Opel Vectra C
Opel Vectra C to dość eleganckie auto z całkiem przestronną kabiną. Model miał z powodzeniem zastąpić inne Ople – nie tylko Vectrę B, ale także drugą generację Omegi. Plany udało się zrealizować, ponieważ Vectra C była bezsprzecznie jednym z hitów sprzedażowych. W związku z tym, że najmłodsze egzemplarze są z 2008 roku, aktualnie zakup Vectry C wiąże się z pewnym ryzykiem. Jednak przy dokładnym sprawdzeniu egzemplarza, zwłaszcza w przypadku wybranych wersji silnikowych, nadal może to być ciekawy wybór na tanie auto segmentu D.

W artykule przeczytasz

Opel Vectra C (2002 – 2008) jako następca drugiej generacji (Vectra B)

Opel Vectra C to samochód osobowy segmentu D zaprezentowany w 2002 roku. Pojazd zbudowano na płycie podłogowej GM Epsilon I, stosowanej także w kilku innych modelach (m.in. Fiat Croma, Cadillac BLS, Saab 9-3 drugiej generacji). Model zjeżdżał z taśm produkcyjnych w kilku krajach: Rüsselsheim (Niemcy), Ellesmere Port (Wielka Brytania), Kair (Egipt) i Zaporoże (Ukraina).

Samochód mógł się podobać, zwłaszcza biorąc poprawkę, że to model z początku XXI wieku. Na ówczesne lata Vectra C miała dynamiczną sylwetkę. W przednim pasie wzrok przykuwa para trójkątnych reflektorów z przodu, między którymi znalazł się centralny wlot powietrza przecięty chromowaną listwą z logo Opla. Boki są odrobinę pudełkowate. Większe różnice w zależności od wariantu nadwozia występują z tyłu.

Sedan ma szybko opadającą linię dachu, wyraźnie zarysowaną pokrywę bagażnika i klosze z paskami oddzielającymi od siebie poszczególne światła. W Vectrze 3. z nadwoziem liftback dach opada o wiele wolniej, z kolei z tyłu rysuje się niewielki spojler stanowiący zamknięcie dużej klapy bagażnika. Ten jest tu również praktyczniejszy, oferując od 500 do 1360 l pojemności. Jeszcze inaczej wygląda olbrzymie kombi z nieco opasłym tyłem. Pudełkowy kształt ciągnie się do wyoblonej pokrywy bagażnika. Specjalnie na potrzeby wersji kombi zwiększono rozstaw osi z 2700 do 2830 mm. Korzystnie odbija się to na przestrzeni z tyłu. Kombi zapewnia także od 530 do 1850 l wolnej przestrzeni w bagażniku.

W całym toku produkcji Vectra 3. przeszła jeden face lifting. W 2005 roku zmodernizowano przednie reflektory i zderzak. Zmiany dotknęły także paletę silników. Również w 2005 roku pojawił się Opel Vectra C OPC. Produkcję zakończono w 2008 roku. Jego następcą jest Opel Insignia.

Opel Vectra C Caravan

Przeczytaj też: “Opel Astra K w wersji hatchback i kombi (Sports Tourer) – dane techniczne, wyposażenie, jak sprawdzić?

Kalendarium Opla Vectry III

  • 2002 – prezentacja Opla Vectry C z nadwoziem liftback, sedan i kombi.
  • 2003 – prezentacja Opla Signum (nadwozie hatchback).
  • 2005 – face lifting i prezentacja usportowionej wersji OPC.
  • 2008 – zakończenie produkcji.

Wymiary Opla Vectry trzeciej generacji w nadwoziu kombi (caravan), sedan, liftback i hatchback

Opel Vectra 3. generacji był dostępny w trzech nadwoziach jako:

  • 4-drzwiowy sedan.
  • 5-drzwiowy liftback.
  • 5-drzwiowe kombi (Opel Vectra C Caravan).

 

Był jeszcze 5-drzwiowy hatchback dostępny od 2003 roku, ale ten wariant sprzedawano jako Opla Signum.

Sedan Liftback Kombi Hatchback (Signum)
Długość 4596 mm (4611 mm po liftingu) 4596 mm (4611 mm po liftingu) 4822 mm (4839 mm po liftingu) 4636 mm
Szerokość 1798 mm 1798 mm 1798 mm 1798 mm
Wysokość 1460 mm 1460 mm 1500 mm 1466 mm
Rozstaw osi 2700 mm 2700 mm 2830 mm 2830 mm
Pojemność bagażnika Od 500 do 1050 litrów Od 500 do 1360 litrów Od 530 do 1850 litrów Od 365 do 1410 litrów
Pojemność zbiornika paliwa 61 litrów 61 litrów 60 litrów 61 litrów

Wyposażenie – Opel Vectra Elegance, Sport, Cosmo, GTS i OPC

Opel Vectra był dostępny w kilku wersjach wyposażenia (Elegance, Sport, Cosmo, GTS i OPC). W standardzie znalazły się między innymi aktywne zagłówki na fotelu kierowcy i pasażera, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, tempomat, komputer pokładowy oraz radio. Natomiast bezpieczeństwo podnosiły kurtyny powietrzne, airbagi oraz system ABS z ESP.

We wnętrzu postawiono na twarde materiały wykończeniowe, ale plastiki są dobrze ze sobą spasowane. Auto oferowało także charakterystyczną deskę rozdzielczą i kwadratowe dysze nawiewów z plastikowymi roletami. Naturalnie poszczególnymi funkcjami należy sterować fizycznymi przyciskami, których liczba nieco przytłacza. Średnie wrażenie robi także żółty wyświetlacz.

Vectra C

Przeczytaj też: “Samochód osobowy Opel Corsa C – dane techniczne, wyposażenie, jak sprawdzić?

Opel Vectra C – silniki

Opel Vectra trzeciej generacji był dostępny z kilkunastoma jednostkami napędowymi. Większość z palety stanowiły benzyniaki, natomiast na rynku wtórnym dominują egzemplarze z silnikiem Diesla. Niezależnie od wariantu samochód miał napęd na przednie koła, bez odmian 4×4.

Moment obrotowy był przenoszony przez 5 lub 6-biegowe skrzynie manualne bądź automaty. Przekładnie automatyczne były oferowane z mocniejszymi silnikami benzynowymi i wszystkimi motorami wysokoprężnymi, nie licząc dwulitrowego Diesla. Poza tym ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Easytronic oferowano benzyniaka 1.8.

Silniki Diesla 8V, 16V i 24V – 1.9 CDTI, 2.0 DTI, 2.2 DTI i 3.0 CDTI (dane techniczne)

Silnik Moc Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Prędkość maksymalna Lata produkcji
1.9 CDTI 8V 100 KM 13,8 s 186 km/h 2005 – 2009
1.9 CDTI 8V 120 KM 11,5 s 200 km/h 2004 – 2009
1.9 CDTI 16V 150 KM 9,8 s 217 km/h 2004 – 2009
2.0 DTI 16V 101 KM 13,0 s 192 km/h 2002 – 2005
2.0 DTI 16V 125 KM 10,8 s 206 km/h 2002 – 2005
3.0 CDTI 24V 177 KM 9,3 s 226 km/h 2003 – 2005
3.0 CDTI 24V 184 KM 8,9 s 230 km/h 2005 – 2009

Pośród egzemplarzy z silnikiem wysokoprężnym pod maską, warto rozejrzeć się za samochodami napędzanymi przez silnik 1.9 CDTI. To motor trwały, bezawaryjny i ekonomiczny.

Silniki benzynowe 8V, 16V i 24V – 1.6, 1.8, 2.0 Turbo, 2.2, 2.8, 2.8 OPC, 3.2 (dane techniczne)

Silnik Moc Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Prędkość maksymalna Lata produkcji
1.6 16V 100 KM 12,5 s 192 km/h 2004 – 2006
1.6 16V 105 KM 12,6 s 194 km/h 2006 – 2009
1.8 16V 122 KM 11,2 s 203 km/h 2002 – 2006
1.8 16V 140 KM 10,7 s 210 km/h 2006 – 2009
2.0 Turbo 16V 175 KM 9,1 s 230 km/h 2003 – 2009
2.2 16V 147 KM 10,2 s 216 km/h 2002 – 2004
2.2 16V DIRECT 155 KM 9,4 s 218 km/h 2004 – 2009
2.8 24V 230 KM 7,3 s 250 km/h 2005 – 2006
2.8 24V 250 KM 6,9 s 250 km/h 2006 – 2009
2.8 OPC 24V 255 KM 6,7 s 250 km/h 2005 – 2006
2.8 OPC 24V 280 KM 6,3 s 250 km/h 2006 – 2009
3.2 24V 211 KM 7,5 s 248 km/h 2003 – 2005

Który silnik benzynowy wybrać do instalacji LPG, a jaki do dynamicznej jazdy?

W przypadku silników benzynowych najlepszym wyborem jest silnik 1.8 (np. Opel Vectra 1.8 Elegance). To silnik zapewniający kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem. Poza tym może on współpracować z instalacją LPG.

Fani dynamicznej jazdy mogą poszukać Opla Vectry 2.0 Turbo lub 2.2. Na szczycie jest wersja OPC lub ponad 3-litrowy benzyniak V6, ale wówczas należy liczyć się z dużo wyższym spalaniem. Pozostaje jeszcze motor 1.6, ale Opel z tym silnikiem jest mało dynamiczny.

Przeczytaj też: “Samochód osobowy Opel Zafira B czy C – wady, zalety, jak sprawdzić minivana?

Usterki Opla Vectry C

Próby czasu nie wytrzymuje zawieszenie. Problemy dotyczą między innymi łączników stabilizatora, sworzni, tulei wahaczy, łożysk kolumn resorujących osi przedniej czy tylnych wahaczy. Vectra C ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Niestety, awaria nawet jednego z jego elementów może doprowadzić do rozregulowania geometrii tylnej osi. Jego konsekwencją jest ściąganie na bok i nierównomierne ścieranie się opon.

Szybko uszkodzeniu ulegają także elementy układu kierowniczego, w tym drążki kierownicze i przekładnia. W przypadku tej ostatniej awarie najczęściej są wynikiem wycieków oleju przekładniowego. Niezauważone mogą doprowadzić do jej całkowitego zniszczenia.

Żeby zapobiec awariom zawieszenia, układu kierowniczego czy napędowego, mechanicy zalecają wymianę gumowych elementów tych podzespołów w momencie pojawienia się pierwszych luzów czy wycieków. Mowa o osłonie przegubu napędowego, gumach stabilizatora, tulei wahaczy, silentblockach, poduszkach amortyzatora czy osłonie przekładni kierowniczej. Spore problemy generuje także elektronika pokładowa. Natomiast Opel Vectra C nie ma większych problemów z korozją.

Opel Signum

Swoje mankamenty mają także silniki. W związku z wiekiem auta należy liczyć się z tym, że wiele egzemplarzy służyło do regularnego pokonywania setek kilometrów drogami krajowymi i międzynarodowymi, a więc mają one wysokie przebiegi. Dlatego jednostki napędowe mogą wymagać dofinansowania. Przy samochodzie z silnikiem Diesla najbezpieczniej postawić na egzemplarz z motorem 1.9 (np. Opel Vectra 1.9 CDTI Elegance), szczególnie jeżeli nabywca szuka auta ekonomicznego. Mniej bezpieczny jest silnik 2-litrowy. Natomiast Opel Vectra 2.2 DTI ma częste usterki układu doładowania. Najdroższa w naprawie, a przy tym również awaryjna, jest jednostka 3-litrowa.

Bezawaryjne w tym modelu Opla nie są również silniki benzynowe, ale zwykle nie narażają na wysokie koszty. Najbezpieczniej wybrać motor 1.8, ewentualnie 2.2. To dobry wybór w stosunku mocy do spalania. Dodatkowo to silniki dobrze znoszące LPG, aczkolwiek dla większej jednostki tylko w odmianie bez bezpośredniego wtrysku paliwa.

W przypadku benzyniaków uwagę należy zwrócić na nietrwały układ rozrządu w silnikach 1.6 i 1.8. Wymianę paska, napinaczy, a najlepiej całego zestawu zaleca się przeprowadzać co 90 tys. km. Podobnie jest w silniku 2.2 napędzanym łańcuchem, który zużywa się po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

Jak sprawdzić Opla Vectrę C?

Opel Vectra C był popularnym samochodem w swoim segmencie. Model przekonywał przestronną kabiną, akceptowalnym komfortem jazdy i niskimi kosztami eksploatacji. Było to również auto stosunkowo bezpieczne. Między innymi kurtyny i poduszki powietrzne sprawiły, że w testach zderzeniowych Euro NCAP samochód otrzymał 4 gwiazdki w 5-stopniowej skali. Poza tym nowa Vectra C była tańsza niż wiele innych aut konkurencji z tego segmentu.

Mimo iż nie jest to pojazd bezawaryjny, normalna eksploatacja nie grozi wieloma usterkami. Również ceny części zamiennych nie są wygórowane, a tym samym można uniknąć wysokich kosztów serwisu. Pod tym względem trzecia generacja Vectry jest dobrym wyborem.

Oczywiście wiele zależy od stanu technicznego pojazdu, dlatego koniecznie egzemplarz powinien obejrzeć mechanik. Usterki ujawnić może także jazda próbna. Natomiast jeszcze wcześniej, bo już na etapie selekcji, pomoże raport VIN. W ten sposób można wyeliminować egzemplarze ze sfałszowanym przebiegiem czy o wypadkowej przeszłości. Raport na podstawie numeru VIN ukaże także fabryczne wyposażenie.

zdjęcia: wikipedia.org (https://pl.wikipedia.org/wiki/Opel_Vectra#Trzecia_generacja)

Ocena naszych czytelników
[Suma: 8 Średnio: 4.1]

FAQ

Jakim autem jest Opel Vectra 3. generacji?

To przedstawiciel segmentu D. Auto produkowano od 2002 do 2008 roku. Model występował jako sedan, liftback, kombi (caravan) oraz hatchback (Opel Signum).

Z jakim silnikiem wybrać używanego Opla Vectrę C?

W przypadku egzemplarzy z silnikami benzynowymi warto poszukać Vectry z motorem 1.8 l. Pośród diesli dobrym wyborem jest silnik 1.9 CDTI.

Jak sprawdzić używanego Opla Vectrę C?

Na etapie selekcji pomaga Raport Historii Pojazdu. Pozwala on sprawdzić rzeczywisty przebieg i odnotowane szkody. Oczywiście auto wymaga też sprawdzenia w warsztacie oraz przetestowania w trakcie jazdy próbnej.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.