Volvo S80 II — opinie, dane techniczne, spalanie

Jakie jest Volvo S80 II?

Dla wielu druga generacja Volvo S80 to nudnawa limuzyna bez polotu. Nie ulega jednak wątpliwości, że Volvo S80 II opinie wśród kierowców ma pochlebne. To auto trwałe i posiadające inteligentne systemy bezpieczeństwa. Czy warto zainwestować w szwedzki model segmentu E?

Historia Volvo S80 drugiej generacji

Dobre opinie Volvo S80 II nie biorą się z niczego. Jednak w pierwszej kolejności należy odnieść się do historii szwedzkiej limuzyny. Tak więc S80 II to auto po raz pierwszy zaprezentowane w 2006 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Konstruktorzy skorzystali z płyty podłogowej EUCD, którą skonstruował koncern Ford Motor Company, ówczesny właściciel Volvo. Sama płyta znana jest między innymi z IV generacji Forda Mondeo. Dwa lata po debiucie Szwedzi wprowadzili model long dedykowany na rynek chiński (Volvo S80L).

W całym okresie produkcji model S80 II przeszedł dwa liftingi:

  • pierwszy w 2009 roku (większe logo marki na atrapie chłodnicy; nowe wykończenia na wlotach powietrza, dolnych częściach drzwi oraz pod tylnymi lampami; delikatna zmiana konsoli środkowej; nowa, czteroramienna kierownica; paleta silników powiększona o nowego Diesla D5);
  • drugi w 2011 roku (przemodelowanie przednich reflektorów, kół i lusterek; nowa, trójramienna kierownica; przebudowana konsola centralna; zmieniona tapicerka).
Volvo S80 II przed liftingiem
Volvo S80 II przed liftingiem

Model był produkowany przez dziesięć lat, od 2006 do 2016 roku w fabrykach w Szwecji, Malezji i Chinach.

Nadwozie i wnętrze Volvo S80 II

Nadwozie Volvo S80 II bogate w wiele prostych linii jest charakterystyczne dla szwedzkich samochodów z tamtego okresu. S80 II na pewno brakuje nowatorstwa, a design jest jednym z jego największych mankamentów, zwłaszcza w porównaniu z konkurentami na rynku, na przykład BMW serii 5 generacji E60 czy Citroenem C6.

4-drzwiowy sedan nie rzuca na kolana nie tylko z zewnątrz, ale i wewnątrz. Wprawdzie nie można narzekać na ergonomię kabiny czy jakość użytych materiałów, ale nadal wieje tu nieco nudą. Inną wadą jest przestronność wnętrza. Na tylnej kanapie miejsca jest odrobinę za mało, konsola środkowa ma nieco za dużo przycisków, a kabina jest słabo wyciszona. Ponadto to bagażnik o pojemności 480 l.

Duży plus należy się natomiast za standard bezpieczeństwa. Volvo nie wystarczyło pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, o których piszemy w artykule pt. Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP“. Dlatego w S80 II postawiono dodatkowo na systemy bezpieczeństwa. Jednym z nich jest układ Collision Mitigation Support, który rozpoznaje przeszkody przed maską i po bokach, w pełni samodzielnie zatrzymując pojazd w razie wykrycia zagrożenia. Innym systemem jest układ monitorowania martwego pola.

Jeżeli wziąć pod uwagę wyposażenie, Volvo S80 II to model dostępny w pięciu wersjach wyposażeniowych (Kinetic, Momentum, Summum, Executive, Polestar). W standardzie kierowca znajdzie między innymi system ABS z EBD, DSCT, 6 airbagów, SIPS, WHIPS, elektryczne sterowanie szyb oraz lusterek, wielofunkcyjną kierownicę, radio CD, automatyczną klimatyzację czy tempomat.

Volvo S80 II — opinie o silnikach

Ogromną zaletą Volvo S80 II jest szeroka paleta silników. W S80 drugiej generacji znajdziemy aż 18 wersji napędowych, z czego dziesięć jednostek benzynowych. Oferta benzyniaków skupia w sobie motory 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowe, zarówno wolnossące, jak i doładowane, o mocy nawet do 315 KM.

Co ważne, benzyniaki Volvo S80 II opinie w większości mają pozytywne. Uważać trzeba jednak na 3.2-litrowy silnik R6 oraz 4.4-litrowy motor V8 od Yamahy, które mają niskiej trwałości łańcuch rozrządu. Ponadto w 5-cylindrowych benzyniakach pasek osprzętu wymieniać należy nawet do 50 tys. km. Zestaw nowych części to wydatek przeszło 200 zł, ale lepiej nie unikać tej inwestycji, ponieważ zerwany pasek osprzętu może zniszczyć rozrząd. Wielu z pewnością ucieszy fakt, że silniki benzynowe z palety S80 II dobrze znoszą kooperację z gazem, oczywiście pod warunkiem regularnej regulacji luzu zaworowego.

W przypadku diesli, pod maską Volvo S80 II znaleźć można osiem 4- lub 5-cylindrowych motorów o pojemności od 1.6 do 2.4 l i mocy od 109 do 215 KM. Najsłabsze silniki wysokoprężne to jednostki 1.6 D i 2.0 D, będące sprawdzonymi, trwałymi i oszczędnymi konstrukcjami od PSA. Za silniki 2.4 odpowiadają już Szwedzi, ale i te są w miarę bezawaryjne. Ewentualne usterki wynikają z dużych przebiegów czy zaniedbań po stronie właściciela, na przykład zapchania układu wtryskowego paliwem złej jakości. Poza tym w dieslu 2.4 pękają klapki w kolektorze dolotowym.

Volvo S80 II — dane techniczne

W związku z wykorzystaniem platformy EUCD zaprojektowanej przez Forda, w przedniej osi zawieszenia postawiono na kolumny McPhersona, z tyłu natomiast znalazł się zestaw elementów resorujących typu multilink. Zawieszenie bez trudu wytrzymuje nawet 300 000 km.

Dane techniczne Volvo S80 II

Sam napęd w słabszych wersjach trafia na przednie koła. W mocniejszych jest to już AWD, za którego dołączanie odpowiada sprzęgło Haldex. W wersji Volvo S80 II z napędem 4 × 4 warto pamiętać o regularnej wymianie oleju w elementach układu.

Najczęstsze usterki Volvo S80 II

Przy Volvo S80 II koszty utrzymania nie są wysokie. Na polu awarii szwedzka limuzyna prezentuje się znacznie lepiej od konkurencji. Największe problemy sprawia automatyczna skrzynia biegów. Za mechanizm odpowiada firma Aisin. Przy przebiegu w okolicach 200 tys. km zaczynają się problemy ze sterowaniem, przy 300 tys. km dochodzą usterki mechaniczne automatu.

Ponadto właściciele używanego Volvo S80 II uskarżają się na komunikaty wysyłane przez komputer pokładowy, które informują o nieistniejących usterkach. Psuje się też moduł ABS, pojawiają się usterki klimatyzacji i wycieki w przekładni kierowniczej. Na szczęście, nawet przy pojawiających się awariach S80 II oferuje szeroką paletę tanich części zamiennych.

Sytuacja na rynku wtórnym

Kierowca, którego interesuje używane Volvo S80 II, ma w czym wybierać. Zwłaszcza że ceny Volvo S80 II są bardzo różne. Najtańsze egzemplarze to wydatek nieco ponad 20 000 zł. Z reguły to egzemplarze napędzane dieslem 2.4 R5, które często mają nawet przeszło 300 tys. km na liczniku. W związku z tym wymagają serii wymian eksploatacyjnych. O wiele bezpieczniejsze są limuzyny z przebiegiem poniżej 150 tys. km. Jednak wówczas budżet na zakup powinien oscylować w okolicach 35 000 zł. Inne samochody tego segmentu w podobnej cenie prezentujemy w artykule pt. Najlepsze limuzyny za 30 000 złotych“.

Używane Volvo S80 II po liftingu
Używane Volvo S80 II po liftingu

Oczywiście niezależnie od wyboru każdy egzemplarz warto najpierw sprawdzić poprzez raport VIN. Później przydadzą się oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie, a w końcu również jazda próbna.

Jeżeli samochód nie budzi zastrzeżeń, może być ciekawym wyborem. Zwłaszcza dla kierowców, którzy szukają prostych, mało problematycznych aut w rozsądnej cenie. To dobra propozycja dla rodziny, która nie zwraca uwagi na stylistykę, ale szuka samochodu bezpiecznego, w dobrej cenie i o niskich kosztach utrzymania. W tej grupie Volvo S80 II opinie zbiera niemal tylko i wyłącznie pochlebne.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz