Elektryczne BMW i3 – ekologia kontra użyteczność

W artykule przeczytasz

Czy to awangardowe BMW i3 może sprawdzić się w naszej polskiej rzeczywistości…? Jak sobie poradzić z ładowaniem, kiedy mieszka się w bloku? Na ile starcza zasięg? Na te pytania odpowiemy właśnie w tym wpisie.

Elektryczne BMW i3 nie jest nowością na polskich drogach. Zdążyliśmy już się z nim oswoić, gdyż oferowane były np. w Warszawie w ofercie carsharingu. Sylwetka auta od razu rzuca się w oczy. Jest ona dość specyficzna i się wyróżnia na tle innych modeli aut. Producent zastosował podwójne lakierowanie, aby podkreślić nowoczesny i zarazem sportowy charakter auta. Jednym się podoba, inni mówią, iż jest to funkcjonalna paskuda. Jednak o gustach się nie dyskutuje więc niech każdy sam oceni, czy to auto mu się podoba, czy nie.

BMW i3 to wizytówka możliwości technologicznych BMW

Do wykonania tegoż auta użyto najnowocześniejszych technologii i można o nim powiedzieć, że jest ono swoistą wizytówką możliwości technologicznych BMW. Producent szczyci się, iż wyprodukowane zostało z materiałów z odzysku i nadaje się do recyklingu w 95%. Ma to być wyrazem świadomego stylu życia.  Akumulatory można wykorzystać jako zasobniki buforowe w instalacjach solarnych. Włókno węglowe można użyć ponownie w produkcji.

Podwozie wykonane zostało z aluminium, a nadwozie z karbonu, który jest lżejszy od stali i zdecydowanie bardziej wytrzymały. Elementy karoserii wykonane zostały z plastiku. Ma to obniżyć znacznie koszty jej naprawy, gdyż poszczególne nowe elementy nie są drogie. Niektóre można zakupić już w cenach poniżej 100 Є za szt. Np. w autoryzowanym serwisie przedni zderzak kosztuje ok.1800 zł, za tylny trzeba zapłacić już znacznie więcej bo ok. 7000 zł. Błotnik lewy przedni to wydatek ok. 1900 zł, z kolei reflektor ledowy kosztuje 6300 zł.

Wnętrze BMW i3

Wnętrze auta jest bardzo przestronne. Wysoka osoba bez problemu będzie komfortowo podróżowała z przodu. Z tyłu jest już trochę mniej miejsca, a wysoka osoba będzie dotykała głową do sufitu. Dlatego tylna kanapa powinna być zarezerwowana dla dzieci lub niewysokich osób. Kokpit jest prosty, stylowy i elegancki. Materiały te są miękkie i przyjemne w dotyku. Do tego wytrzymałe. Nawet w autach starszych – 7 czy 9 letnich nie widać ich zużycia lub jest ono na tyle małe, iż praktycznie niezauważalne. Czyli pomimo, iż użyto materiałów z odzysku jakość została zachowana.  Ponadto schowek z przodu zdobi drewno eukaliptusowe, które wygląda bardzo elegancko. Poszycie foteli wykonane zostało w 100% z poliestru.

Z racji braku słupka B, drzwi BMW i3 nie działają niezależnie. Najpierw trzeba zamknąć tylne drzwi, dopiero potem zamyka się przednieTakie rozwiązanie może być uciążliwe, szczególnie jeżeli chcemy się sami zamknąć od środka siadając na tylną kanapę. W praktyce jest to niewykonalne. Pojemność bagażnika wynosi 220l., a po złożeniu siedzeń nawet 1100l. Tylna kanapa przeznaczona jest dla dwóch osób. Nie ma też osobnego nawiewu.

Użyteczność BMW i3

Przy obecnym stanie infrastruktury ładowania w Polsce użyteczność tego auta należy rozpatrywać tylko i wyłącznie w kontekście jazdy po mieście. O trasach przelotowych nie ma sensu pisać, bo to auto nie było stworzone z myślą o wyjazdach w trasę czy wakacyjnych rodziny 2+2.

Po mieście autem tym jeździ się wprost genialnie. Dzięki silnikowi elektrycznemu, przyspieszenie jest bardzo dobre. Wystarczy lekko nacisnąć pedał gazu czy raczej mocy, aby auto żwawo ruszyło z miejsca. Producent podaje, iż BMWi3 rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 6,9 sekundy, co jak na auto miejskie jest naprawdę bardzo dobrym wynikiem.

Jednak są w Internecie testy pokazujące nieco wyższe wartości jeżeli chodzi o przyspieszanie. Przyspieszenie 0-100 km – 7,3 s. 60 – 100 km – 3s., 80 – 120 km – 4s. Prawdopodobnie zależy to od wersji auta – czy jest sportowa czy nie, czy od włączonego trybu jazdy bo mamy ich do wyboru aż 3.  Są to COMFORT, ECO PRO i ECO PRO +. Ten ostatni wydłuża zasięg w największym stopniu, ale też ogranicza działanie niektórych funkcji, np. klimatyzacji.

Po odpuszczeniu pedału mocy, auto natychmiast zaczyna wytracać prędkość. Przy umiejętnej jeździe praktycznie nie trzeba używać hamulca. W aucie miejskim bardzo ważna jest również zwrotność. I na tym polu BMW i3 jest godne pochwały. Jego promień skrętu wynosi bowiem 9,9m, co daje niesamowitą zwinność i zwrotność w jeździe po mieście.

Przy wyższych prędkościach w środku robi się głośno. Również na zakrętach należy pilnować się drogi, gdyż czuć przechył. Należy również dodać, iż w obecnym stanie prawnym elektryki mogą w dużych miastach jeździć po buspasie. Również za parkowanie nic się nie płaci w płatnych strefach parkowania.

Ładowanie

W Warszawie obecnie nie jest trudno znaleźć miejsce w w przestrzeni publicznej, gdzie będzie można naładować elektryka. Centra handlowe i parkingi typu P+R mają wyznaczone miejsca ładowania elektryków. Poza tym są specjalne aplikacje, które pokażą nam najbliższe stacje ładowania. Jeżeli ktoś mieszka w bloku, tak jak ja, i dysponuje miejscem na parkingu podziemnym, to może również tam naładować auto. Zrobienie wyjścia prądu wraz z indywidualnym licznikiem, to w moim przypadku byłby koszt 700 zł. Gdy podłączyłem się w garażu w garażu z 54% naładowania baterii o godzinie 9.30 to 100% baterii osiągnąłem o 16:45.

Ceny pojedynczego ładowania zależeć będą od stawki jaką płacisz za prąd. Jednak możemy przyjąć, że przy obecnych cenach prądu będzie to ok. 20 zł. Oczywiście jest to cena ładowania z domowego gniazdka. Przy zasięgu ok. 180 – 200 km opłata za 100 przejechanych km wyniesie ok. 10 zł. Porównując to np. do najnowszej hybrydowej Hondy Jazz, która ma spalanie po mieście na poziomie 4,0 – 4,5 l/100 km oznacza to, iż jazda BMW i3 będzie co najmniej o połowę tańsza.

Ładować można także korzystając z publicznych stacji. Ja skorzystałem ze stacji Atrium Reduta Warszawa. Użyłem złącza CCS do szybkiego naładowania auta. Wystartowałem z poziomu 25% baterii i 100% zasięgu miałem po 47 minutach. Doładowałem 24,95 kWh i kosztowało mnie to 52,15 zł. Zasięg zwiększył mi się o 160 km. Oznacza to, że koszt przejechania 100 km przy użyciu tej stacji ładowania wyniesie mnie niecałe 33 zł. Czyli prawie 3 x tyle co po ładowaniu z gniazdka na domowym parkingu.

Części zamienne

Elektryki chwalone są za znacznie dłuższą żywotność części eksploatacyjnych samochodu. Np. hamulce przy umiejętnej jeździe z wykorzystaniem rekuperacji wytrzymują nawet 100 tys. km. Jeżeli dojdzie do konieczności ich wymiany, to przednie klocki będą nas kosztować ok. 1500 zł, a tylne ok. 1300 zł w autoryzowanym serwisie.

W elektrykach ogumienie zużywa się szybciej. Dlatego przy zakupie używanego BMW i3 warto dokładnie przyjrzeć się oponom, aby sprawdzić, czy będą się one nadawały do jazdy. Warto sprawdzić ich koszt. My znaleźliśmy oferty promocyjne w cenie od ok. 500 zł/szt. 

Jeżeli zaś chodzi o naprawy baterii w używanych modelach, to BMW i3 daje możliwość wymiany pojedynczej celi, bez konieczności wymiany całej baterii, co znacznie obniża cenę naprawy. W tym miejscu należy dodać, że gwarancja producenta na baterię wynosi 8 lat lub 160 tys. km – w zależności co nastąpi pierwsze. Po upływie tego czasu należy więc spodziewać się spadku ich wydajności…

Serwisowanie auta jest oczywiście zalecane w autoryzowanym serwisie BMW. Jeżeli chcecie to robić na własną rękę, to upewnijcie się, że serwis posiada odpowiednio wykwalifikowanych i przeszkolonych pracowników, którzy będą potrafili zająć się z powodzeniem naprawą elektryka.

W przeszłości zdarzało się, że nawet niektóre autoryzowane serwisy aut elektrycznych miały problem w znalezieniu usterki. Byli tacy, co naprawiali importowane elektryki w serwisach AGD i RTV czy w punktach naprawy komputerów.

Jeszcze w 2019 roku, kiedy to na portalach aukcyjnych można było znaleźć kilka ogłoszeń na krzyż na używane elektryki,  niezłym wyzwaniem było, aby znaleźć serwis specjalizujący się w naprawie elektryków.

Dzisiaj po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła “serwis aut elektrycznych” bez problemu znajdziecie w większych miastach nieautoryzowane serwisy, w których będziecie mogli dokonać wymiany poszczególnych elementów baterii elektrycznej czy dokonać innych napraw. 

Kupić czy wypożyczyć?

Cena auta z 2018 roku w firmie Alphabet wynosi 89 900 zł. Jednak firma Alphabet daje ci również możliwość najmu długoterminowego, więc tak naprawdę nie musisz posiadać całej kwoty, aby cieszyć się jazdą elektrykiem. Możesz też wypożyczyć to auto przed podjęciem decyzji zakupowej, aby przekonać się czy sprawdzi się ono w warunkach w jakich funkcjonujesz.

Korzyści z wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego BMW i3 w firmie Alphabet to m. in.:

Podsumowanie

Generalnie jazda tym autem daje ogromną przyjemność. BMW i3 ma w zasadzie wszystkie cechy jakie powinno mieć użyteczne auto miejskie. Poszczególne tryby jazdy pozwalają wydłużyć zasięg lub podnieść komfort podróży – w zależności co jest dla nas w danym momencie bardziej niezbędne. Ładowanie nie będzie problematyczne, gdy będziemy mieli możliwość codziennego naładowania auta w przydomowym garażu. Na pewno jest to elektryk godny polecenia.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

opony z kauczuku w BMW

Nowe opony z naturalnego kauczuku

Przyjazne dla środowiska opony do BMW X5 z napędem hybrydowym plug-in: BMW Group jako pierwszy producent samochodów stosuje nowe opony Pirelli z naturalnego kauczuku z certyfikatem FSC i włókna z celulozy regenerowanej