Wadliwe poduszki powietrzne w blisko 100 mln pojazdów?

wadliwe poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne mają za zadanie chronić kierowcę i pasażerów w razie wypadku. Nieprawidłowe działanie airbagów może jednak być przyczyną poważnych urazów, a nawet śmierci. Tymczasem wadliwe poduszki powietrzne mogą znajdować się na wyposażeniu kilkudziesięciu milionów pojazdów. Sprawdź, czy Ciebie również dotyczy ten problem.

100 mln pojazdów, 50 różnych marek

Najprawdopodobniej jest to największa akcja naprawcza w historii motoryzacji. Wadliwe poduszki powietrzne pochodzą od firmy Takata, a więc jednego z największych dostawców tego typu produktów na rynku. Znajdować się one mogą w nawet 100 mln pojazdów, które zostały wyprodukowane od roku 2002 do 2015. O istocie i zasięgu problemu świadczy też liczba marek, pośród których mogą znajdować się pojazdy z wadliwymi poduszkami. Tych jest aż pięćdziesiąt. Nie jest tajemnicą, że wiele samochodów z tym problemem trafiło również do Polski.

W czym tkwi problem poduszek powietrznych od Takata?

O problemie z poduszkami zrobiło się głośno w Stanach Zjednoczonych po tym, jak pasażerowie zaczęli doznawać poważnych obrażeń po stosunkowo niegroźnych stłuczkach. Zamontowane w nich wadliwe poduszki powietrzne odpalały z tak dużą siłą, że dochodziło do rozerwania generatora gazu, co skutkowało tym, że jego odłamki wystrzeliwane były w kierunku pasażerów. Pierwsze podejrzenia padły na niewłaściwe dawki materiału wybuchowego.

Powód jest jednak znacznie bardziej szokujący. Jak często bywa tak i tym razem chodziło o oszczędności. Takata używała bowiem w generatorach gazu poduszek azotanu amonu, podczas kiedy konkurenci stosowali droższy azydek sodu. Problem w tym, że azotan amonu to substancja higroskopijna, która pod wpływem wysokich temperatur i wilgoci może zmieniać swoje właściwości. Co gorsza, Japończycy nie zastosowali tu również chemicznego osuszacza.

W jakich samochodach zamontowano wadliwe poduszki?

W Stanach Zjednoczonych listy aut, które podlegają akcji naprawczej i wymianie wadliwych airbagów są uaktualniane na bieżąco. W Europie jest z tym gorzej, choć wadliwy model w USA nie oznacza konieczności wymiany poduszki w modelu sprzedawanym na Starym Kontynencie. Te mogą być bowiem wyposażone w airbagi od innych producentów.

Problem jest jednak globalny. Wadliwe poduszki powietrzne spotkać można w licznych samochodach marek takich jak Audi, BMW, Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Subaru, Land Rover, Lexus czy Volkswagen.

Jak sprawdzić, czy dotyczy nas problem wadliwych airbagów?

O ile za granicą o problemach z wadliwymi poduszkami powietrznymi mówi się od lat, o tyle w Polsce nie jest o tym głośno. Dodając do tego fakt, że wiele samochodów nad Wisłę trafia z importu, faktem jest, iż wielu kierowców o zaistniałym problemie nie ma pojęcia.

W przypadku kierowców, którzy samochód kupili w salonie, najczęściej o wadliwych airbagach dowiadują się oni z listów do udziału w akcji naprawczej lub wizyty w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Niekiedy informacje takie wysyłają też importerzy.

Tego typu informacje właściciel pojazdu może też znaleźć osobiście na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentówwww.uokik.gov.pl. Znajdują się one w zakładce „Powiadomienia przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych”. Wiele nowych akcji serwisowych różnych producentów znajdziecie też w naszym artykule pt. Tysiące samochodów trafi do Autoryzowanych Stacji Obsługi“. Zauważmy tu, że do sprawdzenia, czy wadliwe poduszki powietrzne znajdują się w danym samochodzie, potrzebny jest nie tylko model auta i jego rocznik. Niezbędny do tego zazwyczaj jest również numer VIN danego egzemplarza.

Na czym polega naprawa wadliwych poduszek Takata?

Sama naprawa wadliwych poduszek powietrznych nie jest szczególnie skomplikowana. Wymianą objęte są bowiem tylko generatory gazu i niekiedy elementy okablowania. Poduszki zostają natomiast nietknięte. Nie jest to więc zabieg czasochłonny i zajmuje do 2 godzin. Problemem może być natomiast dostępność niezbędnych części czy rzadziej wolne terminy.

Podsumowanie

Skala problemu jest więc naprawdę duża i warto sprawdzić, czy nasz pojazd nie jest objęty akcją naprawczą. Tym bardziej że według statystyk wadliwe poduszki powietrzne przyczyniły się już do śmierci ponad dwudziestu osób. Możemy tylko zgadywać, jak wiele zostało w wyniku ich niewłaściwego działania rannych. Nie ma więc na co czekać i sprawdzenia tego faktu dokonać należy jak najszybciej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 2.5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz