Zalety podgrzewanych lusterek
Bezsprzecznie podgrzewane lusterka to wartość dodana auta. Lusterka z matami grzewczymi to duży komfort, ponieważ przy niskich temperaturach na zewnątrz nie trzeba mechanicznie oczyszczać tafli szkła skrobaczką. Jednak obok komfortu należy wskazać także na wyższy poziom bezpieczeństwa.
Podgrzewane lusterka to gwarancja lepszej widoczności w trudnych warunkach. Dzięki matom grzewczym woda osadzająca się na lusterkach szybciej odparowuje, co ma znaczenie podczas poruszania się w niekorzystnych warunkach pogodowych – mgły i opadów deszczu. Widoczność poprawia też brak rys, które na lusterkach bez podgrzewania mogą być wynikiem używania skrobaczek. Oczywiście dodatkowe wyposażenie to także wyższa wartość auta przy odsprzedaży.
Przeczytaj też: “Mata bitumiczna do samochodu – co to jest, jak zamontować?”
Jak działają podgrzewane lusterka?
Wydawać się może, że podgrzewane lusterka są stosunkowo nowym wynalazkiem. W rzeczywistości jest inaczej. Otóż pierwsze modele z takimi lusterkami pojawiły się już w latach 70. XX wieku.
Kluczowym elementem podgrzewanych lusterek są maty grzewcze podłączone do instalacji elektrycznej auta. Mechanizm działania jest prosty: po włączeniu zapłonu maty generują ciepło przenikające na zewnętrzną powierzchnię lusterka. W ten sposób wilgoć z tafli lusterek odparowuje dużo szybciej.
W związku z tym, że maty grzewcze są podłączone do instalacji, zrozumiałe są obawy o zwiększony pobór prądu. Te są jednak bezzasadne, ponieważ na podgrzewanie lusterek instalacja zużywa zaledwie kilka watów energii.
Czym są maty grzewcze?
Maty grzewcze to cienkie folie samoprzylepne z zatopioną metalową grzałką, szybko i skutecznie przewodzące ciepło. To produkty dostępne w różnych rozmiarach, wytrzymałe oraz odporne na uszkodzenia mechaniczne. Maty mają dodatni współczynnik temperaturowy rezystancji, dlatego ich moc spada wraz ze wzrostem temperatury otoczenia lub lusterka. Ma to zapobiegać przegrzaniu mat lub uszkodzeniu lusterek. Natomiast nadal warto wyłączać podgrzewanie po odmrożeniu lusterka i odprowadzeniu wody.
Zaletą mat grzewczych jest także niski koszt zakupu, ponieważ ich ceny zaczynają się od kilkunastu złotych. Nieco więcej należy zapłacić za maty większych rozmiarów oraz przeznaczone do lusterek asferycznych. Zawsze musi to być mata odpowiednich rozmiarów. W przeciwieństwie do mat grzewczych foteli nie można kupić większego produktu, a następnie przyciąć do odpowiedniego rozmiaru. Taka ingerencja grozi nieprawidłowym rozkładaniem się ciepła i wzrostem temperatury na powierzchni, co może nawet doprowadzić do pożaru.
Przeczytaj też: “Dokładka zderzaka – co to jest, ile kosztuje, jak zamontować?”
Jak zamontować maty grzewcze w lusterkach?
Zmiana lusterek zwykłych w podgrzewane nie musi być więc kosztowna. Zwłaszcza że cały proces montażu mat wykonać można samodzielnie. Wystarczy kilka godzin wolnego czasu. Natomiast jest przy tym potrzebna podstawowa wiedza z zakresu elektroniki samochodowej. Dlatego przy obawach o właściwe podłączenie mat lepiej zlecić to specjalistom. To samo dotyczy lusterek sterowanych elektrycznie, ponieważ osobie bez doświadczenia układ ten będzie utrudniał montaż mat.
Montaż mat grzewczych krok po kroku w zwykłych lusterkach bez sterowania elektrycznego:
- Odkręcić i wyjąć wkład lusterka wraz z elektryką.
- Odkleić szkło od korpusu lusterka – należy podgrzać szkło lusterka w celu zmiękczenia masy klejącej. W tym celu użyć można suszarki do włosów. Po rozgrzaniu masy można delikatnie odkleić szkło od korpusu lusterka. Należy przy tym zachować dużą ostrożność, żeby nie uszkodzić elementów lusterka.
- Oczyścić szkło lusterka – żeby usunąć pozostałości czarnej masy klejącej, najlepiej użyć denaturatu lub benzyny ekstrakcyjnej.
- Zamontować matę grzewczą do lusterka – matę do czarnego mocowania lusterka trzeba przykleić folią samoprzylepną. Wymaga to precyzji, żeby nie zakryć metalowych złączy.
- Przykleić szkło lusterka do maty.
- Przeciągnąć przewody do maty – przez otwory wewnątrz lusterka do konektorów mat grzewczych należy doprowadzić przewody o przekroju 2,5 mm. Doprowadzone przewody należy przylutować lub zacisnąć szybkozłączkami.
- Zamontować lusterko w obudowie i przykręcić do samochodu.
- Podłączyć przewody maty grzewczej do zasilania 12 V oraz masy pojazdu – przewody plusowe mat grzewczych muszą być podłączone do wiązki instalacyjnej, minusowe – do masy samochodu (np. w drzwiach). Ważne, żeby wybrać źródło prądu działające wyłącznie po uruchomieniu zapłonu. W innym wypadku, jeżeli podgrzewanie będzie włączone po wyjściu z auta, poskutkuje to rozładowaniem akumulatora. Popularnym rozwiązaniem jest podłączenie mat grzewczych do instalacji ogrzewania tylnej szyby. Dzięki temu nie trzeba stosować osobnego włącznika, a lusterka będą podgrzewane w momencie włączenia ogrzewania tylnej szyby. W przypadku aut ciężarowych maty muszą mieć napięcie znamionowe 24 V równe instalacji elektrycznej takich aut.
Przeczytaj też: “Złącze OBD 2 – co to jest, do czego służy, jak go używać?”
Przy montażu mat grzewczych nie należy się spieszyć. Nieprawidłowo wykonany poskutkuje problemami w działaniu urządzeń. W związku z tym zasadne jest zlecenie montażu mat specjalistom. Szczególnie że nie jest to wysoki koszt, ponieważ usługa powinna zamknąć się w kwocie kilkuset złotych.
Natomiast niewątpliwie warto zainwestować w podgrzewane lusterka. To duża korzyść zwłaszcza w sezonie zimowym, ale nie tylko. Szybsze odparowywanie wody zwiększy też bezpieczeństwo podczas poruszania się w warunkach mgły czy opadów przy temperaturach powyżej zera.
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/photos/car-mirror-rearview-mirror-winter-1145383/)
FAQ
Jak działają podgrzewane lusterka?
Pod taflami szkła lusterek znajdują się maty grzewcze podłączone do instalacji elektrycznej auta. Dzięki temu po włączeniu zapłonu maty generują ciepło, które przenika na zewnętrzną powierzchnię lusterka, co natomiast skutkuje szybszym odparowywaniem wilgoci.
Ile kosztują maty grzewcze do lusterek?
Zakup mat grzewczych jest niewielkim wydatkiem. Ceny takich produktów startują od kilkunastu złotych za sztukę.
Jak zamontować maty grzewcze w lusterkach?
Montaż mat wymaga demontażu lusterka włącznie z odklejeniem tafli szkła. Należy też prawidłowo podłączyć przewody maty grzewczej do instalacji elektrycznej samochodu. Dlatego przy braku przynajmniej podstawowej wiedzy z kategorii elektroniki samochodowej warto zlecić to specjalistom. Wydatek z tego tytułu nie powinien przekroczyć kilkuset złotych.
Jedna odpowiedź
Zamontowanie podgrzewanych lusterek zdecydowanie wydaje się być dobrym pomysłem, szczególnie zimą. Ale zastanawiam się, czy same maty grzewcze są wystarczające, czy może warto pomyśleć o dodatkowych opcjach wieczornej widoczności, na przykład o podgrzewaniu szyb? Czy miał ktoś styczność z matami grzewczymi do lusterek, które szybko się spalają lub przestają działać? Jakie macie doświadczenia w tej kwestii? Szukam czegoś sprawdzonego.