Jak elektromobilność dzieli Europę

elektromobilność w UE
Europa dwóch prędkości to już nie tylko zwykłe słowa. One stały się faktem, a widać je w danych ACEA za I kwartał 2021.

Elektromobilność wypiera diesla i dzieli Europę

Elektromobilność nie tylko przyczynia się do odwrotu diesla w Europie, ale i wyraźnie dzieli kraje wspólnotowe. Dzieli na bogatsze i te biedniejsze. Na naszych oczach odbywa się prawdziwa rewolucja, która spycha nas do narożnika i przestawi na poboczne tory. Europa dwóch prędkości właśnie stała się faktem.

Dane ACEA za I kwartał 2021 ukazały bowiem bezlitośnie istniejące podziały w krajach Wspólnoty Europejskiej. Stanowią je ogromne różnice w rozwoju elektromobilności.

 

Niemcy i Francja na szczycie

Nie trudno się domyśleć, iż na szczycie rankingu elektromobilności dziś w Europie stoją Niemcy i Francja. Świadczą o tym dobitnie liczby. Wg danych ACEA w I kwartale br. w Niemczech zarejestrowano 64,809 osobowych aut elektrycznych, a we Francji 30,491.

Również Wielka Brytania, która nie jest już we Wspólnocie Europejskiej nie odstaje zbytnio od czołówki. Zarejestrowano tam bowiem  31,779 aut elektrycznych, co daje jej  drugie miejsce na podium.

Jednak nawet w czołówce wyżej wymienionych państw widać różnice. Niemcy mają tyle rejestracji osobowych aut elektrycznych w I kwartale 2021, co prawie Francja i Wielka Brytania łącznie.

Dalej jest jeszcze większa przepaść. Za Niemcami, Wielką Brytanią i Francją znajdują się Włochy z liczbą rejestracji na poziomie 13 266 sztuk.

Na dalszych miejscach, również wcale nie jest lepiej. W Hiszpanii mamy 3,449 rejestracji. Portugalia, która od lat wdraża zachęty i plan rozwoju elektromobilności ma 1579 rejestracji, a Austria – ma 6,622 rejestracji.

Przy tak dużych różnicach oczywiste jest, że Niemcy i pozostałe kraje z czołówki szybciej będą w stanie osiągnąć neutralność klimatyczną niż kraje, w których liczba rejestracji nie przekroczyła w I kwartale 2021r. 1000 sztuk.

A do tych krajów oprócz Polski (940 rejestracji) należy jeszcze:

  • Bułgaria – 111 rejestracji
  • Chorwacja – 132 rejestracje
  • Czechy – 572 rejestracje
  • Cypr – 26 rejestracji
  • Estonia – 95 rejestracji
  • Grecja – 419 rejestracji
  • Węgry – 560 rejestracji
  • Litwa – 65 rejestracji
  • Łotwa – 65 rejestracji
  • Rumunia – 415 rejestracji
  • Słowacja – 157 rejestracji
  • Słowenia – 342 rejestracje

 

Oznacza to, że prawie połowa krajów należących do Unii Europejskiej (13 krajów na 27 państw członkowskich) ma średnią rejestracji na poziomie 300 sztuk osobowych aut elektrycznych na kwartał. Podczas, gdy czołówka krajów UE ma średnią kwartału na poziomie 36 188 rejestracji. Jest to ogromna przepaść i naprawdę trudno uwierzyć, że w najbliższym czasie, np. w okresie 5 lat, kraje te zbliżą się do chociażby połowy  ilości rejestracji krajów z czołówki. Patrząc na Polskę, to trudno uwierzyć, iż taki wynik będzie osiągalny nawet za 10 lat…

Elektromobilność w Europie
Opracowanie własne na podstawie danych ACEA

 

Elektromobilność w Polsce

Przy naszej strukturze rynku, gdzie 3/4 rejestrowanych pojazdów są to pojazdy z drugiej ręki (I miejsce benzyna, a po niej jest diesel) potrzeba zmiany pokoleniowej w myśleniu, ale to nie wszystko. Infrastruktura ładowania, wydajność sieci energetycznej, a przede wszystkim użyteczność aut elektrycznych, to podstawowe obszary rozwoju elektromobilności z którymi musimy się zmierzyć. I to nie tylko my. Dopóki na tym polu nie nastąpią istotne zmiany, trudno oczekiwać rekordów w rejestracji aut elektrycznych w Polsce.

Ponadto obecna sytuacja związana z panującą pandemią nie stwarza dobrych warunków dla upowszechniania tej idei wśród kierowców. Owszem, mamy wzrosty w rejestracji aut elektrycznych, ale nie są one znaczące na tle całej struktury rynku. Ponadto program dopłat do aut elektrycznych dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej przyniósł fiasko. Należałoby poszukać odpowiedzi dlaczego i dostosować strategię działań do realiów panujących na rynku…

 

Elektromobilność a cele dla EU

Czy zatem zasadne jest, aby kraje, które w oczywisty sposób są w stanie szybciej wywiązać się z realizacji elektromobilnych celów, mają większe zasoby finansowe i możliwości rozwoju, narzucały tempo ich wdrażania pozostałym członkom Unii Europejskiej …? Do czego ma to doprowadzić?

“Dlatego Niemcy i Francja nie powinny wyznaczać elektromobilnych celów dla Unii Europejskiej. Wytyczane przez te kraje cele są bowiem oderwane od rzeczywistości” – uważa Marek Trofimiuk, członek Zarządu, serwisu autobaza.pl

Widmo rosnących dopłat za emisje CO2 – czyli droższy prąd, osłabiony polski złoty, inflacja i ogólnie zła sytuacja finansowa naszego społeczeństwa z pewnością nie stanowią obecnie wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

Widać to wyraźnie w tempie rejestracji nowych aut elektrycznych na poziomie ok. 3760 sztuk rocznie (szacunek na podstawie danych ACEA za I kwartał 2021). Przy takim rytmie rejestracji ten wyśniony przez Premiera Morawieckiego milion nowych aut elektrycznych osiągniemy za … 266 lat. Natomiast UE planuje neutralność klimatyczną już w 2050 roku…

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych proponuje nowe znaki

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych proponuje nowe znaki

Wszystko wskazuje na to, że niebawem na polskich drogach pojawią się nowe znaki drogowe. Zaproponowało je Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, którym zależy na wspieraniu rozwoju w obszarze rynku elektromobilności. Oznakowanie będzie dotyczyć punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

Elektryki w Polsce. Przygotujcie się na nowy ład!

Czy nam się to podoba, czy nie, elektryki prężnie wkraczają w nasze życie. Wciąż tylko słyszymy o zwiększającej się liczbie tych aut w Polsce oraz o nowych rozwiązaniach zwiększających zasięgi. Samochody elektryczne wpychane są do naszej rzeczywistości jako swoisty must have i nikogo w UE nie obchodzi, że tym autem w Polsce daleko nie zajedziesz…