Rejestracja motocykla z zagranicy

Udostępnij
Wasza ocena
rejestracja motocykla
Rejestracja motocykla z zagranicy wygląda podobnie jak w przypadku samochodu osobowego. Jako że wielu miłośników jednośladów szuka sobie egzemplarzy za granicą, sprawdzamy, jak przebiega proces rejestracji takiego pojazdu. To przewodnik i ściąga po tym, jak znaleźć i sprawdzić, a później zarejestrować motocykl czy skuter z zagranicy, na przykład ściągnięty z Niemiec, Francji czy Włoch.

W artykule przeczytasz

Zakup i sprowadzenie motocykla z zagranicy – podstawowe informacje

Zanim podpowiemy, jak wygląda rejestracja motocykla z zagranicy, najpierw musimy odnieść się do procesu zakupu i importu jednośladu do kraju. Najprościej kupić motocykl z jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub EFTA, wobec których przepisy są zestandaryzowane. Dlatego dobrze szukać motocykla na przykład w Niemczech czy Czechach.

Sam zakup wygląda podobnie jak w Polsce. Motocykl można kupić od osoby prywatnej lub profesjonalnego podmiotu. Znalezienie właściwego egzemplarza może być trudniejsze bez znajomości języka. Dlatego ciekawą alternatywą jest zlecenie usługi jednej z profesjonalnych firm. To podmioty, które zajmują się poszukiwaniem pojazdów za granicą na zlecenie klienta. Następnie finalizują cały proces zakupu i sprowadzają motocykl do kraju. W przypadku zlecenia samego transportu, w zależności od odległości należy liczyć się z wydatkiem rzędu przynajmniej 500-1000 złotych.

Sprowadzenie motocykla – kraje członkowskie UE i EFTA vs. pozostałe

Jeżeli zwrócimy uwagę na formalności, jakie należy załatwić w związku ze sprowadzeniem motocykla do kraju, znacznie łatwiejsze jest to w przypadku aut z Unii Europejskiej lub EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Islandia, Liechtenstein), tj.:

  • sprowadzenie motocykla z kraju członkowskiego należącego do UE lub EFTA – nie trzeba płacić akcyzy i VAT-u oraz uiszczać opłaty recyklingowej;
  • sprowadzenie motocykla z kraju spoza UE lub EFTA – konieczność załatwiania formalności celnych oraz zapłaty cła i VAT-u.

 

Podatek w wysokości 23% podczas sprowadzania motocykla z krajów UE lub EFTA należy zapłacić tylko wówczas, jeżeli:

  • jest to nowy motocykl;
  • pierwsza rejestracja motocykla miała miejsce do 6 miesięcy wstecz;
  • przebieg motocykla nie przekracza 6000 km.

 

Żeby opłacić podatek, należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację VAT-10 (od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu). Mamy na to 14 dni od sprowadzenia motocykla do kraju. Oczywiście podatek VAT za motocykl płaci się także podczas zakupu, ponieważ jest to kwota brutto. Jednak po opłaceniu należności w Polsce można ubiegać się o jego zwrot z zagranicznego urzędu.

Przeczytaj też: “Jak wypełnić wniosek o rejestrację pojazdu?

Jak sprawdzić motocykl z zagranicy?

Podobnie jak w przypadku samochodów, również motocykle powinny zostać dokładnie zweryfikowane pod kątem technicznym i prawnym. Obecnie nie ma już nawet obowiązku udawania się w długą podróż, która pochłania czas i pieniądze. Oczywiście dobrze jest sprawdzić motocykl na miejscu, najlepiej również w wyspecjalizowanym serwisie. Można wówczas też porównać numer VIN motocykla wybity na ramie jednośladu z numerem w dokumentach. Jednak pierwsze sprawdzenie powinno odbyć się drogą online.

Sprawdzenie historii motocykla po numerze VIN jest szybkie i proste. Sam raport dostarcza wielu informacji, które mogą być kluczowe dla decyzji o zakupie lub rezygnacji z motocykla. Zawiera w sobie m.in.:

  • dane techniczne motocykla (m.in. pojemność silnika, moc);
  • chronologiczną historię motocykla;
  • informacje o szkodach i kolizjach;
  • sprawdzenie w bazach motocykli kradzionych;
  • archiwalne zdjęcia.

 

Żeby sprawdzić dany motocykl, wystarczy jego numer VIN. W ten sposób można zweryfikować, czy motocykl nie miał poważnego wypadku i czy nie pochodzi z kradzieży. To duża wartość dodana i znakomite narzędzie do walki z nieuczciwymi sprzedawcami. Nie jest to reguła, ponieważ oszustwa są normalne także w Polsce, jednak zwłaszcza za granicą znaleźć można wiele motocykli wystawionych na sprzedaż, które są w dobrym stanie wizualnym, ale mocno wyeksploatowane pod kątem technicznym. Taki raport może też posłużyć za narzędzie do negocjacji ceny konkretnego egzemplarza.

Gdzie sprawdzić historię motocykla?

Gdzie najlepiej sprawdzić historię motocykla po VIN i z którego serwisu skorzystać? Krótko! Sprawdź na autobaza.pl! Dlaczego? Dowiesz się, ile kosztuje raport i jakie ma dane – redakcja Moto Trips.

Rejestracja motocykla z zagranicy – dokumenty

Żeby zarejestrować motocykl sprowadzony z zagranicy, konieczne są wszystkie dokumenty, w tym:

  • Wypełniony wniosek o rejestrację pojazduPOBIERZ WNIOSEK O REJESTRACJĘ POJAZDU.
  • Umowa kupna-sprzedaży lub faktura – powinna być sporządzona w dwóch językach. Przy zakupie od importera w Polsce, jeżeli motocykl nie jest wciąż zarejestrowany w naszym kraju, oprócz faktury konieczna jest umowa firmy z obcokrajowcem.
  • Dowód rejestracyjny motocykla – na przykład dla motocykli z Niemiec będzie to “Fahrzeugschein”, czyli odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego,
  • Potwierdzenie pozytywnego wyniku badania technicznego – jeżeli motocykl importowany z kraju UE lub EFTA jest nowy bądź ma ważny przegląd, powinien zostać dopuszczony do ruchu. Jeżeli badanie jest konieczne, będzie to tzw. przegląd zerowy. Diagnosta sprawdza m.in. stan techniczny jednośladu i jego parametry (np. rozstaw osi, wysokość, rozmiar kół). Koszt badania technicznego dla motocykla wraz z opłatą ewidencyjną wynosi 63 zł.
  • Dowód odprawy celnej – tylko dla motocykli sprowadzonych spoza krajów UE i EFTA.
  • Potwierdzenie wyrejestrowania motocykla w kraju pochodzenia – np. dokument V5C dla motocykli z Anglii, gdzie sekcja numer 11 (zawiadomienie o wyeksportowaniu pojazdu na stałe) musi wypełnić brytyjski urząd na Wyspach, a w dokumencie musi znaleźć się informacja o wyrejestrowaniu motocykla w formie pieczątki lub podpisu urzędu w Anglii.
  • Zagraniczne tablice rejestracyjne – ewentualnie oświadczenie o braku tablic, jeżeli motocykl został sprowadzony na lawecie.
  • Dokument potwierdzający tożsamość – do wglądu dla urzędnika.
  • Potwierdzenie dokonania obowiązkowych opłat – jeżeli są konieczne po sprowadzeniu i przed rejestracją (cło, akcyza).
  • Potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych.

 

Nie zawsze jest to konieczne, ale urzędnik może wymagać tłumaczenia dokumentów. Szczególnie jeżeli umowa nie została sporządzona w dwóch egzemplarzach. Obecnie jest to dosyć rzadkie, ale niektóre urzędy mogą wymagać potwierdzenia zgodności umowy sporządzonej w dwóch językach przez tłumacza przysięgłego.

Ile kosztuje rejestracja motocykla z zagranicy?

Koszt rejestracji motocykla z zagranicy jest niższy po 4 września 2022 roku, kiedy między innymi zaprzestano wydawać karty pojazdu. Przy wyborze zwykłych tablic rejestracyjnych całość zamyka się w kwocie 121,50 zł. Składa się na to:

  • tablica rejestracyjna – 40 zł;
  • dowód rejestracyjny – 54 zł;
  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł;
  • nalepka legalizacyjna – 12,50 zł;
  • opłata ewidencyjna – 1,50 zł.

 

Koszty rosną, jeżeli wybierzemy indywidualne tablice rejestracyjne, które w przypadku motocykli kosztują 500 zł. To samo dotyczy przypadków, kiedy konieczne jest tłumaczenie dokumentów (ok. 100 zł) i wykonanie przeglądu technicznego (62 zł). Z kolei 17 zł kosztuje pełnomocnictwo na poczet rejestracji. Opłata nie obowiązuje, jeżeli pełnomocnikiem jest najbliższy członek rodziny (mąż, żona, syn, córka, ojciec, matka, brat, siostra).

POBIERZ WZÓR PEŁNOMOCNICTWA DO REJESTRACJI POJAZDU (PDF)

Po pierwszej wizycie po złożeniu wypełnionego wniosku o rejestrację motocykla urzędnik wyda właścicielowi tablicę rejestracyjną i pozwolenie czasowe. Jest ono ważne przez 30 dni. W tym czasie trzeba zgłosić się do urzędu po właściwy dowód rejestracyjny pojazdu. Oczywiście najpóźniej w dniu rejestracji należy wykupić ubezpieczenie OC motocykla.

FAQ – najczęstsze pytania o rejestrację motocykla z zagranicy

Czy za motocykl sprowadzony z UE trzeba płacić akcyzę?

Nie, motocykle sprowadzane z krajów UE i EFTA są zwolnione z akcyzy i opłaty recyklingowej.

Kiedy trzeba płacić podatek za motocykl z zagranicy?

Motocykl z zagranicy jest obarczony podatkiem VAT w wysokości 23% wartości, jeżeli pochodzi spoza krajów UE i EFTA. Jeżeli jest to państwo członkowskie Unii Europejskiej lub EFTA, należy zapłacić go w określonych sytuacjach (nowy motocykl, z przebiegiem poniżej 6000 km, zarejestrowany po raz pierwszy w ciągu ostatnich 6 miesięcy).

Ile kosztuje rejestracja motocykla z zagranicy?

Przy wyborze zwykłych tablic koszt rejestracji motocykla z zagranicy wynosi 121,50 zł.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 16 Średnio: 4.4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

21 odpowiedzi

  1. Witam, myślę że podajecie zlę informacje na temat motocykla sprowadzonego z Niemiec w klasie do 125 cm3 gdyż posiadam tylko Fahrzeugbrief i otrzymałem właśnie odpowiedź z wydziału komunikacji że nie zarejestruję pojazdu bo ważniejszy jest Fahrzeugschein.

    1. Panie Mirosławie – być może niektóre urzędy mają jakieś dodatkowe procedury wykraczające poza ogół przepisów.

  2. A jak wyglada sprawa z kupnem motocykla sprowadzonego od osoby ktora posiadała go juz w Polsce i ma komplet dokumentów, nie rejestrowala go w kraju. Mam jakis określony czas w jakim musze ten motocykl zarejestrowac, czy mogę w dowolnej chwili, bo jest uszkodzony i nie bd uzywany przez kilka miesiecy

  3. Witam! Skuter który chce kupić był sprowadzony z Francji trzy lata temu i służył jako Ozdoba na tarasie.Czy jest to Przeszkoda w rejestracji tego skutera teraz? Ma jeszcze tablice francuską.

    1. MOTOCYKL Z ZAGRANICY:UMOWA KUPNA DWUJĘZYCZNA TO NIE TRZEBA TŁUMACZYĆ U TŁUMACZA PRZYSIĘGŁEGO. BADANIE TECHNICZNE U DIAGNOSTY. NASTĘPNIE WIZYTA W WYDZIALE KOMUNIKACJI Z 1.UMOWĄ 2.BADANIEM TECHNICZNYM 3 DOWODEM REJESTRACYJNYM 4 PŁACIMY I NA TYM TO KONIEC.

  4. Czy trzeba miec tablice tymczasowy zeby zrobic przeglad? Czy mozna zaladowac motor na przyczepke i zrobic bez tablic i potem odrazu zarejestrowac?

  5. Mój ojciec kupil skutera 2 lata temu. Z taką datą została wystawiona umowa. Czy jest jakaś szansa na zarejestrowanie skutera w Polsce w chwili obecnej? Czy wiąże się to z jakąś karą?

    1. Kary za brak rejestracji w terminie wprowadzono od 1 stycznia 2020 roku. Zatem pojazdy zakupione wcześniej nie powinny podlegać karze. Skuter można będzie normalnie zarejestrować naszym zdaniem. Ale najlepiej zadzwonić do Wydziału Komunikacji i dopytać o szczegóły.

  6. Dzień Dobry, kupiłem w Niemczech motocykl wymeldowany (Stillegung) w 1998 roku, dostałem tylko Fahrzeugbrief. Czy będzie możliwa rejestracja tego motocykla w Polsce?

      1. Można prosić o jakąś podstawę prawną, konkretny przepis? Bo u mnie w wk twierdzą że potrzebują obu dokumentów nawet przy 124cc

        1. Jesli zakupie 8 miesieczny motocykl o przeniegu 5000 km musze zapłacic vat czy nie musze bo mam takowy ma oku ale jesli bede musiaľ xa niego dopłacic vat to nie opłaca sie go sprowadzic

  7. a jak wygląda rejestracja motoroweru elektrycznego z chin

  8. Witam, czy jest jakiś problem z zarejestrowaniem używanego skutera do pojemności 125cm3, który dostałem za darmo i sprowadziłem z Włoch

  9. A co w przypadku gdy motocykl został kupiony jako uszkodzony , ale ma przebieg poniżej 6000 km, czy wtedy trzeba płacić akcyzę bądz jakies inne opłaty?

  10. Mam pytanie jeżeli quad został wyrejestrowany w 2020 r i dopiero teraz chciałbym go kupić i sprowadzić do Polski to czy urzod celny może dać karę za nie opłacenie akcyzy

  11. Witam ,
    Czy w przypadku kiedy sprowadzę motocykl z UK do Polski i zapałce w PL VAT to czy mogę się ubiegać o jego zwrot w UK ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

*) można wybrać kilka opcji