Jak uniknąć przegrzania silnika?

Udostępnij
Wasza ocena
jak uniknąć przegrzania silnika

W artykule przeczytasz

Temperatury latem są bardzo wysokie. W związku z tym warto pamiętać o problemach pojazdów z tym związanych, o których wspominaliśmy w artykule pt. Najczęstsze awarie samochodowe podczas upałów“. Jedną z popularnych awarii jest przegrzanie się jednostki napędowej. Jak uniknąć przegrzania silnika i co zrobić, kiedy to nastąpi?

Problemem stan techniczny

Wysokie temperatury są idealne do tego, aby oddawać się wypoczynkowi na łonie natury. Każdego roku podczas podróży na krótsze czy też dłuższe wczasy awarii ulega wiele pojazdów. Powodem jest przegrzanie silnika. Jak się okazuje, problemem jest tu nie tyle temperatura, ile przede wszystkim stan techniczny samochodu.

Prawda jest bowiem taka, że sprawny układ chłodniczy powinien sobie poradzić nawet wtedy, kiedy temperatury są naprawdę wysokie. Tak więc, jak uniknąć przegrzania silnika? Na pewno nie wolno zapominać o odpowiednim ciśnieniu w układzie chłodzenia, które gwarantuje, że płyn się nie gotuje i sprawnie odprowadza ciepło z silnika. Jeżeli będzie on nieszczelny, spowoduje to szybkie ubytki płynu, a w konsekwencji również przegrzewanie się jednostki napędowej. Co istotne spowodować może to nawet najmniejsza nieszczelność.

Problemem może być również niewłaściwe działanie jednego z czujników, co spowodowane najczęściej jest ich awarią lub zablokowaniem. Konsekwencją ich awarii jest zaburzenie odprowadzania ciepła z silnika. Stąd już natomiast prosta droga do jego przegrzania czy wypalenia uszczelki pod głowicą i innych awarii, które kończą jazdę, a przy tym zmuszają do dużych wydatków związanych z wyeliminowaniem usterki.

Jak uniknąć przegrzania silnika krok po kroku?

Przegrzaniu jednostki napędowej można zaradzić. Wystarczy tylko dobrze się do takiej podróży przygotować.

* prawidłowy poziom oleju silnikowego i płynu chłodzącego

Samochody stają się coraz bardziej zaawansowane pod kątem technologicznym, ale zasada działania układu chłodzenia pozostała niezmieniona. Tak więc krążący w tym układzie płyn odbiera ciepło od jednostki napędowej, przekazując je do otoczenia. Jeśli płynu zabraknie lub jego ilość będzie nieprawidłowa, chłodzenia nie będzie. Dlatego warto sprawdzić jego poziom. Ponadto sprawdzenia wymaga też poziom oleju silnikowego. Ten nie tylko bowiem smaruje silnik, ale także odprowadza z niego nadmiar ciepła.

* odpowiedni płyn chłodzący

Sprzedawane płyny chłodzące przystosowane są do starszych układów chłodniczych (IAT), jak i tych nowszych (OAT). Występujące pomiędzy nimi różnice odnoszą się do zastosowania dodatków przeciwkorozyjnych czy antypiennych. Nie jest powiedziane, że mieszanie różnych płynów nie może mieć miejsca, gdyż lepiej w układzie mieć zmieszany płyn chłodzący, aniżeli nie mieć go w ogóle. Mimo wszystko trzymanie się takich praktyk przez dłuższy czas może doprowadzić do niedrożności całego układu.

* weryfikacja przewodów układu chłodzenia

Weryfikacji poddać należy też same przewody układu chłodzenia, których uszczelnienie jest trudne, a niekiedy nawet niemożliwe. Z reguły pękają bowiem przewody mocno zużyte i sparciałe. Wprawdzie można zastosować tutaj zbrojoną taśmę czy uszczelnić je w inny sposób, ale lepiej przewód zastąpić przeznaczoną do tego rurką. Pamiętać przy tym należy, że nie może się on wówczas zaginać.

* sprawdzenie wentylatora

Sprawdzeniu wymaga również wentylator. Jego prawidłowe działanie sprawdzić można, pozostawiając w zaparkowanym aucie pracujący silnik. Przy wysokich temperaturach nawet przy niskich obrotach jednostki napędowej maksymalnie po kilku minutach załączyć się powinien wentylator chłodnicy. Jeśli go nie słychać, a wskaźnik temperatury idzie w górę, to najprawdopodobniej wentylator nie działa. Wówczas najlepiej sprawdzić to u zaufanego mechanika. Podróż z niesprawnym wentylatorem nie ma sensu, gdyż z pewnością skończy się przegrzaniem silnika.

Co zrobić, kiedy silnik się przegrzeje?

Wspomniane zostało, jak uniknąć przegrzania silnika. Jednak co zrobić, kiedy już do tego doszło? Kierowca, który zauważył wydobywającą się spod maski parę, powinien jak najszybciej zjechać z drogi i wyłączyć silnik. Błędem jest otwieranie maski zaraz po zatrzymaniu, co może być niebezpieczne ze względu na wysokie ciśnienie płynu w układzie chłodzenia. Takie zachowanie grozi poparzeniem.

Maskę otworzyć można ostrożnie po kilkunastu minutach, sprawdzając, co się stało. Jeśli awaria została dostrzeżona szybko, jest szansa, że nie doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i innych awarii. Dopóki silnik jest ciepły, łatwiej też zlokalizować miejsce wycieku. Warto więc sprawdzić przewody doprowadzające płyn do chłodnicy. O prawidłowym obiegu płynu chłodniczego w tym układzie świadczy ich podwyższona temperatura. Jeżeli główny przewód jest chłodny, krążenie w układzie nie jest prawidłowe. Powodem takiego stanu jest najczęściej awaria pompy lub termostatu.

Ewentualny wyciek należy zatamować, korzystając przy tym choćby z taśmy. Dzięki temu kierowca uniknie konieczności wzywania pomocy drogowej i sam dojedzie do warsztatu, co jest nieuniknione. Przed dalszą jazdą uzupełnić trzeba też ubytki płynu chłodniczego, najlepiej dolewając do układu zwykłej wody destylowanej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silnik mild hybrid suzuki swift

16V

Definicja silnika 16V W motoryzacji jako 16V oznacza się silnik spalinowy 4-cylindrowy, który posiada po

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?