Na grubość lakieru samochodowego uwagę zwraca wielu zmotoryzowanych, którzy szukają sobie auta na rynku wtórnym. Bez wątpienia dobry miernik lakieru, o ile zostanie użyty we właściwy sposób, pozwoli na rzetelną weryfikację powłoki lakierniczej auta. Z jakich warstw składa się powłoka lakiernicza, jak wykonać sam pomiar lakieru i interpretować otrzymane wyniki?
Warstwy powłoki lakierniczej
Kolor widoczny na karoserii jest tylko przedostatnią warstwą. Na grubość lakieru samochodowego składa się kilka powłok technologicznych. Jednocześnie warto podkreślić, że w branży motoryzacyjnej nie ma norm określających minimalną grubość lakieru. Wszystko zależy więc od producenta, choć można posłużyć się przybliżoną grubością poszczególnych warstw, do których — licząc od wierzchniej powłoki — należą:
- lakier bezbarwny — ok. 35 μm (mikrometrów; mikrometr = jedna milionowa metra);
- lakier bazowy (kolor) — ok. 20 μm;
- podkład (wypełniacz) — ok. 30 μm;
- grunt kataforetyczny — od 18 µm do 20 μm;
- warstwa fosforanowa — ok. 2 μm;
- ocynk — od 7 µm do 10 μm.
Grubość lakieru samochodowego w zależności od marki
Przeciętna grubość lakieru na samochodzie wynosi od 100 µm do 130 µm. Warto jednocześnie pamiętać, że w samochodach produkowanych w Europie po 2007 roku fabryczna grubość lakieru samochodowego jest cieńsza niż w starszych pojazdach.
Ponadto grubość powłoki samochodowej różni się w zależności od producenta. Każdy stosuje nieco inne grubości, a przy tym nanosi lakier w innych technologiach. Wedle ogólnej zasady, w markach japońskich i koreańskich oryginalna grubość lakieru samochodowego, biorąc pod uwagę elementy zewnętrzne typu maskę, błotniki, dach czy drzwi, wynosi ok. 70 µm – 100 µm. U producentów europejskich grubość powłoki lakierniczej ma od 100 µm do 160 µm.
Co ważne, grubości lakieru samochodowego są różne również dla aut tego samego modelu, a nawet danego egzemplarza. Inną grubość lakieru na elementach zewnętrznych, o których wyżej, mają na przykład słupki, progi czy kielichy (40 µm – 60 µm). Grubością lakieru różni się więc każdy element karoserii.
Po co mierzyć grubość lakieru samochodowego?
Grubość lakieru na samochodzie najczęściej sprawdza się przy zakupie samochodu z rynku wtórnego. W dalszym ciągu, a tyczy się to aut sprzedawanych w Polsce i importowanych z zagranicy, wiele samochodów jest wypadkowych, choć sprzedawcy zapewniają o ich bezwypadkowej przeszłości. W weryfikacji tych faktów pomaga między innymi sprawdzenie VIN, które daje wgląd w historię odnotowanych stłuczek i kolizji danego egzemplarza. Sprawdzić warto go także miernikiem lakieru. Wcześniej natomiast — sprawdzając na forach internetowych lub dzwoniąc do ASO — zweryfikować należy oryginalną grubość lakieru.
Oczywiście nie jest powiedziane, że samochód po wypadku nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Wiele zależy tu od rozmiaru uszkodzeń, co szerzej opisuje artykuł “Czy wszystkie samochody po kolizji nie nadają się do użytku?“. Pomiar grubości lakieru pozwala w dużym stopniu określić, czy samochód miał naprawy blacharsko-lakiernicze, a jeżeli tak, jest to dobry argument do negocjacji ceny za auto.
Jak zmierzyć grubość lakieru na samochodzie?
Pomiar grubości lakieru samochodowego należy rozpocząć od kalibracji urządzenia. Na kalibrację pozwala każdy miernik wysokiej jakości, który ma w zestawie płytki kalibracyjne. Sam pomiar najlepiej wykonać na czystej karoserii. Jeżeli przed oględzinami pojazd nie został umyty, miejsca przykładania sondy wystarczy przetrzeć szmatką. W innym wypadku kurz może zaburzyć wyniki pomiaru.
Sondę należy przyłożyć dokładnie, zwłaszcza mierniki z sondami płaskimi i dociskowymi. Najlepsza jest natomiast sonda kulkowa, która pozwala mierzyć grubość lakieru nawet na obłościach i załamaniach. Ponadto to urządzenie najprostsze w użyciu. Pomiar miernikiem lakieru powinien rozpocząć się od dachu przez kolejne elementy karoserii. Dla pewności grubość lakieru na każdym elemencie najlepiej zmierzyć w kilku różnych punktach. Obowiązkowo trzeba porównać wynik na symetrycznych elementach karoserii.
Jak interpretować grubość powłoki lakierniczej?
Wiedza na temat grubości oryginalnej powłoki lakierniczej i prawidłowy pomiar pozwalają ustalić ewentualne naprawy karoserii. Jeżeli to auto europejskie o fabrycznej grubości lakieru na poziomie 100 µm – 130 µm, wartość z miernika w wysokości od 200 µm do 300 µm oznacza ponowne lakierowanie. Jeżeli lakier ma grubość ponad 300 µm, wskazuje to na większą ingerencję, a wynik ponad 500 µm jest oznaką szpachlowania. Inaczej wygląda to przy samochodach azjatyckich. W ich przypadku podwójne lakierowanie sugeruje już wynik przeszło 150 µm.