Prędzej lub później otarcia, rysy, ubytki lakieru, czy nawet wykwity korozji pojawiają się na każdym aucie. Dla wielu to problem nie do rozwiązania, który wymaga wizyty w zakładzie blacharsko-lakierniczym, co wiąże się również z dość wysokim kosztem takich napraw. Rzeczywiście naprawa ubytków lakieru przy dużych uszkodzeniach jest trudna. Mimo wszystko i tak wiele z jego ubytków naprawić można samodzielnie i co najważniejsze nie narażając się przy tym na wysokie koszta. Jak to zrobić?
Czego będziesz potrzebować?
Zanim przystąpisz do naprawy, musisz zaopatrzyć się w odpowiednie produkty. Tak oto na pewno niezbędny będzie papier wodny (grubość “500“ – “800“), który służy do wyrównania oraz dotarcia podkładu przed nałożeniem lakieru. Do tego potrzebować będziecie także papieru ściernego o różnej grubości – “80“ oczyści najbardziej zniszczone miejsca, “240“ posłuży do dotarcia szpachli wykończeniowej, a “360“ do oczyszczania głębszych rys.
Konieczna będzie także szpachla czy podkład oraz dwa rodzaje lakieru – w sprayu i w słoiczku. Szpachlą wypełnia się głębsze ubytki. Pośród lakierów radzimy wybrać te akrylowe, a jeśli zarazem cenicie sobie wygodę to najlepiej też dostępne w sprayu. To samo tyczy się też lakieru, choć przy mniej widocznych ubytkach sprawdzić się powinien też lakier w słoiczku czy puszce.
Co poza tym? Jeśli chcecie mieć kompletny zestaw, warto pomyśleć dodatkowo o przemywaczu, rozpuszczalniku, kredzie maskującej czy paście lekkościernej. Na pewno przyda się też pistolet niskociśnieniowy, który podłączycie do kompresora i z jego pomocą nałożycie lakier, choć to już praktyka nieco bardziej zaawansowana.
Zarysowania
Naprawa ubytków lakieru w najprostszej wersji to poradzenie sobie z zarysowaniem. W tym przypadku wystarczająca będzie lekkościerna pasta. Najpierw fragment trzeba umyć i wysuszyć. W późniejszej kolejności rozetrzeć pastę miękką szmatką i ponownie pozostawić ją do wyschnięcia. Teraz pozostało Wam już tylko miejsce zarysowania zagruntować podkładem i nanieść na niego lakier.
Pęknięcie szpachli
W takiej sytuacji w pierwszej kolejności trzeba sięgnąć po papier ścierny o grubości “80″. Następnie miejsce to gruntujemy i nanosimy szpachlę. Po wyschnięciu docieramy ją papierem ściernym “240“ i ponownie gruntujemy, a koniec przecieramy papierem wodnym “500“ – “800“ i nakładamy lakier.
Wytarcie lakieru
Co natomiast, kiedy dojdzie do wytarcia lakieru, z czym najczęściej spotykamy się w okolicach progów, słupków i drzwi? Jeśli jest to zwykłe wytarcie i nie widać tam korozji wystarczy odtłuścić je benzyną ekstrakcyjną, a następnie w miejscu tym położyć nowy lakier. Prawda, że proste?
Korozja
Bardzo niekorzystnie na wygląd naszego auta wpływa również korozja. Z tą też możemy sobie poradzić samodzielnie, choć tylko wtedy, kiedy do czynienia mamy z niewielkimi pęcherzykami. Na początku element oczyszcza się grubym papierem ściernym, a następnie maluje podkładem antykorozyjnym. Potem pozostaje już tylko nałożyć farbę.
Jak zatem widzicie, naprawa ubytków lakieru wcale nie musi być tak skomplikowana, jak się wielu z nas wydaje. Na pewno warto niewielkie ubytki i inne zniszczenia lakieru spróbować usunąć osobiście. Jeśli będziecie robić to dokładnie i wykorzystacie do tego wszystkie niezbędne produkty, na pewno Wam się to uda.