Mechanizm kierowniczy składa się z kilku części, jedną z których jest kolumna kierownicza. Jak wszystkie inne podzespoły samochodowe, kolumna również może ulec awarii. Wtedy potrzebne będą części zamienne i naprawa. Zarówno jedno, jak i drugie można znaleźć w STS.Parts.
Budowa i funkcje kolumny kierowniczej
Kolumna pełni rolę łącznika między kierownicą a przekładnią kierowniczą. Jednak przekazywanie obrotowych działań kierowcy to nie jedyne zadanie tego podzespołu. Podczas gdy układ hamulcowy współczesnego samochodu wyposażony jest w cały szereg systemów bezpieczeństwa czynnego (system rozdziału siły hamowania, ABS, kontrola trakcji), układ kierowniczy skupił się na bezpieczeństwie biernym. Kolumna kierownicza ma zdolność składania się podczas wypadku, zapobiegając poważnym obrażeniom ciała – złamaniom klatki piersiowej, urazom kolan i innym podobnym obrażeniom.
Kolumny kierownicze występują w dwóch typach:
- mechaniczna;
- z elektrycznym wspomaganiem.
Pierwszy typ montowany jest w samochodach, w których brak jest wspomagania kierownicy lub jest ono zrealizowane w innym miejscu – bezpośrednio na przekładni kierowniczej. W tym przypadku jej trzpień jest obracany przez układ hydrauliczny lub silnik elektryczny. W drugim typie silnik elektryczny jest zintegrowany z konstrukcją kolumny kierowniczej i znajduje się we wnętrzu samochodu pod kierownicą.
Kolumna składa się z kilku części:
- Górny wał kierowniczy. Do niego mocowana jest kierownica, a w wersjach elektrycznych także koło ślimakowe do przenoszenia siły z silnika elektrycznego wspomagania.
- Wał bezpieczny, składający się z wału i tulei z wielowypustem.
- Przeguby kardana (krzyżaki). Najczęściej są dwa, po obu stronach wału bezpiecznego.
- Obudowa kolumny. Mocowana jest do nadwozia samochodu i sama również posiada mocowania pod wyposażenie.
- Stacyjka, blok lub bloki przełączników mocowane do obudowy.
- Blok elektrycznego wspomagania (jeśli występuje). Składa się z płytki sterującej, czujnika kąta obrotu kierownicy, silnika elektrycznego, wału ślimakowego i grupy styków z przewodami.
- Osłony, górna i dolna. Chronią i maskują elementy kolumny kierowniczej.
Typowe usterki kolumn kierowniczych
Podobnie jak typy kolumn, rodzaje ich usterek można podzielić na dwie grupy: mechaniczne i elektryczne. Przy czym problemy mechaniczne mogą występować zarówno w kolumnach z wbudowanym wspomaganiem, jak i bez. Oto główne z nich i objawy ich awarii:
- Zużycie gwintu górnego wału. Oprócz naturalnego procesu starzenia, może być skutkiem nieprawidłowego montażu kierownicy na wale i korozji. Oznaki tej usterki to stukanie i luz, w tym w kierunku wzdłużnym.
- Korozja połączenia wielowypustowego wału bezpiecznego. Pojawia się z powodu wilgoci, która powstaje zazwyczaj z wody i śniegu z obuwia kierowcy, które dostało się do wnętrza w okresie zimowym. Objawy to trzeszczenie, stukanie i zgrzytanie w okolicy pedałów, a także szarpnięcia i zacinanie się kierownicy.
- Zużycie tulei oporowej górnego wału. Występuje w wyniku naturalnego tarcia mechanicznego. Oznaki tej usterki to stuki i luz promieniowy.
- Awaria łożyska oporowego górnego wału. Przyczyną może być zarówno zużycie lub korozja, jak i oddziaływania mechaniczne: uderzenie lub gwałtowny najazd na przeszkodę. Oprócz tych samych objawów co w poprzednich przypadkach, uszkodzone łożysko może powodować zgrzytanie podczas skrętów i przejazdów przez nierówności.
- Usterki krzyżaków kolumny kierowniczej. Te elementy przekładni kardana mechanizmu kierowniczego również ulegają awarii w wyniku zużycia lub korozji. Oznaką uszkodzenia będzie zwiększony luz, skrzypienie lub stukanie podczas obracania kierownicy. Uszkodzone krzyżaki należy jak najszybciej wymienić, w przeciwnym razie istnieje ryzyko zakleszczenia wału kierowniczego.
W przypadku, gdy kolumna kierownicza wyposażona jest w elektryczne wspomaganie, do tych problemów mogą dołączyć się jeszcze usterki właśnie tego zespołu. Oto najczęstsze z nich:
- zużycie i korozja napędu elektrycznego wspomagania: elementów przekładni ślimakowej, łożyska oporowego;
- zwarcia na płytce spowodowane dostaniem się wilgoci;
- utrata kontaktu w elementach miedzianych;
- awaria czujnika kąta obrotu kierownicy;
- błąd ustawień modułu sterującego wspomaganiem.
Objawami sygnalizującymi usterki w tym przypadku będą zwiększenie siły potrzebnej do skrętu, zacinanie się kierownicy, stuki podczas uruchamiania silnika i oczywiście piktogramy na desce rozdzielczej z obrazem kierownicy. Żółty – jeśli problem ma charakter błędu w systemie lub wspomaganie działa nieprawidłowo, i czerwony – jeśli jest niesprawne i się wyłączyło. W tym przypadku nie wolno kontynuować jazdy, należy niezwłocznie udać się do stacji obsługi.
Jak i gdzie naprawić kolumnę kierowniczą
Każdy element mechanizmu kierowniczego to ważny zespół w systemie bezpieczeństwa samochodu. Naprawę tak ważnych podzespołów najlepiej powierzyć firmom, które posiadają niezbędny sprzęt i, co najważniejsze, doświadczenie w przeprowadzaniu takich prac. Jest to na przykład STS.Parts, której specjaliści od wielu lat zajmują się regeneracją wspomagania układów kierowniczych wszystkich rodzajów i modyfikacji. Firma oferuje szeroki zakres usług w zakresie naprawy i obsługi kolumn kierowniczych oraz elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) https://sts.parts/pl/services/steering-columns-eps.
Wszystkie prace wykonywane są na sprzęcie własnej produkcji w minimalnym czasie i obejmują wszystkie niezbędne procedury. Naprawiona kolumna kierownicza w niczym nie ustępuje nowej pod względem jakości i żywotności, ale kosztuje znacznie mniej. Ceny diagnostyki zaczynają się od 130 PLN, naprawy – od 500 PLN. Na wszystkie regenerowane podzespoły, prace i zastosowane części STS.Parts udziela gwarancji 6 miesięcy plus jedną naprawę.
Artykuł sponsorowany
Jedna odpowiedź
Zastanawia mnie, jak często ludzie sprawdzają stan kolumny kierowniczej w swoich autach. W artykule wspomniano, że zużycie wału kierowniczego może prowadzić do poważnych problemów. Czy jest jakiś objaw, który łatwo zauważyć przed wystąpieniem dużej awarii? Jakie są najlepsze praktyki, aby dbać o tę część? Może warto pomyśleć o okresowej diagnostyce, zanim pojawią się jakiekolwiek niepokojące dźwięki?