Filtr DPF/FAP: funkcje, skutki zaniedbań i metody naprawy

Filtr DPFFAP funkcje
Filtry cząstek stałych są dziś jednymi z najbardziej potrzebnych elementów pojazdów silnikowych. Niemniej wielu kierowców wciąż nie wie, na czym polega ich użyteczność. Mają również problem z poprawną eksploatacją urządzenia. Inni z kolei świadomie sprawę ignorują. Efekty zaniedbań w tym zakresie mogą być dla nich bardzo nieprzyjemne. A czym dokładnie może się skończyć zapchany filtr DPF/FAP? Jak go zregenerować i czy można to zrobić samodzielnie? Spróbujmy rzucić na to nieco światła.

W artykule przeczytasz

Jak działa filtr cząstek stałych?

W 2006 roku Polska wprowadziła normy emisji spalin EURO4. Jak mówią eksperci (https://turbokrymar.pl/filtry-dpf-fap-utrapienie-czy-po-prostu-kolejny-zwykly-podzespol-pojazdu/), ta sytuacja wstrząsnęła rynkiem motoryzacyjnym. Rzecz w tym, że powyższa norma wymusiła dość konkretne zmiany w układach wydechowych dosłownie wszystkich pojazdów silnikowych. W związku z tym pojawiły się obowiązkowe filtry DPF/FAP. Pomagają zredukować emisję cząstek stałych, które powstają w wyniku spalania oleju napędowego w jednostkach napędowych. A czym są cząstki stałe? To bardzo szkodliwe substancje, które są niebezpieczne dla środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzi. Mowa tu o tlenkach metali na przykład lub niespalonym węglu (sadza), związkach siarki czy chociażby ciężkich węglowodorach wszelkiego rodzaju. Rak, choroby płuc i niewydolność krążenia – to tylko kilka problemów, z jakimi wiąże się nadmierną obecność cząstek stałych w powietrzu.

Filtr DPF/FAP, przeznaczony do maszyn z silnikami wysokoprężnymi, pozwala ograniczyć wydobywanie się takich substancji z układu wydechowego. Jego budowa nie jest zbyt skomplikowana. Przypomina plaster miodu, ale kanaliki filtracyjne są mniejsze i częściowo zatkane. Są też porowate. Chodzi o to, że niektóre cząstki stałe są większe od innych, a zadaniem filtra FAP (zawiera specjalny płyn, podczas gdy DPF pozostaje suchy) jest wyłapanie jak największej ilości szkodliwych substancji. Siłą rzeczy z czasem wydolność urządzenia spada i ulega zapchaniu.

Skutki zapchania filtra cząstek stałych DPF/FAP

Przede wszystkim występuje podwyższona emisja spalin. Nadmiar nagromadzonej w filtrze sadzy uniemożliwia jego poprawne funkcjonowanie, więc samochód bardziej dymi. Bezpośrednim efektem takiego stanu rzeczy jest często zatrzymanie do kontroli. Niektóre patrole drogówki są wyposażone w specjalny tester składu chemicznego gazu, który znajduje się w układzie wydechowym. Gdy dopuszczalne normy zostają przekroczone, sytuacja kończy się mandatem (500 zł) lub nawet konfiskatą dowodu rejestracyjnego. Musimy tutaj wspomnieć, że auto z zapchanym filtrem cząstek stałych nigdy nie dostanie “zielonego światła” na przeglądzie. Po prostu taki pojazd nie może być dopuszczony do ruchu. Zwłaszcza w Europie Zachodniej i Skandynawii przepisy są pod tym względem rygorystyczne, a tamtejsi policjanci bezwzględnie je egzekwują.

Poza tym nieprzefiltrowane cząsteczki sadzy i inne związki chemiczne powodują drastyczne pogorszenie funkcjonalności samego pojazdu. Występują częstsze problemy z rozruchem silnika, zwiększają się jego obroty. W kokpicie kierowcy czuć nawet nieprzyjemny zapach spalin. Oczywiście taka sytuacja wpływa na konsumpcje paliwa. Auto więcej pije, olej silnikowy robi się też ciemniejszy i gęstszy, więc gorzej pracuje. W końcu psuje się turbosprężarka, a sam pojazd może nagle odmówić posłuszeństwa i w ogóle nie odpalić. W najgorszym przypadku zaniedbane filtry cząstek stałych DPF/FAP mogą spowodować bardzo kosztowną awarię silnika, która z kolei może doprowadzić do jego całkowitej wymiany. Takie zagrożenia dotyczą każdego modelu auta z silnikiem diesla, jak i tzw. benzyniaków (w ich przypadku mowa o filtrze GPF).

Czy można usunąć filtr DPF/FAP?

Bez względu na to, czy chodzi o mokry filtr cząstek stałych (FAP), czy suchy (DPF) – absolutnie nie powinno się wycinać urządzenia. Jego brak niesie ze sobą poważne konsekwencje, czyli konfiskatę dowodu rejestracyjnego. Jak już wspomnieliśmy, usuwanie filtra DPF/FAP to również prosta droga do negatywnej opinii w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Zatwierdzenie przeglądu bez filtra cząstek stałych jest niemożliwe z punktu widzenia obowiązujących przepisów prawa.

Wymiana filtra cząstek stałych

Całkowita wymiana filtra DPF/FAP jest konieczna tylko wtedy, gdy jego regeneracja przestaje być możliwa. Regeneracja filtrów cząstek stałych zaś jest stosunkowo niedroga i nie zabiera wiele czasu. W specjalistycznych zakładach można sprawę załatwić od ręki, aczkolwiek sam proces trwa zwykle ok. 45 minut. Może trwać dłużej, jeśli cząstki sadzy nagromadziły wyjątkowo obficie. Wielkość danego urządzenia również ma znaczenie. W każdym razie najbardziej wymagające przypadki nie zajmują więcej niż 2 godziny.

Czy można samemu zregenerować filtr DPF/FAP? No cóż, sprawa wymaga odpowiedniego sprzętu do czyszczenia, jak i diagnostyki problemu. Po zakończeniu prac trzeba sprawdzić, czy emisja spalin przebiega prawidłowo. Lepiej więc nie zabierać się za samodzielną regenerację. Po więcej informacji na ten temat zapraszamy na stronę https://turbokrymar.pl/filtry-dpf-fap-utrapienie-czy-po-prostu-kolejny-zwykly-podzespol-pojazdu/.

Artykuł sponsorowany

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: