Samochody z Włoch. Jak sprowadzić auto z Italii?

Udostępnij
Wasza ocena
Samochody z Włoch. Jak sprowadzić auto z Italii?
Samochody z Włoch znacznie ustępują popularności innym rynkom importu: Niemcom, Francji, Belgii, Holandii, a nawet Stanom Zjednoczonym. Mimo wszystko każdego roku do Polski trafia kilkadziesiąt tysięcy aut z Italii. Jak sprowadzić samochód z Włoch i na co zwrócić uwagę, szukając sobie auta na Półwyspie Apenińskim?

W artykule przeczytasz

Włochy 6. rynkiem importu aut do Polski

Jeśli posłużymy się danymi za 2020 r., samochody z Włoch trafiły do Polski w liczbie 27 771 egzemplarzy. Takie dane wskazuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, o czym pisaliśmy w artykule “Audi A4 – najpopularniejsze auto 2020 z importu“.

Samochodów z Włoch w 2020 r. sprowadzono do Polski zdecydowanie mniej niż z Niemiec (489 132 szt.), ale też Francji (82 979 szt.), Belgii (56 798 szt.), Holandii (35 399 szt.), a nawet USA (33 367 szt.). Są jednak kierowcy, którzy szukają sobie auta w Italii.

Dlaczego samochody z Włoch są dobrym wyborem?

Włochy to dobry kierunek zwłaszcza dla kierowców, którzy szukają sobie Fiata lub Alfy Romeo. To marki bardzo popularne wśród Włochów. Oczywiście na włoskim rynku motoryzacyjnym nie brakuje też dobrze wyposażonych aut z wyższej półki (np. Audi, Mercedes, BMW), jak również modeli luksusowych (np. Ferrari, Maserati, Lamborghini).

Dużym atutem aut we Włoszech jest dobrze zachowana karoseria. Dzięki wysokim temperaturom łatwiej jest tam utrzymać nadwozie w nienagannym stanie. Włosi też na bieżąco serwisują swoje pojazdy, a z powodu upałów w standardzie niemal każdego auta znajdziemy klimatyzację.

Po stronie minusów możemy zapisać liczne zarysowania. To jednak usterki, które w Polsce usuniemy tanim kosztem, a przy tym zyskujemy argument dla negocjacji ceny samochodu z Italii. To samo dotyczy często zaniedbanego wnętrza.

Samochody z Włoch. Gdzie szukać auta w Italii?

Najtańsze auta z Włoch oferują handlarze. Jeśli decydujemy się na taki samochód z Italii, musimy być bardzo uważni. Wielokrotnie niska cena nie jest dziełem przypadku. Nabycie auta sprowadzonego z Włoch przez handlarza wiąże się wówczas z ryzykiem zakupu uszkodzonego lub powypadkowego egzemplarza.

We Włoszech nie ma giełd samochodowych. Używany samochód kupimy więc w komisie lub bezpośrednio od właściciela. Aut możemy szukać przez Internet na platformach sprzedażowych, dokładniej przeglądając zdjęcia i czytając opisy.

Trzeba pamiętać, że przy imporcie auta z Włoch, często musimy pokonać nawet 2000 kilometrów w jedną stronę (Warszawę i Rzym dzieli ok. 1780 km). Stąd ważne, aby jak najdokładniej zweryfikować egzemplarz jeszcze przed wyruszeniem do Italii. Pomaga też sprawdzenie VIN. W przypadku bezpośredniej podróży na Półwysep Apeniński musimy wkalkulować w cenę auta dojazd i powrót do Polski (na kołach lub lawecie), a także doliczyć koszty akcyzy i rejestracji samochodu z Włoch.

Ze względu na dużą odległość, wszystkie koszty mogą pochłonąć nawet kilka tysięcy złotych. Stąd ciekawą alternatywą dla bezpośredniego wyjazdu do Włoch lub zakupu auta od handlarza, jest zlecenie znalezienia interesującego pojazdu specjalizującej się w tym firmie, co najczęściej trwa do 2 miesięcy.

Wyjazd po samochód do Włoch. O czym pamiętać?

Jeśli jednak wybieramy się do Włoch osobiście, przed wyjazdem powinniśmy skontaktować się ze sprzedawcą. W ten sposób dokonamy wstępnych ustaleń, które następnie znajdą się w umowie kupna-sprzedaży samochodu.

Niestety, Włosi w dużej części nie znają języków obcych. Porozumienie się ze sprzedawcą w języku angielskim czy niemieckim może być trudne, aczkolwiek wszystko zależy od konkretnego przypadku.

Dodatkowo musimy pamiętać, że limit transakcji bezgotówkowych we Włoszech wynosi zalewie 1000 euro. Jeśli kupujemy droższy samochód, co jest logiczne i bardzo prawdopodobne, musimy być przygotowani na zapłatę przelewem lub kartą przy zakupie auta w komisie.

Jak sprawdzić włoski samochód na miejscu?

Przeglądy techniczne są we Włoszech obowiązkowe co 2 lata, a ich potwierdzeniem są wpisy w dowodzie rejestracyjnym. Przed finalizacją zakupu powinniśmy więc wejrzeć w historię przeglądów i książkę serwisową samochodu.

Dodatkowo warto przeprowadzić przegląd na lokalnej stacji kontroli pojazdów. Będzie to nas kosztować ok. 80 euro. Oczywiście dużym atutem jest wiedza z zakresu motoryzacji, którą możemy wykorzystać podczas oględzin u sprzedawcy (pobierz checklistę oględzin) i jazdy próbnej (pobierz checklistę jazdy próbnej).

Dokumenty samochodu z Włoch

Musimy pamiętać, że aby legalnie kupić samochód we Włoszech, nie potrzebujemy do tego umowy. Ta jednak będzie niezbędna do rejestracji pojazdu w Polsce. Dodatkowo zabezpiecza ona nasze interesy.

Najlepiej jeśli umowa zakupu auta jest sporządzona w dwóch językach – na przykład polskim i włoskim lub polskim i angielskim. Zwróćmy też uwagę na zapisy w umowie, aby nie znalazły się w niej niekorzystne dla nas klauzule (np. brak gwarancji).

W umowie kupna-sprzedaży samochodu z Włoch powinny znaleźć się następujące elementy:

  • dane sprzedającego zgodne z danymi w dowodzie rejestracyjnym,
  • dane kupującego,
  • cena samochodu,
  • opis samochodu (marka, model, numer VIN, przebieg),
  • data zakupu,
  • podpisy stron transakcji.

 

Poza umową czy fakturą (przy zakupie samochodu we włoskim komisie) sprzedający powinien nam przekazać m.in.:

  • dowód rejestracyjny pojazdu (Carta di Circolazione),
  • komplet kluczyków,
  • The European Certificate of Conformity (COC) – homologacja zgodności z wytycznymi Komisji Europejskiej; z reguły nie jest potrzebna do rejestracji; duplikat certyfikatu możemy wyrobić za dopłatą u producenta w Polsce.

Sprowadzamy samochody z Włoch do kraju. Na kołach lub lawecie

Jeśli kupimy samochód we Włoszech i chcemy sprowadzić go do Polski, mamy kilka możliwości. Wyrejestrowany pojazd możemy przewieźć do kraju na lawecie. Po wyrejestrowaniu pojazdu właściciel otrzyma tzw. Certificatio di Properieta. Znajdują się w nim informacje z dowodu rejestracyjnego, wraz z adnotacją, że pojazd jest przeznaczony do wywozu za granicę.

Jeżeli chcemy wrócić na kołach, często wybieraną opcją jest wykupienie niemieckich tymczasowych tablic rejestracyjnych. Żółte tablice z zielonym drukiem ubezpieczenia są ważne 5 dni i uznawane niemal w całej Europie – również we Włoszech i Austrii. Ich koszt nie przekracza 100 euro.

Alternatywą jest załatwienie tablic we włoskim urzędzie. Po wyrejestrowaniu pojazdu przez właściciela, w tym celu musimy udać się do miejscowego wydziału komunikacji (Ufficio Motorizzazione Civile) i wyrobić tablice eksportowe (Targa provvisoria per l’Esportazione). Potrzebne są do tego następujące dokumenty:

  • wniosek o tymczasowe tablice rejestracyjne,
  • dowód wpłaty za tablice tymczasowe,
  • umowa własności,
  • zezwolenie na wywóz,
  • kopia paszportu lub dowodu osobistego,
  • kopia dowodu rejestracyjnego.

 

Jeżeli korzystamy z tej opcji, niekiedy musimy poświęcić na to przynajmniej dwa dni. Poza tym w lokalnym urzędzie porozumiemy się z urzędnikami tylko w języku włoskim. Tablice eksportowe wraz z ubezpieczeniem będą nas kosztować ok. 200 euro.

Rejestracja samochodu z Włoch w Polsce

Rejestracja samochodu z Włoch powinna nastąpić w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta do Polski. Wcześniej, bo w terminie 14 dni musimy złożyć w urzędzie celnym wypełnioną deklarację nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U. W zależności od pojemności silnika pojazdu, jeśli to samochód z motorem spalinowym, wynosi ona:

  • 3,1 proc. wartości w przypadku samochodów z silnikami o pojemności do 2000 centymetrów sześciennych;
  • 18,6 proc. wartości w przypadku samochodów z silnikami o większych pojemnościach.

 

Następnie musimy dokonać przeglądu technicznego pojazdu (najczęściej 99 zł) i przetłumaczyć dokumenty (100-200 zł) – przede wszystkim dowód rejestracyjny (Carta di Circolazione) i dowód własności pojazdu (Certificatio di Properieta). Nie ma potrzeby tłumaczenia umowy, ale tylko wtedy, kiedy jest ona sporządzona również w języku polskim. Wówczas wystarczy ją uwierzytelnić pieczęcią tłumacza przysięgłego.

Kolejnym krokiem jest wniesienie opłaty rejestracyjnej i złożenie wniosku o rejestrację, do którego dołączamy:

  • potwierdzenie opłaty akcyzy,
  • potwierdzenie aktualnego badania technicznego wykonanego w Polsce,
  • włoski dowód rejestracyjny,
  • dowód zakupu pojazdu (umowa lub faktura)
  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych.

 

Wniosek o rejestrację możemy pobrać ze strony urzędu. Składamy go w urzędzie starostwa powiatowego, urzędzie miasta (dla miast na prawach powiatu) lub urzędzie dzielnicy (dla Warszawy).

Tymczasowo pojazd zarejestrujemy na 30 dni. W tym czasie możemy odebrać właściwy dowód rejestracyjny. Rejestracja auta z Włoch kosztuje 160 zł (zwykłe tablice rejestracyjne) lub 1080 zł (indywidualne tablice rejestracyjne).

Ze względu na odległość dzielącą Polskę i Italię, sprowadzenie samochodu z Włoch wymaga znacznie więcej zachodu niż na przykład z najpopularniejszego rynku importu – Niemiec. Inną przeszkodą jest bariera językowa.

Stąd, jeśli szukamy auta we Włoszech, ale mamy obawy względem załatwienia wszystkich formalności, możemy skorzystać z usług specjalistów. Za odpowiednią opłatą sprawdzą oni pojazd na miejscu (m.in. wycieki i praca silnika, stan opon, najważniejsze układy, karoseria, książka serwisowa, komputer diagnostyczny), sfinalizują zakup i sprowadzą auto do Polski (najczęściej na lawecie). Dodatkowo firmy specjalizujące się w imporcie samochodów z zagranicy, również z Włoch, zajmą się opłatą akcyzową, tłumaczeniami potrzebnych dokumentów oraz przeglądem rejestracyjnym. Pozostanie nam więc tylko zarejestrować samochód z Włoch w urzędzie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 6 Średnio: 4.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 odpowiedzi

  1. Korzystny artykuł! Jeszcze dodałbym, że obowiązkowym jest sprawdzanie historii samochodu, sprowadzonego z Europy. Zwłaszcza z państw, w których wszystkie dane są rejestrowane w bazach danych, co pozwala raportom mieć wszystką potrzebną informację. Dlatego szczerze uważam, że sprawdzenie samochodu na historiapojazdu lub autobaza jest obowiązkowe sprowadzając auto z Włoch. 

  2. Jeżeli chodzi o tłumaczenie dokumentów to brednie auto kupione we Włoszech został kupiony na terenie unii więc tłumaczenie nie jest wymagane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

dobre włoskie samochody

Dobre włoskie samochody

Przez wiele lat ze stereotypem słabych jakościowo samochodów musieli walczyć producenci z Francji. Nie inaczej

*) można wybrać kilka opcji