Volkswagen Tiguan – opinie, cena, dane techniczne

Jaki jest Volkswagen Tiguan I generacji?

Volkswagen Tiguan to jeden z najchętniej nabywanych SUV-ów na rynku wtórnym. Jak po latach spisuje się w eksploatacji, co za nim przemawia, jakie opinie, ceny i dane techniczne ma VW Tiguan I generacji?

Historia modelu

Volkswagen Tiguan I został zaprezentowany w 2007 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Model był odpowiedzią niemieckiej marki na coraz liczniejszą konkurencję w zyskującym na popularności segmencie kompaktowych SUV-ów. Konstruktorzy spełnili swoje zadanie, ponieważ Tiguan szybko stał się bestsellerem wśród crossoverów.

Dla podtrzymania dobrych wyników sprzedaży model poddano jednemu face liftingowi. W 2011 roku zmieniono pas przedni, tylne lampy oraz przemodelowano wnętrze. Sprzedaż zakończono w 2016 r., kiedy pojawił się Volkswagen Tiguan II.

Nadwozie i wnętrze Tiguana 1. generacji

Bazą dla Tiguana był Volkswagen Golf V. Zbudowano go na płycie podłogowej PQ35, stąd również wymiary Tiguan ma zbliżone do Golfa. Auto liczy sobie 4,4 m długości i oferuje jedynie 17-centymetrowy prześwit. Nie jest to wynik robiący wrażenie, ale wystarczy, aby łatwiej pokonywać miejskie krawężniki. Znacznie gorzej Tiguan poradzi sobie w głębszym błocie, nawet kiedy ma podcięty zderzak w wersji Track&Field.

Sprawdzi się natomiast jako samochód rodzinny. Wprawdzie nie rzuca na kolana stylizacją nadwozia czy wnętrza, ale jego pudełkowaty kształt pozwala na komfortowe warunki podróżowania. Wnętrze jest wszechstronne, funkcjonalne i często bogato wyposażone. Dobrze zaprojektowano również fotele i tylne siedzenia, które mają regulację wzdłużną i zmienne pochylenie oparć. Plus należy się też za składane w formie podłokietnika oparcie siedzenia środkowego.

To samochód, który ma wystarczająco wolnego miejsca z przodu i z tyłu, a przy tym obszerny bagażnik. Ten liczy sobie od 470 do 1510 l pojemności, a po złożeniu dzielonego oparcia kanapy ma równą podłogę, pod którą znajduje się schowek na koło zapasowe.

Tablicę przyrządów przeniesiono z Golfa Plus, jest ona uporządkowana i intuicyjna w obsłudze. Kabina jest cicha, ergonomiczna, a przy tym zastosowano w niej trwałą tapicerkę i dobrej jakości plastiki. Te również dobrze ze sobą spasowano, choć czasami usłyszysz skrzypienie.

Volkswagen Tiguan jest również autem bezpiecznym. W crash teście Euro NCAP model uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek. Jeśli nie jest to egzemplarz powypadkowy, nadwozie Tiguana I jest dobrze zabezpieczone przed rdzą. Ewentualnych śladów korozji szukaj na podwoziu, w okolicach przedniej szyby oraz na śrubach w drzwiach.

Volkswagen Tiguan – wymiary:

  • Długość: 4427 mm (2007-2011) i 4432 mm (2011-2015);
  • Szerokość: 1809 mm;
  • Wysokość: 1686 mm (2007-2011) i 1666 mm (2011-2015);
  • Rozstaw osi: 2604 mm.

Volkswagen Tiguan – face lifting

W toku produkcji Tiguan przeszedł jedną modernizację. W 2011 roku face lifting upodobnił Tiguana do Golfa VI, którego szerszy opis znajdziesz w artykule Używany Volkswagen Golf VI – na co uważać?“. Zmieniono pas przedni auta. Między innymi wymieniono reflektory, atrapę chłodnicy i zderzak, przestylizowano też tylne lampy.

Volkswagen Tiguan face lifting
Volkswagen Tiguan face lifting

Rok wcześniej, w 2010 roku, zmodernizowano kabinę. W tym celu m.in. zmieniono panel wskaźników, pokrętła klimatyzacji oraz kierownicę.

Volkswagen Tiguan I – wersje wyposażeniowe

Tiguan to często model bardzo dobrze wyposażony, który występował w wielu wersach wyposażeniowych (Track&Avenue, Track&Field, Track&Style, Trend&Fun, Sport&Style, 2012 Edition, Cityline, Citystyle, CityScape Edition, Perfectline, Perfectline R-Style, R-Line).

Auto miało poduszki czołowe, boczne i kurtynowe dla kierowcy oraz pasażera, a także system ABS z ESP. Tiguan może mieć także klimatyzację, tempomat, system monitorowania ciśnienia w oponach, nawigację satelitarną z dotykowym ekranem, automatyczną klimatyzację, system automatycznego parkowania równoległego, skórzaną tapicerkę, 19-calowe alufelgi, światła biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów, światła przeciwmgłowe, czujniki parkowania, czujniki zmierzchu i deszczu, system start-stop, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, wielofunkcyjną kierownicę czy system aktywnego zawieszenia o trzech trybach pracy: Comfort, Normal i Sport.

Nie brak też wersji ciekawych pod kątem kolorystycznym, na przykład beżowych czy z pomarańczowymi fotelami. Plus należy się za niewielkie dodatki typu wieszaki na słupkach B, kieszenie w drzwiach mieszczące butelki, przesuwana tylna kanapa z dostępem do składanych tacek czy półka na podszybiu. Niestety, podstawowe wersje były wolne od tych elementów.

Volkswagen Tiguan I – opinie o silnikach

Silniki benzynowe

Pod maską Tiguana znajdziesz silniki benzynowe i diesle. W przypadku benzyniaków producent oferował dwie jednostki napędowe występujące w różnych odmianach:

  • 1.4 TSI (122 KM, 125 KM, 150 KM, 160 KM),
  • 2.0 TSI (170 KM, 180 KM, 200 KM, 211 KM).

Oba silniki benzynowe mają wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie. W poszczególnych odmianach różny jest natomiast napęd rozrządu:

  • starsze silniki 1.4 TSI o kodzie EA111 (122 KM, 150 KM, 160 KM) – podatny na rozciąganie łańcuch,
  • nowsze silniki 1.4 TSI o kodzie EA211 (125 KM, 150 KM) – pasek.

Najmocniejsze odmiany (Twincharger) mają dodatkowo doładowanie mechaniczne, czyli kompresor i właśnie te odmiany uchodzą za najbardziej awaryjne. Zacierają się w nich panewki, pękają bloki silnika i tłoki. Bezpieczniej poszukać Tiguana z benzyniakiem 1.4 o mocy 122 KM. Jednak pod warunkiem, że po zakupie przeznaczysz przynajmniej 1000 zł na wymianę rozrządu. O tej czynności serwisowej musisz pamiętać co 90 000 km.

Silnik 2.0 TSI

Alternatywą dla silnika 1.4 TSI pośród benzyniaków jest motor 2-litrowy (seria EA888). Niezależnie od wersji mocy, auta z tym silnikiem zestawiono z napędem na 4 koła. Opcjonalnie łączono je również ze skrzyniami DSG. W przypadku silnika 1.4 TSI było to możliwe tylko w wariantach powyżej 150 KM.

Problem jest również z silnikiem 2.0 TSI, który ma wadliwe pierścienie tłokowe i zużywa duże ilości oleju. Według cennika VW kompletna naprawa kosztuje nawet 10 tys. zł. Tyle zapłacisz, jeśli zdecydujesz się na wymianę kompletu tłoków z pierścieniami, sworzniami i korbowodami. Tnąc koszty, możesz zdecydować się na frezowanie rowków na pierścieniach w tłokach na większą szerokość i wymieniając je na masywniejsze. Wówczas musisz liczyć się z wydatkiem rzędu przynajmniej 3 tys. zł.

Volkswagen Tiguan I 2.0 TSI
Volkswagen Tiguan I 2.0 TSI

Poza tym nadmiernie rozciąga się tu łańcuch rozrządu. Chyba że to silnik w odmianie 200 lub 211 KM, który jest napędzany paskiem. To naprawdę trwała jednostka, ale oczywiście łakoma na paliwo, ze średnim spalaniem znacznie powyżej 10 l/100 km.

Z uwagi na obecność bezpośredniego wtrysku paliwa, nieopłacalny jest również montaż instalacji LPG. Jako że bezpośredni wtrysk sprzyja odkładaniu się nagaru na zaworach oraz w głowicy, warto też pamiętać o jego regularnym usuwaniu. W innym wypadku może on powodować nawet kilkudziesięcioprocentowy spadek mocy.

Silniki wysokoprężne

Jedynym dieslem w palecie silników Tiguana jest ropniak 2.0 TDI, występujący w kilku wariantach mocy (110 KM, 140 KM, 150 KM, 170 KM, 177 KM i 184 KM). To silniki z układem common rail, przekonstruowaną głowicą i poprawioną pompą olejową, wolne od problemów z pompowtryskiwaczami znanych ze starszych jednostek.

Warto zauważyć, że Niemcy oferowali silniki 2.0 TDI o dwóch różnych kodach: EA189 montowane przez cały okres i EA288, które pojawiły się rok przed zaprzestaniem produkcji Tiguana I:

  • EA189: 110 KM (od 2010 r.), 140 KM (do 2015 r.), 170 KM (2008-2012) i 177 KM (od 2012 r.),
  • EA288: 150 KM i 184 KM (od 2015 r.).

Pamiętaj, że od 2009 roku filtr cząstek stałych pojawia się we wszystkich dieslach. Dlatego nie znajdziesz go w silniku o mocy 140 KM z pierwszych lat produkcji Tiguana.

Ze wszystkich diesli tylko wersja 110 KM nie łączyła się z napędem 4×4. W silnikach 140 i 150 KM był on opcją, w mocniejszych wariantach rozwiązaniem seryjnym. Uważaj zwłaszcza na egzemplarze z dużymi przebiegami, które sprzyjają awarii zaworu EGR, filtra cząstek stałych i turbosprężarek.

Kosztów przysparzać może również dwusprzęgłowa skrzynia DSG, w której przy przebiegu ok. 200 000 km zużywają się sprzęgła i występują błędy w oprogramowaniu. Koszt naprawy to nawet ponad 5 tys. zł, a więc dobrze, kiedy sprzedawca potrafi udokumentować regenerację skrzyni. Trwałe są za to przekładnie mechaniczne.

Jeśli decydujesz się na Diesla, po zakupie wymień imbus pompy oleju. Nie kosztuje to wiele, a zapobiegnie zatarciu silnika. Możesz też wymienić kolektor ssący z klapami. Sprawdź również pracę wtryskiwaczy, poziom zapchania filtra cząstek stałych oraz stan dwumasowego koła zamachowego.

W przypadku nowych diesli pamiętaj, że wersje o mocy 150 i 184 KM zostały wyposażone w filtr tlenków azotu SCR. Wymaga on regularnego uzupełniania płynu AdBlue.

Volkswagen Tiguan – dane techniczne

Dane techniczne
Dane techniczne VW Tiguan

Na obu osiach zastosowano tarcze hamulcowe. Samo zawieszenie jest skomplikowane i zestrojone dość sztywno. Z przodu pracują kolumny resorujące, z tyłu układ niezależnych wahaczy. Zawieszenie nie jest też szczególnie trwałe. Jeśli pojawiają się stuki, winne są zwykle zużyte elementy gumowo-metalowe. Na szczęście nie trudno o części zamienne.

Plus należy się za precyzyjny układ kierowniczy, choć zdarzają się problemy z elektronicznym wspomaganiem układu kierowniczego. Pracuje on jednak precyzyjnie, a samochód prowadzi się pewnie jak zwykłe auto osobowe.

Na rynku wtórnym znajdziesz wersje z napędem na przednie koła i obie osie. Jeśli to napęd 4×4 (4Motion), moment obrotowy przekazywany jest stale na przednią oś, tylna – za pośrednictwem sprzęgła Haldex – dołączana jest w razie uślizgu.

Używany Volkswagen Tiguan. Sytuacja na rynku wtórnym

Z uwagi na dobre trzymanie ceny używany Volkswagen Tiguan kosztuje przynajmniej ok. 30 000 zł. Za tyle kupisz egzemplarz bezwypadkowy sprzed liftingu. Większość aut z rynku wtórnego to Tiguany z silnikiem Diesla pod maską, w przypadku benzyniaków zdecydowanie przeważają motory 1.4 TSI, rzadkością jest 2-litrowy benzyniak.

Jeśli wziąć pod uwagę najdroższe egzemplarze, Volkswagen Tiguan ceny ma sięgające przeszło 70 000 złotych. To bogato wyposażone auta z końca produkcji, najczęściej z topowymi silnikami i małymi przebiegami.

Volkswagen Tiguan – gdzie znajdę numer VIN?

Jeśli chcesz zweryfikować egzemplarz przez Raport Historii Pojazdu, Volkswagen Tiguan VIN ma na obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie. Szukaj go przy przedniej szybie przed kierowcą. Poza tym VIN Tiguana znajdziesz na górnej części prawego kielicha kolumny McPhersona. Jednak żeby tam zajrzeć, musisz zdjąć plastikową osłonę. Zawsze porównaj też VIN z nadwozia z numerem w dowodzie rejestracyjnym.

Volkswagen Tiguan – czy warto?

Volkswagen Tiguan opinie ma na tyle pochlebne, że warto zainteresować się tym modelem. Jeśli interesuje Cię przestronny, dynamiczny, użyteczny, bogato wyposażony i niedrogi w serwisowaniu SUV segmentu C, Tiguan najprawdopodobniej spełni Twoje wymagania.

Bez wątpienia to jeden z najlepszych kompaktowych SUV-ów na rynku wtórnym. Pamiętaj jednak, że najbezpieczniejszym wyborem są egzemplarze z manualną skrzynią biegów i silnikiem wysokoprężnym pod maską.

Volkswagen Tiguan I generacji po face liftingu
Volkswagen Tiguan I generacji po face liftingu

Oczywiście nie zwalnia to kupującego ze szczegółowej weryfikacji używanego egzemplarza. Już na etapie weryfikacji ogłoszenia pomoże raport VIN. W ten sposób poznasz najważniejsze dane samochodu, sprawdzisz też jego historię i rzeczywisty przebieg.

Już na miejscu porównasz te informacje z tym, o czym zapewnia Cię sprzedawca. Pamiętaj też o dokładnych oględzinach. Tutaj pomoże nasza pigułka pt. Oględziny samochodu przed kupnem. Checklista oględzin (VIDEO)“. Później pozostaje tylko sprawdzić auto w niezależnym warsztacie i odbyć nim jazdę próbną. Jeśli stan techniczny nie budzi zastrzeżeń, możesz zasiąść do podpisywania umowy kupna-sprzedaży samochodu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz