Czym jest i jak działa poduszka powietrzna?
Zanim o tym, dlaczego kontrolka poduszki powietrznej może migać na desce rozdzielczej, należy wyjaśnić, czym jest airbag. Najprościej rzecz ujmując, jest to samochodowy element systemu bezpieczeństwa. Jego zadaniem jest amortyzowanie uderzenia ciała kierowcy i pasażerów o elementy pojazdu.
Po raz pierwszy poduszki powietrznej użyto w Mercedesie klasy S w 1980 roku. Dziś poduszki powietrzne są jednym z elementów dodatkowego systemu bezpieczeństwa SRS (ang. Supplemental Restraint System). Poza nimi w jego skład wchodzą również napinacze pasów bezpieczeństwa, systemy łączności oraz automatycznego powiadamiania wypadkowego, pokładowe instalacje gaśnicze i systemy odłączające akumulator od instalacji elektrycznej samochodu.
Same poduszki powietrzne przez 40 lat przeszły prawdziwą rewolucję. Dziś rozróżniamy następujące rodzaje airbagów:
- Przednie — nowoczesne auta mają dwie przednie poduszki powietrzne: dla kierowcy montowane w kierownicy i dla pasażera zamontowane w górnej części przedniego panelu.
- Boczne — z reguły zlokalizowane w bocznej krawędzi oparcia fotela przedniego, choć zdarza się, że boczne poduszki powietrzne mają również tylne siedzenia. Te najnowsze składają się z twardszej komory przeznaczonej do ochrony miednicy i miękkiej, która ma ochraniać klatkę piersiową.
- Kolanowe — poduszka kolanowa dla kierowcy jest zamontowana pod kierownicą, a dla przedniego pasażera pod schowkiem.
- Kurtynowe — w zależności od modelu mogą być montowane w przedniej lub tylnej części dachu, bądź pomiędzy filarami.
- Centralne — zlokalizowane w podłokietniku przednich foteli bądź w środkowej części oparcia tylnych siedzeń.
- Dla pieszych — z zadaniem zmniejszenia poziomu obrażeń pieszych podczas wypadku.
Jak działa poduszka powietrzna?
Żeby zrozumieć, jak poduszki powietrzne poprawiają bezpieczeństwo w samochodzie, należy odnieść się do ich elementów. Poduszka powietrzna składa się z:
- elastycznego pojemnika napełnianego gazem,
- generatora gazu,
- układu uaktywniającego (sterownik + czujniki zderzenia).
Kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy poduszki powietrznej ma sterownik, który najczęściej jest umieszczony pod tunelem środkowym. To właśnie on odpowiada za aktywację airbagu.
Po zderzeniu jednostka sterująca zbiera informacje ze znajdujących się w różnych częściej samochodu czujników (np. nacisku, hamulcowego, ciśnienia czy dźwięku). Następnie aktywuje poduszkę powietrzną, która napełnia się gazem i rozrywa plastik osłony. Reakcja systemu jest natychmiastowa i wynosi z reguły ok. 40 milisekund.
Jeżeli dojdzie do awarii w systemie SRS, kierowca jest o niej sygnalizowany przez świecącą się kontrolkę poduszek powietrznych. Dla zdiagnozowania usterki i poznania jej źródła warto skorzystać z komputera diagnostycznego. Na pewno nie warto bagatelizować problemu, ryzykując tym samym zdrowiem, a nawet życiem.
W przypadku kolizji poduszki powietrzne w samochodzie mogą nie zadziałać, ale też wystrzelić bez powodu podczas zwykłej jazdy. W obu przypadkach oznacza to ogromne zagrożenie dla życia kierowcy i pasażerów auta. Aby jednak usunąć awarię, trzeba znać jej przyczyny. Poniżej znajdziesz listę najbardziej popularnych usterek w obrębie poduszki powietrznej.
Dlaczego świeci się kontrolka poduszki powietrznej?
Zapalenie się kontrolki po włączeniu zapłonu jest czymś normalnym. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy kontrolka nie gaśnie. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka:
- Rozłączona wtyczka pod fotelem — migająca kontrolka poduszki powietrznej lub pojawienie się komunikatu słownego na desce rozdzielczej najczęściej jest spowodowane przerwaniem obwodu. Przyczyną jest rozłączenie jednej z wtyczek znajdujących się pod fotelami, do których zostały przypisane poszczególne poduszki powietrzne. Wtyczki wielokrotnie można rozłączyć przez przypadek, na przykład podczas odkurzania auta czy przy mocniejszym przesunięciu fotela. O ile w wielu samochodach kontrolka poduszki powietrznej zgaśnie zaraz po włączeniu wtyczki, o tyle w nowszych modelach naszpikowanych elektroniką konieczna może okazać się diagnostyka komputerowa.
- Zużycie się przewodów — poduszka powietrza przy fotelu kierowcy połączona jest z centralką sterującą. Jeżeli przewody się zużyją, na desce rozdzielczej zaczyna migać kontrolka ostrzegająca o tym, że poduszka nie działa. Niektóre serwisy dokonują naprawy zużytych przewodów, ale najczęściej konieczna jest wymiana wiązki.
- Awaria czujnika zderzeniowego — poduszki powietrzne są aktywowane podczas wypadku. Aby zadziałały w razie kolizji, są podłączone do czujników zderzeniowych. Czujniki te najczęściej są zamontowane na podwoziu auta i dają sygnał do aktywacji poduszki. Jeżeli wiązka ulegnie uszkodzeniu, kontrolka poduszki powietrznej również się zapali.
- Uszkodzenie maty obecności pasażera — specjalna mata wyczuwa obecność pasażera na przednim siedzeniu. Jeżeli obok kierowcy nikt nie siedzi w czasie zderzenia, poduszki chroniące pasażera nie wystrzelą. Niestety, czujniki maty są podatne na uszkodzenia, na przykład łatwo je uszkodzić przez nacisk kolanem na fotel podczas odkurzania. Uszkodzoną matę należy wymienić na nową.
- Inne przyczyny awarii — kontrolka poduszki powietrznej może zaświecić się także wtedy, kiedy kontrolki airbagów zostaną zalane. Jeżeli miganie pojawi się po przeglądzie technicznym, najpewniej winny jest mechanik, który źle podłączył elektronikę.
Celowe wyłączenie kontrolki poduszki powietrza
Jednak świecąca się kontrolka poduszki powietrznej nie zawsze wynika z awarii systemu SRS. Zdarza się, że to wynik celowego działania kierowcy, na przykład przez odłączenie poduszki powietrznej po stronie pasażera. Dzieje się tak często w sytuacji, kiedy rodzice wożą swoje dziecko w foteliku na siedzeniu pasażera.
Wystrzelone poduszki i pasy bezpieczeństwa
Kontrolka airbag będzie się również palić po uruchomieniu silnika, jeżeli doszło do wypadku i ich wystrzelenia, podobnie jak wystrzelenia pasów bezpieczeństwa.
W pasach znajduje się nabój, który wystrzela podczas kolizji. Na szczęście pas można łatwo uwolnić, aby bez problemu ponownie rozwijał się i zwijał. Same poduszki trzeba natomiast wymienić. Poza tym warto skorzystać z komputera diagnostycznego, aby wyeliminować inne usterki i mieć pewność, że ten system bezpieczeństwa w samochodzie działa poprawnie.
Oczywiście, jako że kolizja może ingerować w konstrukcję auta, taki samochód zawsze sprawdzić należy podczas przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej. Z kolei o samej historii incydentów więcej powie raport VIN. Chronologiczna lista znanych uszkodzeń pojazdu jest w nim wzbogacona o wartość szkody i status uszkodzenia, a opcjonalnie również zawiera informację o umiejscowieniu uszkodzeń.
Migająca kontrolka poduszki powietrznej, która nie znika z deski rozdzielczej podczas jazdy, może mieć więc wiele przyczyn. Często to mało problematyczna i łatwa w usunięciu awaria poduszek powietrznych. Innym razem poważniejszy problem z systemem SRS, a kolejnym wynik wypadku i wystrzelenia airbagów.
Dlatego dla bezpieczeństwa własnego i pasażerów auta warto udać się do serwisu. Tam diagnosta podłączy samochód pod komputer i przeprowadzi badanie diagnostyczne. Oczywiście należy pamiętać, że nie wystarczy skasować komunikat wskazujący na błąd. Przede wszystkim trzeba usunąć przyczynę usterki, aby mieć sprawną każdą poduszkę powietrzną.
Sprawdź również, co oznacza czerwona kontrolka z wykrzyknikiem i jak pomaga w zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach. Szerzej piszemy o niej w artykule pt. “Kontrolki w aucie. Co oznacza czerwona kontrolka z wykrzyknikiem?“.
7 Responses
POo wLączeniu stacyjki kontrolka poduszki powietrznej na chwile gaśnie poczym ponownie świeci co można z tym zrobić
mi najczęściej wyskakuje check engine, poduszek już chyba dawno nie mam 😀
Czemu jeździsz bez Poduszek powietrznych
.. uważa nie potrzebne jest w błędzie ,trzeba pamiętać że Bardzo Ważne ,
Sprawdź i nie narazaj innych na kolizję
Nie rozumie osób które odłączają takie SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA
Trzeba wiedzieć że System Bezpieczeństwa może zagrozić zdrowiu lub życiu