Którędy ubywa płyn chłodniczy?

Udostępnij
Wasza ocena
którędy ubywa płyn chłodniczy

W artykule przeczytasz

Zdarza się i to bardzo często, że wiele objawów poważnych awarii samochodowych jest przez ich właścicieli lekceważonych. W konsekwencji takie zaniedbanie grozi naprawdę potężnym wydatkiem finansowym. Doskonałym przykładem usterek, które generują wysokie koszty, jest ubywanie płynu chłodzącego. Którędy ubywa płyn chłodniczy?

Uszczelka pod głowicą

Większość kierowców ubywanie płynu chłodzącego kojarzy z usterką uszczelki pod głowicą. To jednak zdarza się stosunkowo rzadko, choć nie wolno tego wykluczyć. Jak sprawdzić stan tego elementu? Wystarczy przeprowadzić dwa testy, a więc zmierzyć poziom oleju przy pomocy bagnetu i skontrolować wizualnie korek wlewu. Przedostawanie się płynu chłodzącego do oleju towarzyszy zwiększeniu jego objętości, choć nie jest to regułą. Zawsze natomiast wynikiem takiej mieszanki będzie maź konsystencją podobna do majonezu. Jeżeli pojawia się ona na zewnętrznej części korka oleju, najprawdopodobniej odkryliśmy, gdzie i którędy ubywa płyn chłodniczy.

Pamiętać trzeba jednak, że taka mieszanina tworzy się wówczas, kiedy środek smarny miesza się z wodą, a ta zostaje skroplona w górnych partiach jednostki napędowej. Jeżeli samochód jest użytkowany na krótkich dystansach w warunkach miejskich, silnik nie osiąga optymalnej temperatury pracy, przez co układ przewietrzania skrzyni korbowej nie radzi sobie z wymianą gazów. Wówczas podejrzana konsystencja pod korkiem wlewu oleju nie jest niczym szczególnym. Pomóc może też sprawdzenie zbiornika wyrównawczego. Przy mieszaniu się oleju z płynem chłodniczym powstaje w nim ciemna i tłusta zawiesina.

Jak sprawdzić szczelność uszczelki i głowicy?

Domyślając się, którędy ubywa płyn chłodniczy, o ile przypuszczenia padają na uszczelkę czy chłodnicę, należy to jeszcze potwierdzić. Najlepiej w specjalistycznym warsztacie. Pomocne są również zestawy składające się z płynu reagującego na obecność CO2 oraz gumowego korka łączonego z plastikowym syfonem. Taki syfon umieszcza się w miejscu korka chłodnicy i zalewa płynem. Następnie wystarczy uruchomić silnik i odczekać, aż osiągnie on normalną temperaturę pracy. Opary z układu chłodzącego przedostają się wówczas do syfonu z płynem. CO2 w płynie chłodniczym pochodzić może tylko z gazów spalinowych, a więc jeżeli zmienia on kolor, to znak, że uszczelka pod głowicą najprawdopodobniej jest wypalona lub nawet pęknięta jest sama głowica, co zawsze oznacza spory wydatek.

Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w samochodzie zastosowano chłodnicę zaworu recyrkulacji spalin, którą znaleźć można w nowszych samochodach. Jej zadaniem jest obniżenie temperatury gazów spalinowych zawracanych do silnika, a w konsekwencji zmniejszenie ich objętości.

Chłodnica

Którędy ubywa płyn chłodniczy, jeżeli winna nie jest głowica? Problem leżeć może w chłodnicy. Płyn chłodzący najczęściej wycieka jej dolnymi narożnikami, co jest wynikiem zużycia uszczelniaczy łączących aluminiowy korpus z wykonanymi na ogół z tworzyw sztucznych panelami bocznymi. Łączenia najłatwiej sprawdzić chusteczką higieniczną, weryfikując, czy po zbadaniu danego obszaru chłodnicy nie jest ona zawilgocona i odbarwiona na kolor płynu chłodzącego.

Instalacja gazowa

Dokładnie skontrolować wszystkie połączania układu chłodzącego trzeba też w samochodach z instalacją gazu. Zdarza się, że wycieki wynikają z dosztukowanych przez montażystów LPG przewodów służących dogrzewaniu parownika takiej instalacji. Płyn chłodzący zniknąć może również zaraz po zamontowaniu gazu. To wynik źle odpowietrzonego układu po montażu takiej instalacji.

Korek i zbiorniczek wyrównawczy

Którędy ubywa płyn chłodniczy, jeżeli nie przez chłodnicę, głowicę i nie w wyniku montażu instalacji LPG? Winny może być uszkodzony korek lub sam zbiorniczek wyrównawczy. Zużyte korki to przypadłość spotykana często w dawnych Mercedesach, gdzie jednocześnie był on zaworem upustowym dla układu. W wielu pojazdach (m.in. Renault, Alfa Romeo) dochodzi też do niewidocznych na pierwszy rzut oka pęknięć zbiorniczka. Trudne do zdiagnozowania są też zużyte uszczelnienia.

Chłodnica skrzyni biegów

W samochodach z mocniejszymi silnikami płyn chłodniczy może lądować w skrzyni biegów, o ile są to automatyczne przekładnie z chłodnicą oleju. Ta często wpięta jest w obieg wody chłodnicy jednostki napędowej, stanowiąc jej integralną część. Zużycie uszczelnień może wówczas oznaczać mieszanie się płynu chłodzącego z olejem skrzyni biegów.

Nagrzewnica

Ostatnim elementem, którędy ubywa płyn chłodniczy, jest nagrzewnica. Niestety, stwierdzenie usterki jest tu bardzo trudne, gdyż w wielu autach dostęp do nagrzewnicy blokuje deska rozdzielcza. W nowszych pojazdach montowana jest ona w komorze silnika, a nagrzewanie kabiny to zadanie dla sterowanego serwomotorami systemu klap. Wyciek z nagrzewnicy to często charakterystyczny słodkawy zapach glikolu, który jest wyczuwalny we wnętrzu po włączeniu ogrzewania.

Wyjaśniliśmy, którędy ubywa płyn chłodniczy. Widać wyraźnie, że możliwości jest dużo. Ubytku płynu chłodzącego w żadnym wypadku nie można jednak lekceważyć, co może być niebezpieczne, jak i naraża na naprawdę duże straty finansowe. Ubywanie płynu chłodniczego i nieszczelności układu, o których pisaliśmy w artykule pt. “Przyczyny nieszczelności w układzie chłodzenia” to również brak optymalnych warunków roboczych dla jednostki napędowej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 36 Średnio: 3.9]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?