23 modele Audi i Porsche wzywane do serwisów
Na razie akcja serwisowa na ładowarki dotyczy rynku amerykańskiego. Natomiast nie jest wykluczone, że wezwania serwisowe otrzymają również auta sprzedawane w Europie. Dlatego ewentualne wezwanie dla swoich samochodów na pewno powinni sprawdzić właściciele, którzy sprowadzili pojazd z USA.
Problem dotyczy wadliwych ładowarek (40 amp, 240 V). Urządzenia dołączano do 23 modeli, w tym aut z napędem elektrycznym (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV). Okazuje się, że podłączenie kabla do wadliwej i starej instalacji domowej może doprowadzić do pożaru wskutek osiągnięcia przez przewód wysokiej temperatury. W najlepszym przypadku kabel ulegnie uszkodzeniu. W ramach akcji serwisowej ładowarki zostaną wymienione na nowe. Będą to urządzenia wyposażone w czujnik temperatury wyłączający ładowarkę, jeżeli pojawi się zagrożenie pożaru. Wymiana ładowarek ma rozpocząć się w połowie 2024 roku.
Przeczytaj też: “Akcje serwisowe samochodów – czym są, jak z nich korzystać?”
Akcja serwisowa na ładowarki – modele objęte wezwaniem serwisowym
Łącznie w serwisach powinno stawić się ponad 130 000 właścicieli aut z ładowarkami stwarzającymi ryzyko pożaru. W zależności od modelu to samochody produkowane w latach 2019 – 2024. Na 23 modele aż 16 aut to samochody marki Porsche, 7 z nich należy do Audi.
- Audi: A7 (produkowane w latach 2021 – 2022), A8 (2020 – 2021), E-Tron (2019 – 2024), E-Tron GT (2022 – 2024), Q4 E-Tron (2022 – 2024), Q5 (2020 – 2024), RS E-Tron GT (2022 – 2024).
- Porsche: Cayenne E-Hybrid (produkowane w latach 2019 – 2024), Cayenne Turbo E-Hybrid (2024), Cayenne Turbo S E-Hybrid (2020 – 2023), Panamera 4 E-Hybrid (2021 – 2023), Panamera 4S E-Hybrid 2021 – 2023, Panamera Turbo S E-Hybrid (2021 – 2023), Taycan (2021 – 2024), Taycan 4 Cross Turismo (2022 – 2024), Taycan 4S (2020 – 2024), Taycan 4S Cross Turismo (2021 – 2024), Taycan GTS (2022 – 2024), GTS Sport Turismo (2022 – 2024), Taycan Turbo (2020 – 2024), Taycan Turbo Cross Turismo (2021 – 2024), Taycan Turbo S (2020 – 2024), Taycan Turbo S Cross Turismo (2021 – 2024).
Oprócz tego w modelu Porsche Taycan wykryto problem z akumulatorem. Zdarzało się, że system informował o przeładowaniu baterii, co także może prowadzić do samozapłonu instalacji. W tym przypadku problem dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych przed 22 czerwca 2023 roku, łącznie w liczbie 205 aut.
Przeczytaj też: “Wallbox – czym jest i jak działa przydomowa stacja ładowania samochodów?“
FAQ
Jakie auta obejmie akcja serwisowa na ładowarki?
Mowa o modelach aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. Łącznie to ponad 130 000 egzemplarzy z rynku amerykańskiego, a nie jest wykluczone, że akcja zostanie rozszerzona na auta z innych rynków, w tym samochody z Europy. Akcja serwisowa na ładowarki obejmie 23 modele, w tym 7 aut Audi i aż 16 Porsche. W przypadku samochodów Audi mowa modelach A7 (2021 – 2022), A8 (2020 – 2021), E-Tron (2019 – 2024), E-Tron GT (2022 – 2024), Q4 E-Tron (2022 – 2024), Q5 (2020 – 2024) oraz RS E-Tron GT (2022 – 2024). Samochody Porsche objęte akcją serwisową to Cayenne E-Hybrid (2019 – 2024), Cayenne Turbo E-Hybrid (2024), Cayenne Turbo S E-Hybrid (2020 – 2023), Panamera 4 E-Hybrid (2021 – 2023), Panamera 4S E-Hybrid 2021 – 2023, Panamera Turbo S E-Hybrid (2021 – 2023), Taycan (2021 – 2024), Taycan 4 Cross Turismo (2022 – 2024), Taycan 4S (2020 – 2024), Taycan 4S Cross Turismo (2021 – 2024), Taycan GTS (2022 – 2024), GTS Sport Turismo (2022 – 2024), Taycan Turbo (2020 – 2024), Taycan Turbo Cross Turismo (2021 – 2024), Taycan Turbo S (2020 – 2024) i Taycan Turbo S Cross Turismo (2021 – 2024).
W czym tkwi problem z ładowarkami dodawanymi do aut Audi i Porsche?
Problemem jest kabel, który może nagrzewać się do wysokich temperatur i wywołać pożar instalacji. Dotyczy to zwłaszcza starszych i wadliwych instalacji elektrycznych.
Jak producenci rozwiążą problem z wadliwymi ładowarkami?
Wadliwe ładowarki zostaną wymienione na urządzenia wyposażone w czujnik temperatury. Dzięki temu w razie ryzyka zaprószenia ognia ładowarka wyłączy się automatycznie.