Zakup auta — co decyduje o wyborze samochodu?

Jakie czynniki bierzemy pod uwagę przy zakupie auta?

Nawyki konsumentów zmieniają się również w motoryzacji, także, jeżeli chodzi o zakup auta. Na co zwracamy uwagę, szukając sobie auta?

Metodologia badania Carsmile

Zakup auta to dość trudne zadanie. Ciekawe badanie na ten temat przeprowadziła platforma Carsmile. Wynika z niej, że przy zakupie auta nie kierujemy się już marką czy modelem.

Celem badania było sprawdzenie, czym kierują się kierowcy, którzy szukają sobie samochodu. Analitycy platformy Carsmile wytypowali 18 czynników, następnie prosząc użytkowników o ocenę ich ważności przy podejmowaniu decyzji o zakupie pojazdu. Ankietowani każdy z czynników oceniali jako bardzo ważny, ważny lub nieważny”.

Za głos bardzo ważny czynnik otrzymywał 1 punkt w rankingu, zero punktów za czynnik ważny, a minus 1 punkt za czynnik nieważny”. W ten sposób ankieterzy otrzymali listę czynników, które mają większy i mniejszy wpływ na zakup samochodu.

Miesięczny koszt użytkowania

Najważniejszym czynnikiem, który wytypowali kierowcy przy wyborze samochodu, okazał się miesięczny koszt użytkowania pojazdu. Ten czynnik został oceniony jako bardzo ważny przez 72% ankietowanych.

Oznacza to, że zakup auta to obecnie przede wszystkim matematyka. Wygląda na to, że przy zakupie samochodu nie kierujemy się już emocjami, choćby przywiązaniem do marki czy modelu.

Do zakupu samochodu podchodzimy też w sposób bardziej pragmatyczny. Zakup auta nie jest już inwestycją życia czy spełnieniem marzeń. Samochód ma służyć przede wszystkim rodzinie, gwarantując jej bezpieczeństwo i wpisując się w miesięczny budżet gospodarstwa.

Wyjaśnijmy też, co kryje się pod terminem miesięczny koszt użytkowania pojazdu”. Otóż tzw. TCO to suma wydatków poniesionych na korzystanie z pojazdu, np.:

  • rata kredytu, leasingu czy najmu,
  • utrata wartości,
  • koszty ubezpieczenia,
  • koszty serwisów i paliwa,
  • inne wydatki eksploatacyjne zsumowane w skali miesiąca.

Co ważne, zawsze to koszty liczone dla miesiąca i to nawet wówczas, kiedy ponosimy je raz w roku, co tyczy się na przykład ubezpieczenia. Oczywiście koszty mogą być bardzo różne, choćby przy leasingu, wydając miesięcznie od kilkuset złotych do kilku tysięcy lub więcej. Przypomnijmy jednak, że obecnie w leasing można wziąć też samochody używane. Szerzej o leasingu takich aut mówimy w artykule pt. Leasing samochodów używanych“.

Bezawaryjność

Jako kierowcy mamy też dość usterek w swoich pojazdach. Bezawaryjność pojawiła się na drugim miejscu wśród czynników ważnych dla kierowców przy zakupie pojazdu. Ten czynnik osiągnął wynik 62%.

W połączeniu z miesięcznym kosztem użytkowania, bezawaryjność sprawia, że rośnie zainteresowanie samochodami nowymi. Z drugiej strony daleko nam pod tym kątem do najlepszych, a w dalszym ciągu lwia część rynku motoryzacyjnego to auta używane, również z importu, które bez dokładnego sprawdzenia przez VIN i przeglądu, często są mało intratną inwestycją, gdyż są w bardzo złym stanie technicznym.

Samochody bogate w technologie

Trzecie i czwarte miejsce w rankingu zajęły czynniki związane z wykorzystaniem nowych technologii. Wynik 44% uzyskało wyposażenie, a 40% systemy bezpieczeństwa.

Dużym plusem są systemy Apple CarPlay oraz Android Auto, które pozwalają korzystać ze swojego smartfona na wyświetlaczu samochodowym. Popularne są również rozwiązania z zakresu autonomizacji. To nie tylko większy komfort podróży, ale też wyższy poziom bezpieczeństwa.

Wspomnieć można tu między innymi o asystencie martwego pola lusterek, asystencie pasa ruchu, asystencie parkowania, czujnikach parkowania, kamerze 360 stopni, systemach ostrzegających przed kolizją czy tempomacie z funkcją hamowania. Te coraz częściej znaleźć można nie tylko w samochodach klasy premium, ale również autach z niższej półki cenowej.

Lojalność do marki traci na znaczeniu

Pośród innych ważnych dla kierowców czynników są typ nadwozia oraz długość i zakres gwarancji. Te czynniki kierowcy ocenili odpowiednio na 30% i 27%.

Co dla wielu może być sporym zaskoczeniem, kierowcy wykazują niewielkie przywiązanie do marki czy modelu. Wprawdzie te czynniki otrzymały wyniki dodatnie, ale 9% przy marce oraz 17% przy modelu nie robi większego wrażenia. Wygląda więc na to, że niewielu kierowców zdecyduje się na auto z lojalności i przywiązania, jeżeli nie będzie to pojazd gwarantujący niskie miesięczne koszty utrzymania, ewentualnie nie jest bogaty w nowoczesne technologie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz