Używany Ford Ka I – tani, miejski kompakt

używany Ford Ka I

Samochód przeznaczony do eksploatacji w warunkach miejskich nie musi być duży. Większość szuka auta ekonomicznego. Taki pojazd będzie też dobrym wyborem dla osób młodych, które nie mają dużego budżetu na zakup swojego pierwszego samochodu. Jednym z kandydatów na model wpisujący się w ten schemat jest używany Ford Ka I.

Historia Forda Ka pierwszej generacji

Używany Fort Ka I będzie doskonałym wyborem dla wszystkich, którzy szukają auta do sprawnego poruszania się w warunkach miejskich. Historia tego modelu rozpoczęła się w 1994 roku (produkcja ruszyła w 1996), kiedy zaprezentowano go w Genewie. Z taśm produkcyjnych Ka I generacji zjeżdżał do 2008 roku, przechodząc w tym czasie kilka modyfikacji.

Ciekawa i nietypowo zaprojektowana była już pierwsza wersja odzwierciedlająca nowy język stylistyczny Forda. Podczas kiedy na rynku dominowały nudne miejskie kompakty, Ford Ka wprowadził powiew świeżości i wzbudzał spore zainteresowanie, zwłaszcza wśród kobiet.

Szybko pojawiły się pierwsze zmiany. Między innymi postawiono na lakierowane zderzaki. Auto dzięki temu prezentowało się lepiej od strony wizualnej, ale straciło na funkcjonalności, gdyż nielakierowane matowe zderzaki były odporniejsze na obcierki. To nie koniec zmian, ponieważ zmodyfikowano wnętrze, poprawiono bezpieczeństwo oraz udoskonalano zawieszenie. Z kolei w 2003 roku na rynku zadebiutował wariant StreetKa, a więc dwumiejscowy roadster z ręcznie rozkładanym dachem. Ciekawy używany Ford Ka I to usportowiona wersja StreetKa z 95-konnym silnikiem o pojemności 1.6 l.

Nadwozie i wnętrze Forda Ka I

Używany Ford Ka I powinien gwarantować dobre właściwości jezdne, choć miłośnicy dynamicznej jazdy mogą czuć się rozczarowani. Wszystko przez słabe silniki, pośród których mocniejszy jest wprowadzony z czasem motor 1.6 o mocy 95 KM. Mimo to przy poruszaniu się w warunkach miejskich ten niewielki samochód zdaje egzamin.

Samo nadwozie Ka I generacji prezentuje się ciekawie również od strony wizualnej, zwłaszcza po pierwszym liftingu. Zastrzeżenia można mieć do wnętrza, gdzie postawiono na stosunkowo słabej jakości materiały wykończeniowe. Auto nie jest też szczególnie dobrze wyposażone, ale brak dodatków, niewielka przestrzeń czy twarde plastiki, nie mogą dyskwalifikować tego modelu.

Kierowcy, którzy chcą mieć odrobinę wyższy komfort jazdy, muszą szukać egzemplarzy z klimatyzacją i elektrycznie sterowanymi szybami czy lusterkami. Warto też unikać aut z pierwszych lat produkcji, które nie mają m.in. poduszek powietrznych. Sprawdzić koniecznie trzeba, jaką dany pojazd oferuje wersję wyposażenia, co zweryfikować można przez raport VIN. Najprostsze i bazowe egzemplarze nie mają ABS-u, wspomagania kierownicy, a nawet radioodtwarzacza. Znacznie lepiej pod tym kątem prezentuje się wersja StreetKa. Na swoim wyposażeniu ma ona poszerzone nadkola, 16-calowe felgi i wiele dodatków. Ta wersja na rynku pojawiła się po 2003 roku, a więc ma też lakierowane błotniki, przez co zyskuje na wyglądzie.

Ford Ka I to 3-drzwiowy hatchback, a więc nie trudno się domyślić, że wewnątrz kabiny miejsca jest niewiele, choć dla dwóch osób go nie zabraknie. Gorzej z przestrzenią na tylnej kanapie. Mały jest też bagażnik z pojemnością na poziomie jedynie 186 litrów. Przesunięcie tylnej kanapy pozwala zwiększyć przestrzeń w bagażniku, ale tylko o 20 l. Znacznie więcej, ponieważ 724 litry mieści przestrzeń bagażowa po całkowitym złożeniu oparć.

Jednostki napędowe Forda Ka I

Używany Forda Ka I nie jest samochodem, który potrzebuje dużego i mocnego silnika. Podstawowym motorem był 4-cylindrowy silnik 1.3 o mocy 50 lub 60 KM, z przyspieszeniem do setki w czasie ponad 14 sekund i ze średnim spalaniem w warunkach miejskich na poziomie ponad 8 l i 6 l/100 km w trasie. W 2003 roku w ofercie pojawiła się odmiana Duratec z rozrządem OHC o mocy 60 i 70 KM. Nie przełożyło się to na przyspieszenie, ale średnio o litr pozwoliło zredukować spalanie.

Dobrym wyborem będzie wersja StreetKa z silnikiem 1.6 o mocy 95 KM i momentem obrotowym 135 Nm. Usportowiona wersja z takim motorem to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w poniżej 10 sekund i prędkość maksymalna na poziomie 175 km/h. Problemem może być tu spalanie, w mieście nawet 10-11 l/100 km, ale coś za coś. Na tym oferta silników się kończy. Żaden używany Forda Ka I nie ma pod maską Diesla, gdyż producent nie zdecydował się na wprowadzanie jednostki wysokoprężnej.

Eksploatacja Forda Ka I

Ford Ka pierwszej generacji to model budżetowy. Z jednej strony to spory plus, bo awarii ulec może stosunkowo niewiele rzeczy. Dla innych będzie to minus, gdyż słabej jakości elementy mogą dawać znać swej mierności. Przykładem jest karoseria, która zwłaszcza w starszych modelach jest podatna na korozję. Jej ognisk szukać trzeba na nadkolach, błotnikach, progach czy łączeniach blach. Sprawdzić należy również elementy zawieszenia, łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i łożyska kolumn MacPhersona. Jako że samochód jest głównie eksploatowany w warunkach miejskich, a drogi wielu polskich miast pozostawiają wiele do życzenia, zużyte mogą być też amortyzatory oraz łożyska kół. Uwagę warto zwrócić również na przeguby napędowe i przekładnie kierownicze.

Ile kosztuje używany Forda Ka I?

Mimo iż używany Ford Ka I nie jest szczególnie oszczędny, ma problemy z korozją i jest słabo wyposażony, zwłaszcza w swoich pierwszych i podstawowych wersjach, to jest kompaktem o ciekawej stylistyce, który przekona wielu miejskich kierowców. Zwłaszcza że ma rozsądne ceny. Egzemplarze z lat 2007-2008 kosztują do 7 000 zł, a wersja StreetKa jest o ok. 1 000 zł droższa. Mniej, bo ok. 5 000 zł zapłacić trzeba za Ka z 2005 roku. Mocno wyeksploatowany i skromnie wyposażony używany Forda Ka I z pierwszych lat produkcji kosztuje jednak tylko 2-3 tys. zł. Wielu skusić mogą niskie przebiegi w granicach 130 000 km. Warto jednak pamiętać, że samochody te w dużej mierze są eksploatowane w warunkach miejskich.

Jak sprawdzić używanego Forda Ka I?

Używany Ford Ka I, zwłaszcza po liftingu, może być więc całkiem ciekawą opcją, jak na samochód miejski dla kierowców, którzy potrzebują taniego i małego auta kompaktowego. To dobry wybór pod względem stylistycznym, do tego mało skomplikowany i niedrogi w naprawach. Najmłodsze egzemplarze mają już jednak ponad dekadę, a więc zawsze Ka pierwszej generacji musi zostać zweryfikowany. W pierwszej kolejności sprawdzenia wymaga Historia Pojazdu, która zawiera w sobie:

  • Informacje o pojeździe
  • Opcje wyposażenia
  • Przebiegi pojazdu
  • Usterki fabryczne
  • Raport z baz kradzieżowych
  • Zdjęcia pojazdu z historycznych aukcji
  • Historię uszkodzeń i sprawdzeń
  • Historię internetową
  • Dane producenta

Jeżeli historia pojazdu nie budzi zastrzeżeń, samochód obejrzeć trzeba z mechanikiem, a następnie sprawdzić pod kątem technicznym w niezależnym warsztacie. Ostatnim etapem weryfikacji jest jazda próbna. Wszystkie te czynności około zakupowe to szansa na to, że używany Ford Ka I posłuży kierowcy przez kilka najbliższych lat. Z kolei wymagania tych, którzy na zakup miejskiego kompaktu mają nieco większy zasób gotówki, na pewno spełni japońska Toyota Yaris. Charakterystyka tego modelu w artykule pt. Używana Toyota Yaris I – wady i zalety miejskiego kompaktu“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz