Zawodny system awaryjnego hamowania przed pieszym w BMW

system awaryjnego hamowania przed pieszym

Amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) zorganizował badanie w zakresie oceny skuteczności awaryjnego hamowania przed pieszymi dla pojazdów, które trafiają na rynek w USA. Przebadano jedenaście crossoverów z roczników modelowych 2018-2019. Fatalnie w tych testach wypadło BMW X1, które zawiodło w każdym z testów. Czy to oznacza, że model ten ma zawodny system awaryjnego hamowania przed pieszym?

Badanie dla poprawy bezpieczeństwa pieszych

Amerykanie chcą poprawić bezpieczeństwo pieszych. Nie wzięło się to znikąd. W USA odnotowano bowiem największą od 1990 roku liczbę ofiar śmiertelnych wśród pieszych po zderzeniu z pojazdami. W związku z tym przebadano 11 pojazdów:

  • BMW X1
  • Chevrolet Equinox
  • Honda CR-V
  • Hyundai Kona
  • KIA Sportage
  • Mazda CX-5
  • Mitsubishi Outlander
  • Nissan Rouge
  • Subaru Forester
  • Toyota RAV4
  • Volvo XC40

Pod lupę instytut IIHS wziął więc system awaryjnego hamowania przed pieszym i jego skuteczność w trzech różnych scenariuszach. Po pierwsze, podczas kiedy pieszy wkracza na prawą stronę drogi przed nadjeżdżający samochód, po drugie – w sytuacji wybiegnięcia dziecka na ulicę spomiędzy dwóch zaparkowanych pojazdów, po trzecie – osoby odwróconej plecami do samochodu, która przemieszcza się przy krawędzi drogi.

Testy wykonano przy prędkości ok. 19 km/h, 40 km/h i 60 km/h. Dwie pierwsze prędkości dotyczyły testów dorosłych i dzieci wkraczających na jezdnię, z kolei prędkości 40 km/h i 60 km/h odpowiadały trzeciemu przypadkowi.

Jak działa system awaryjnego hamowania przed pieszym?

Większość takich systemów jest do siebie podobna. Układy, które odpowiadają za rozpoznawanie znajdujących się przed sobą obiektów, pracują na bazie czujników radarowych i kamer umieszczonych przy lusterku wstecznym. Rozpoznawanie obrazu możliwe jest dzięki zaawansowanym algorytmom. Klasyfikują one obiekty na pieszych, rowerzystów i zwierzęta, a nawet mają zdolność przewidywania przemierzanej przez nie trasy i uwzględniają prędkość przejazdu autem. Jeżeli zachodzi ryzyko kolizji, ostrzegają kierowcę, a także aktywują awaryjne hamowanie. Niestety, widać wyraźnie, że nie każdy system awaryjnego hamowania przed pieszym jest równie skuteczny.

Fatalne wyniki BMW X1

W badaniu samochody klasyfikowano, przyznając im jedną z trzech not:

  • Superior (wysoki)
  • Advanced (zaawansowany)
  • Basic (podstawowy)

Była też ocena No credit (bez akredytacji), którą otrzymało BMW X1. To jedyna taka ocena w całym zestawieniu, co jest swego rodzaju policzkiem dla znanej niemieckiej marki. Tak niska ocena jest bowiem odpowiednikiem zera gwiazdek w testach Euro NCAP, o których więcej w artykule Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“.

BMW w ogóle nie zaczęło hamować w teście numer trzy, kiedy pieszy i samochód (60 km/h) poruszali się równomiernie. Niemal tak samo źle niemiecki samochód wypadł w pozostałych próbach, gdzie redukcja prędkości była jedynie minimalna.

Najwyższe oceny zebrały cztery auta: Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 i Volvo XC40. Szczególne uznanie należy się Subaru i Toyocie. Jako jedyne uniknęły bowiem zderzenia w obu prostopadłych testach. Niższą o jeden stopień ocenę otrzymały: Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, KIA Sportage, Mazda CX-5 i Nissan Rogue. Z kolei Mitsubishi Outlander wypadł tylko nieco lepiej niż BMW.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 3.5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz