Używana Dacia Duster – czy warto kupić rumuńskiego SUV-a?

Dacia Duster

Dacia Duster to SUV, który był produkowany pod rumuńską marką, ale przez Francuzów z Renault. Czy warto nabyć używaną Dacię Duster?

Duża popularność SUV-ów

Nie jest tajemnicą, że obecnie SUV-y są niezwykle popularne. Duża wziętość samochodów tego segmentu wynika z wyższej stopy życiowej społeczeństwa, ale również częstszym aktywnym spędzaniem wolnego czasu. Celem było stworzenie samochodu komfortowego, użytecznego, a przy tym również nadającego się do jazdy w terenie, czego przykładem jest właśnie Dacia Duster. Koncern Renault o wprowadzeniu taniego SUV-a zdecydował po badaniach rynku. Realizację pomysłu powierzono rumuńskiej Dacii, która specjalizuje się w niedrogich samochodach, stawiając w nich na sprawdzone i tanie podzespoły.

Sam termin SUV wziął się od terminu Sport Utility Vehicle, co w wolnym tłumaczeniu oznacza pojazd sportowo-użytkowy. Miał one zapewnić lepszą widoczność, wyższy komfort jazdy, bogatsze wyposażenie i wyższą pozycję jadących, jeżeli porównać to z samochodami osobowymi. Jednak produkowany od 2010 do 2018 roku Duster nieco wyłamuje się z tego schematu.

Jaka jest Dacia Duster?

Dacia Duster została zaprezentowana w 2010 roku. Opracowano ją na płycie podłogowej Renault Logan, a przednie zawieszenie typu McPherson z wahaczami trójkątnymi przejęto z Logana i Sandero, jednocześnie je wzmacniając, co ma sprostać wymaganiom terenowym Dustera.

Duster z napędem 4 × 4 z tyłu wyposażony jest w specjalnie stworzone zawieszenie wielowahaczowe, z kolei wersja 4 × 2 to sprężystą oś typu H, która ma niezbędną dla takich konstrukcji wytrzymałość. W układzie z napędem na cztery koła postawiono na sprawdzone podzespoły od Renault, Nissana czy Mitsubishi. Dzięki temu z wykorzystaniem pokrętła można wybrać jeden z trzech rodzajów napędu, a więc:

  • 2WD – załączenie napędu tylko na koła przednie
  • AUTO – napęd jest na koła przednie, ale w przypadku poślizgu w trudnych warunkach automatycznie załączana jest tylna
  • 4WD – napęd pracujący jedynie do prędkości 80 km/h, który blokuje centralny mechanizm różnicowy i napędza wszystkie cztery koła

Dacia Duster w środku i na zewnątrz

Dacia Duster ma również całkiem atrakcyjny wygląd, a w tym poszerzone błotniki, masywny zderzak, chromowany grill czy światła z podwójnym układem optycznym. W 2013 roku zdecydowano się na lifting. Zmieniono między innymi przód auta, kiedy ozdobiona dwiema chromowanymi listwami osłona chłodnicy objęła obniżony wlot powietrza i dwufunkcyjne reflektory ze światłami do jazdy dziennej.

Dacia Duster w środku nie jest szczególnie bogata, a kształt przełączników nie wskazuje na jakiś nowy trend. Raczej jest to chęć obniżenia kosztów, czego skutkiem jest zapożyczenie elementów z osobowych Dacii. To samo tyczy się także materiału na desce rozdzielczej, który jest chropowaty i twardy.

Benzynowe jednostki napędowe Dacii Duster

Niestety, Dacia Duster nie daje wielkiego wyboru na płaszczyźnie silników benzynowych. Dostępne są jedynie trzy benzyniaki, czyli 1.6 l (105 KM i 114 KM) oraz 1.2 l (125 KM). Jeżeli wziąć pod uwagę, że jest to SUV, do napędu auta tego segmentu w zasadzie nadaje się jedynie motor 1.2 l. Ma on dość duży moment obrotowy przy niskim zakresie obrotów silnika. Dzięki temu Duster z powodzeniem pokona drogi pokryte błotem czy śniegiem bez konieczności dodawania gazu, co skończyć by się mogło utratą przyczepności lub zakopaniem się. Zresztą silnik 1.2 l wypada również dobrze pod kątem elastyczności i oszczędności. Jego średnie spalanie to 6,3 l (wersja 4 × 2) i 6,4 l (4 × 4) na 100 km.

Przy silnikach 1.6 l i poruszaniu się w warunkach miejskich większych problemów być nie powinno. Te mogą pojawić się na trasie i gorszej nawierzchni. Kanciasta sylwetka i duża płaszczyzna czołowa Dacii Duster sprawiają, że model ma duży opór powietrza. Jeśli dodać do tego maksymalny moment obrotowy rzędu 150 Nm i to przy 4000 obr/min, Duster z tym silnikiem nie jest najlepszy pod kątem elastyczności.

Cieszy natomiast, że silniki 1.6 16V nie mają wad technologicznych, gdyż są to motory proste w swojej budowie. Niezłe są też benzyniaki 1.2, choć jak we wszystkich małych silnikach turbo, jeżeli zostaną one zbyt mocno zakatowane przez ich właścicieli, zdarzają się w nich problemy z turbiną i intercoolerem. Dlatego Duster z tym silnikiem przed zakupem musi być dokładnie skontrolowany.

Dacia DusterDiesle Dacii Duster

Dobrym pomysłem jest zakup Dustera z silnikiem Diesla pod maską. Stosowane tu motory wysokoprężne mają wysoki moment obrotowy dostępny przy niskich obrotach. Poza tym to silniki ekonomiczne, które poradzą sobie podczas podróży w warunkach miejskich, w trasie, ale i wypadach za miasto, gdzie muszą poruszać się po gorszych nawierzchniach.

Jednak również i silniki Diesla mogą dać się we znaki właścicielom. Przy zakupie Dustera z dieslem 1.5 dCi wcześniej koniecznie sprawdzona musi zostać Historia Pojazdu. Zgodnie z zaleceniami producenta wymiana paska rozrządu w tym silniku odbywać się powinna nawet co 150 tysięcy kilometrów. Skrócić należy również interwały wymiany oleju, gdyż przy przebiegach powyżej 150 tys. km i wymianie tego płynu eksploatacyjnego co 30 tys. km dochodzi do uszkodzenia panewek. Niczym dziwnym w silnikach z wtryskiem i Delphi, i Siemensa są również problemy z układem wtryskowym.

Dacia Duster nie jest również synonimem akustycznego komfortu. Dlatego podczas poruszania się po trasie szum powietrza i opon nie jest tu niczym odosobnionym. Oczywiście przy eksploatacji w warunkach miejskich cichszy jest benzyniak.

Dacia DusterSytuacja Dustera na rynku wtórnym

W sumie wyprodukowano 1 250 000 egzemplarzy Dacii Duster. Na rynku polskim nie jest to szczególnie popularne auto. W sprzedaży znaleźć można około 500 używanych egzemplarzy, z czego liczba aut wyposażonych w silniki Diesla i benzyniaki jest podobna. Może to być również Duster z LPG, choć tych jest znacznie mniej.

Dacia Duster może być SUV-em odpowiednim dla wielu kierowców. To znakomita opcja dla wszystkich szukających sobie budżetowego SUV-a, który sprawdzi się w warunkach miejskich, na trasach, ale i przy poruszaniu się po mniej stabilnych nawierzchniach. Co ważne, ten terenowy SUV jest tani w eksploatacji. Jednak jego jakość pozostawia nieco do życzenia. Wprawdzie naprawy nie będą kosztowne, ale drobne usterki mogą być częste, co wynika na przykład ze słabej jakości plastików wyposażenia. Poza tym Duster to słaby komfort termiczny oraz akustyczny.

Sprawdzenie VIN i przegląd, czyli jak sprawdzić Dustera?

Niezależnie od wersji i silnika każda Dacia Duster musi być sprawdzona podczas oględzin, przeglądu technicznego i jazdy próbnej. Jeszcze wcześniej pojazd można poddać weryfikacji przez sprawdzenie VIN. Każdy raport zawiera w sobie między innymi:

  • Dane techniczne
  • Wyposażenie samochodu
  • Informacje o szkodach i kolizjach
  • Chronologiczną historię pojazdu
  • Sprawdzenie baz kradzionych pojazdów
  • Informacje o wezwaniach serwisowych
  • Archiwalne zdjęcia pojazdu

Dokładna weryfikacja auta pozwoli uchronić kierowcę przed późniejszymi stratami finansowymi, które wynikałyby z konieczności wyeliminowania usterek. Pamiętać należy również, że kierowcę kupującego auto na rynku wtórnym chroni instytucja rękojmi, którą szczegółowo opisuje artykuł pt. Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz