Używany Fiat Bravo II – który silnik benzynowy jest najlepszy?

używany Fiat Bravo

Używany Fiat Bravo drugiej generacji produktywny był w latach 2007 – 2014. Według wielu mechaników najrozsądniejszym i najbezpieczniejszym wyborem będzie egzemplarz z silnikiem benzynowym pod maską. Model wyposażono w benzyniaka 1.4 l, choć w kilku odmianach (w wersji wolnossącej, z turbodoładowaniem, z turbo i systemem MultiAir) oraz o różnej mocy (90, 120, 140 i 150 KM). Który silnik w używanym Fiacie Bravo II jest najlepszy?

Używany Fiat Bravo II – dobry kompakt z benzyniakiem

Fiat Bravo II wśród wielu kierowców nie ma wysokich ocen. Wynika to głównie z faktu, iż sporo do zarzucenia można było mieć jego poprzednikowi. Jednak o ile Stilo początkowo było zbyt drogie, a po obniżeniu ceny tego modelu na jaw wyszło kilka usterek, o tyle używany Fiat Bravo nie ma tylu niedociągnięć. Zwłaszcza że jak na kompakt otrzymał on również pięć gwiazdek, a więc maksymalną ocenę w teście zderzeniowym. Dlatego dla kierowców, którzy szukają ciekawie prezentującego się kompaktu w cenie kilkunastu tysięcy złotych, używany Fiat Bravo II może być dobrym wyborem. Nie bez powodu ujęto go zresztą w gronie najlepszych benzynowych 10-letnich aut kompaktowych, których zestawienie znajduje się w artykule 10-letnie oszczędne i dobre kompakty benzynowe“.

Atrakcyjna cena w połączeniu z niezłym wykończeniem, bogatym wyposażeniem i dobrą ogólną trwałością przemawiają za tym modelem. Uwagę zwrócić należy natomiast na silnik, jaki znajduje się pod maską używanego Fiata Bravo II. Nawet pomimo tego, iż w każdej z wersji jest to jednostka o pojemności 1.4 l.

Silniki używanego Fiata Bravo II

Początkowo w ofercie były dwa benzyniaki 1.4 – 90-konna jednostka wolnossąca i silnik T-Jet z turbo o mocy 120 i 150 KM. Są to silniki trwałe, choć mają swoje mankamenty. Najsłabszy motor w nadmiernych ilościach potrafi spalać olej. Poza tym nie jest to zbyt dynamiczna jednostka, a przy tym wcale nie taka ekonomiczna, ponieważ średnie spalanie sprowadza się do około 7,5 l/100 km.

Odrobinę większe spalanie ma 120-konna wersja T-Jet. Jest to jednak silnik znacznie dynamiczniejszy rozpędzający się do setki w mniej niż 10 sekund. Jeszcze lepszy na tej płaszczyźnie jest silnik 150-konny. Jednak wersja turbo również ma swoje problemy, którymi są wycieki z układu chłodzenia czy uszkodzenia turbiny IHI, a dokładniej pęknięcia jej obudowy w okolicach zaworu wastegate. Zdarza się również, że niedomagają cewki. Co zadowoli zwłaszcza młodych kierowców, silniki 1.4 T-Jet używanych Fiatów Bravo II są podatne na tuning, dzięki czemu ich moc sięgnąć może nawet przeszło 200 KM.

Silnik 1.4 T-Jet w mocniejszej wersji ze 150 KM pod maską w 2010 roku został zastąpiony 140-konną wersją jednostki 1.4 z systemem MultiAir, w której wałek ssący zastąpiono sterowaniem hydraulicznym. Przełożyło się to obniżenie spalania. Sam silnik zyskuje również na efektywności i emituje mniej szkodliwych zanieczyszczeń do środowiska. Niestety, również i to rozwiązanie jest zawodne. System MultiAir często niedomaga już po przejechaniu 100 000 km. Mechanicy zalecają wówczas wymianę całego układu, co wraz z robocizną nawet poza ASO kosztuje 4-5 tys. zł. Przy tej wersji silnika ważna jest częsta wymiana oleju już co 10 tys. km.

Jaka skrzynia biegów w używanym Fiacie Bravo II?

Poza silnikiem istotny jest wybór właściwej skrzyni biegów. Najsłabsza wersja o mocy 90 KM przez cały okres produkcji łączona była ze skrzynią C514. To bezpieczny wybór i nie ma do tego elementu wielu zastrzeżeń.

Z kolei w silnikach T-Jet 120 i 150 KM montowano przekładnię o oznaczeniu C544. Tutaj niską trwałość mają łożyska, a przy naprawie właściciel musi przygotować się na wydatek rzędu ok. 1 500 zł. Jednak na przełomie sierpnia i września 2010 roku, kiedy wprowadzono silnik 1.4 MultiAir kosztem 150-konnej wersji T-Jet, pojawiła się nowa i lepsza skrzynia C635. Co istotne, od tego momentu miał ją również T-Jet 120 KM.

Używany Fiat Bravo II – na co uważać?

Silnik i skrzynia biegów to dwa najważniejsze elementy, które należy skontrolować podczas zakupu Fiata Bravo drugiej generacji. Poza tym kontroli wymaga stan zawieszenia i działanie klimatyzacji, gdyż egzemplarze dostępne na rynku wtórnym miewają problemy z automatyką sterującą klimą”. W autach z początku produkcji nietrwały był również skraplacz.

Poza tym jest to samochód, który nie powinien sprawiać problemów. Jest prosty w budowie, a jednocześnie tani w naprawach i serwisie. Tyczy się to na przykład nietrwałych silentblocków czy luzów w maglownicy. Dodatkowo model ten wygląda estetycznie, zastosowano w nim dobrej jakości materiały wykończeniowe oraz ma on bogate wyposażenie. Jak na hatchbacka Fiat Bravo II oferuje też całkiem sporo przestrzeni w bagażniku (400 l).

Który używany Fiat Bravo II jest najlepszy?

Najbezpieczniejszym wyborem jest używany Fiat Bravo II z sinikiem w wersji 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz ze skrzynią C635. Taki egzemplarz ma niewiele wad. Alternatywą będzie samochód z 90-konnym silnikiem wolnossącym, choć to propozycja dla mniej wybrednych na płaszczyźnie dynamiki. Samochody z odmianą MultiAir lepiej natomiast sobie darować.

Jako że to model o prostej konstrukcji, pojemnym bagażniku i ze świetną relacją ceny do wieku, chętnych na używane Fiaty Bravo drugiej generacji nie brakuje. Chcąc zaoszczędzić sobie kłopotu, pozostaje tylko sprawdzić interesujący egzemplarz. Jeszcze przed wizytą na miejscu u sprzedawcy pomoże Historia Pojazdu, w której znaleźć można:

  • Podstawowe informacje o pojeździe
  • Opcje wyposażenia fabrycznego zakodowane w numerze VIN
  • Chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Chronologiczną listę wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych
  • Informacje o sprawdzeniach samochodu w serwisie Autobaza.pl
  • Rejestr sprawdzeń w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych
  • Wykaz usterek fabrycznych opublikowanych przez producenta pojazdu
  • Informacje na temat producenta
  • Galerię zdjęć sprawdzanego pojazdu

Sprawdzenie VIN pozwala więc zajrzeć w przeszłość samochodu. Już podczas indywidualnych oględzin przyjrzeć się natomiast trzeba karoserii i wnętrzu. Następnie pozostaje poddać samochód przeglądowi technicznemu w niezależnym warsztacie lub w ASO, a na koniec odbyć nim jazdę próbną.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

Odpowiedz