Używana Skoda Yeti – opinie, silniki, dane techniczne

Skoda Yeti opinie

Skoda Yeti opinie z reguły ma pochlebne. Za co kierowcy cenią sobie tego SUV-a od Skody? Niewątpliwie ma na sporo zalet, choć zwłaszcza z punktu widzenia jednostek napędowych, nie każdemu sinikowi można ufać. Spore ryzyko wiąże się zwłaszcza z zakupem egzemplarzy z pierwszych lat produkcji.

Jaka jest Skoda Yeti?

Skoda Yeti opinie ma w dużej części pozytywne. Bez wątpienia jest to dobry, a przynajmniej ciekawy wybór, biorąc pod uwagę podwyższone auto dostępne w przystępnej cenie. Na pewno nie jest to zły samochód, choć SUV Skody trafił na nie najlepszy okres w Grupie VW. Wszystko z uwagi na nowoczesne silniki benzynowe TSI. Motory te miały być hitem i faktycznie, początkowo ceniono je za niskie spalanie i niezłą dynamikę. Szybko się jednak okazało, że pod względem trwałości daleko im do idealnych jednostek napędowych.

Sama Skoda Yeti na rynku pojawiła się na początku 2009 roku i z taśm produkcyjnych zjeżdżała przez osiem kolejnych lat. Model bazował na Skodzie Octavii II generacji, skąd ściągnięto między innymi płytę podłogową oraz napęd 4 × 4. Skoda Yeti opinie zbierała bardzo pochlebne i szybko stała się popularnym modelem na rynku. Dzięki temu nie brakuje dziś używanych egzemplarzy Yeti. Najtańszy SUV od skody kosztuje ok. 20 000 zł, ale chcąc mieć auto zadbane i godne uwagi należy przygotować większy budżet rzędu ok. 30 tys. zł.

Wnętrze Skody Yeti

Yeti ma nieco ponad 4,2 m, ale dzięki przemyślanemu nadwoziu jest to auto całkiem funkcjonalne. W kabinie miejsca jest całkiem sporo, przynajmniej jak na wskazaną długość i rozstaw osi na poziomie 2578 mm. Miejsca na tylnej kanapie raczej nie brakuje, a co istotne, przestronny o pojemności od 416 do 1580 l, a nawet 1760 l jest również bagażnik.

Wszystko dzięki systemowi VarioFlex, który pozwala na różną konfigurację tylnej kanapy. Trzy oddzielne siedzenia z tyłu można przesuwać, składać, wyjmować, a nawet skrajnie zsunąć do środka, choć tylko po wcześniejszym wyjęciu centralnego elementu.

W kabinie nie brak również wielu schowków i półek, co przekłada się na większą użyteczność wnętrza. Nieźle jest też pod kątem wyposażenia, choć na rynku wtórnym liczne są egzemplarze bazowe (odmiana Easy), które nie rozpieszczały nadmiarem elektronicznych systemów mających podwyższać komfort jazdy. Później pojawiły się odmiany Active, Ambition, Elegance, Street, Fresh, a po modernizacji wersja Style. Poza nimi na rynku są jeszcze wersje specjalne: Monte Carlo i Laurin & Klement. Pierwsza z nich to charakterystyczne czarne akcenty, m.in. dach, alufelgi i grill, a samo wyposażenie to wersja Ambition wzbogacona o dodatki podnoszące komfort i podkreślające sportowy charakter auta. Jeszcze bogatsze wyposażenie zapewnia odmiana Laurin & Klement.

Skoda Yeti – benzyniak czy diesel?

Skoda Yeti opinie najlepsze ma wówczas, kiedy pod maską danego egzemplarza znajduje się silnik 1.4 TSI, ale po gruntownej modernizacji. Jest to jednostka napędowa typoszeregu EA211 o mocy 125 lub 150 KM. Ten motor na rynek trafił jednak dopiero w 2015 roku.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku silników TSI z początku produkcji. Motor 1.2 TSI, generujący 105 KM, ma nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu, a poza tym niedomaga w nim elektronika sterująca. Jakby tego było mało, zdarza się, że uszkodzeniu ulega również turbina. Z kolei silnik 1.4 TSI (122 KM) ma kłopoty z układem zmiennych faz rozrządu. Największa i najkosztowniejsza usterka dopada jednak silnik 1.8 TSI, który już po ok. 100 tys. km ma ogromny apetyt na olej. Problem w tym, że naprawa poza ASO kosztuje nawet 9 tys. zł. Pewnym pocieszeniem jest, że Skoda wprowadziła modyfikację i po 2012 roku te silniki uchodzą za bardziej dopracowane, ale nadal należy być ostrożnym. Dodać jeszcze należy, że wśród motorów benzynowych Skoda Yeti z napędem 4 × 4 występowała w konfiguracji z silnikiem 1.4 TSI (150 KM) i 1.8 TSI (160 KM).

Skoda Yeti opinie Wśród egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym dominują jednak diesle. W przypadku silników wysokoprężnych warto rozejrzeć się za 2-litrowym dieslem o mocy od 110 do 170 KM. To silniki zbierające niezłe opinie, z układem wtryskowym Common Rail. Wprawdzie z czasem należy być przygotowanym na regenerację układu recyrkulacji spalin i koła dwumasowego, a przy tym niedomagać może klapa gasząca, to w odróżnieniu od silnika 1.6 TDI nie ma tu problemów z układem wtryskowym. Poza tym mniejszy diesel nie był dostępny w opcji z napędem 4 × 4.

Skoda Yeti opinieSkoda Yeti w terenie

Pod kątem własności offroadowych, zwłaszcza biorąc pod uwagę geometrię nadwozia, Skoda Yeti wygląda przeciętnie. Prześwit wynosi tu 180 mm, a kąt natarcia ma 19 stopni, w związku z tym skok zawieszenia nie jest zbyt duży. Sam układ przeniesienia napędu działa już jednak całkiem sprawnie. Kierowca ma do dyspozycji przycisk Off-road“. Uaktywnia nim system kontroli zjazdu, dzięki czemu inaczej działa system ABS.

Zadowalająca jest też trwałość układu 4 × 4. Ważne natomiast, aby co około 40 tys. km wymieniać olej w sprzęgle, w tym przypadku jest to Haldex. Częściej niż podaje to producent, zwłaszcza w dieslach, zmieniać trzeba też olej. Podany przez Skodę interwał wymiany oleju co 2 lata lub 30 tys. km to proszenie się o kłopoty. Interwały wymiany powinny być około dwukrotnie częstsze, a najlepiej wymieniać go co ok. 10 tys. km.

Skoda Yeti – opinie dotyczące usterkowości

Yeti to model nieszczególnie awaryjny. Zwłaszcza wówczas, kiedy jest to egzemplarz po liftingu, z poprawionym silnikiem 1.4 TSI pod maską oraz manualną skrzynią biegów. Jeżeli wziąć pod uwagę typowe usterki, to uważać trzeba na:

  • silnik 1.2 i 1.4 TSI typoszeregu EA111, gdzie problemem jest trwałość łańcuchowego napędu rozrządu. Poza ASO koszt wymiany łańcucha, ślizgów i napinacza pochłonie blisko 2 tys. zł.
  • nadmierne zużycie oleju w silniku 1.8 TSI z pierwszych lat produkcji, co jest wynikiem zastosowania wadliwych pierścieni. Mimo iż to usterka dobrze znana mechanikom, jej usunięcie kosztuje 8-9 tys. zł.
  • awarie układu wtryskowego w dieslu 1.6 TDI. Koszt nowego wtrysku to ok. 1100 zł.
  • skrzynię DSG, która bywa zawodna i droga w naprawach. Zdecydowanie bezpieczniej postawić na egzemplarz z przekładnią manualną.
  • wycieki oleju z przegubów półosi napędowych. Na szczęście nie jest to częste zjawisko i przede wszystkim dotyczy silników 1.4 TSI o mocy 122 KM.
  • korozję, głównie w dolnej części tylnych drzwi, co jest wynikiem uderzania kamieni.
  • luzy w zawieszeniu występujące po ok. 200 tys. km. Jednak doinwestowanie nie wymaga wysokich nakładów finansowych.
  • niechlujne spasowanie uszczelek w okolicach tylnych błotników.

Czy warto kupić używaną Skodę Yeti?

Skoda Yeti opinie ma na tyle pochlebne, że jest to samochód, który został dobrze przyjęty przez kierowców, choć nie jest on wolny od wad. Najbezpieczniej stawiać na egzemplarze z benzyniakiem 1.4 TSI po modernizacji, czyli typoszeregu EA211. Dla zainteresowanych napędem 4 × 4 rozejrzeć się trzeba za wersją o mocy 150 KM, bez napędu na cztery koła – 125 KM. Alternatywą jest 2-litrowy diesel, najlepiej z końca produkcji. Problem w tym, że cena Skody Yeti wyprodukowanej po 2015 roku to przynajmniej ok. 50 tysięcy złotych. Oczywiście niezależnie od wyboru, przed zakupem zawsze samochód należy dokładnie sprawdzić. Nie tylko przez oględziny wizualne, jazdę próbną i przegląd w warsztacie. Liczy się również Historia Pojazdu. Raport daje szansę porównać fabryczne i rzeczywiste wyposażenie, sprawdzić, czy samochód nie ma wypadkowej przeszłości, nie miał kręconego licznika, oraz czy nie pochodzi z kradzieży. Sprawdzenie VIN to m.in.:

  • dane techniczne
  • fabryczne wyposażenie
  • informacje o szkodach i kolizjach
  • chronologiczna historia pojazdu
  • sprawdzenie baz kradzionych pojazdów
  • informacje o wezwaniach serwisowych
  • archiwalne zdjęcia pojazdu

W wielu sytuacjach raport VIN pozwala uchronić się przed zakupem samochodu, który nie jest wart swojej ceny, a przynajmniej daje możliwość negocjacji jego ceny. Trzeba też pamiętać, że zakup pojazdu w złym stanie technicznym, jeżeli sprzedawca celowo zatajał usterki, nie musi skończyć się utratą wydanej na auto gotówki. Nabywcę chroni instytucja rękojmi, którą szczegółowo opisuje artykuł pt. Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz