Zdarza się i to bardzo często, że wiele objawów poważnych awarii samochodowych jest przez ich właścicieli lekceważonych. W konsekwencji takie zaniedbanie grozi naprawdę potężnym wydatkiem finansowym. Doskonałym przykładem usterek, które generują wysokie koszty, jest ubywanie płynu chłodzącego. Którędy ubywa płyn chłodniczy?
Uszczelka pod głowicą
Większość kierowców ubywanie płynu chłodzącego kojarzy z usterką uszczelki pod głowicą. To jednak zdarza się stosunkowo rzadko, choć nie wolno tego wykluczyć. Jak sprawdzić stan tego elementu? Wystarczy przeprowadzić dwa testy, a więc zmierzyć poziom oleju przy pomocy bagnetu i skontrolować wizualnie korek wlewu. Przedostawanie się płynu chłodzącego do oleju towarzyszy zwiększeniu jego objętości, choć nie jest to regułą. Zawsze natomiast wynikiem takiej mieszanki będzie maź konsystencją podobna do majonezu. Jeżeli pojawia się ona na zewnętrznej części korka oleju, najprawdopodobniej odkryliśmy, gdzie i którędy ubywa płyn chłodniczy.
Pamiętać trzeba jednak, że taka mieszanina tworzy się wówczas, kiedy środek smarny miesza się z wodą, a ta zostaje skroplona w górnych partiach jednostki napędowej. Jeżeli samochód jest użytkowany na krótkich dystansach w warunkach miejskich, silnik nie osiąga optymalnej temperatury pracy, przez co układ przewietrzania skrzyni korbowej nie radzi sobie z wymianą gazów. Wówczas podejrzana konsystencja pod korkiem wlewu oleju nie jest niczym szczególnym. Pomóc może też sprawdzenie zbiornika wyrównawczego. Przy mieszaniu się oleju z płynem chłodniczym powstaje w nim ciemna i tłusta zawiesina.
Jak sprawdzić szczelność uszczelki i głowicy?
Domyślając się, którędy ubywa płyn chłodniczy, o ile przypuszczenia padają na uszczelkę czy chłodnicę, należy to jeszcze potwierdzić. Najlepiej w specjalistycznym warsztacie. Pomocne są również zestawy składające się z płynu reagującego na obecność CO2 oraz gumowego korka łączonego z plastikowym syfonem. Taki syfon umieszcza się w miejscu korka chłodnicy i zalewa płynem. Następnie wystarczy uruchomić silnik i odczekać, aż osiągnie on normalną temperaturę pracy. Opary z układu chłodzącego przedostają się wówczas do syfonu z płynem. CO2 w płynie chłodniczym pochodzić może tylko z gazów spalinowych, a więc jeżeli zmienia on kolor, to znak, że uszczelka pod głowicą najprawdopodobniej jest wypalona lub nawet pęknięta jest sama głowica, co zawsze oznacza spory wydatek.
Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w samochodzie zastosowano chłodnicę zaworu recyrkulacji spalin, którą znaleźć można w nowszych samochodach. Jej zadaniem jest obniżenie temperatury gazów spalinowych zawracanych do silnika, a w konsekwencji zmniejszenie ich objętości.
Chłodnica
Którędy ubywa płyn chłodniczy, jeżeli winna nie jest głowica? Problem leżeć może w chłodnicy. Płyn chłodzący najczęściej wycieka jej dolnymi narożnikami, co jest wynikiem zużycia uszczelniaczy łączących aluminiowy korpus z wykonanymi na ogół z tworzyw sztucznych panelami bocznymi. Łączenia najłatwiej sprawdzić chusteczką higieniczną, weryfikując, czy po zbadaniu danego obszaru chłodnicy nie jest ona zawilgocona i odbarwiona na kolor płynu chłodzącego.
Instalacja gazowa
Dokładnie skontrolować wszystkie połączania układu chłodzącego trzeba też w samochodach z instalacją gazu. Zdarza się, że wycieki wynikają z dosztukowanych przez montażystów LPG przewodów służących dogrzewaniu parownika takiej instalacji. Płyn chłodzący zniknąć może również zaraz po zamontowaniu gazu. To wynik źle odpowietrzonego układu po montażu takiej instalacji.
Korek i zbiorniczek wyrównawczy
Którędy ubywa płyn chłodniczy, jeżeli nie przez chłodnicę, głowicę i nie w wyniku montażu instalacji LPG? Winny może być uszkodzony korek lub sam zbiorniczek wyrównawczy. Zużyte korki to przypadłość spotykana często w dawnych Mercedesach, gdzie jednocześnie był on zaworem upustowym dla układu. W wielu pojazdach (m.in. Renault, Alfa Romeo) dochodzi też do niewidocznych na pierwszy rzut oka pęknięć zbiorniczka. Trudne do zdiagnozowania są też zużyte uszczelnienia.
Chłodnica skrzyni biegów
W samochodach z mocniejszymi silnikami płyn chłodniczy może lądować w skrzyni biegów, o ile są to automatyczne przekładnie z chłodnicą oleju. Ta często wpięta jest w obieg wody chłodnicy jednostki napędowej, stanowiąc jej integralną część. Zużycie uszczelnień może wówczas oznaczać mieszanie się płynu chłodzącego z olejem skrzyni biegów.
Nagrzewnica
Ostatnim elementem, którędy ubywa płyn chłodniczy, jest nagrzewnica. Niestety, stwierdzenie usterki jest tu bardzo trudne, gdyż w wielu autach dostęp do nagrzewnicy blokuje deska rozdzielcza. W nowszych pojazdach montowana jest ona w komorze silnika, a nagrzewanie kabiny to zadanie dla sterowanego serwomotorami systemu klap. Wyciek z nagrzewnicy to często charakterystyczny słodkawy zapach glikolu, który jest wyczuwalny we wnętrzu po włączeniu ogrzewania.
Wyjaśniliśmy, którędy ubywa płyn chłodniczy. Widać wyraźnie, że możliwości jest dużo. Ubytku płynu chłodzącego w żadnym wypadku nie można jednak lekceważyć, co może być niebezpieczne, jak i naraża na naprawdę duże straty finansowe. Ubywanie płynu chłodniczego i nieszczelności układu, o których pisaliśmy w artykule pt. “Przyczyny nieszczelności w układzie chłodzenia” to również brak optymalnych warunków roboczych dla jednostki napędowej.