Używana Alfa Romeo GT – czy warto?

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT to bez wątpienia bardzo ciekawy wybór pod kątem stylistyki. Jak jest z niezawodnością tego modelu? Czy używana Alfa Romeo GT będzie dziś dobrym wyborem dla kierowcy, a jeżeli tak kto powinien sobie poszukać takiego egzemplarza na rynku wtórnym?

Co oferuje Alfa Romeo GT?

Producent zakładał stworzenie modelu coupé, który zostałby zbudowany na bryle, na jakiej wykonywano Alfy 156 i 147. Tak powstał model o wymiarach 4480/1760/1360 mm i rozstawie osi na poziomie 2596 mm, który wymiarami był zbliżony do dwóch wyżej wymienionych modeli. Cieszy fakt, że Alfa Romeo GT ma całkiem spory bagażnik. Jego pojemność wynosi od 300 litrów przy normalnej pozycji siedzeń z tyłu aż do 900 litrów, kiedy złoży się tylną kanapę.

Jak zostało wspomniane, Alfa Romeo GT zachwyca stylistyką. Model GT ma klasyczny dla Alfy wlot powietrza, układ świateł poszerzający optycznie nadwozie i tablicę rejestracyjną mocowaną z lewej strony. Zmian w stosunku do modelu 147 nie zaobserwuje się natomiast wewnątrz, ponieważ obie Alfy mają identyczną deskę rozdzielczą. Taki sam jest też układ siedzeń.

Alfa Romeo GT – silniki

Model do sprzedaży trafił jesienią 2003 roku i był produkowany przez siedem lat. Pierwsze egzemplarze pod maską miały silniki benzynowe 2.0 JTS oraz 3.2 V6 o mocy odpowiednio 165 KM i 240 KM. Poza tym nabyć można było egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym 1.9 JTD (150 KM). Dwa lata później do oferty trafił benzyniak 1.8 TS, który generował 140 KM. Z kolei od 2008 roku do końca produkcji pod maską znajdował się diesel 1.9 JTD, który miał 170 KM.

Największym zainteresowaniem cieszyły się egzemplarze z silnikiem 2.0 JTS z wtryskiem bezpośrednim. Z kolei diesel o mocy 170 KM miał samoblokujący mechanizm różnicowy Q2. To istotne z punktu widzenia wyeliminowania problemów, jakie dotykały kierowców przy szybkim pokonywaniu zakrętów, kiedy wewnętrzne koło jest odciążone i dlatego może wpadać w poślizg wskutek zbyt dużego momentu obrotowego doprowadzonego do koła. W aucie z mechanizmem różnicowym Q2 większy moment jest przekazywany na koło zewnętrzne, dzięki czemu poprawie ulega stateczność kierunkowa, a samochód prowadzi się lepiej.

Alfa Romeo GT – dane techniczne

Alfa Romeo GTWyposażenie modelu AR GT

Alfa Romeo GT oferowana była w trzech wersjach wyposażenia:

  • Impression – klimatyzacja manualna, radio, stalowe koła z oponami 205/60 R15
  • Progession – dodatkowo dwustrefowa klimatyzacja, kierownica i lewarek obszyte skórą, tapicerka Alfatex, stalowe koła z oponami 205/55 R16
  • Distinctive – dodatkowo tempomat, sterowanie audio na kierownicy, skórzana tapicerka, system audio Bose, aluminiowe felgi z oponami 205/55 R16

Poza tym w każdej Alfie istnieje możliwość dokupienia dodatkowych opcji, na przykład opon 215/45 R17, które były standardem w egzemplarzach z silnikiem 3.0 V6.

Typowe usterki Alfy Romeo GT

W AR GT wiele elementów zapożyczono z modeli 147 i 156. To plus, jeżeli wziąć pod uwagę podaż części zamiennych. Minus natomiast wynika z faktu, że niektóre podzespoły są słabej jakości. Dużym mankamentem jest przednie zawieszenie, które może dać się we znaki już po przejechaniu ok. 50 000 km. Nieprzyjemna jest wówczas zwłaszcza jazda po szutrowej drodze. Problemem są też drgania fotela pasażera, który może wydawać nieprzyjemne dźwięki, jeżeli powstaną luzy w połączeniu zębatek oparcie-siedzisko. Wprawdzie obciążony fotel nie daje takich oznak, ale wolny już tak, co może irytować właściciela.

Jeżeli skupić się na silnikach, lepszym wyborem są diesle. To motory dynamiczne i wystarczająco elastyczne, a przy tym całkiem ekonomiczne. Bardziej ostrożnym należy być przy silnikach benzynowych.

Dużym ryzykiem jest zakup egzemplarza z silnikiem 1.8 Twin Sprak, który wyposażono w wariator faz rozrządu. Urządzenie umieszczone na głowicy silnika działa wskutek ciśnienia oleju, przesuwając wałek rozrządu zaworów ssących, co zwiększa lub zmniejsza wyprzedzenie otwarcia zaworów. Przekłada się to na korzystniejszy moment obrotowy w średnim i niskim zakresie obrotów. Niestety, po kilkudziesięciu tysiącach przebiegu, kiedy olej spłynie do miski olejowej po długim postoju, wariator nie gwarantuje właściwej pracy silnika od chwili rozruchu. Uruchomiony motor wydaje charakterystyczny chrobot, choć po nagrzaniu oleju, kiedy mechanizm wariatora się nim wypełni, dźwięk niknie.

Poza tym silniki Twin Sprak mają dwie świece zapłonowe. Co gorsza, ta dodatkowa jest droga, ponieważ kosztuje nawet ok. 50 zł. Dlatego wymiana świec w Alfie 1.8 TS to wydatek rzędu blisko 300 zł. Z kolei silnik 3.2 V6 to motor niezwykle paliwożerny, który potrafi spalić nawet 14 l na 100 km i więcej.

Jako że Alfa Romeo GT to auto proszące się o dynamiczną jazdę, często awarii ulegają synchronizatory w skrzyni biegów, zwłaszcza bieg drugi i trzeci. Również dlatego specjaliści odradzają zakup AR GT ze skrzynią Selespeed, którą oferowano z motorem 2.0. Wynika to z możliwości nadmiernej eksploatacji sterownika, którego koszty naprawy będą ogromne.

Czy warto kupić AR GT?

Alfa Romeo GT opinie ma różne. Kierowcy cenią samochód za stylistykę, ale nie za walory użytkowe. Poza tym należy zwrócić uwagę na jednostki napędowe i jeżeli już celować w ten model, to szukać sobie egzemplarza z dieslem JTD.

Oczywiście auto należy też sprawdzić pod kątem technicznym przez oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie czy jazdę próbną. Wcześniej sprawdzić trzeba raport VIN, w którym znaleźć można m.in.:

  • dane techniczne
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • rejestr incydentów pojazdu
  • listę sprawdzeń egzemplarza w serwisie autobaza.pl
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • dane dotyczące fabrycznego wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • galerię zdjęć pojazdu

Jeżeli nie budzi ona zastrzeżeń, a auto jest w niezłym stanie technicznym, można zacząć podpisywać umowę kupna-sprzedaży, o której mówi artykuł pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“. Same ceny Alfy Romeo GT są różne. Najtańsze egzemplarze z początku produkcji można nabyć za mniej niż 10 000 zł. Za najdroższe zapłacić trzeba nawet dwukrotnie więcej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

1 komentarz

Odpowiedz