Mazda CX-60 – SUV nowej generacji od Japończyków

Udostępnij
Wasza ocena
Mazda CX-60 – SUV nowej generacji od Japończyków
Mazda CX-60 jest obecnie największym i najmocniejszym modelem w ofercie producenta z Hiroszimy. Wielu motoryzacyjnych ekspertów zauważa, że japoński SUV z napędem pełnej hybrydy (PHEV) to najważniejsza premiera 2022 roku, chociaż w sprzedaży pojawią się też egzemplarze, które pod maską będą mieć silniki spalinowe. Sprawdzamy, co oferuje Mazda CX-60, jakie są jej ceny i jak wypada na tle coraz szerszej konkurencji SUV-ów segmentu D.

W artykule przeczytasz

Nadwozie Mazdy CX-60

Mazda CX-60 to model zbudowany na modułowej platformie tylnonapędowej Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, zaprojektowanej specjalnie z myślą o SUV-ach. Samochód sprawia wrażenie dynamicznego i eleganckiego, z wydłużonym przodem, mocno ściętym tyłem i muskularnymi przetłoczeniami wzdłuż boków oraz na pokrywie silnika.

Z przodu nowej Mazdy możemy zaobserwować pionowy, potężny grill z trójwymiarowym logo japońskiej marki. Uwagę zwracają też stosunkowo niewielkie reflektory z układem świateł do jazdy dziennej w kształcie litery “L”. Ten sam motyw zastosowano również w ledowych lampach z tyłu pojazdu. Pewnym mankamentem są chromowane końcówki wydechu, które okazują się atrapami.

W zależności od wersji możemy otrzymać egzemplarz na 18- lub 20-calowych felgach aluminiowych. W sumie nowa Mazda będzie dostępna w ośmiu kolorach nadwozia: Jet Black, Deep Crystal Blue, Sonic Silver, Platinum Quartz, Arctic White, Rhodium White Premium Metallic, Machine Grey i Soul Red Crystal.

Mazda CX-60 – wymiary:

  • długość: 4745 mm,
  • szerokość: 1890 mm,
  • wysokość: 1680 mm,
  • rozstaw osi: 2870 mm.

Jednocześnie Japończycy podkreślają, że mimo dużych rozmiarów, udało im się uzyskać niski współczynnik oporu powietrza (Cx = 0,29). Waga Mazdy CX-60 PHEV to ok. 2000 kg. Sam akumulator umieszczono w podłodze między przednią i tylną osią. Dzięki temu nie wpływa on negatywnie na przestronność kabiny i bagażnika. Dla uzupełnienia dodajmy, że w wersji hybrydowej Mazda CX-60 PHEV może holować przyczepy o masie do 2500 kg.

Jeżeli uwzględnimy schowek pod uchylaną podłogą, ma on 570 litrów pojemności. Po rozłożeniu oparć tylnej kanapy pojemność bagażnika zwiększa się nawet do 1726 l. 

Sporo do zaoferowania Mazda CX-60 ma również w obszarze funkcjonalności i ilości miejsca dla pasażerów. Kierowca i pasażerowie mogą czuć się swobodnie z przodu i z tyłu. Siedziska są dobrze wyprofilowane i odpowiednio przytrzymują uda. Nie brakuje też przestrzeni na nogi, sporo jest jej również nad głową, przynajmniej dla osób o wzroście do ok. 185 cm. Przestronności wnętrzu dodaje także panoramiczny dach o wymiarach 1060 × 995 mm, aczkolwiek ten nie jest dostępny jako standard w bazowym pakiecie.

Mazda CX-60 ma też drzwi otwierające się pod kątem niemal 90 stopni, co docenią rodzice montujący foteliki i usadzający w nich swoje pociechy. Z drugiej strony CX-60 nie będzie oferowana w wersji dla 7 osób. Na 7-osobową Mazdę trzeba poczekać do 2023 roku, kiedy w sprzedaży pojawi się model CX-80.

Napęd i dane techniczne Mazdy CX-60 PHEV

W pierwszej kolejności w salonach pojawi się Mazda CX-60 PHEV, a więc hybryda plug-in ładowana z gniazdka. Łącznie jej układ napędowy będzie mieć moc 327 KM, z kolei maksymalny moment obrotowy wyniesie 500 Nm. Napęd na cztery koła i-Active AWD będzie dostarczany poprzez 8-biegowy automat ze sprzęgłem wielopłytkowym i motorem elektrycznym zintegrowanym z funkcją prądnicy. CX-60 jest więc najmocniejszym modelem japońskiego producenta w historii. Na taki układ składa się 4-cylindrowy silnik benzynowy (Skyactiv-G, pojemność 2,5 l, moc 192 KM) oraz elektryczny (wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy 17,8 kWh, moc 136 KM).

Do 100 km/h auto rozpędzi się w 5,8 s, a jego prędkość maksymalna będzie ograniczona elektronicznie do 200 km/h. Według testów WLTP średnie spalanie wyniesie zaledwie 1,5 l na 100 km. W trybie elektrycznym (EV) ta hybryda typu plug-in pokona dystans do 63 km i będzie poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h. Naładowanie akumulatora z gniazdka (230 V) ma trwać do 4 godzin. Oprócz EV kierowca może skorzystać z czterech innych trybów: Normal, Sport, Off-Road, Towing, dopasowując tym samym działanie napędów do warunków drogowych.

W samym prowadzeniu pomaga także znakomicie dostrojone zawieszenie. Postawiono na większą sztywność nadwozia i zastosowano metalowe przeguby kulowe. Pomaga też system Kinematic Posture Control. Układ poprawia trakcję i zapobiega nadmiernym wychyleniom nadwozia podczas hamowania oraz pokonywania zakrętów przy dużej prędkości.

Przeczytaj też: “Kia EV6 – samochód roku 2022 (Car of the Year 2022)

Dwa silniki Diesla i benzyniak

Japończycy uważają, że największy udział w sprzedaży nowego modelu będą mieć egzemplarze z napędem hybrydowym. Mimo wszystko japoński koncern dołączy do oferty dwa silniki Diesla (przełom 2022 i 2023 roku) oraz jednostkę benzynową (2023). Nie znamy na razie ich mocy, aczkolwiek można domniemywać, że będzie to około 300 KM. Poza tym zdradzono już pewne szczegóły:

  • benzyniak sześciocylindrowy Skyactiv-X pojemności 3 l z napędem na tylne koła;
  • słabszy diesel sześciocylindrowy Skyactiv-D o pojemności 3,3 l z napędem na tylne koła;
  • mocniejszy diesel sześciocylindrowy Skyactiv-D o pojemności 3,3 l z napędem na cztery koła i-Active AWD.

Wiemy też, że diesle wykorzystają technologię M Hybrid Boost i będą współpracować z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy z zaawansowanym systemem rekuperacji. Z kolei benzyniak w trybie SPCCI będzie mógł pracować jak silnik wysokoprężny.

Wnętrze Mazdy CX-60

Duże wrażenie nowa Mazda robi również wewnątrz. W kabinie widać połączenie nowoczesnej technologii z wysoką jakością wykończenia, a to wszystko przy zachowaniu japońskiej stylistyki i sztuki. W oczy rzuca się sposób łączenia materiałów, w tym klonowego drewna, skóry i chromu. Mazda podąża tutaj za ideami Kaichou (harmonia materiałów) i Musubu (sztuka łączenia). Ciekawie wyglądają także wiszące szwy widoczne na desce rozdzielczej. W kokpicie widać mnóstwo ciągłych linii, a elegancji wnętrzu dodaje także białe oświetlenie ambientowe na listwach drzwi przednich i tylnych.

Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje 12,3-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Służy on do obsługi większości systemów nowej Mazdy. Kierowca ma do tego specjalne pokrętło Commander Control na konsoli między fotelami. Oprócz tego wybranymi funkcjami może sterować przyciskami na kierownicy. W wyższych pakietach wyposażenia pomaga także kolorowy wyświetlacz head-up, który pokazuje m.in. aktualną prędkość, wskazania nawigacji, a nawet działanie poszczególnych układów samochodu. Nie wolno też zapomnieć o 12,3-calowych zegarach cyfrowych za kierownicą z możliwością personalizacji wyświetlania informacji.

W standardowym wyposażeniu Mazdy CX-60 znajdziemy m.in. dwustrefową klimatyzację, reflektory LED czy tempomat. Nie brakuje także różnych asystentów jazdy, wyświetlacza head-up oraz systemu personalizacji kierowcy, szczególnie w opcji.

Zadbano także o system audio. Nowa Mazda ma 12-głośnikowy system audio Bose (m.in. technologia dźwięku przestrzennego Bose Centerpoint 2, przetwarzanie Bose SurroundStage, redukcja szumów Bose AudioPilot 2). Ciekawą opcją jest też możliwość wysyłania trasy do nawigacji za pomocą bezpłatnej aplikacji MyMazda.

System personalizacji kierowcy

Jeżeli mamy skupić się szczególnie na jakimś elektronicznym systemie, na pewno warty bliższej uwagi jest układ personalizacji kierowcy. Pozwala on zapisać preferencje dotyczące klimatyzacji, systemu audio, a przede wszystkim pozycji fotela, lusterek czy wyświetlacza head-up, również dostosowując ich pozycję w odpowiedzi na informacje uzyskane o wzroście osoby za kierownicą. Dane mogą zostać zapisane dla sześciu osób. Wczytywanie odpowiednich ustawień odbywa się po rozpoznaniu twarzy kierowcy dzięki danym z kamery znajdującej się przy ekranie środkowym.

Cena Mazdy CX-60 PHEV w Polsce

Na razie nie wiemy, jak kształtować się będą ceny Mazdy CX-60 z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Podano natomiast ceny tej hybrydy typu plug-in. W zależności od wariantu wyposażenia w Polsce będą one kształtować się następująco:

  • wersja bazowa (Prime-Line) – 229 900 zł,
  • Exclusive-Line – 239 900 zł,
  • Homura – 250 900 zł,
  • Takumi – 258 900 zł.

Wydaje się, że jako najmocniejszy samochód drogowy w ofercie japońskiego producenta Mazda CX-60 ma szansę konkurować z najlepszymi SUV-ami w swojej klasie (np. Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60). Samochód nie tylko świetnie wygląda, ale jest też znakomicie wykonany i ma rozsądne ceny. Nic dziwnego, że właśnie japoński model CX-60 to jedna z najbardziej oczekiwanych premier 2022 roku w świecie motoryzacji.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: