Regularne sprawdzanie ciśnienia
Jedną z podstawowych zasad bezpieczeństwa jazdy jest regularna kontrola ciśnienia w oponach. Obejmuje to zarówno opony całoroczne, których szeroki wybór jest dostępny pod adresem https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne, jak i sezonowe. Podczas zmiany ogumienia dwa razy w roku następuje przy tym pompowanie opon, a zarazem ustawienie prawidłowego ciśnienia. W przypadku opon całorocznych dużo łatwiej pominąć ten aspekt. Okazuje się jednak, że kontrola ciśnienia w oponach zaledwie dwa razy w roku to zdecydowanie zbyt rzadko.
Optymalnie jest raz w miesiącu sprawdzić, czy ciśnienie naszych opon jest utrzymane na właściwym poziomie. Rozsądnie jest również przeprowadzić kontrolę ciśnienia przed każdym wyjazdem w trasę. Ubytki ciśnienia mogą być sygnałem, że nasze ogumienie jest uszkodzone i może stanowić zagrożenie. Jeżeli wartość ciśnienia w jednej z opon jest wyraźnie niższa, należy przeprowadzić jej kontrolę w serwisie wulkanizacyjnym.
Ciśnienie zmienia się także w zależności od temperatury otoczenia – opony napompowane zimą w ogrzewanym garażu będą miały niższe ciśnienie po wyjechaniu na mróz. Dlatego optymalnym momentem na sprawdzenie wartości ciśnienia w oponach są zmiany pogody. Spadek ciśnienia w oponach negatywnie wpływa na zdolność odprowadzania wody, przez co obniża się bezpieczeństwo jazdy w deszczu.
Jeżdżąc ze zbyt niskim ciśnieniem, przyspieszamy również zużycie ogumienia, przez co konieczność zakupu kolejnego kompletu nastąpi znacznie szybciej. Zawyżone ciśnienie przekłada się natomiast na mniejszy komfort jazdy i zmniejszoną powierzchnię styku z podłożem, co negatywnie wpływa na przyczepność.
Kontrola zużycia bieżnika
Prawnie wymagana wysokość bieżnika w Polsce do 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak, aby opony letnie wymienić przy wysokości 3 mm, natomiast zimowe przy 4 mm. Z uwagi na użytkowanie opon całorocznych również zimą, warto zakupić nowy komplet właśnie przy 4 mm. Kontrola wysokości bieżnika jest istotna nie tylko ze względu na zużycie opon. Stan bieżnika może sporo powiedzieć o sprawności zawieszenia.
Jeżeli zauważymy, że nasze opony nie ścierają się równomiernie i wysokość bieżnika po stronie wewnętrznej znacząco różni się od wysokości po stronie zewnętrznej, to nasze zawieszenie może wymagać serwisu. Ustawienie geometrii zawieszenia pozwoli zatrzymać nierównomierne zużycie opon. Poruszanie się ze źle ustawioną geometrią prowadzi do przedwczesnego zużycia kompletu ogumienia, przez co będziemy zmuszeni szybciej zakupić kolejne opony. Wywołuje również ściąganie pojazdu i problemu z utrzymaniem kierunku, co znacząco zwiększa ryzyko wypadku.
Dbanie o prawidłowe wyważenie kół
W trakcie wymiany opon koła są wyważane – ich masa jest równomiernie rozkładana wokół osi obrotu. Wykorzystuje się do tego małe ciężarki mocowane do felgi. Jednak w trakcie eksploatacji pojazdu rozkład masy koła ulega zmianie podczas zużywania się bieżnika. Ciężarki mogą także odpaść, co również zaburzy rozkład masy. Efektem tego jest utrata płynności obrotu.
Poruszanie się na niewyważonych kołach prowadzi do „bicia” i utraty komfortu jazdy, a także do przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia. Dlatego poruszając się na oponach całorocznych, należy dwa razy do roku odwiedzić serwis wulkanizacyjny w celu kontroli wyważenia kół. Najlepiej dokonywać tego poza sezonem wymiany opon – gdy w warsztatach nie ma kolejek lub są one stosunkowo małe.
Kontrola stanu wentyli
Podczas sezonowej wymiany opon serwisanci zwracają uwagę również na stan wentyli w oponach. Wentyle odginają się podczas jazdy, co prowadzi do deformacji. Ich gumowa osłona z czasem parcieje i pęka. Wówczas element może nie być w stanie utrzymywać ciśnienia wewnątrz ogumienia. Specjaliści zalecają, aby wymianę wentyla przeprowadzać minimum raz w roku. Najlepiej jednak zmieniać wentyle dwa razy do roku, co przy sezonowej wymianie opon jest dużo łatwiejsze do spełnienia, niż przy oponach całorocznych.
Rotowanie opon
Aby komplet opon służył jak najdłużej, nie należy zapominać o ich rotowaniu – zmianie nadkola, w którym zamontowana jest opona. Eksperci zalecają zmianę kół miejscami co około 8-12 tys. km. Przekładanie opon miejscami pozwala zrównoważyć i zoptymalizować ścieranie się bieżnika – obniża ryzyko nierównomiernego zużycia i pojawiania się zjawiska ząbkowania. W zależności od rodzaju napędu należy przekładać koła w odpowiedni sposób:
- w napędzie na przód przednie koła trafiają na tylną oś. Tylne koła powinny być nie tylko przeniesione na przód, ale również zamienione stronami,
- przy napędzie na tył, koła z tyłu są przenoszone do przodu, a przednie trafiają na tył przy jednoczesnej zmianie ich stronami
- w napędach na wszystkie koła należy przełożyć opony na krzyż, czyli przednie prawe koło zamienić z tylnym lewym, i tylne prawe z przednim lewym.
Opony całoroczne często wykorzystują opony z bieżnikiem kierunkowym. Aby przeprowadzić rotowanie kół prawidłowo, należy zdjąć oponę kierunkową z felgi. Jeżeli przeprowadzamy rotowanie całorocznych opon kierunkowych na własną rękę, bez możliwości demontażu opony z felgi, możemy jedynie zamienić miejscem przednią i tylną oponę na każdej ze stron. Dlatego nawet poruszając się na oponach całorocznych warto minimum raz, a najlepiej dwa razy w ciągu roku odwiedzać wulkanizację i stosować się do zaleceń dotyczących dbałości o ogumienie. Dzięki temu nie tylko zachowamy bezpieczeństwo jazdy, ale również wydłużymy okres eksploatacji naszych opon.
Artykuł sponsorowany