Jak spada zasięg samochodu elektrycznego zimą – statystyki

Udostępnij
Wasza ocena
Zasięg samochodu elektrycznego zimą
Nie jest tajemnicą, że zasięg samochodu elektrycznego zimą spada nawet o kilkadziesiąt procent w porównaniu do tego, ile auto na prąd może pokonać latem, kiedy temperatury są znacząco dodatnie. Potwierdzają to ostatnie badania amerykańskiej organizacji Recurrent. Sprawdzamy, jak duże są to różnice na przykładzie aż trzynastu popularnych samochodów elektrycznych. Badanie wydaje się stosunkowo miarodajne, ponieważ dane zebrano z ponad 7000 samochodów elektrycznych, chociaż użytkowanych na terenie Stanów Zjednoczonych. Przeanalizowano dane z wielu urządzeń zbierających informacje o zużyciu energii w każdym z aut.

W artykule przeczytasz

Dlaczego zimą zasięg samochodów elektrycznych jest mniejszy?

W pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego zasięg samochodu elektrycznego zimą spada. Oczywiście decydująca nie jest tutaj pora roku, ale sama temperatura. Jeżeli spada ona poniżej zera, w ogniwach akumulatorów reakcje chemiczne i fizyczne zachodzą wolniej. Rośnie tzw. rezystencja, a więc opór elektryczny, który hamuje procesy fizyczne.

Oprócz tego silniki elektryczne nagrzewają się znacznie wolniej i nie produkują tyle ciepła, ile ich spalinowe odpowiedniki. W autach z konwencjonalnymi motorami generowane ciepło nagrzewa także pasażerów w kabinie. W przypadku aut elektrycznych silniki ledwo ogrzewają same akumulatory. Z kolei do ogrzania kabiny wykorzystuje się osobne urządzenia grzewcze pobierające prąd z akumulatorów trakcyjnych.

Zasięg samochodu elektrycznego zimą w statystykach

Recurrent to amerykańska organizacja, która chce oswajać kierowców w USA z autami elektrycznymi. W związku z tym przedstawia różne statystyki, które mają skłonić amerykańskich kierowców do przejścia na samochody elektryczne. Jednak dane nie zawsze są optymistyczne. W ujemnych temperaturach i to nawet kiedy mróz jest umiarkowany, zasięg aut na prąd potrafi spaść nawet o blisko 1/3.

Łącznie przebadano ponad 7000 egzemplarzy i trzynaście różnych modeli użytkowanych w Stanach Zjednoczonych. Zasięg badano w temperaturze:

  • dodatniej na poziomie 21 stopni Celsjusza;
  • ujemnej między -1 a -7 stopni Celsjusza.

 

Okazuje się, że w zależności od modelu, zasięg samochodu elektrycznego zimą spada od 3 do 32 proc. Jak łatwo się domyślić, największy spadek zasięgu odnotowano w tanich samochodach elektrycznych z mniejszymi akumulatorami.

Przeczytaj też: “Samochody z USA. Jak sprowadzić auto z Ameryki?

Samochody elektryczne o najmniejszym spadku zasięgu w ujemnej temperaturze:

  • Jaguar I-Pace (spadek o 3 proc.) – wszystko dzięki pompie ciepła, która kontroluje nagrzanie kabiny. Dodatkowo model jest wyposażony w zaawansowany system zarządzania termicznego. Dzięki temu auto przekazuje nadwyżki z silników elektrycznych do ogrzewania wnętrza.
  • Audi e-tron (spadek o 8 proc.) – niewielki spadek ten model również zawdzięcza skutecznej pompie ciepła i możliwości odzyskiwania energii powstającej przy pracy jednostki napędowej do ogrzania kabiny. Odzyskać można do 3 kW energii.

Samochody elektryczne o największym spadku zasięgu w ujemnej temperaturze:

  • Chevrolet Bolt (spadek o 32-proc.) – nie ma możliwości podgrzania baterii przed podróżą. W związku z tym akumulatory nie mogą już od początku pracować w optymalnej temperaturze, przez co tracą na wydajności.
  • Mustang Mach-E oraz Volkswagen ID.4 (spadek o 30 proc.) – żaden z modeli w standardzie nie ma pompy ciepła, chociaż niemiecki Volkswagen pozwala wyposażyć auto opcjonalnie w pompę.

Spadek zasięgu samochodu elektrycznego zimą w ujęciu procentowym:

  • Jaguar I-Pace – 3 proc.;
  • Audi e-tron – 8 proc.;
  • Tesla Model X oraz Tesla Model Y– 15 proc.;
  • Tesla Model 3 – 17 proc.;
  • Hyundai Kona oraz Tesla Model S – 19 proc.;
  • Nissan Leaf – 21 proc.;
  • Volkswagen e-Golf – 23 proc.;
  • BMW i3 – 24 proc.;
  • Ford Mustang Mach-E oraz Volkswagen ID.4 – 30 proc.;
  • Chevrolet Bolt – 32 proc.

Jak zwiększyć zasięg auta elektrycznego zimą – sposoby:

  • korzystanie z możliwości przygotowania baterii do jazdy – pozwala na to większość samochodów elektrycznych i można to zrobić nawet z poziomu aplikacji mobilnej, dzięki czemu akumulatory zaczną pracować w optymalnej temperaturze;
  • korzystanie z ogrzewania foteli kosztem nagrzewania kabiny – zwłaszcza podczas podróży w pojedynkę;
  • wyłączenie hamowania rekuperacyjnego – akumulatory pracujące w niskiej temperaturze nie odzyskują pełni energii;
  • wyłączenie zbędnych elementów wyposażenia – można do nich zaliczyć na przykład ambientowe podświetlenie, automatyczne składanie lusterek itp.;
  • po zakończeniu jazdy pozostawienie auta podłączonego do gniazdka (jeżeli takie są zalecenia producenta) – dzięki temu baterie są utrzymywane w odpowiedniej temperaturze i nie tracą zmagazynowanej energii.

 

Widać więc bardzo wyraźnie, że zimą zasięg samochodu elektrycznego może być zdecydowanie niższy. Z drugiej strony w najlepszych autach różnice nie są znaczące, ale warto mieć to na uwadze. Poza tym warto wiedzieć, jak zwiększyć zasięg aut elektrycznych, kiedy temperatury są ujemne.

FAQ – najczęstsze pytania o zasięg samochodu elektrycznego zimą

Czy mniejszy zasięg samochodu elektrycznego zimą jest normalny?

Tak, jest to w pełni zrozumiałe i normalne. W niskich temperaturach wolniej zachodzą reakcje chemiczne i fizyczne w ogniwach. Silniki elektryczne wytwarzają też mniej ciepła niż jednostki spalinowe.

Jak znacząco spada zasięg aut elektrycznych w ujemnych temperaturach?

Wszystko zależy od temperatury i samego modelu. Według amerykańskiej organizacji Recurrent, w temperaturze -7 st. Celsjusza, w porównaniu z temperaturą 21 st. Celsjusza, zasięg może być mniejszy nawet o ponad 30 proc.

Które samochody elektryczne mają najmniejszy spadek zasięgu w niskich temperaturach?

W badaniach najlepiej wypadł model Jaguar I-Pace, który zanotował spadek zasięgu zaledwie o 3 proc. W przypadku modelu Audi e-tron spadek wyniósł 8 proc.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: