Volkswagen Passat czwartej generacji
Volkswagen Passat B4 to czwarta generacja Passata. Ten konkretny model z fabryk wyjeżdżał w latach 1993-1997. W zasadzie to zmodernizowana wersja Passata B3. W porównaniu z poprzednią wersją, inżynierowie postanowili przeprojektować nadwozie, wprowadzić nowe jednostki napędowe, odświeżyć wnętrze i dodać nowe elementy wyposażenia.
Jak na środek lat 90. był to samochód bardziej kompletny i odpowiadał potrzebom wielu nabywców. Czy dziś, po latach eksploatacji, ten przeszło 20-letni samochód wart jest zainteresowania kierowców?
Nadwozie i wnętrze Passata B4
Jeżeli ktoś w Passacie wersji B4 szuka ładnego stylistycznie auta, musi poczuć się rozczarowany. Jednak należy wziąć poprawkę, że to samochód przeszło 20-letni. Zresztą w porównaniu z wersją B3 został on nieco unowocześniony.
Niewielkiej zmianie poddano przednią i tylną część nadwozia, pojawiła się m.in. klasyczna atrapa chłodnicy, a z tyłu zmieniono kształt lamp.
Ponadto inżynierowie zrezygnowali z przetłoczeń biegnących wzdłuż auta oraz szerokich listew pokrywających dolne partie drzwi, choć te były opcjonalne. Kolejne modyfikacje to już wynik liftingu modelu B4 w 1995 roku. Były to jednak zmiany stylistyczne sprowadzające się m.in. do przyciemnienia tylnych lamp.
O ile jak na obecne czasy Volkswagen Passat B4 jest pełen niedoskonałości pod kątem stylistyki, o tyle niewiele można mu zarzucić na płaszczyźnie funkcjonalności. Kabina pasażerska jest bardzo przestronna.
Poza tym auto ma duże bagażniki sięgające 495 l pojemności w sedanie i 465 l w kombi Variant. To o tyle ważne, że nie było problemu z montażem instalacji gazowej i to z zachowaniem w dalszym ciągu sporej przestrzeni bagażowej. Narzekać nie powinni też pasażerowie podróżujący z tyłu, którzy mają dużo miejsca na nogi.
Passat B4 może się też pochwalić stosunkowo dobrym zabezpieczeniem przed korozją. Oczywiście o ile nie jest to egzemplarz wypadkowy, co z uwagi na wiek wcale nie jest oczywiste. Jako że właśnie nieudolne naprawy blacharskie są główną przyczyną wykwitów rdzy w tym modelu, auto należy sprawdzić pod kątem jego wypadkowej przeszłości. Pomoże raport VIN, który zawiera w sobie udokumentowane stłuczki i kolizje.
Oglądając auto, warto zwrócić uwagę na…
Udając się na oględziny tegoż auta warto zwrócić uwagę e szczególności na elementy karoserii. Czy pasują do siebie i nie ma pomiędzy nimi zbyt dużych przerw…? Ze względu na wiek auta, trudne może być dopasowanie poszczególnych elementów, gdyby egzemplarz Volkswagena B4 uległ wypadkowi…
W różnym stanie może być natomiast wnętrze. Jeżeli poprzedni właściciele przynajmniej względnie dbali o auto, jest szansa, że używany Volkswagen Passat B4 będzie mieć stosunkowo dobrze zachowaną kabinę. Nawet mimo wieku i faktu, że materiały wykończeniowe nie były tu najwyższej jakości.
Niestety, Volkswagen Passat B4 wyposażenie ma z reguły bardzo ubogie. Tylko nieliczne egzemplarze są lepiej wyposażone. Niewiele aut ma klimatyzację, a standardem nie są też elektryczne szyby.
Często natomiast to samochody z szyberdachem, a więc warto sprawdzić jego działanie i szczelność tego elementu. Szczególnie należy zwrócić uwagę na uszczelkę. W jakim jest stanie? Czy nie jest popękana i uszkodzona… W razie potrzeby jej wymiana nie powinna być droga.
Volkswagen Passat B4 – silniki
Faktycznie, Volkswagen Passat B4 silniki ma różne, bo wybór jednostek napędowych był bogaty. Z uwagi na wiek trzeba jednak brać auto z motorem, który jest we względnie dobrym stanie, aniżeli wybrzydzać i szukać egzemplarza z najlepszą jednostką, jaką był diesel 1.9 TDI o mocy 90 KM. Może to być trudne, przynajmniej biorąc pod uwagę jego przebieg.
Dobrą alternatywą dla tego silnika jest generujący identyczną moc benzyniak 1.8. To ośmiozaworowy silnik z hydrauliczną regulacją luzu i jednopunktowym wtryskiem paliwa, który dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Nawet wówczas, kiedy zajdzie konieczność regeneracji jego głowicy, nie będzie to wielki koszt.
Ciekawym wyborem mogą być również egzemplarze z silnikami VR6 pod maską. Wprawdzie jest ich niewiele, ale Passat B4 zyskuje wówczas wartość kolekcjonerską. Wiele aut z tymi silnikami jest też dobrze wyposażonych.
Niestety, nie będzie to wówczas samochód dla kierowcy liczącego się z każdym groszem, bo mogący spalić nawet 15 l na 100 km. Zwłaszcza że i połączenie ich z instalacją gazową nie jest najlepszym pomysłem. Silniki te znoszą ją gorzej niż mniejsze benzyniaki.
Volkswagen Passat B4 – dane techniczne
Podwozie Passata B4
Przy tej wersji Passata sprawdzić trzeba przede wszystkim przekładnię kierowniczą, która szybko łapie luzy, a zdarzają się również wycieki płynu wspomagania. W miarę trwałe jest natomiast zwieszenie. Jeżeli wymaga ono remontu, serwis nie zrujnuje budżetu. Sworznie i tuleje przednich wahaczy są wymienne, a i sam rynek części zamiennych jest bardzo bogaty.
Sytuacja rynkowa vw Passat B4
Nie da się ukryć, że lata świetności Passata B4 dawno minęły. Obecnie nie jest to samochód szczególnie popularny na rynku wtórnym. Mimo wszystko, jeżeli uda się znaleźć egzemplarz w niezłym stanie, można się nad nim pochylić. Zwłaszcza wówczas, kiedy kierowca szuka sobie samochodu taniego w utrzymaniu i o przestronnej kabinie.
Volkswagen Passat B4 ceny ma bardzo różne, zależne od stanu utrzymania. Najtańsze egzemplarze nabyć można w okolicach 2 tys. zł, ale to auta mocno wyeksploatowane, w stanie, który nie gwarantuje nawet zaliczenia badania technicznego.
Na B4 w stosunkowo niezłym stanie przygotować należy co najmniej 5 tys. zł, choć najlepiej zachowane egzemplarze kosztują dwukrotnie więcej. Wówczas to samochód bezwypadkowy i z przebiegiem poniżej 300 tys. km.
Droższe są Passaty B4 z silnikami VR6, na które przeznaczyć trzeba w okolicach 15 tys. zł.
Oczywiście każdy z egzemplarzy, zwłaszcza że to auto wiekowe, trzeba dokładnie prześwietlić podczas przeglądu w warsztacie. Wiele mankamentów może ukazać jazda próbna, ale wcześniej zajrzeć trzeba w przeszłość auta, w czym pomaga Historia Pojazdu. To wiele kluczowych informacji o historii eksploatacji, ale nie tylko. Sprawdzenie VIN daje wgląd w:
- Dane techniczne egzemplarza
- Rejestr znanych odczytów przebiegu samochodu
- Historię znanych szkód i kolizji auta
- Historię sprawdzeń w serwisie autobaza.pl
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
- Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
- Adres miejsca montażu samochodu
- Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych, gdzie prezentowano auto
- Dane dotyczące fabrycznego wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
- Galerię zdjęć pojazdu
W innym wypadku, kiedy kierowca nabędzie mocno wyeksploatowany egzemplarz, musi być przygotowany na częste naprawy, bo psuć się w zasadzie może wszystko. Oczywiście przy większym budżecie, rzędu co najmniej 20 000 zł, lepiej kupić nowszego Passata. Na przykład B6, który na czynniki pierwsze został rozłożony w artykule pt. “Volkswagen Passat B6 – jak sprawuje się po latach?“.
3 Responses
Po tej aferze Volkswagena nawet za darmo bym nie brała.
Szkoda, bo akurat miałem nowego VW do oddania.
Jeden z najlepszych modeli passata. Do chwili obecnej volkswagen nie zrobil lepszego modelu passata.