Używane Porsche 911 996 – jak znaleźć najlepszy egzemplarz?

Porsche 911 996

Porsche 911 996, a więc V generacji na rynku zadebiutowało w 1997 roku. Czy warto wejść w posiadanie tego sportowego auta klasy średniej i na co zwrócić uwagę przy zakupie Porsche 911 typoszeregu 996?

Porsche 911 996 zaprezentowano w 1997 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Model 996 nieco różnił się od poprzednika (993), mając bardziej opływowe kształty, charakterystyczne przednie lampy połączone z kierunkowskazami, lepsze hamulce, udoskonalony napęd 4 × 4, a przy tym wzmocnione jednostki napędowe. 966 był produkowany przez 9 lat, do roku 2006, z liftingiem w 2001 roku. Jak na ówczesne czasy, to samochód zaawansowany technicznie. Co nie mniej ważne, to auto bardziej komfortowe względem poprzednika, choć budzące kontrowersje, nie tylko z uwagi na inną stylistykę, ale też odejście od chłodzenia powietrzem.

W ogólnej ocenie samochód był pozytywnie odbierany przez kierowców. O tym, że Porsche 911 996 opinie ma pochlebne, najlepiej świadczy międzynarodowy sondaż na najlepszy samochód stulecia, który przeprowadzono w 1999 roku. Porsche 911 zajęło w nim wysokie, piąte miejsce.

Charakterystyka modeli Porsche 911 996

  • 911 Carrera/911 Carrera S (lata produkcji 1998-2005)

Podstawowym modelem 911 była Carrera z silnikiem o pojemności 3,4 l bez doładowania, początkowo o mocy 300 KM, w późniejszych latach 320 KM. W standardzie oferowano go z 6-biegową skrzynią manualną, w opcji natomiast z 5-stopniowym automatem Tiptronic.

  • 911 Carrera 4/911 Carrera 4 S (lata produkcji 1998-2005)

Bliźniak Carrery, ale z napędem 4 × 4, również z silnikiem 3,4 l o mocy 300 KM lub 320 KM.

  • 911 GT3/911 GT3 RS (lata produkcji 1999-2006)

Wersja wyczynowa 911 GT3 ma silnik bez doładowania o mocy od 360 KM do 380 KM. Poza tym to o wiele niższa waga (poniżej 1350 kg), gdyż to wersja znacznie odchudzona w stosunku do innych wariantów Porsche 911 V generacji.

  • 911 Turbo/Turbo S (lata produkcji 1999-2006)

Topowa wersja Porsche 911 wyposażana w silnik z doładowaniem o pojemności 3,6 l i mocy 420 KM (wersja Turbo) oraz 450 KM (wersja Turbo S).

  • 911 GT2 (lata produkcji 1999-2006)

Wersja bazująca na modelu Turbo, pozbawiona zbędnej elektroniki, o prostszym w obsłudze napędzie na tylne koła oraz zmienionym układzie dolotowym, co przełożyło się na wzrost mocy. Podstawowym motorem był silnik 3,6 l generujący 462 KM, w późniejszym terminie o mocy 483 KM.

  • 911 GT1 Evo (rok produkcji 1998)

Ekstremalna wersja Porsche 911 966 z napędem na tylne koła i zastosowaniem turbodoładowania. Silnik ma pojemność 3,2 l, a jego moc to aż 544 KM. Nadwozie pojazdu zostało wykonane z kevlaru, co przekłada się na niższą masę pojazdu (ok. 1250 kg). Z kolei do hamowania wykorzystano tarcze ceramiczne.

Nadwozie i wnętrze

Co ważne, egzemplarze bezwypadkowe nie powinny być atakowane przez rdzę. To ważne, zwłaszcza że poprzednie generacje nie miały tak dobrych zabezpieczeń antykorozyjnych. Oczywiście w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy interesujący kierowcę egzemplarz nie ma wypadkowej przeszłości. Pomoże na przykład raport VIN, który zawiera chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu. Jeżeli je odnotowano, każdy wpis zawiera dodatkowo:

  • datę zdarzenia,
  • kraj, w którym odnotowano uszkodzenie,
  • wartość szkody wyrażonej jako przedział kwot,
  • status uszkodzenia,
  • umiejscowienie uszkodzenia (opcjonalnie),
  • przebieg pojazdu (opcjonalnie),
  • datę pierwszej rejestracji w danym kraju (opcjonalnie).

Jeżeli to wersja otwarta, uwagę należy zwrócić również na mechanizm otwierania dachu. Doprowadzenie do stanu używalności niesprawnego dachu będzie słono kosztować nowego właściciela. Poza tym sprawdzone muszą być uszczelki drzwiowe. Ich stan weryfikować trzeba podczas jazdy próbnej, sprawdzając, czy nie dobiegają z nich żadne szumy.

Wprawdzie niektóre plastiki, na przykład uchwyty do zamykania drzwi, przyciski na panelu klimatyzacji, gałka dźwigni zmiany biegów ulegają wycieraniu i rysowaniu, to w ogólnej ocenie wnętrze Porsche 911 996 wykonano z materiałów wysokiej jakości. Poza tym Porsche 911 996 dawało duże pole do popisu na obszarze personalizacji. To ważne dla tych, którzy cenią sobie oryginalność. Dzięki temu trudno znaleźć na rynku wtórnym dwa identyczne egzemplarze, szczególnie że podaż Porsche 911 996 nie jest duża. Spotkać można egzemplarze o wnętrzu fioletowym, czerwonym czy zielonym.

Napęd i podwozie Porsche 911 modelu 996

Porsche 911 chłodzone powietrzem przez wiele lat były uznawane za niezawodne, co potwierdzały różne rankingi. W modelu 996 zrezygnowano z tego rozwiązania, a więc wygląda to odrobinę gorzej.

Pośród silników najpopularniejszym był motor o pojemności 3.4 l, który boryka się z kilkoma problemami. Między innymi to wycieki oleju, cykające panewki, ale i awaryjne łożysko wałka pośredniego, co może doprowadzić do zniszczenia jednostki napędowej. Przede wszystkim silnik ten jest wrażliwy na ostre traktowanie bez wcześniejszego rozgrzania. Kosztowne może być również zaniedbanie związane ze zbyt niskim poziomem oleju, który dodatkowo wymaga krótkich interwałów wymiany, nawet co 5000 km.

Kontroli wymaga także ciśnienie sprężania, które między cylindrami nie powinno różnić się o więcej niż 1,5 atmosfery. Przy okazji warto skontrolować, czy pęknięte nie są gładzie cylindrów, do czego niezbędny będzie endoskop. Zdarza się, że Porsche 911 996 dymi z wydechu. To niepokojące, ale nie musi oznaczać poważnej awarii, a może być wynikiem usterki separatora oleju. Poza tym niekiedy sam układ wydechowy koroduje, a źródłem rdzy są połączenia śrubowe, które warto właściwie zabezpieczyć.

Trwałe są za to ręczne skrzynie biegów, choć wymianie podlegać może sprzęgło. Zużyty element objawia się ślizganiem i dużą siłą niezbędną do wciśnięcia pedału. Nieco gorzej wygląda to w przypadku skrzyni Tiptronic. Jej newralgicznym punktem są elementy chłodzące olej. Chłodnice znajdujące się za przednim zderzakiem narażone są na korozję i uszkodzenia mechaniczne wywołane uderzeniami kamieni. Dlatego zaleca się sprawdzenie ich stanu i ewentualne oczyszczenie z brudu przyspieszającego korozję. Zmusza to jednak do zdjęcia przedniego zderzaka. Problemu nie ma natomiast z zawieszeniem. Jest ono trwałe i nie wymaga niczego więcej niż standardowego sprawdzenia stanu jego poszczególnych elementów.

Porsche 911 996 – dane techniczne

Porsche 911 996

Sytuacja rynkowa

Oczywiście tylko nieliczni mogli sobie pozwolić na nowe Porsche 911 966 z salonu. Dlatego podaż tego modelu na rynku wtórnym nie jest duża, a zainteresowani wybierać musza pośród kilkudziesięciu egzemplarzy. Najbezpieczniej nabyć samochód pochodzący z polskiego salonu. Najtańsze egzemplarze to koszt rzędu ok. 60 tys. zł. Istnieje jednak duże ryzyko, że auto w tej cenie ma uszkodzony silnik lub jest pojazdem o wypadkowej przeszłości.

Za zadbane Porsche 966 zapłacić należy ok. 80 000 zł. Wówczas to egzemplarz po liftingu i z przebiegiem poniżej 100 tys. km. Z kolei pojazd z końca produkcji kosztuje ponad 100 000 zł. Znacznie wyższą cenę, nawet dwukrotnie, mają wersje Turbo. W ich przypadku trzeba być przygotowanym na wydatek co najmniej 200 000 zł. Jeszcze droższe są wersje GT2 i GT3. To samochody o wartości kolekcjonerskiej, o niewielkim rynku podaży w Polsce, dlatego szukać ich należy za granicą, będąc przygotowanym na wydatek ok. 70 tys. euro.

Niezależnie od wersji, rocznika i ceny Porsche 911 966, każdy model przed zakupem należy poddać dokładnym oględzinom podczas przeglądu w warsztacie. W końcu niezbędna jest jazda próbna. Jeszcze wcześniej, najlepiej na etapie weryfikacji ogłoszenia, warto poprosić sprzedawcę o numer VIN egzemplarza. Jest on podstawą do tego, aby przejrzeć historię pojazdu. To natomiast raport zawierający wiele informacji o samochodzie, a w tym:

  • podstawowe informacje o sprawdzanym pojeździe (np. marka, model, rodzaj paliwa, rok produkcji),
  • informacje o fabrycznym wyposażeniu pojazdu,
  • chronologiczna lista znanych uszkodzeń pojazdu,
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu,
  • chronologiczna lista wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych,
  • informacje o sprawdzeniach numeru VIN w serwisie Autobaza,
  • rejestr sprawdzeń w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych,
  • wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta pojazdu,
  • informacje na temat producenta,
  • galeria zdjęć sprawdzanego pojazdu.

Jeżeli historia pojazdu nie budzi zastrzeżeń, można zasiąść do podpisywania umowy, którą w szczegółach opisuje artykuł Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“. Wówczas z pewnością używane Porsche 911 typoszeregu 996 będzie dobrym wyborem. Należy jednak pamiętać, że to wysokie koszty eksploatacji. Kierowcy wydający co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych na najbardziej legendarne Porsche w historii, wydają się jednak być przygotowani na takie wydatki.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz