Dlaczego zimą zasięg samochodów elektrycznych jest mniejszy?
W pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego zasięg samochodu elektrycznego zimą spada. Oczywiście decydująca nie jest tutaj pora roku, ale sama temperatura. Jeżeli spada ona poniżej zera, w ogniwach akumulatorów reakcje chemiczne i fizyczne zachodzą wolniej. Rośnie tzw. rezystencja, a więc opór elektryczny, który hamuje procesy fizyczne.
Oprócz tego silniki elektryczne nagrzewają się znacznie wolniej i nie produkują tyle ciepła, ile ich spalinowe odpowiedniki. W autach z konwencjonalnymi motorami generowane ciepło nagrzewa także pasażerów w kabinie. W przypadku aut elektrycznych silniki ledwo ogrzewają same akumulatory. Z kolei do ogrzania kabiny wykorzystuje się osobne urządzenia grzewcze pobierające prąd z akumulatorów trakcyjnych.
Zasięg samochodu elektrycznego zimą w statystykach
Recurrent to amerykańska organizacja, która chce oswajać kierowców w USA z autami elektrycznymi. W związku z tym przedstawia różne statystyki, które mają skłonić amerykańskich kierowców do przejścia na samochody elektryczne. Jednak dane nie zawsze są optymistyczne. W ujemnych temperaturach i to nawet kiedy mróz jest umiarkowany, zasięg aut na prąd potrafi spaść nawet o blisko 1/3.
Łącznie przebadano ponad 7000 egzemplarzy i trzynaście różnych modeli użytkowanych w Stanach Zjednoczonych. Zasięg badano w temperaturze:
- dodatniej na poziomie 21 stopni Celsjusza;
- ujemnej między -1 a -7 stopni Celsjusza.
Okazuje się, że w zależności od modelu, zasięg samochodu elektrycznego zimą spada od 3 do 32 proc. Jak łatwo się domyślić, największy spadek zasięgu odnotowano w tanich samochodach elektrycznych z mniejszymi akumulatorami.
Przeczytaj też: “Samochody z USA. Jak sprowadzić auto z Ameryki?”
Samochody elektryczne o najmniejszym spadku zasięgu w ujemnej temperaturze:
- Jaguar I-Pace (spadek o 3 proc.) – wszystko dzięki pompie ciepła, która kontroluje nagrzanie kabiny. Dodatkowo model jest wyposażony w zaawansowany system zarządzania termicznego. Dzięki temu auto przekazuje nadwyżki z silników elektrycznych do ogrzewania wnętrza.
- Audi e-tron (spadek o 8 proc.) – niewielki spadek ten model również zawdzięcza skutecznej pompie ciepła i możliwości odzyskiwania energii powstającej przy pracy jednostki napędowej do ogrzania kabiny. Odzyskać można do 3 kW energii.
Samochody elektryczne o największym spadku zasięgu w ujemnej temperaturze:
- Chevrolet Bolt (spadek o 32-proc.) – nie ma możliwości podgrzania baterii przed podróżą. W związku z tym akumulatory nie mogą już od początku pracować w optymalnej temperaturze, przez co tracą na wydajności.
- Mustang Mach-E oraz Volkswagen ID.4 (spadek o 30 proc.) – żaden z modeli w standardzie nie ma pompy ciepła, chociaż niemiecki Volkswagen pozwala wyposażyć auto opcjonalnie w pompę.
Spadek zasięgu samochodu elektrycznego zimą w ujęciu procentowym:
- Jaguar I-Pace – 3 proc.;
- Audi e-tron – 8 proc.;
- Tesla Model X oraz Tesla Model Y– 15 proc.;
- Tesla Model 3 – 17 proc.;
- Hyundai Kona oraz Tesla Model S – 19 proc.;
- Nissan Leaf – 21 proc.;
- Volkswagen e-Golf – 23 proc.;
- BMW i3 – 24 proc.;
- Ford Mustang Mach-E oraz Volkswagen ID.4 – 30 proc.;
- Chevrolet Bolt – 32 proc.
Jak zwiększyć zasięg auta elektrycznego zimą – sposoby:
- korzystanie z możliwości przygotowania baterii do jazdy – pozwala na to większość samochodów elektrycznych i można to zrobić nawet z poziomu aplikacji mobilnej, dzięki czemu akumulatory zaczną pracować w optymalnej temperaturze;
- korzystanie z ogrzewania foteli kosztem nagrzewania kabiny – zwłaszcza podczas podróży w pojedynkę;
- wyłączenie hamowania rekuperacyjnego – akumulatory pracujące w niskiej temperaturze nie odzyskują pełni energii;
- wyłączenie zbędnych elementów wyposażenia – można do nich zaliczyć na przykład ambientowe podświetlenie, automatyczne składanie lusterek itp.;
- po zakończeniu jazdy pozostawienie auta podłączonego do gniazdka (jeżeli takie są zalecenia producenta) – dzięki temu baterie są utrzymywane w odpowiedniej temperaturze i nie tracą zmagazynowanej energii.
Widać więc bardzo wyraźnie, że zimą zasięg samochodu elektrycznego może być zdecydowanie niższy. Z drugiej strony w najlepszych autach różnice nie są znaczące, ale warto mieć to na uwadze. Poza tym warto wiedzieć, jak zwiększyć zasięg aut elektrycznych, kiedy temperatury są ujemne.
FAQ – najczęstsze pytania o zasięg samochodu elektrycznego zimą
Czy mniejszy zasięg samochodu elektrycznego zimą jest normalny?
Tak, jest to w pełni zrozumiałe i normalne. W niskich temperaturach wolniej zachodzą reakcje chemiczne i fizyczne w ogniwach. Silniki elektryczne wytwarzają też mniej ciepła niż jednostki spalinowe.
Jak znacząco spada zasięg aut elektrycznych w ujemnych temperaturach?
Wszystko zależy od temperatury i samego modelu. Według amerykańskiej organizacji Recurrent, w temperaturze -7 st. Celsjusza, w porównaniu z temperaturą 21 st. Celsjusza, zasięg może być mniejszy nawet o ponad 30 proc.
Które samochody elektryczne mają najmniejszy spadek zasięgu w niskich temperaturach?
W badaniach najlepiej wypadł model Jaguar I-Pace, który zanotował spadek zasięgu zaledwie o 3 proc. W przypadku modelu Audi e-tron spadek wyniósł 8 proc.