Volvo XC60 – opinie, cena, dane techniczne

Volvo XC60: opinie, dane techniczne i ceny

Bez wątpienia Volvo XC60 jest obecnie jednym z ciekawszych SUV-ów, choć tak naprawdę to terenowa osobówka, jakie można znaleźć na polskim rynku, biorąc pod uwagę tego typu pojazdy używane. Niewątpliwie Volvo XC60 opinie wśród kierowców ma co najmniej przyzwoite, ale to także pewne mankamenty. Na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszej generacji tego modelu i ile kosztuje taki egzemplarz na rynku wtórnym?

Lata produkcji XC60 I

Pochlebne opinie Volvo XC60 zbiera z wielu powodów. Zanim o jego zaletach, skupmy się na historii pojazdu. Tak więc model zaprezentowano w marcu 2008 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, chociaż w wersji koncepcyjnej już przeszło rok wcześniej w Detroit. Samochód zbudowano na bazie płyty podłogowej EUCD, stworzonej przez koncern Ford Motor Company i stosowanej m.in. do budowy Forda Mondeo czy Forda Kuga, ale też dwóch innych aut od Szwedów — Volvo S60 i V60.

Model produkowano w latach 2008-2017, początkowo wyłącznie w wersji na cztery koła, od 2010 roku również w ekologicznej odmianie DRIVe z napędem na przednią oś. W całym cyklu produkcji model przeszedł jeden facelifting. W 2013 roku odświeżono przód pojazdu, wprowadzono nowe kolory nadwozia i 20-calowe felgi. Z kolei w kabinie pojawiły się nowe odcienie tapicerki i wykończenia, odświeżono też zegary. Jednocześnie modele z napędem na przednią oś doposażono w system aktywnego sterowania momentem obrotowym (torque vectoring). Dzięki temu to auto jeszcze bezpieczniejsze. W testach Euro NCAP, o których więcej w artykule Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP? auto uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek.

Nadwozie zabezpieczone przed korozją

Z zewnątrz sylwetka XC60 pierwszej generacji sprawia wrażenie dynamicznej i opływowej. Co istotne, również wymiary Volvo XC60 wskazują na to, że auto jest całkiem spore. Model ma 463 centymetry długości, 189 cm szerokości i 171 cm wysokości. Rozstaw osi to w tym przypadku 277 cm, a jego prześwit wynosi 23 cm. Dlatego to samochód o przestronnym wnętrzu i komfortowy nawet dla wyższych pasażerów. Nieźle jest też pod kątem pojemności przestrzeni bagażowej. Szwedzki bestseller ma bagażnik mieszczący 495-1455 litrów, a więc wystarczająco, aby pomieścić ekwipunek całej rodziny. Jeżeli to zbyt mało, pomoże kupiony lub wypożyczony box dachowy mocowany do relingów.

Do czego przyzwyczaił szwedzki producent, również I generacja XC60 ma karoserię dobrze zabezpieczoną przed korozją. Lakier jest wprawdzie delikatny, ale wykwity rdzy nie powinny zdobić żadnego egzemplarza bez względu na rok jego produkcji. Jeżeli jest inaczej, prawdopodobnie to źle naprawiony egzemplarz wypadkowy. Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzić historię jego stłuczek i kolizji. Poza oględzinami z miernikiem pomoże sprawdzenie VIN przez raport historii pojazdu.

Wyposażenie Volvo XC60

SUV szwedzkiej produkcji występuje w wielu wersjach wyposażenia (Base, Kinetic, Momentum, Summum, ES, SE, SE LUX, Inscription, Inscription Polestar, Summum Polestar, R-Design czy Ocean Race). W standardzie kierowcy znajdą m.in.:

  • 6 poduszek powietrznych,
  • wiele systemów podnoszących bezpieczeństwo: ABS z EBD, DSTC, układ wspomagania nagłego hamowania, system kontroli trakcji, układ EBL (ostrzega innych kierowców o gwałtownym hamowaniu), system City Safety, funkcję stabilizacji auta podczas holowania przyczepy, RSC (układ stabilizacji przechyłu), EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania), system SIPS oraz WHISP, czujniki dostosowania prędkości do poprzedzającego pojazdu,
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka,
  • dwustrefową klimatyzację automatyczną,
  • wielofunkcyjną kierownicę, IDIS (system inteligentnego informowania kierowcy) oraz komputer pokładowy,
  • światła LED do jazdy dziennej i oświetlenie asekuracyjne,
  • szybkie nagrzewanie wnętrza,
  • rozbudowany system audio (6 głośników, odtwarzacz CD, złącze AUX),
  • tempomat,
  • autoalarm Volvo Guard (z czujnikiem przechyłu oraz masowym czujnikiem ruchu),
  • system ISOFIX,
  • elektroniczny hamulec postojowy,
  • system HDC (kontrola pokonywania wzniesień).

Poza tym wielu kierowców stawiało na dodatki, a wśród nich nawigację satelitarną, system monitorowania martwego pola BLIS czy adaptacyjne reflektory ksenonowe. Jeżeli się do czegoś przyczepić we wnętrzu Volvo XC60, opinie są różne na temat konsoli środkowej i znajdującej się tam liczby przycisków. Wprawdzie są one czytelne, ale ich mnogość wymaga niekiedy oderwania wzroku od drogi. Wygodne są natomiast fotele, choć brak w nich podparcia bocznego i regulacji podudzia, a więc sprawdzają się przede wszystkim przy spokojnej jeździe.

Oczywiście najlepiej wybierać egzemplarze ze skórzaną tapicerką, podobnie jak ze wstawkami z drewna. To jednak żaden problem, ponieważ na rynku wtórnym jest wiele tak wyposażonych egzemplarzy. Wprawdzie skóra gorzej znosi próbę czasu od tekstylnej tapicerki, ale niewątpliwie wnętrze zyskuje na elegancji. Poza tym elementy wewnątrz są doskonale spasowane, a kabina wyciszona.

Volvo XC60 – opinie o silnikach

Pod maską Volvo XC60 znaleźć można bardzo różne silniki, z napędem na przednią lub obie osie. Jednak pod uwagę brać należy przede wszystkim motory o mocy co najmniej 180 KM. Słabsze jednostki napędowe nadają się jedynie do mniej dynamicznej jazdy. Poza tym większość egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym ma pod maską diesle.

Pod kątem trwałości, kultury pracy i osiągów dobrze wypada pięciocylindrowy diesel o oznaczeniu D5, pojemności 2,4 l i mocy 215 KM. Bez wątpienia to jedna z lepszych jednostek wysokoprężnych ostatnich 15 lat. Mniej trwały jest silnik 2.0 l o czterech cylindrach. Problematyczne są w nim turbina i układ wtryskowy. Zawsze sprawdzić należy także stan przewodów w układzie dolotowym, jak również stopień zapełnienia wrażliwego na jazdę miejską filtra cząstek stałych. Poza tym, o ile bezpośredni wtrysk typu common-rail zapewnia wysoką kulturę pracy, wysoki jest koszt regeneracji wtryskiwaczy i turbosprężarki.

Wśród motorów benzynowych są silniki o 4 lub 6 cylindrach. Polecana jest zwłaszcza wersja T6R6 3.0 (285 KM lub 304 KM). Z kolei doładowana 2-litrówka R4 2.0 (306 KM) ma problemy z odkładającym się w dolocie nagarem. Wskutek tego czyszczenie przez zdjęcie kolektora konieczne jest już nawet po pokonaniu 50 tys. km. W innym wypadku skutkuje to pogorszonymi osiągami i gorszą pracą jednostki napędowej.

Wprawdzie silniki benzynowe uchodzą za trwałe, ale przed finalizacją zakupu koniecznie przeprowadzić należy ich diagnostykę komputerową. Około 2000 zł kosztuje ewentualna regeneracja turbo. Dlatego specjaliści zalecają skrócenie interwału wymianu oleju do maksymalnie 15 000 km.

Volvo XC60 – dane techniczne

Volvo XC60 dane techniczne

Volvo XC60 ma też dobry układ jezdny. Wprawdzie nieco sztywny, ale za to pozwalający pewnie prowadzić pojazd nawet podczas dynamicznej jazdy. Zawieszenie nie wydaje też żadnych podejrzanych dźwięków.

Używane Volvo XC60 – opinie o usterkach skrzyni biegów

Volvo XC60 skrzynie biegów ma manualne lub automatyczne. O ile trudno znaleźć na rynku wtórnym egzemplarz z silnikiem o mocy ponad 200 KM i ręczną przekładnią, z reguły to automat. Wówczas należy pamiętać o wymianie oleju w skrzyni maksymalnie co 60 tys. km, dzięki czemu wydłuża się ich żywotność. Niestety, po pokonaniu około ćwierć miliona kilometrów trzeba przygotować się na wysoki wydatek w wysokości ok. 7000 zł na remont automatycznej przekładni. Zresztą bardziej problematyczna jest skrzynia 6- aniżeli 8-stopniowa. Żadnych dodatkowych kosztów nie generuje natomiast napęd na cztery koła.

Żeby nie było, inwestycji wymagają też auta z ręczną skrzynią biegów. W ich przypadku należy liczyć się z wymianą zespołu sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego. To wydatek ok. 4000 zł.

Sytuacja na rynku wtórnym

Podaż Volvo XC60 I generacji na rynku wtórnym jest duża. To pojazd popularny, a w ogłoszeniach znaleźć można kilkaset egzemplarzy tego modelu. Jako że był produkowany przez dziewięć lat, używane Volvo XC60 ceny ma rozbieżne. Najdroższe egzemplarze kosztują ok. 120 tys. zł. To auta z końca produkcji, które często pochodzą z autoryzowanych salonów, a dodatkowo są jeszcze na gwarancji. Na przeciwległym biegunie są samochody za 40 000 zł, o przebiegach rzędu powyżej 300 tys. km, niepewnym pochodzeniu i często wypadkowej przeszłości.

Rozsądną kwotą, w jakiej można kupić używane Volvo XC60, jest budżet w granicach ok. 60 tys. zł. Za tyle można zostać właścicielem samochodu z rocznika 2009-2010 i przebiegiem ok. 200 tys. km. Dobrze, jeżeli nabywany egzemplarz ma historię serwisową w ASO. Zawsze bez wyjątku warto sprawdzić go także przez raport VIN, w którym znaleźć można m.in.:

  • Dane techniczne
  • Fabryczne wyposażenie
  • Informacje o szkodach i kolizjach
  • Chronologiczną historię pojazdu
  • Sprawdzenie w bazach kradzionych pojazdów
  • Informacje o wezwaniach serwisowych
  • Archiwalne zdjęcia pojazdu

Oczywiście poza tym samochód musi być obejrzany przez mechanika, ale też sprawdzony podczas przeglądu oraz jazdy próbnej. Na plus trzeba zaliczyć fakt, że wiele egzemplarzy z rynku wtórnego pochodzi z polskich salonów, ale liczne są też XC60 I importowane z USA, niestety, w dużej części z wypadkową przeszłością.

Jeżeli stan samochodu nie budzi wątpliwości, a cena jest satysfakcjonująca, Volvo XC60 opinie ma na tyle dobre, że warto zainwestować w ten model. To auto o ciekawym designie, sporej przestrzeni wewnątrz, dobrze zabezpieczone przed korozją, bogato wyposażone i zapewniające wysoki komfort jazdy. Jest więc świetną alternatywą dla podobnych aut zza zachodniej granicy.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz