BMW XM – co to za model?
Zacznijmy od tego, że w 1972 roku pojawił się model BMW Motorsport GmbH, a więc BMW M. Tak więc BMW XM to swego rodzaju urodzinowy prezent na 50-lecie firmy. Warto zauważyć, że to pierwsze M od 1981 roku, jeżeli wziąć pod uwagę samochody, które nie wywodzą się z innego modelu tej marki.
XM to duży, ponieważ przeszło 5-metrowy hybrydowy SUV, który ma też ponad 2,2 m szerokości i waży 2,7 t. Jednocześnie jest to najmocniejszy model w historii, który stworzyła firma M GmbH. To jednak nie koniec, bo w drodze jest jeszcze bardziej spektakularny model – BMW XM LABEL RED.
Pod względem stylistycznym BMW XM wygląda znacznie lepiej niż prototyp BMW Concept XM, który w 2021 roku pokazano w Miami. Widać, że wersja seryjna ma stylistyczne odniesienia do 50-letniej historii M GmbH. Uwagę zwraca boczny złoty pasek nawiązujący do czarnych listew karoserii pierwszego BMW M1. Oprócz tego widać dwa logo BMW wygrawerowane w mocno pochylonej tylnej szybie, efektowną strukturę trójwymiarowych lamp tylnych, 21-calowe alufelgi (w opcji 22- i 23-calowe), złoty i podświetlany grill, duże wloty powietrza, czy sportowy układ wydechowy z sześciokątnymi i podwójnymi końcówkami rur ułożonymi jedna nad drugą.
BMW XM – wymiary i masa:
- Długość: 5110 mm;
- Szerokość: 2005 mm;
- Wysokość: 1755 mm;
- Rozstaw osi: 3105 mm;
- Prześwit: 220 mm;
- Średnica zawracania: 12,5 m;
- Masa: 2710 kg;
- Pojemność bagażnika: od 527 do 1820 l.
BMW XM Hybrid – hybryda o mocy 653 KM
XM to hybryda plug-in będąca połączeniem silnika benzynowego i elektrycznego, tj.:
- silnik benzynowy 4.4 V8 TwinPower Turbo o mocy 489 KM i z momentem obrotowym do 650 Nm;
- silnik elektryczny o mocy 197 KM i z momentem obrotowym do 280 Nm.
Łączna moc systemowa to aż 653 KM, a maksymalny moment obrotowy to 800 Nm. Dzięki temu auto do “setki” przyspiesza w 4,3 s, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h. O 20 km/h więcej auto osiągnie z opcjonalnym pakietem M Driver. Dodajmy, że silnik elektryczny połączono z 8-stopniową skrzynią biegów M Steptronic. Jest to o tyle istotne, że wstępne przełożenie zwiększa efektywny moment obrotowy silnika elektrycznego na wejściu skrzyni biegów aż do 450 Nm.
Przeczytaj też: “Mercedes EQS SUV – ceny w Polsce”
BMW XM – parametry techniczne:
- Moc napędu hybrydowego: 653 KM;
- Moment obrotowy: 800 Nm;
- Wartość mocy do masy auta: 4,15 kg/KM;
- Silnik benzynowy: 4.4 V8 TwinPower Turbo o mocy 489 KM;
- Silnik elektryczny: 197 KM;
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,3 s;
- Prędkość maksymalna: 250 km/h (270 km/h z pakietem M Driver);
- Pojemność zbiornika paliwa: 69 l.
BMW XM LABEL RED o mocy 748 KM
Osiągi są imponujące, aczkolwiek to nie wszystko. Jesienią 2023 roku na rynku pojawi się model BMW XM LABEL RED. W tym przypadku łączna moc systemowa wyniesie aż 748 KM. Z kolei maksymalny moment obrotowy to aż 1030 Nm, gdzie 750 Nm pochodzi z jednostki spalinowej i 280 Nm z silnika elektrycznego. W tym przypadku pod maskę hybrydy trafią następujące jednostki napędowe:
- silnik spalinowy o mocy 585 KM;
- silnik elektryczny o mocy 197 KM.
Spalanie i zasięg na baterii
Producent podkreśla, że w optymalnych warunkach spalanie wyniesie 1,5 l na 100 kilometrów. Będzie tak jednak wyłącznie wówczas, kiedy akumulator jest naładowany w 100 procentach. W innym wypadku spalanie będzie znacznie wyższe.
Ciekawie wygląda zasięg przy trybie Electric (oprócz tego dostępne są tryby Hybrid oraz eControl). Przy korzystaniu w 100 procentach z trybu elektrycznego samochód może poruszać się z prędkością do 140 km/h i pokonać zasięg do 88 km. Auto można więc wykorzystywać jako pojazd w pełni elektryczny, aczkolwiek pod warunkiem, że właściciel ma na co dzień dostęp do infrastruktury, gdzie może naładować akumulator. Litowo-jonowa bateria jest ukryta w podłodze, ma pojemność użytkową 25,7 kWh i jest ładowana prądem stałym o mocy do 7,4 kW. Jako ciekawostkę można dodać, że w trybie elektrycznym brzmienie generowane podczas przyspieszania i hamowania stworzył światowej sławy kompozytor, Hans Zimmer.
Wyposażenie modelu BMW XM Hybrid
Sportowy układ wydechowy ma elektryczne i płynnie sterowane klapy. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na przycisk Setup, który pozwala bezpośrednio konfigurować napęd, układ jezdny, kierowniczy, hamulcowy, M xDrive oraz intensywność odzysku energii hamowania. W standardzie dostępne są też wielofunkcyjne przyciski na kierownicy, kontroler iDrive, wyświetlacz BMW Head-Up, czy sterowanie za pomocą gestów.
Seryjne wyposażenie stanowią również fotele wielofunkcyjne M, skórzana kierownica czy wskaźnik M, również dla zmiany biegu na zakrzywionym wyświetlaczu i wyświetlaczu Head-Up. W standardzie znajdują się także: asystent parkowania Plus (asystent cofania, funkcja Park View, Panorama View z przodu i z tyłu, 3D View), system ostrzegania przed czołowym zderzeniem, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystent omijania, asystent skupienia, wskazywanie ograniczeń prędkości. W opcji dostępny jest system asystujący kierowcy Professional (m.in. aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatyczny asystent ograniczeń prędkości, aktywna nawigacja).
Układ 4×4 M xDrive
W BMW XM znajduje się układ 4×4 M xDrive. Nacisk położono w nim na tylną oś, aczkolwiek dostępny jest również tryb 4WD, który będzie odpowiedni przy pokonywaniu trudnego terenu. Producent zapewnia też o idealnym rozkładzie masy 50:50 i w pełni adaptacyjnym sportowym mechanizmie różnicowym M na tylnej osi.
Standardowo model ma adaptacyjny układ jezdny M Professional. Obejmuje on elektronicznie sterowane amortyzatory oraz aktywną stabilizację przechyłów bocznych z 48-woltowymi nastawnikami. Wraz z funkcją Active Roll Comfort redukuje przechyły boczne spowodowane nierównościami jezdni po jednej stronie i aktywnie dostosowuje wysokość nadwozia po właściwej stronie pojazdu.
BMW XM – ceny w Polsce
Seryjna produkcja modelu XM Hybrid ruszy w grudniu 2022 roku. Za produkcję będzie odpowiadać zakład w Spartanburg w Stanach Zjednoczonych. Do Polski pierwsze egzemplarze powinny trafić wiosną 2023 roku. Niestety, ceny nie będą niskie. Standardowa wersja będzie kosztować 935 000 zł, aczkolwiek przekroczenie ceny 1 mln zł jest jak najbardziej możliwe. Wystarczy, że nowy właściciel zainteresuje się kilkoma dodatkami, np.:
- lakier szary Dravit BMW Indyvidual – 6700 zł;
- 23-calowe aluminiowe obręcze M Star-Spoke 923 Bicolor Night Gold – 15 800 zł;
- skórzana tapicerka BMW Individual Merino Deep Petrol – 12 900 zł;
- pakiet M Driver – 12 700 zł;
- komplet zimowych kół o wielkości 21 cali z felgami M Double Spoke 917 M w kolorze Jet Black Matt – 27 300 zł.
Jak widać, cena jest naprawdę wysoka. Czas pokaże, jakim zainteresowaniem będzie cieszyć się ten model.
FAQ – najczęstsze pytania o BMW XM
BMW XM – co to za samochód?
XM Hybrid to model stworzony specjalnie z okazji 50. urodzin firmy M GmbH. To duży, ponad 5-metrowy hybrydowy SUV, który ma pod maską silnik benzynowy i elektryczny.
Jaką moc ma model XM od BMW?
Łączna moc napędu hybrydowego to 653 KM. Pod maską BMW XM znajduje się silnik benzynowy 4.4 V8 TwinPower Turbo (489 KM), który jest wspierany przez silnik elektryczny o mocy 197 KM. Auto do 100 km/h rozpędza się w 4,3 s. Jego prędkość maksymalna to 250 km/h (270 km/h z pakietem M Driver).
Ile kosztuje BMW XM w Polsce?
W podstawowej wersji za model XM będzie trzeba zapłacić w Polsce 935 000 zł. Pierwsze egzemplarze powinny trafić do właścicieli w marcu 2023 roku.
zdjęcia: bmw.pl