Używane Renault Clio IV — opinie, dane techniczne, usterki

Renault Clio IV przed liftingiem

Nie ulega wątpliwości, że Renault Clio IV jest naprawdę ciekawym wyborem pośród aut francuskiego producenta. Jakie jest używane Clio IV generacji, jakie ma opinie, wady, zalety i co trapi samochód, który z taśm produkcyjnych zjeżdżał jeszcze w 2019 roku?

Historia Renault Clio IV

Renault Clio IV po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 2012 roku, kiedy pokazano je na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Francuski model zaprojektował Laurens van der Acker, który — jak sam uważał — stworzył samochód prosty, ciepły i zmysłowy. Co warto podkreślić, zrezygnowano z trzydrzwiowej odmiany modelu, co nie miało miejsca nigdy wcześniej.

Model czwartej generacji Clio z taśm produkcyjnych zjeżdżał od 2012 do 2019 roku, będąc produkowanym w dwóch fabrykach, zlokalizowanych we francuskiej miejscowości Flins-sur-Seine i tureckiej Bursie. W całym cyklu przeszedł tylko jeden facelifting. W 2016 roku skupiono się na odświeżeniu przedniego pasa, zmieniając kształt grilla i przenosząc światła do jazdy dziennej do dolnej części zderzaka. Poza tym w 2014 roku do oferty wprowadzono Clio RS Gordini, a w kolejnym Clio RS 220 EDC Trophy.

Samochód jest też bezpieczny. W teście Euro NCAP auto zdobyło 5 gwiazdek. Na 88% oceniono bezpieczeństwo pasażerów, a punkt procentowy wyżej przyznano za bezpieczeństwo dzieci. Na 99% oceniono systemy bezpieczeństwa, a na 68% ochronę pieszych. O samych testach i ocenie bezpieczeństwa więcej w artykule pt. Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“.

Nadwozie i wnętrze Clio IV generacji

Clio było dostępne w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy hatchback i praktyczne kombi (Renault Clio IV Grandtour). Pierwszy wariant oferuje przestrzeń ładunkową o pojemności od 300 do 1146 litrów, kiedy złożymy oparcia tylnej kanapy. Co oczywiste, pojemniejsze jest kombi (od 443 do 1380 litrów). Mankamentem są wysoko ustawione i niewygodne do otwierania klamki tylnych drzwi. Większy minus należy się jednak za niewielką grubość warstwy lakieru. Dlatego unikać trzeba częstych wizyt w myjniach automatycznych, które prowadzą do szybszego zarysowania karoserii.

Sam model może podobać się od strony wizualnej. Ciekawie jest też wewnątrz, choć nie sposób nie zauważyć ukazującego się wszędzie plastiku. Niestety, to rozwiązanie mało praktyczne, ponieważ z czasem plastiki zaczynają skrzypieć. Poza tym błyszczące elementy łatwo zarysować, szybko zużywa się też tapicerka.

Wygodne są natomiast fotele, choć nie zapewniają dobrego trzymania bocznego. W miarę wygodnie jest też na tylnej kanapie, przynajmniej kiedy zasiądą na niej osoby niższe i o umiarkowanym wzroście.

Wyposażenie

Clio IV ma ciekawe wyposażenie. Model występował w kilku wersjach wyposażeniowych:

  • Authentique – (od czerwca 2013) Life;
  • Expression – (od czerwca 2013) Zen;
  • Dynamique – (od czerwca 2013) Intens;
  • Luxe;
  • GT – 06.2014-05.2019;
  • RS – 06.2014-05.2019.

Na podstawowym wyposażeniu mamy m.in. dwa czołowe oraz dwa boczne airbagi, ale również ABS z systemem EBA, układ ESP i ESC czy system wspomagania ruszania pod górę (HSA). W podstawie kierowca otrzymuje również elektryczne sterowanie szyb przednich i lusterek, a także światła LED do jazdy dziennej.

Renault Clio IV RS
Renault Clio IV RS

Bogatsze samochody Renault mogą zawierać m.in. rozbudowane multimedia, a więc system multimedialny Media Nav z 7-calowym ekranem dotykowym czy radioodtwarzacz z Bluetooth, USB oraz AUX. Z pewnością pomocne mogą być również czujniki zmierzchu i deszczu, jak i światła przeciwmgłowe, manualna klimatyzacja oraz system wspomagania parkowania tyłem. W bogatszej wersji występowała również skórzana kierownica.

Silniki

W Renault Clio IV tylko jeden motor nie miał turbo. Była nim 75-konna jednostka benzynowa 1.2 16V. Pozostałe silniki pochodzą z rodziny TCe, a więc 0.9, 1.2 oraz 1.6 w Renault Clio IV RS.

Podstawowy silnik to wprawdzie mierne osiągi, ale możliwość przerobienie na zasilanie gazem. Poza tym to jednostka o niskiej awaryjności, która ma pochlebne opinie. Słabo wygląda też silnik 0.9 l, który był pierwszym motorem o trzech cylindrach stosowanym przez Renault. Nie zachwyca parametrami, a dodatkowo nie omijały go wycieki płynu chłodzącego z okolic obudowy termostatu.

Znacznie lepiej wygląda wersja 1.2 TCe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do liftingu w 2016 roku oferował moc 120 KM i współpracował z dwusprzęgłową skrzynią EDC. Później moc została uszczuplona do 118 KM, ale silnik zestawiono również z przekładnią manualną. Niestety, nie jest to motor tani w eksploatacji i wolny od problemów. Wręcz przeciwnie, to jednostka paliwożerna i spalająca dużo oleju silnikowego. Jeżeli właściciel zapomni o jego uzupełnianiu, pojawić się może problem z zużyciem łańcucha rozrządu.

Renault Clio IV po liftingu
Renault Clio IV po liftingu

W Clio IV generacji spotkać można również jednego Diesla. To motor 1.5 dCi, który dostępny był w trzech wariantach mocy: 75, 90 i 110 KM.

Renault Clio IV — dane techniczne

Dane techniczne Renault Clio IV

Najczęstsze usterki Clio IV

Renault Clio IV opinie ma całkiem pochlebne, ale nie jest wolne od problemów. Przy dużych przebiegach używanych samochodów, niemal we wszystkich silnikach pojawia się problem ze zwiększonym spalaniem oleju silnikowego. Ponadto kłopotliwa jest elektronika (np. zawieszanie nawigacji GPS, uszkodzenie gniazda GPS, blokada wycieraczek, awaria czujników parkowania).

Bez wątpienia jednak używane Renault Clio IV generacji jest ciekawym autem wartym bliższego zainteresowania. Model w wersji hatchback to dobry wybór do poruszania się w przestrzeni miejskiej, kombi z kolei spełni wymagania rodziny.

Renault Clio IV w wersji kombi
Renault Clio IV w wersji kombi

Przeglądając ogłoszenia, należy jednak pamiętać, że wiele egzemplarzy ma biznesową przeszłość. Ponadto nie brakuje samochodów sprowadzonych z zagranicy. Dlatego tym bardziej każdy egzemplarz trzeba poddać dokładnej weryfikacji. Sprawdzić należy go podczas przeglądu i jazdy próbnej, choć wiele informacji uzyskać można sprzed ekranu komputera, sprawdzając Historię Pojazdu, do czego wystarczy numer VIN samochodu.

Raport pozwala ustalić rzeczywisty przebieg, sprawdzić wszystkie dane techniczne, fabryczne wyposażenie czy historię szkód i kolizji. To również zdjęcia w poprzednich aukcji sprzedażowych, weryfikacja egzemplarza w międzynarodowych bazach kradzieżowych i informacje o ogłoszonych dla niego akcjach naprawczych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz