Używany Nissan Qashqai I – brać czy nie brać?

używany Nissan Qashqai I

Pierwsza generacja Nissana Qashqai to obecnie jeden z najlepiej sprzedających się modeli w swojej klasie. Nic dziwnego, bo jest to pojazd, którego użytkowanie niesie w sobie wiele zalet. Jednak jak w przypadku wszystkich aut, tak i tutaj uwagę zwrócić trzeba również na jego wady. Czy używany Nissan Qashqai I będzie dobrym wyborem dla kierowców, którzy szukają sobie crossovera wśród aut na rynku wtórnym?

Ojciec crossoverów

Nissan Qashqai I to model, który produkowany był w latach 2007-2013, z liftingiem w 2010 roku. Można rzec, że to ojciec crossoverów, które od 10 lat zaczęły licznie pojawiać się na Starym Kontynencie, a od kilku lat wręcz zdominowały rynek. Według wielu kierowców używany Nissan Qashqai I to znakomity crossover, z którego zadowolony będzie niemal każdy kierowca ceniący sobie auta tego segmentu.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że crossover to nie to samo co SUV, który łączy cechy samochodu szosowego i terenowego. Crossover nie do końca nadaje się do pokonywania bezdroży. Nie inaczej jest w przypadku Qashqaia pierwszej generacji, gdzie prześwit jest spory, bo 20-centymetrowy, ale ma on jedynie ułatwić wjazd na krawężniki czy ewentualny przejazd przez zaspę. Tylko i aż tyle, nic więcej.

Jakie zalety ma Nissan Qashqai I?

Dużą zaletą tego crossovera jest wyższa pozycja siedząca, przynajmniej w porównaniu z tradycyjnym autem osobowym. Nie tylko przekłada się to na większy komfort jazdy i wygodną pozycję za kierownicą, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku osób starszych i mających problemy z kręgosłupem. To również lepsza widoczność zza kierowcy.

Jednak nadwozie tego Nissana traktować należy jako samochód kompaktowy. Podobna jest tu również przestrzeń bagażowa. Qashqai ma powierzchnie rzędu 410 l, zwiększoną o 40 l w przedłużonej wersji.

Używany Nissan Qashqai I do zwykłego kompaktu podobny jest też w kosztach utrzymania. Serwis nie odbiega tutaj niczym od tego, co ma miejsce w autach segmentu C. Wyjątkiem są modele z napędem na cztery koła, kiedy obsługi wymagają tylne półosie, wał napędowy i tylny dyferencjał. Dlatego warto się dobrze zastanowić, czy używany Qashqai jest użytkownikowi potrzebny.

Używany Nissan Qashqai I – wybór silnika

Trudny w przypadku Nissana Qashqai I nie będzie wybór silnika. Najbezpieczniej postawić na motory benzynowe, na przykład 1.6 o mocy 114 i 117 KM. Alternatywą jest silnik 2.0 generujący moc 141 KM. Obie jednostki napędowe mają napęd rozrządu realizowany łańcuchem. W silniejszym motorze nie ma z nim z reguły większego problemu, ale zaraz po zakupie warto go skontrolować niezależnie od jednostki napędowej. Jego wymiana kosztować może bowiem nawet w okolicach 2000 zł. Oba silniki można też połączyć z zasilaniem gazowym, choć musi to być naprawdę dobra instalacja.

W drodze oszczędności można postawić na Diesla 1.5 dCi o mocy 103, 106 lub 110 KM. Silnik ten zmaga się z kilkoma typowymi usterkami, ale usunąć je jest w miarę łatwo. Prosta jest nawet wymiana panewek, co zajmuje kilka godzin i kosztuje ok. 1000 zł. Przy odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymianie oleju powinny one wytrzymać co najmniej 200 000 km. Drogie, bo nawet w granicach 1800 zł jest natomiast koło dwumasowe, o którym więcej w artykule Do czego służy dwumasowe koło zamachowe?“. Co warte podkreślenia, silnik o mocy 106 KM z lat 2007–2010 nie miał filtra DPF.

Droższy w naprawach jest natomiast silnik 1.6 dCi. Pełno w nim elektroniki, która może unieruchomić auto. Lepszym rozwiązaniem będzie więc 2-litrowy diesel, który bez większych usterek pokonuje nawet 250 tys. km. Oczywiście pod warunkiem, że regularnie, maksymalnie co 20 000 km wymieniany będzie w nim olej.

Problemy z używanym Qashqaiem

Niestety, sporo zastrzeżeń można mieć do dość delikatnego zawieszenia. Co jednak ważniejsze, jest ono tanie w naprawie. Z reguły wymienia się kosztujące kilkadziesiąt złotych sworznie czy silentblocki. Rzadziej awarii ulegają droższe, bo kosztujące do 200 zł za sztukę tylne wahacze. Przy zakupie uwagę zwrócić trzeba również na stan przekładni kierowniczej. Ewentualna wymiana to wraz z robocizną koszt ok. 1000 zł.

Wracając do silników, kłopotliwa jest wersja z napędem 4×4. Należy mieć na uwadze, że sprzęgło dołączające napęd po osiągnięciu wysokiej temperatury może się wyłączyć. Oznacza to, że dynamiczna i długa jazda Qashqaiem po miękkich nawierzchniach nie jest wskazana. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie więc używany Nissan Qashqai I bez napędu 4×4.

Podobne problemy ma przekładnia automatyczna CVT połączona z silnikiem benzynowym 2.0. W tym przypadku należy unikać długiej jazdy z wysoką prędkością oraz wciskania gazu w podłogę.

Z jakimi problemami poza wyżej wymienionymi może zmagać się ten model? Od strony technicznej to tyle. Natomiast w sferze wizualnej wiele zastrzeżeń można mieć do zazwyczaj mocno zużytych plastikowych elementów wnętrza.

Jak sprawdzić używanego Qashqaia?

Zakup Qashqaia może być dobrą inwestycją. Jako że podaż takich modeli na rynku wtórnym jest duża, wybór jest spory. Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży konieczne jest jednak sprawdzenie egzemplarza w ASO lub przynajmniej w niezależnym warsztacie. Wiele o przeszłości auta mówi też Historia Pojazdu. Taki raport doskonale uzupełnia inne czynności około zakupowe, zawierając w sobie:

  • Dane techniczne samochodu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Historię incydentów auta
  • Rejestr sprawdzeń w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu
  • Dane z aukcji i portali internetowych
  • Opcje wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
  • Galerię zdjęć pojazdu

Używany Nissan Qashqai I, który zostanie dokładnie sprawdzony i będzie właściwie eksploatowany, posłuży takiemu kierowcy wystarczająco długo. Oczywiście, nie tylko Qashqai I to popularny dziś crossover. Inne auta tego segmentu przedstawiono w artykule Używane crossovery za 30 tysięcy złotych“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 4.4]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

1 komentarz

Odpowiedz