Za które części samochodowe nie warto przepłacać?

za które części samochodowe nie warto przepłacać

Nie jest tajemnicą, że samochód to mnóstwo części i płynów eksploatacyjnych, które się zużywają. Często zamiast nowych części stawia się na elementy słabszych producentów, używane, a dodatkowo mocno eksploatowane. Jednak, za które części samochodowe nie warto przepłacać i nie muszą to być najlepsze i oryginalne elementy, ale zamienniki?

Olej silnikowy

Za które części samochodowe nie warto przepłacać? Przede wszystkim trzeba odnieść się do oleju silnikowego. Nie jest to część, ale materiał eksploatacyjny, który wymienia się najczęściej. Jak obniża się koszty eksploatacji na takim płynie? Choćby przez stosowanie oleju półsyntetycznego. Czy warto decydować się na taką ciecz?

Jeżeli samochód nie jest stosowany na co dzień i nie jest użytkowany w skrajnych warunkach, wystarczy trzymać się zaleceń producenta. Tyczy się to nie tylko interwałów wymiany, ale i samych parametrów oleju silnikowego. Marka oleju ma tu wówczas mniejsze znaczenie.

Co oznaczają niekorzystne warunki eksploatacji? Na przykład regularne korzystanie z samochodu, ale tylko na krótkich dystansach, co oznacza jazdę na niedogrzanym silniku. Wówczas olej silnikowy znacznie szybciej traci swoje właściwości smarne. Niedopalone pozostałości paliwa oraz skraplająca się na ścianach cylindra wilgoć niestety spływa do miski olejowej. To z kolei skutkuje znacznie szybszą degradacją oleju. Dlatego warto wymieniać go wówczas częściej lub przynajmniej trzymać się zaleceń producenta.

Żadnym wyjściem nie jest zakup oleju półsyntetycznego czy mineralnego. Oleje te w niskich temperaturach mocno gęstnieją, co może powodować problemy z rozruchem silnika. Znacznie słabsze jest też smarowanie na pierwszych kilometrach. Z kolei wymiana oleju mineralnego na syntetyczny w pojazdach z dużym przebiegiem może skończyć się rozszczelnieniem.

Świece zapłonowe

Za które części samochodowe nie warto przepłacać? Na pewno za świece zapłonowe, będące podstawowym elementem układu zapłonowego. Jeżeli są to zwykle, ale wysilone silniki, na pewno stosować można standardowe produkty. Nie ma konieczności stawiania na świecie wieloelektronowe. Szukając na tej płaszczyźnie jakichś oszczędności, warto postawić na świece polskich producentów. Najlepszy wyborem będą świece, gdzie rdzeń i elektrody wykonano z metali szlachetnych. Wprawdzie ich cena jest wyższa, ale za to wymiana rzadsza.

Przewody wysokiego napięcia

Ważne w samochodzie są również przewody wysokiego napięcia. Najlepsze przewody mają dobrze zrobione terminale oraz dobrą izolację. Tak przewodów, jak i samych końcówek. Szczególnie ważne jest to w silnikach benzynowych, które są zasilane LPG w fazie lotnej. W tych bowiem mieszanka niedopalona słabym zapłonem może skończyć się wybuchem, a w konsekwencji i zniszczeniami w układzie dolotowym. Mimo wszystko nie warto inwestować w szczególnie drogie przewody wysokiego napięcia. Nie trzeba też skracać interwału ich wymiany. Wystarczy wymieniać je co 50 tys. km.

Akumulator

Jeśli mówimy o tym, za które części samochodowe nie warto przepłacać, na pewno warto wspomnieć o akumulatorze. To również element, przy którym można zredukować koszty eksploatacji. Oczywiście akumulatory słabszej jakości, które pochodzą z oferty nieznanych producentów, nie są najlepszym rozwiązaniem, ale nie trzeba od razu nabywać markowego produktu z górnej półki. Dobre akumulatory patrząc na odnośnik ceny do ich jakości, oferuje rynek polski. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydają się akumulatory bezobsługowe. Droższe baterie samochodowe nadadzą się do aut o wiele bardziej zaawansowanych technicznie, które mają rozbudowany system audio czy są eksploatowane tylko w warunkach miejskich. Więcej o samych akumulatorach pisaliśmy w artykule pt. Jak wybrać akumulator samochodowy?“.

Paliwo wysokooktanowe

Wiele mitów dotyczy również paliwa. Mówi się o tym, że wzrost mocy może spowodować tankowanie paliwa wysokooktanowego. Nie jest to prawda. Większość silników w samochodach osobowych jest przystosowana do paliwa 95-oktanowego. W związku z tym zalanie ich paliwem 98-oktanowym nie zagwarantuje wzrostu mocy, a nawet może ją obniżyć. Chodzi o to, że wymierny przyrost regulować może kąt wyprzedzenia zapłonu na bazie odczytów z czujnika spalania stukowego. Nie tyczy się to tylko silników w autach sportowych, co jest oczywiste, ale również i wielu klasycznych samochodów. Mitem jest również fakt, że ryzyko potęguję tankowanie na stacjach sieci handlowych. Paliwo tam jest tańsze, a nie jest powiedziane, że jest ono niższej jakości. To mit, a jedyną różnicę nie odczuje silnik, ale portfel kierowcy.

Płyn hamulcowy

Nie ulega wątpliwości, że ważny jest również płyn hamulcowy. Otóż przy normalnej eksploatacji auta wystarczający będzie płyn o specyfikacji DOT-4. Czy jest sens inwestowania w droższy płyn? Otóż niekoniecznie. Chyba że jest to jazda sportowa lub intensywna z ciężką przyczepą. Ważne jest natomiast to, aby regularna była jego wymiana. Istotna jest też higroskopijność i wchłanianie wilgoci przez pory przewodów gumowych.

W normalnej eksploatacji zawartość wody w płynie rośnie, co skutkuje obniżeniem temperatury jego wrzenia. Wówczas awaryjne hamowanie może nawet skończyć się tragedią, kiedy to pedał hamulca wpadnie w podłogę. Mimo wszystko stosowanie tańszego płynu DOT-4 jest dobrym rozwiązaniem. Stopień jego zawodnienia kontrolować można testerem, pamiętając przy tym o jego regularnej wymianie.

Opony

Za które części samochodowe nie warto przepłacać? Być może za opony. Czy rzeczywiście? Nie ulega wątpliwości, że są one elementem łączącym pojazd z drogą, a więc w dużej mierze odpowiadają za trakcję i skuteczność hamowania pojazdu. Dlatego, rzeczywiście, w kwestii opon należy być ostrożnym. Najgorsze są tzw. nalewki, a więc opony używane z nalanym bieżnikiem. Są one tanie, ale nie jest wykluczone, że nalewany element się oderwie. Nie są więc bezpieczne w eksportacji.

Jak jest z oponami używanymi? Otóż o ich skuteczności decyduje jakość mieszanki gumowej. Ta twardnieje z czasem, a więc opona mająca 5 czy 6 lat musi mieć wyraźny i wysoki bieżnik, choć nawet mimo to może w razie awaryjnego hamowania mogą powodować niebezpieczny poślizg. Zapobiec mu pozwala system ABS. Co więcej, nie wiadomo, jaki jest kord takiego ogumienia. Zdarza się, że w obiegu są opony, które nie mają widocznych uszkodzeń, ale przy większym obciążeniu lub prędkości eksplodują. O tym, co zrobić takiej sytuacji pisaliśmy w artykule pt. Jak zachować się po rozerwaniu opony?“.

Nie warto jednak inwestować w drogie opony. Dobre będzie także ogumienie popularnych i budżetowych producentów, które nie ma wyśrubowanych indeksów prędkości czy nowszych modeli bieżników. Oczywiście warto przy okazji kierować się opiniami klientów, którzy korzystają z danych pon. Zwłaszcza że rynek opon budżetowych na rynku europejskim jest dość pokaźny, a do tego dochodzi jeszcze ogumienie z Azji.

Skoro wiecie już, za które części samochodowe nie warto przepłacać, widać wyraźnie, że jest wiele elementów, przy jakich można oszczędzić. Wielokrotnie lepsze są zamienniki niż części oryginalne, a przynajmniej nie są przyczyną gorszej pracy samochodu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 3.5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz