Wodorowanie silnika — czy warto?

wodorowanie silnika

W wyniku mieszkania się oleju silnikowego z paliwem oraz ze znajdującymi się w nim związkami chemicznymi, w silniku samochodu zbiera się nagar. Jak radzić sobie z zanieczyszczeniami osadzającymi się na elementach jednostki napędowej? Pomaga wodorowanie silnika. Czy warto decydować się na ten zabieg, na czym on polega i ile kosztuje?

Czym jest wodorowanie silnika?

Niestety, w Polsce wodorowanie silnika w dalszym ciągu jest mało popularnym procesem. Zupełnie inaczej jest na zachodzie Europy, gdzie działa kilka tysięcy punktów serwisowych oferujących wodorowanie jednostki napędowej.

Sam proces jest bezinwazyjny, co oznacza, że przeprowadza się go bez rozbierania silnika. Wodorowanie polega bowiem na wprowadzeniu do dolotu jednostki napędowej mieszaniny gazów, które zwiększają temperaturę spalin. Dzięki temu zachodzi zjawisko pyrolizy, a nagar po zamianie w gaz zostaje wydalony przez układ wylotowy.

Zalety wodorowania jednostki napędowej

Wodór to pierwiastek chemiczny, który ma właściwości rozpuszczania nagaru. Jako że występuje w postaci gazowej, nie ma ryzyka, że zapcha istotne kanały jednostki napędowej. Co kluczowe z punktu widzenia kosztów, po wodorowaniu silnika nie ma potrzeby wymiany filtrów, jak ma to miejsce na przykład po płukance.

Zresztą eksperci zgodnie twierdzą, że wodorowanie silnika jest dla niego w pełni bezpieczne, bezpieczniejsze od stosowania płukanek. Jednak są pewne obostrzenia. Na przykład proces ten nie jest zalecany starszym silnikom w wieku powyżej 20 lat.

Wodorowanie motoru to przede wszystkim czyszczenie jednostki napędowej. Poza wyzbyciem się nagaru proces ten pomaga odzyskać silnikowi moc i moment obrotowy, a poprawie ulega również kultura jego pracy. Co więcej, samochód jest mniej paliwożerny, a do atmosfery przedostają się mniejsze ilości spalin. Ustaje też nadmierne zadymienie i zmniejszają się wibracje.

Wodorowanie silnika — cena

Wodorowanie jednostki napędowej zalecane jest po przejechaniu pierwszych 50 000 km. Później należy je wykonywać regularnie. Natomiast po zakończeniu procesu skorzystać można ze specjalnych urządzeń badających emisję spalin, ale i sprawdzić parametry pojazdu na hamowni podwoziowej.

Sam proces nie jest szczególnie skomplikowany, ale wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Potrzebny jest między innymi generator wodoru, który kosztuje co najmniej kilka tysięcy złotych. Jego cena zależna jest od przeznaczenia, ponieważ wyróżnia się generatory do silników o objętości skokowej do 4-litrów oraz 6-20 litrów. Średnio cena wodorowania silnika to wydatek rzędu ok. 250 zł, a więc nie jest szczególnie wysoka.

Bez wątpienia wodorowanie pomaga utrzymać silnik w lepszym stanie i przedłużyć jego żywotność. O ogólnych zasadach prawidłowej eksploatacji jednostki napędowej mówi też artykuł pt. Jak przedłużyć żywotność silnika w samochodzie?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4.3]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz