na silnik – benzyniaki i diesle;
- obniżenie emisji tlenków azotu NOx o 56 proc. w porównaniu z normą Euro 6 dla samochodów ciężarowych i autobusów;
- spadek emisji cząstek z rury wydechowej o 13 proc. w porównaniu z normą Euro 6 dla samochodów osobowych i dostawczych;
- spadek emisji cząstek z rury wydechowej o 39 proc. w porównaniu z normą Euro 6 dla samochodów ciężarowych i autobusów;
- redukcja emisji cząstek stałych innych niż z rury wydechowej o 27 proc.;
- obowiązek monitorowania emisji spalin do osiągnięcia weku 10 lat lub przebiegu 200 000 kilometrów (norma Euro 6 wymaga zgodności z założeniami do wieku 5 lat lub przebiegu 100 000 kilometrów);
- w razie usterki i przekroczenia norm wysyłanie informacji do odpowiednich organów i chmury producenta;
- regulacja emisji pyłów powstających wskutek ścierania się opon (na razie nie ustalono poziomu);
- regulacja emisji pyłów powstających wskutek ścierania się klocków hamulcowych (do 2035 roku – 7 mg/km, od 2035 roku – 3 mg/km);
- uregulowanie trwałości akumulatorów w samochodach osobowych i dostawczych (ma to ograniczyć potrzebę częstszej wymiany akumulatorów).
Przeczytaj też: “Normy emisji spalin: Euro 6”
Co oznacza wprowadzenie normy emisji spalin Euro 7?
Nowa norma spalin to również wyższe koszty dla koncernów motoryzacyjnych. Jak łatwo się domyślić, koszty zostaną przeniesione na klienta końcowego. W przypadku aut osobowych nie muszą one być wysokie, ale nie jest to żaden pewnik. Teraz szacuje się, że w przypadku samochodów osobowych, zwłaszcza z silnikami benzynowymi, ich cena z tego powodu może podskoczyć o ok. 300 euro. Nie jest to wiele, ale należy pamiętać, że w ciągu kilku lat sytuacja może zmienić się na niekorzyść nabywców. Gorzej wygląda to przy dieslach, których unowocześnianie może być mało opłacalne. Dlatego norma Euro 7 może oznaczać koniec samochodów spalinowych z silnikiem wysokoprężnym pod maską.
Natomiast bez wątpienia znacznie droższe będą pojazdy ciężarowe i autobusy. Już teraz przewiduje się, że może to być wzrost rzędu ok. 2500-3000 euro.
Norma emisji spalin w Raporcie Historii Pojazdu Autobaza
Od kiedy norma Euro 7 wejdzie w życie?
Jeżeli wszystko potoczy się zgodnie z planem, norma Euro 7 zostanie wprowadzona w dwóch etapach, tj.:
- od lipca 2022 roku – samochody osobowe i dostawcze;
- od 2027 roku – pojazdy ciężarowe i autobusy.
Podsumowując, mimo iż nie będzie ona tak radykalna, jak początkowo zakładano, norma emisji spalin Euro 7 na pewno da się we znaki kierowcom. Można mieć pewność, że w związku z tym samochody będą droższe. Oprócz tego oznacza to niemal wyeliminowanie z rynku samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Opłacalna nie będzie też produkcja najmniejszych modeli aut, ponieważ dodatkowe podzespoły oczyszczające spaliny podbiją ich cenę do mało atrakcyjnych. Z kolei sygnalizowanie przekroczenie norm i wysyłanie tych informacji do producentów i innych organów, może nakładać kolejny obowiązek usunięcia usterek, których tak naprawdę nie ma, ponieważ na przykład wynika to z użytkowania pojazdu w warunkach jazdy miejskiej. To wszystko może doprowadzić do tego, że kierowcy sami o wiele chętniej przesiądą się na samochody elektryczne lub zostaną przy swoich dotychczasowych, starszych samochodach.
Przeczytaj też: “Norma Euro 6d od 1 stycznia 2021 roku”
Nic dziwnego, że nawet producenci, którzy zapowiedzieli całkowitą lub większościową elektryfikację swojej floty, krytykują planowane zmiany. To zrozumiałe, ponieważ dużą część środków, jakie koncerny mogłyby przeznaczyć na rozwój segmentu aut elektrycznych, będą musiały wydać na opracowanie rozwiązań, które sprostają zakładanym normom. Szacuje się, że sam Volkswagen może przeznaczyć na ten cel nawet 400 mln euro.
FAQ – najczęstsze pytania o przepisy i założenia normy Euro 7
Czym jest norma emisji spalin Euro 7?
Euro 7 to nowa norma emisji spalin, która przede wszystkim ma zmniejszyć emisję do atmosfery tlenków azotu NOx oraz cząstek stałych.
Kiedy zacznie obowiązywać norma Euro 7?
W przypadku aut osobowych i pojazdów dostawczych norma emisji spalin Euro 7 ma zacząć obowiązywać od lipca 2025 roku. Pojazdów ciężarowych i autobusów będzie dotyczyć od 2027 roku.
Jakie konsekwencje będzie mieć wprowadzenie normy Euro 7?
Po wprowadzeniu nowej normy spalin auta benzynowe będą droższe, a produkcja małych diesli przestanie być opłacalna. Mocno podrożeją też autobusy i pojazdy ciężarowe.