Ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej?

Ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej?
Większość Polaków nie może pozwolić sobie na zakup nowego samochodu, ale szuka auta na rynku wtórnym. Tymczasem znalezienie i kupno samochodu z drugiej ręki w dobrym stanie technicznym, który nie ma cofniętego licznika przebiegu i jest bezwypadkowy to zadanie dość trudne. Dlatego przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży należy dokładnie zweryfikować pojazd. Pierwszy etap weryfikacji możliwy jest nawet sprzed ekranu swojego komputera lub z poziomu smartfona. Już na miejscu pojazd powinien obejrzeć doświadczony mechanik. Podpowiadamy, ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej, a jaki jest koszt takiej usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

W artykule przeczytasz

Jak oszukują nieuczciwi handlarze i sprzedawcy samochodów?

Zanim wyjaśnimy, ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej oraz w ASO, a także co jest weryfikowane, w pierwszej kolejności musimy odnieść się do sztuczek nieuczciwych handlarzy. Z chęci osiągnięcia większego zysku zwłaszcza doświadczeni sprzedawcy wiedzą, jak zatuszować wątpliwy stan używanego samochodu. Najczęściej stosowane oszustwa to m.in.:

  • Cofanie licznika przebiegu – psychologiczną granicą dla wielu kupujących jest przebieg na poziomie 200 000 kilometrów. Mimo iż od połowy 2019 roku cofanie licznika przebiegu jest w Polsce przestępstwem, sprzedający nadal ingerują w stan drogomierza.
  • Wymiana wyeksploatowanych elementów wnętrza – najczęściej wymienia się kierownicę, nakładki pedałów i gałkę zmiany biegów, czyszczona jest także tapicerka. Inne zabiegi kosmetyczne to malowanie plastików lub nabłyszczanie kokpitu. Zdarza się nawet czyszczenie komory sinika.
  • Pozostawienie niewielkich uszkodzeń i wskazywanie na drobne usterki – często sprzedawcy pozostawiają drobne wady (np. rysy na zderzaku, przepalona żarówka, uszkodzony czujnik), aby zatuszować bardziej problematyczną usterkę.
  • Mostkowanie kontrolek – mostkowanie oznacza podłączenie kontrolek uszkodzonych układów, do tych, które nie wykazują żadnych problemów. Dodatkowo handlarz może założyć emulator systemu. To sterownik, który udaje, że dany system działa właściwie.
  • Dolewanie zagęszczaczy do oleju silnikowego – zwłaszcza w starszych silnikach pobieranie oleju zdarza się bardzo często. Remont silnika (np. szlifowanie cylindrów, wymiana pierścieni) to duży wydatek. Dolanie zagęszczacza nie tylko pogarsza parametry oleju i przyspiesza zużycia silnika, ale także zmniejsza wycieki i maskuje faktyczne problemy z jednostką napędową.
  • Zamiana części – samochód z ogłoszenia w rzeczywistości może wyglądać zupełnie inaczej, chociażby na skutek zamiany części. Handlarze potrafią wymienić nie tylko alufelgi czy opony, ale nawet podzespoły silnika.
  • Sprzedaż “na Niemca” – sprzedaż, która pozwala ominąć obowiązek rejestracji auta przez sprzedającego. W takiej sytuacji stroną sprzedającą jest poprzedni właściciel, często obcokrajowiec, a handlarz jest tylko pośrednikiem, dlatego ciężko dochodzić później swoich racji z tytułu rękojmi.

 

Przeczytaj też: “Rękojmia na samochód używany

Oczywiście to tylko kilka sztuczek, które stosują sprzedawcy samochodów, a przede wszystkim handlarze. Już podczas rozmowy telefonicznej nieuczciwi sprzedawcy pozostawiają wiele niedomówień. Poza tym mogą sugerować oględziny auta późnym wieczorem, kiedy łatwiej ukryć usterki i nie ma możliwości weryfikacji pojazdu w ASO lub na stacji diagnostycznej.

Jak sprawdzić samochód online poprzez raport VIN?

Wielokrotnie po samochód należy udać się nawet kilkaset kilometrów. Oznacza to poświęcenie czasu i pieniędzy. Dlatego wstępnej weryfikacji pojazdu warto dokonać jeszcze w miejscu swojego zamieszkania. Pozwala na to Internet i raport VIN. Raport Historii Pojazdu to dokument generowany na podstawie numeru VIN (ang. Vehicle Identification Number) określanego także jako numer nadwozia.

To indywidualny numer identyfikacyjny każdego pojazdu, który daje dostęp do wielu kluczowych informacji o samochodzie, np.:

  • dane techniczne;
  • fabryczne wyposażenie;
  • informacje o szkodach i kolizjach;
  • informacje o wezwaniach serwisowych;
  • archiwalne zdjęcia.

 

Raport Historii Pojazdu pozwala sprawdzić m.in.:

  • historię auta (np. czy auto nie brało udziału w kolizji);
  • czy samochód nie figuruje w bazach pojazdów kradzionych;
  • czy auto nie ma cofniętego licznika;
  • ilu właścicieli miał samochód.

 

Żeby sprawdzić historię konkretnego egzemplarza, wystarczy wejść na stronę autobaza.pl i podać numer VIN pojazdu. Po wpisaniu numeru nadwozia można wygenerować raport z danymi zebranymi z Systemu Eksperckiego AutoISO, które pochodzą z różnych źródeł (m.in. agencje rządowe, organizacje non-profit, partnerzy branżowi, informacje publiczne). Taki dokument powinien być pierwszą rzeczą przed wydaniem pieniędzy na zakup auta, a nawet już samą podróż do sprzedawcy pojazdu.

Ilość danych w każdej części raportu zależy od zapisanej historii pojazdu przypisanej na podstawie numeru VIN konkretnego egzemplarza. W serwisie Autobaza za każdym razem raporty są generowane na nowo i zawierają w sobie tylko aktualne informacje.

Raport Historii Pojazdu jest więc funkcjonalnym narzędziem, które ułatwia zakup samochodu na rynku wtórnym. To dokument, który pozwala zweryfikować informacje podawane przez sprzedawcę i wyselekcjonować samochód do następnego etapu, a więc oględzin oraz przeglądu na stacji diagnostycznej, w ASO czy w niezależnym warsztacie. Sprawdzenie raportu VIN powinno być więc pierwszą czynnością podczas sprawdzania samochodu pod kątem jego legalności i zakamuflowanych usterek, które mogą nieść w sobie poważne konsekwencje i narażać nabywcę na niepotrzebne koszty po zakupie.

Sprawdzenie i oględziny pojazdu u sprzedawcy

Po wytypowaniu samochodu i podróży do sprzedawcy auto należy poddać oględzinom i specjalistycznej weryfikacji, tj.:

  • dokładne oględziny pojazdu na miejscu u sprzedawcy (najlepiej z doświadczonym mechanikiem);
  • sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej, w Autoryzowanej Stacji Obsługi lub w niezależnym warsztacie.

 

Podczas oględzin samochodu należy zachować chłodną głowę, co jest trudne, ponieważ nabywcy często towarzyszą przy tym emocje. Zresztą obejrzeć należy nie tylko nadwozie, ale także elementy wnętrza czy komorę silnika. Dlatego warto udać się na miejsce z doświadczonym mechanikiem, najlepiej specjalizującym się w samochodach konkretnej marki. Można także skorzystać z firm specjalizujących się w sprawdzaniu auta przed zakupem, a nawet umówić się na wizytę na stacji diagnostycznej lub w ASO.

Przeczytaj też: “Oględziny samochodu przed kupnem. Checklista oględzin (VIDEO)

Również na tym etapie eksperci Autobaza służą pomocą. Dla osób, które chcą zasięgnąć opinii ekspertów co do konkretnego egzemplarza, przydadzą się następujące raporty:

  • Raport Oględzin Pojazdu – rzetelne sprawdzenie pojazdu przez niezależnych ekspertów motoryzacyjnych, które daje pełen obraz samochodu w 24 godziny (m.in. sprawdzenie karoserii, wnętrza, elektroniki, układu klimatyzacji, zwieszenia, hamulców, układu kierowniczego, komory silnika, historii pojazdu, diagnostyka komputerowa, oględziny w warsztacie).
  • Lista Procedur Serwisowych – wykaz czynności wykonanych wokół auta w przeszłości oraz prace naprawcze, jakie trzeba będzie wykonać po zakupie pojazdu. Dane są pokazywane w ujęciu czasowym i dystansowym.

 

Raporty pokazują potencjalnemu nabywcy:

  • w jakim stanie technicznym jest auto;
  • jakie prace wykonano wokół pojazdu;
  • na jakie koszty nowy właściciel musi być przygotowany po zakupie.

 

Dużo łatwiej jest dzięki temu ocenić, czy opłaca się kupić samochód. Poza tym taka wiedza może stanowić atut podczas negocjacji ceny ze sprzedającym.

Sprawdzenie samochodu przed zakupem na stacji diagnostycznej

Na etapie weryfikacji stanu technicznego pojazdu warto zaufać doświadczonym diagnostom ze stacji kontroli pojazdów. Potencjalni nabywcy, którzy chcą sprawdzić pojazd z pomocą diagnostów, powinni o tym poinformować sprzedawcę podczas rozmowy telefonicznej.

Diagności mają doświadczenie, wiedzę i sprzęt, co pozwala wykryć niemal każdą usterkę w samochodzie. Ważne, że na stacji diagnostycznej zachodzi możliwość podniesienia auta lub skorzystania z tunelu. Dzięki temu diagnosta może ocenić stan zawieszenia i wykryć wycieki. Sprawdzenie auta przed zakupem jest możliwe niemal na każdej stacji kontroli, choć nie wszędzie znajduje się odpowiedni sprzęt.

To, ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej, zależy m.in. od zleceniodawcy usługi i jej zakresu, np.:

  • kontrola podstawowych parametrów pojazdu;
  • gruntowna kontrola z użyciem zaawansowanego sprzętu.

 

Podczas oględzin samochodu przed zakupem diagnosta może sprawdzić m.in. sprawność układów (hamulcowy, napędowy, kierowniczy, zawieszenia, wydechowy, klimatyzacji), akumulator, silnik, światła, grubość lakieru, filtry, płyny eksploatacyjne czy geometrię kół. Wykonuje się również diagnostykę komputerową.

Ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej?

Jak już zauważyliśmy, to ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej, jest zależne od kilku czynników, a w tym:

  • zakresu usług;
  • typu pojazdu i stopnia skomplikowania konstrukcji;
  • ceny poszczególnych usług;
  • stacji diagnostycznej;
  • oferowanych zniżek.

 

Przykładowe ceny sprawdzenia poszczególnych podzespołów na stacji kontroli pojazdu:

  • zawieszenie i układ kierowniczy – ok. 50 zł;
  • amortyzatory – ok. 50 zł;
  • siła hamowania – ok. 30 zł;
  • emisja spalin – ok. 50 zł;
  • grubość powłoki lakierniczej – ok. 80 zł;
  • geometria kół – ok. 50 zł;
  • diagnostyka komputerowa silnika – ok. 120 zł.

 

Tak więc odpowiadając na pytanie, ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej, trudno podać jedną i konkretną kwotę. Należy być przygotowanym na wydatek rzędu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Kompleksowy przegląd przed zakupem powinien zamknąć się w cenie około lub nieco powyżej 300 zł. Bardziej okrojona usługa oględzin może kosztować ok. 100-150 zł. W zależności od zakresu przeglądu i samego pojazdu badanie trwa zazwyczaj od ok. 30 minut do ponad godziny.

Sprawdzenie samochodu przed zakupem w ASO

Oprócz stacji diagnostycznej samochód sprawdzić można również w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czyli ASO. Oczywiście jest to trudniejsze, chociażby z tego względu, że takie serwisy są znacznie rzadsze niż stacje kontroli pojazdów. Do minusów sprawdzenia samochodu w ASO należą m.in.:

  • możliwy brak dostępnych terminów;
  • wyższa cena przynajmniej w wysokości 400-500 zł;
  • możliwe celowe odradzanie kupna danego samochodu przez mechaników (pracownicy nie chcą brać odpowiedzialności za decyzje zakupowe, ponieważ po wykryciu poważnej wady, która została niedostrzeżona przez mechaników ASO, można dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej).

 

Oczywiście sprawdzenie samochodu przed zakupem w Autoryzowanej Stacji Obsługi ma również mnóstwo korzyści, tj.:

  • w ASO pracują wyszkoleni mechanicy, którzy mają doświadczenie w pracy z samochodami danej marki;
  • ASO ma na wyposażeniu specjalistyczny sprzęt do wykrywania usterek;
  • sprawdzenie w ASO daje wgląd w historię serwisową egzemplarza (o ile naprawy auta przeprowadzano w autoryzowanej stacji);
  • samochód w ASO najczęściej ogląda kilku specjalistów (np. blacharz, mechanik, elektryk);
  • po weryfikacji auta ASO przygotowuje raport z ewentualną listą usterek oraz wyceną naprawy.

 

Istnieje jeszcze opcja pośrednia, a więc sprawdzenie samochodu przed zakupem w niezależnym warsztacie. W takiej sytuacji warto wybrać zakład, który specjalizuje się w pojazdach konkretnej marki, zatrudnia doświadczonych mechaników, ma odpowiedni sprzęt na wyposażeniu i cieszy się dobrymi opiniami. Na pewno nie warto sugerować się wskazaniami sprzedawcy co do konkretnego zakładu, ponieważ może on zaproponować sprawdzenie samochodu w warsztacie, w którym pracują znajomi mechanicy.

Z pewnością kupno używanego auta w dobrym stanie technicznym, bezwypadkowego i z oryginalnym przebiegiem nie jest łatwe. Nabywca zainteresowany danym egzemplarzem powinien poświęcić czas i środki na możliwie jak najdokładniejszą weryfikację takiego pojazdu. W innym wypadku naraża się na duże straty finansowe już po zakupie, co wiąże się z koniecznością usunięcia niedostrzeżonych usterek. Dlatego jeszcze przed wizytą u sprzedawcy warto sprawdzić pojazd poprzez raport VIN. Wiedząc, ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej, auto należy także poddać weryfikacji na SKP, ewentualnie w niezależnym warsztacie mechanicznym lub w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

Przeczytaj też: “Umowa kupna-sprzedaży samochodu w pigułce

FAQ – najczęstsze pytania o sprawdzenie auta przed zakupem na stacji diagnostycznej i w ASO

Jak sprawdzić samochód online?

Podstawą sprawdzenia samochodu przez Internet jest Raport Historii Pojazdu. Inne przydatne zestawienia to Raport Oględzin Pojazdu oraz Lista Procedur Serwisowych.

Gdzie fizycznie sprawdzić samochód przed zakupem?

Jest kilka możliwości, a jedną z nich jest niezależny warsztat, najlepiej specjalizujący się w samochodach danej marki. Oprócz tego możliwe jest sprawdzenie auta na stacji kontroli pojazdów lub w ASO.

Ile kosztuje sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej?

W zależności od pojazdu, konkretnej SKP i zakresu badania należy przygotować się na wydatek rzędu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Można założyć, że kompleksowe sprawdzenie pojazdu przed zakupem na stacji diagnostycznej kosztuje ok. 300 zł.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 odpowiedzi

  1. Lepiej zapłacić wliczając to w koszty zakupu auta niż kupić kota w worku. Raz kupiłem w ciemno, nigdy więcej. Od teraz biorę takie auto na przegląd w porządnym, warsztatcie, a nie problem taki znaleźć, jest spis na motointegratorze, i wiem co konkretnie kupuję i ile jeszcze w takie auto włożę.

  2. Ja polecam przed zakupem sprawdzić auto z autotesto – aby nie trafić tego kota w worku, o którym techo wspomina

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: