Zimowe problemy kierowców

zimowe problemy kierowców

Kierowcy nie lubią zimy i nie ma w tym nic dziwnego. O tej porze roku zmagają się oni z zaparowanymi szybami oraz zamarzniętymi zamkami. Co gorsza, pojawiają się również kłopoty z rozruchem silnika. Oto najczęściej powtarzające się zimowe problemy kierowców. Jak sobie z nimi radzić?

Jechać czy rozgrzewać silnik przed jazdą?

Zimny silnik rozgrzewa się stosunkowo powoli, gdyż przy niskim obciążeniu, a takie jest na wolnych obrotach, produkuje niewiele ciepła. Im dłużej pracuje on na mieszance, tym do miski olejowej spływa więcej paliwa. Jednocześnie olej jest rozrzedzany, co osłabia parametr ochronny tej cieczy.

Jeżeli szyby są czyste, nie ma na co czekać, trzeba ruszać od razu, co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa i samego silnika. Pamiętać przy tym należy, że czymś zupełnie innym jest temperatura płynu chłodniczego i oleju silnikowego. Otóż do czasu jego rozgrzania, warto unikać jazdy na szczególnie niskich lub wysokich obrotach.

Oblodzone szyby

Zimowe problemy kierowców dotyczą przede wszystkim oblodzonych szyb, co ma miejsce w czasie opadów śniegu lub deszczu. Opad na karoserii samochodu i szybach się rozpuszcza, a następnie zamarza, w konsekwencji tworząc warstwę lodu. Chcąc uniknąć takich problemów, należy unikać zamykania wieczorem rozgrzanego auta. Wystarczy otworzyć na chwilę drzwi pojazdu, przez co schłodzi się jego wnętrze. Oczywiście, problem rozwiąże też pozostawienie auta pod wiatą czy w garażu, co jednak nie zawsze jest możliwe. Przykryć można go też specjalnym pokrowcem lub matą.

Co zrobić z zamarzniętymi zamkami?

Wielu kierowców używa odmrażaczy do zamków na bazie alkoholu. Warto pamiętać, że znajdujący się w nich alkohol wypłukuje smar, którego w zamarzających zamkach i tak jest zbyt mało. Po odblokowaniu zamka najpierw należy więc zaaplikować do niego dawkę właściwego smaru. Sprawdzić również trzeba, dlaczego do zamka dostaje się woda. Nie zawsze problemem jest zamarznięta wkładka. Zdarza się, że problem leży po stronie blokującego się całego mechanizmu. Wówczas kierowcy pozostaje jego staranne przesmarowanie.

Jak poradzić sobie z zaparowanymi szybami?

Powodów zaparowania szyb w samochodzie może być kilka. Raz do wnętrza dostaje się woda, innym z kolei szyby są brudne, a kolejnym zatkany jest wlot powietrza do kabiny. Szyby parować mogą także wskutek uszkodzenia układu wentylacji czy wyeksploatowanego filtra kabinowego. Co zrobić w takiej sytuacji? Dokładnie umyć szyby, usunąć liści zalegające na podszybiu, naprawić układ wentylacji i wymienić filtr kabinowy.

Diesel nie odpala przy niskich temperaturach

Zimowe problemy kierowców często trapią właścicieli diesli. Zdarza się, że przy skrajnie niskich temperaturach, silnik wysokoprężny nie odpala lub trzęsie się zaraz po uruchomieniu. Problemem może być stan świec żarowych. Wprawdzie o usterce powinna sygnalizować kontrolka, ale z tym bywa różnie. Świece żarowe należy sprawdzić komputerem diagnostycznym. Winny może być też zawodniony filtr paliwa.

Przymarzające uszczelki drzwi

Uszczelki, które przymarzają, nie są niczym szczególnym. Chcąc temu zapobiec, należy je posmarować. Nie może być to jednak byle jaki smar, gdyż guma źle reaguje na kontakt z produktami na bazie ropy. Najlepszy będzie sztyft do uszczelek lub sprej silikonowy, który nanosi się na wytarte do sucha uszczelki.

Samochód nie odpala przy niskich temperaturach

Zdarza się, że samochody nie odpalają, kiedy jest zimno, mimo iż ich rozrusznik pracuje. Wielokrotnie samochody mają w sterowniku blokadę, która uniemożliwia uruchomienie jednostki napędowej napędzanej rozrusznikiem przed osiągnięciem określonej prędkości obrotowej. Problemem może być też wyeksploatowany rozrusznik lub częściowo zużyty akumulator. Pomóc powinien montaż nowej baterii. O jej wyborze pisaliśmy w artykule pt. Jak wybrać akumulator samochodowy?“.

Brak prądu

Jeżeli rozrusznik o poranku ledwo kręci, problemem może być brak prądu lub uszkodzenie tego elementu, jak i obydwa te problemy jednocześnie. Zużycie rozrusznika powoduje bowiem znaczne zwiększenie zapotrzebowanie na energię elektryczną, co dość szybko niszczy też akumulator. Prąd pobierać może także jedno z urządzeń pokładowych.

Zacząć należy od weryfikacji stanu naładowania akumulatora. Przyda się w tym warsztatowy tester baterii. Badanie jest błyskawiczne, a specjalistyczny sprzęt symuluje obciążenie akumulatora i na podstawie spadku napięcia, określa jego przydatność. Przy mocno zużytym akumulatorze, pozostaje go wymienić na nowy. Wcześniej sprawdzić jednak trzeba upływ prądu na postoju. Po sprawdzeniu instalacji elektrycznej i wymianie akumulatora bliżej przyjrzeć się trzeba rozrusznikowi, który może wymagać wymiany.

Flak na dużym mrozie

Zimowe problemy kierowców mogą wynikać z normalnego zjawiska fizycznego. Takim jest flak na mrozie, który jest wynikiem tego, że wraz ze spadkiem temperatury, maleje ciśnienie gazu i odwrotnie. Przy wyraźnym i nagłym spadku temperatury, szybko spada także ciśnienie w kołach. Jeżeli jest zbyt niskie, koło podatne jest na dalsze ubytki powietrza. Wystarczy regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach, a przed nadejściem mrozów napompować je o 0,1-0,2 powyżej wartości zalecanej przez producenta.

Trzęsąca się kierownica

Kierowcy często pokonujący nieodśnieżone drogi, na których zalegają śnieg i drogo pośniegowe, mogą mieć problem z trzęsącą się kierownicą. Wynika to z nagromadzenia się śniegu na wewnętrznej warstwie felgi lub pomiędzy plastikowym kołpakiem a obręczą. W takiej sytuacji należy dokładnie przyjrzeć się kołom. Trzeba też zrezygnować z ozdobnych kołpaków, pozostawiając je w garażu do wiosny. Jeżeli już coś przykleiło się do koła, trzeba udać się na myjnię samoobsługową i umyć koła. W przypadku śniegu roztopi się on też wtedy, kiedy samochód zostanie zaparkowany w ciepłym garażu.

Wszystkie powyższe to bardzo często spotykane zimowe problemy kierowców. Na szczęście, niektóre z nich rozwiązać jest naprawdę łatwo, inne wymagają już pewnych nakładów finansowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4.2]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz