Używana Skoda Fabia III – dla kogo i za ile?

używana Skoda Fabia III

Używana Skoda Fabia III generacji to dobry wybór dla wszystkich kierowców szukających sobie dobrego, w miarę nowego i taniego w eksploatacji samochodu w umiarkowanej cenie. Nic dziwnego, że Fabia od lat cieszy się dużym zainteresowaniem Polaków.

Historia Skody Fabii

Skoda Fabia III generacji to samochód klasy B produkowany od 2014 roku, doskonale odpowiadający potrzebom i wymaganiom polskich kierowców. Dobrze sprzedaje się w salonach, ale dużą podaż na rynku wtórnym notuje również używana Skoda Fabia III. Jest modelem o sporym wnętrzu, ma pojemny bagażnik i rozsądne koszty eksploatacji. Nie bez znaczenia jest zastosowana technika Volkswagena. Trzecia generacja Fabii jest też nowocześniejsza i praktyczniejsza niż dwie poprzednie. Co nie dziwi, gdyż wynika z rozwoju technologicznego, bardziej postawiono w niej na multimedia. Szerzej model ten opisano w artykule pt. Trwałe miejskie samochody używane za 10000 złotych“. Prezentuje on tanie auta, które idealnie sprawdzają się w warunkach miejskich.

Fabia I generacji to model, za którego zapłacić trzeba dziś nie więcej niż 10 tys. zł, choć wiele egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym jest tańszych. Mimo upływu lat model produkowany w latach 1999-2007 w dalszym ciągu budzi spore zainteresowanie. Pierwsza generacja to również dobry wybór pod kątem trwałości mechanicznej. Zresztą Fabia I występująca w wersji hatchback, sedan i kombi to również bogaty rynek części zamiennych, znana technika i stosunkowo prosta budowa. Szeroki jest też wybór silników, których wersji ma ona aż siedemnaście.

Od 2007 do 2014 roku produkowana była druga generacja Fabii, za którą zapłacić trzeba od 10 do 20 tys. zł. Oferta rynkowa jest szeroka, a sam model funkcjonalny i praktyczny, występujący jako 5-drzwiowy hatchback i bezkonkurencyjne kombi. Najlepszym wyborem w tym przypadku są silniki benzynowe 1.4 MPI lub 1.6 MPI o mocy odpowiednio 86 i 105 KM. Są one trwałe, a w razie usterek mają rozsądne koszty napraw. Jednak Fabia 2. generacji na renomie straciła po liftingu z 2010 roku, kiedy wprowadzono nowoczesne, ale niedopracowane rozwiązania, czego przykładem są silniki TSI. Jak na tej płaszczyźnie prezentuje się używana Fabia III? Czy poprawiono w niej felerne podzespoły poprzedniczki?

Skoda Fabia III – jednostki napędowe po poprawkach

Pośród siników używana Fabia III generacji oferuje cztery motory benzynowe i jednego diesla. Benzyniaki to jednostki z serii EA211, które nie mają problemów nękających motory typoszeregu EA111, głównie czułego łańcucha rozrządu. W silnikach EA211 kosztem łańcucha postawiono na wzmocniony pasek, którego wymianę wydłużono do 240 tys. km, choć w polskich warunkach zabieg ten zalecany jest po przejechaniu ok. 180 000 km. Poprawiono też elektronikę i układ zasilania. Efektem są sprawne i dobre silniki, które na razie nie sprawiają problemów. Trzeba jednak zauważyć, że nawet najstarsza używana Fabia III generacji to w dalszym ciągu samochód stosunkowo młody, bo zaledwie 4-letni.

Skoda Fabia III – silniki benzynowe

Najsłabszym silnikiem Fabii III jest motor 1.0 MPI o mocy 60 lub 75 KM. To prosta 3-cylindrowa jednostka benzynowa z pośrednim wtryskiem paliwa, która nie ma doładowania i skomplikowanego osprzętu. To ważne, ponieważ często łączony jest on z zasilaniem LPG. To silnik wręcz stworzony do gazu, o czym świadczy wprowadzenie do oferty salonowej Fabii z motorem 1.0 LPG pod maską. Niestety, dynamika tych silników pozostawia sporo do życzenia. Zwłaszcza 60-konna jednostka jest słaba, ale ona występowała tylko w wersji hatchback. Silnik 75-konny mają natomiast Fabie z nadwoziem hatchback i kombi.

W 2017 roku w ofercie pojawiła się turbodoładowana wersja 1.0 (TSI) oferująca już moc 95 i 110 KM. Na razie silnik ten zbiera dobre opinie. Motor w ofercie zastąpił odmianę 1.2 R4 TSI, a na samochody z tym silnikiem decydowały się głównie osoby prywatne. Niestety, wiele Fabii z motorem 1.2 TSI to auta z importu, które mają przekręcone liczniki czy wypadkową przeszłość, co zmusza do dokładnej weryfikacji takich egzemplarzy, m.in. przez raport VIN. Poza tym w początkowym okresie produkcji zdarzały się problemy z wadliwą uszczelką przy przepustnicy, układem zapłonowym czy zbyt krótkim kabelkiem przy rozruszniku. Na szczęście producent wyeliminował je dość szybko.

Najmocniejszym silnikiem jest benzyniak 1.4 TSI, który zapewnia moc na poziomie 125 KM. Egzemplarzy wyposażonych w ten motor na rynku jest jednak niewiele. Wynika to z wysokich cen Fabii z silnikiem 1.4 TSI. Poza tym to jednostka nowa, którą do oferty Czesi wprowadzili w roku ubiegłym.

Silnik wysokoprężny Fabii III

Używana Fabia III generacji ma tylko jednego diesla. Jest nim silnik wysokoprężny 1.4 TDI, w którym pompowtryskiwacze zastąpiono wtryskiem common rail. Rozwiązano w ten sposób problem z nadmiernym luzem osiowym w wale korbowym, choć pojawiły się inne problemy. Przede wszystkim producent ogłosił akcję serwisową na wymianę płynu chłodzącego. Nie brak również głosów o niskiej trwałości turbosprężarki. Nie są to oczywiście poważne problemy, ale silnik ten wymaga sprawdzenia. Jeżeli samochód był regularnie serwisowany i ma nieduży przebieg, będzie to dobry wybór. Co jednak kluczowe, egzemplarze Fabii III generacji z silnikiem 1.4 TDI często trafiały na wyposażenie flot, przez co nawet przy 4-letnich autach wiele z nich ma już przebiegi przekraczające 200 tys. km. Zresztą w nowych Fabiach tego silnika kierowcy już nie doświadczą. Wycofano go z oferty przy okazji face liftingu na początku 2018 roku.

Wersje limitowane i specjalne Fabii III generacji

Skoda postanowiła uatrakcyjnić ofertę trzeciej generacji Fabii. W połowie 2015 roku pojawiła się wersja Monte Carlo, która miała wiele dodatków stylistycznych, przy pozostawieniu standardowej palety silników. Podobnie wygląda to w oferowanej od 2016 roku Fabii Scoutline, do nabycia m.in. z pakietem na bezdroża. Świętym Graalem dla kierowców szukających Fabii III jest wersja R5. Ta produkowana była tylko od wiosny do lata 2018 roku. Ostatecznie wyprodukowano tylko 1300 egzemplarzy wersji R5, która oferuje silnik 1.4 TSI o mocy 125 KM, skrzynię DSG, sportowe dodatki, bogate wyposażenie i usztywnione zawieszenie.

W tym miejscu należy wspomnieć o liftingu z 2018 roku. Wówczas standardowa Fabia III generacji otrzymała kilka nowych elementów, m.in.: grill, zderzaki, reflektory, tylne lampy i wzory felg.

Jakie problemy generuje używana Skoda Fabia III?

Trzecia odsłona Fabii jest ceniona za trwałość. Jeżeli pojawiają się jakieś problemy, z reguły są one tanie w naprawie, czego przykładem są trzeszczące stabilizatory. W słabszych wersjach mocy nieprzyjemne dźwięki dochodzić mogą również z bębnów hamulcowych. Tego problemu nie ma w mocniejszych silnikach, gdzie zastosowano tarcze. Zresztą hałasujące bębny wystarczy przeczyścić.

Problemy ze sterowaniem zdarzają się również w 7-biegowych skrzyniach DSG. Poza tym, że te przekładnie są standardem w wersji R5, występują też w mocniejszych odmianach klasycznych Fabii III. Z kolei w silniku 1.0 MPI przeszkadzać może głośna praca sprzęgła. Zdarzają się również problemy z wrzuceniem wstecznego biegu. Ogólnie używana Skoda Fabia III zbiera jednak pozytywne oceny, zwłaszcza wysoko cenione są egzemplarze wyposażone w silniki benzynowe.

Użyteczność i funkcjonalność Fabii 3. generacji

Trzecia odsłona Fabii to również samochód funkcjonalny i użyteczny, w którym rozsądnie zagospodarowano nadwozie. Jak na samochód segmentu B miejsca sporo jest z przodu i z tyłu. Duże i ustawne są również bagażniki. W wersji hatchback oferują one 330-1150 l pojemności przestrzeni bagażowej, w kombi jest ona oczywiście większa i wynosi 530-1395 l.

Ile kosztuje używana Skoda Fabia III?

Ceny Fabii trzeciej generacji są różne. Najtańsze samochody z silnikiem benzynowym 1.0 MPI pod maską kupić można za około 25 tysięcy złotych. Co istotne, często są to jednak egzemplarze poflotowe, które na swoim koncie mają duży przebieg sięgający nawet 250 000 km. Znacznie szersze pole wyboru daje zwiększenie budżetu o 5-10 tys. zł. Za kwotę 30-35 tys. zł nabyć można niewysłużony egzemplarz ze stosunkowo niskim przebiegiem. Oczywiście każda Fabia 3. generacji przed zakupem musi być zweryfikowana, zwracając uwagę na jej historię i stan techniczny.

W tym celu samochód powinien obejrzeć mechanik. Przejść musi on również przegląd techniczny, a wiele o stanie technicznym mówi też jazda próbna. Sprawdzenie przeszłości samochodu również jest możliwe, w czym pomaga Historia Pojazdu. Wgląd w raport historii samochodu pozwala sprawdzić:

  • Dane techniczne samochodu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Rejestr znanych kolizji i wypadków pojazdu
  • Historię sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • Rekordy w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych prezentujących samochód
  • Dane dotyczące fabrycznego wyposażenia samochodu
  • Galerię zdjęć pojazdu
  • Adres miejsca montażu samochodu

Bez wątpienia sprawdzenie VIN to duże wsparcie dla kierowców, których interesuje używana Skoda Fabia III. Przy weryfikacji przeszłości i przeglądzie o wiele prościej znaleźć odpowiadający sobie egzemplarz, który wart jest swojej ceny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz