Jak wybrać najlepszy olej do silnika?

Chcesz przedłużyć żywotność silnika? Musisz regularnie zmieniać olej. Ważne jest jednak, aby dobierać preparat o parametrach zalecanych przez producenta pojazdu. Dziś podpowiadamy, na jakie właściwości oleju warto zwracać uwagę podczas zakupów.

 

Klasa lepkości to podstawa

Klasa lepkości przekłada się na opór płynięcia cieczy. Oleje o niskiej klasie lepkości są rzadkie, te o klasach wyższych są gęstsze (opór płynięcia warstw jest w ich przypadku większy). W motoryzacji stosuje się skalę od 0 do 60. Klasę lepkości 0 ma najrzadszy olej, a produkt o klasie 60 jest najgęstszy (skala ta stworzona została przez SEA – Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Samochodowego).

Producenci oznaczają klasę lepkości na opakowaniach, co ułatwia wybór. Stosowane oznaczenia składają się z cyfr i litery W (np. 10W40). Liczba poprzedzająca W oznacza przydatność oleju do uruchomienia silnika w niskiej temperaturze :

  • OW – -35 stopni C
  • 5W – -30 stopni C
  • 10W – -25 stopni C
  • 15W – -20 stopni C

Liczba po literce W oznacza zaś lepkość oleju w temperaturach wysokich (wyższe liczby zapewniają większą gęstość w wysokich temperaturach).

Wielu producentów samochodów za standard uznało oleje o lepkości 10W-40. W nowoczesnych silnikach sprawdzą się oleje OW-30. Rzadsze oleje (o niższej lepkości) są energooszczędne, ale nie sprawdzą się w silnikach o dużym obciążeniu (np. w samochodach sportowych).

Jakość oleju

Kolejnym ważnym parametrem są specyfikacje jakości. Producenci olejów silnikowych stosują specyfikację API oraz ACEA.

Specyfikacja API stworzona została przez Amerykański Instytut Naftowy. Jakość oleju określa tutaj parametr składający się z dwóch liter. Dla diesli przeznaczony jest olej określony literą C, a literkę S przypisano silnikom benzynowym. Po literach A lub S producenci stosują kolejną literę oznaczającą parametr jakości oleju. Dla diesli stosuje się oznaczenia od A do F, a dla silników benzynowych A-M. Najwyższą jakość mają oleje oznaczone dalszymi literami alfabetu (dla silników benzynowych najlepszą jakość posiada olej oznaczony SM). Warto wiedzieć, że obecnie produkowane oleje spełniają najwyższe parametry według systemu API.

Kolejną klasyfikacją jakościową olejów silnikowych jest ACEA (specyfikacja stworzona przez Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). W tej specyfikacji diesle oznaczone są literą B, a silniki benzynowe literą A. Oleje do samochodów benzynowych z filtrami cząstek stałych oznaczone są literą C.

Jaki olej do auta z silnikiem wyposażonym w filtr cząstek stałych?

W samochodach z filtrem cząstek stałych nie należy stosować oleju w przypadkowej klasie jakości, ponieważ znacznie przyspieszymy zatykanie filtra. Właściciele aut z takim silnikiem powinni sięgać po olej oznaczony literką C1, C2 lub C3 (klasyfikacje ACEA). Najwyższą jakość ma produkt w klasie C1.

Przed zastosowaniem oleju, należy dokładnie sprawdzić w książce serwisowej rodzaj silnika oraz klasę oleju zalecaną przez producenta.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 1]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

6 komentarzy

  1. Ja oleje silnikowe kupuje na ******** maja mega duzy wybor i wszystko jest tak opisane, ze nie trzeba sie zastanawiac nad zakupem.

  2. Nie wiem czy jest najlepszy, ale dobrze mi się jeździ na syntetyku od Venol. Niemiecki olej. To co na pewno widoczne, to ogólna poprawa działania silnika, lepsza moc, niezawodne działanie. Przynajmniej według mojego doświadczenia – pierwszy raz mam taką zmianę, po samej wymianie oleju. Co ciekawe – cena oleju całkowicie normalna. Czas pokaże jak to wpłynie na żywotność silnika. Na razie nic się nie dzieje, a jednak auto ma swoje lata.

  3. Venol daje bardzo dobre smarowanie – syntetyk, niemiecki olej, tak więc polecam, ale przecież nie do każdego auta masz ich olej. Ogólnie jednak po swoim przypadku widzę, że jakość smarowania ma ogromne znaczenie. Bo silnika działa inaczej, o wiele lepiej, sprawniej. I akurat co mnie zaskoczyło, to wpływ zmiany oleju na lepsze smarowanie. Diametralna odmiana.

  4. Wszystko zależy od tego jakie kto ma oczekiwania od oleju, każdy indywidualnie podchodzi to tego tematu. Jeżeli natomiast chodzi o mnie to mi przypasował olej Shell Helix Ultra 5W40, używam go dopiero od pewnego czasu. Wcześniej nie miałem z nim styczności bo używałem innych półsyntetyków. W każdym razie zauważyłem znaczącą zmianę między olejami shella a tymi, których używałem wcześniej. Raz, że pozbyłem się prawie całkiem nagaru, który przez te wszystkie lata zdążył mi się nagromadzić, odpadł mi równocześnie problem dolewek oleju, który raz na jakiś czas występował. Nie był to co prawda jakiś dramat, ale było to uciążliwe. Zimą zdał egzamin, na zimnym silniku przy mrozie samochód nigdy wcześniej nie palił mi od kopa.

Odpowiedz