Mazda 5 to w zasadzie druga generacja Mazdy Premacy. To jedna z propozycji dla kierowców, którzy poszukują ponad 10-letniego minivana w sam raz dla całej rodziny. Mazda 5 opinie wśród wielu kierowców ma pochlebne, a więc co przemawia za tym wyborem?
Historia Mazdy 5 typoszeregu CR
Zanim o tym, dlaczego Mazda 5 opinie ma naprawdę dobre, wspomnieć należy o jej historii. Tak więc Mazda Premacy drugiej generacji zadebiutowała w 2005 roku na Geneva Motor Show. Model jest 5-drzwiowym minivanem segmentu C, który z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2005-2010. Cały proces produkcji odbywał się w japońskiej Hiroszimie.
Dla uzupełnienia dodajmy, że w całym roku produkcji Mazda 5 przeszła jeden face lifting, co miało miejsce pod koniec 2007 roku. Zmieniono wówczas wygląd frontu nadwozia, wprowadzono też nowe wzory alufelg. Przy okazji odmładzania modelu przeprojektowano jeszcze system multimedialny, rezygnując tym samym z ekranu wysuwającego się z deski rozdzielczej. Pozostałe zmiany to poprawa izolacji akustycznej oraz możliwość zamówienia elektrycznie przesuwanych bocznych drzwi, oczywiście za dopłatą. Następcą modelu jest Mazda 5 II generacji typoszeregu CW, określana też Mazdą Premacy III.
Nadwozie i wnętrze Mazdy 5
Mazda 5 została stworzona na podstawie platformy C1, którą znaleźć można w wielu innych modelach, na przykład Volvo S40 II, Ford Kuga, Ford Focus. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ model projektowano w czasach, kiedy głównym udziałowcem japońskiego producenta był Ford.
Jeżeli porównać model z Focusem, Mazda 5 wymiary ma większe. Rozstaw osi zwiększono o 11 centymetrów, co przekłada się na przestronniejsze wnętrze. Niewątpliwie dużym atutem Mazdy Premacy II są również występujące po obu stronach drzwi przesuwne, dzięki czemu nie ma problemu z zajmowaniem miejsca w kabinie. To rozwiązanie pomaga też na zatłoczonych parkingach.
Wersja standardowa Mazdy 5 liczyła sobie pięć miejsc w kabinie. Dodatkowe dwa miejsca były dostępne, ale za opłatą. To nawet i lepiej, ponieważ trzeci rząd siedzeń służy niemal tylko i wyłącznie dzieciom, gdyż osobom dorosłym będzie tam zbyt ciasno. Znacznie lepiej wygląda to w dwóch pierwszych rzędach, choć wyraźnie węższe jest środkowe miejsce w drugim rzędzie. Różną pojemność, w zależności od liczby pasażerów, ma pojemność bagażnika. Przy trzech rzędach siedzeń to jedynie 112 l, jednak przy złożeniu dwóch ostatnich siedzisk pojemność kufra urasta do blisko 450 l.
Średniej, nawet słabej jakości są materiały w kokpicie. Po kilku latach eksploatacji zaczynają trzeszczeć, ponadto są podatne na zarysowania. Plusem jest fakt, że większość materiałów podlega recyklingowi. Dobre jest również wyposażenie. Na pokładzie wielu egzemplarzy są m.in. ksenony, skórzana tapicerka, system keyless, nawigacja, a nawet dodatkowe ekrany dla tylnych rzędów siedzeń. Niezła jest też ergonomia wnętrza, ale już duże zastrzeżenia budzi wyciszenie kabiny, zwłaszcza przy rozwijaniu wysokich prędkości. Nieco lepiej wygląda to w egzemplarzach po liftingu, ale nadal to spory mankament japońskiego minivana.
Jednak największą bolączką Mazdy 5 jest podatność na korozję. W pierwszej kolejności poddają się tylne nadkola, ale przy braku reakcji ze strony właściciela rdza atakuje kolejno błotniki, progi czy podłogę. Dokładna weryfikacja stanu karoserii jest więc obowiązkiem kierowcy zainteresowanego zakupem Mazdy 5 CR. Przy okazji przyda się sprawdzenie VIN i ewentualnej wypadkowej przeszłość egzemplarza. Jeżeli uda się już znaleźć model wolny od nalotów rdzy, auto należy jak najszybciej zabezpieczyć antykorozyjnie.
Mazda 5 – opinie o silnikach
Mazda 5 CR nie oferuje szerokiej palety silników. Pod maską japońskiego minivana znaleźć można jeden z dwóch motorów benzynowych (1.8 lub 2.0) bądź dwulitrowego Diesla, który występował w opcji o mocy 100 lub 143 KM.
Silniki benzynowe generują odpowiednio 115 i 143 KM. Co ważne, to motory stosunkowo trwałe, wymagające jedynie standardowej obsługi, a w tym wymiany napędu rozrządu, świec czy płynów ustrojowych. Jeżeli się do czegoś przyczepić, na pewno zastrzeżenia można mieć do podwyższonego apetytu na olej. Benzyniaki nie są również szczególnie oszczędne, ponieważ przy skrzyni manualnej spalają ok. 10 l/100 km. Jest ono jeszcze wyższe — o ok. 1,5 l na 100 km — jeżeli to wersje z automatem. Możliwa jest kooperacja z gazem, jednak warto wówczas pamiętać o systematycznej regulacji zaworów, nawet co 50 tys. km.
Alternatywą jest 2-litrowy silnik wysokoprężny. W tym przypadku to motor ekonomiczny, ale podwyższonego ryzyka. Przy większym przebiegu kosztownych napraw wymagać mogą układ wtryskowy i turbosprężarka. Ponadto motory na olej napędowy cierpią z powodu usterki układu smarowania, dokładniej zapychającego się smoka pompy oleju, w którym znajduje się zbyt gęste sitko. Z czasem jego przepustowość mocno się obniża, co prowadzi do zatarcia jednostki napędowej. Ważna jest też jakość samego oleju i interwał jego wymiany. Ten najlepiej skrócić do 10 tys. km.
Mazda 5 – dane techniczne
Niestety, niska jest jakość zawieszenia. Za newralgiczne punkty uznać należy tylne amortyzatory i końcówki drążków kierowniczych. Przy dynamicznej jeździe poddać się też mogą hamulce. Ingerencja w układ jezdny wymagana może być nawet co 40 tys. km.
Sytuacja na rynku wtórnym
W serwisach ogłoszeniowych używana Mazda 5 ma średnią podaż. Na sprzedaż wystawionych jest około 500 egzemplarzy, z czego większość napędzają silniki benzynowe. Niestety, przeważnie to auta pochodzące z importu.
Ceny Mazdy 5 startują od 10 000 zł. Wówczas to auta z silnikami Diesla na pokładzie, o skorodowanym nadwoziu i wysokim przebiegu. Z oczywistych względów takie egzemplarze zaraz po zakupie będą wymagały sporego doinwestowania. Bezpieczniej jest wydać ok. 15 tys. zł i kupić egzemplarz w lepszym stanie technicznym. Najdroższe są auta z silnikiem benzynowym pod maską, pochodzące z końca produkcji i o bogatym wyposażeniu. Wówczas trzeba się liczyć z wydatkiem nawet ponad 30 tys. zł.
Bez wątpienia zadbana Mazda 5, zwłaszcza napędzana 2-litrowym silnikiem benzynowym, będzie dobrym wyborem. To auto przestronne, komfortowe i praktyczne, doskonałe dla całej rodziny. Oczywiście pod warunkiem, że przed zakupem jest dokładnie sprawdzone podczas oględzin z mechanikiem, przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej. Wcześniej wypada zajrzeć w raport VIN, sprawdzając rzeczywisty przebieg, fabryczne wyposażenie, a nawet ewentualną wypadkową historię. Przy tak zweryfikowanym aucie można zasiąść do spisywania umowy, którą w szczegółach opisuje artykuł “Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“. Ogólnie patrząc, Mazda 5 opinie ma dobre, a więc dokładnie zweryfikowany egzemplarz może przez lata służyć nowemu właścicielowi.