Trwałe kabriolety idealne na lato

trwałe kabriolety

Sezon na samochody bez dachu rozpoczęty. Trwałe kabriolety to idealny wybór dla wszystkich tych, którzy szukają sobie auta w sam raz na letnie przejażdżki. Co kluczowe, trwałe kabriolety na rynku wtórnym dostępne są w bardzo różnych cenach. Którymi autami tego typu warto się zainteresować i jaki jest koszt zakupu auta z nadwoziem cabrio?

Trwałe kabriolety różne pod względem wieku i ceny

Jako że za oknami coraz cieplej to najlepszy czas na zakup używanego cabrio. Najważniejsze, że trwałe kabriolety są wśród nieco nowszych, ale i tych znacznie starszych samochodów. Wiek w dużej mierze wpływa natomiast na ich cenę.

Szukając sobie na rynku wtórnym cabrio, nie można obejść się bez sprawdzenia takiego egzemplarza. Przede wszystkim skontrolowana musi zostać szczelność dachu. Jeżeli woda wlewa się do środka, związane z tym koszty mogą być ogromne. Kosztowne jest nie tylko usunięcie awarii czy załatanie dachu, ale i rozwiązanie ewentualnych problemów spowodowanych przez wlewającą się do kabiny wodę. Uszkodzenie dachu to częsta przypadłość kabrioletów po wypadkach. Zweryfikować należy je więc przez raport VIN i jak ognia unikać egzemplarzy wypadkowych.

Jeżeli jest to dach sterowany elektrohydrauliczne, wymaga on bezwzględnego skontrolowania jego działania. Elementy mechanizmu często są bowiem dostępne jedynie w ASO. Jak nie trudno się domyślić, ich ceny są dla wielu właścicieli zbyt wysokie. Zresztą mechanicy serwisujący kabriolety zalecają, aby nie otwierać i nie zamykać elektrohydraulicznych dachów podczas jazdy. Łatwo wówczas o uszkodzenie całego mechanizmu, co niesie ze sobą konieczność wykonania kosztownych napraw.

Wiele kabrioletów ma również nietypowe części zamienne. To dziwne o tyle, że często powstają one na płytach szeroko dostępnych modeli. Rzadkie części dotyczą przede wszystkim nadwozia. Oznacza to, że przy ewentualnej wymianie szukać trzeba ich na rynku wtórnym, bo w ASO usługi i same części są zbyt drogie. O samym zakupie części z rynku wtórnego mówi artykuł Jak kupować samochodowe części używane?“.

Mniejszym problemem jest natomiast korozja, choć tu wiele zależy od zabezpieczeń stosowanych przez producenta. Poza tym, wbrew logice kabriolety są często użytkowane nie tylko latem, ale i zimą. Nie jest więc prawdą, że zawsze mają one niewiele przejechanych kilometrów na liczniku, jak na wiek auta.

Trwałe kabriolety: Audi A4 (B6/B7)

Ten model do sprzedaży trafił w 2002 roku i był produkowany przez sześć lat (2002-2006 jako B6 i 2006-2008 jako B7). A4 Cabriolet to całkiem niezła jakość. Docenić należy przede wszystkim dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Jest to trwały kabriolet, ale też mocno różniący się od zwykłych wersji. Różnice widoczne są w nadwoziu, ale i w zawieszeniu. Wśród benzynowych jednostek napędowych warte uwagi są silniki R4 (1.8T, 2.0), V6 (2.4, 3.0), jak również rzadkie i drogie V8 (4.2). W zakresie jednostek wysokoprężnych najbezpieczniejszy jest motor 3.0 TDI, gdyż 2.5 to silnik podwyższonego ryzyka. Problemem jest mocne zabudowanie jednostek napędowych, co skutkuje pracochłonną, a co za tym idzie również i kosztowną ich obsługą.

Solidne kabriolety: Audi TT (8N)

To jeden z tych kabrioletów, do którego części zamienne są niedrogie, co wynika z podobizny do innych modeli Grupy Volkswagena. Wyjątkiem są tu części nadwozia, ale i również tych elementów podaż na rynku wtórnym jest duża.

Mieszczące dwie osoby Audi TT ma też udane silniki. Najczęściej pod maską jest motor 1.8T o mocy od 150 do 224 KM. Za tym wyborem przemawia niewielka awaryjność i dobre osiągi. W standardzie TT ma przedni napęd, choć występują wersje 4 × 4. Topową odmianą zawsze występującą w napędzie na cztery koła jest silnik 3.2 VR6.

Plusem jest prosta konstrukcja dachu. Atrakcyjne są też ceny. Najdroższe Audi TT wycenia się na ok. 25 000 zł. Trzeba jednak pamiętać, że to samochody kilkunastoletnie, które często mają bogatą przeszłość, włączając w to drobne kolizje, ale i poważniejsze wypadki.

Trwałe kabriolety: BMW serii 3 (E46)

BMW serii 3 (E46) z nadwoziem cabrio nabyć można już za ok. 20 000 zł. Niestety, model ten miewa problemy z korozją. Na szczęście problemów nie stanowi prosty w budowie i łatwy w sterowaniu elektrohydrauliczny dach. Sprawia je jednak mechanika. Zacząć należy od silnika, gdyż motor R6 może spalać duże ilości oleju. Awarii ulec może też skrzynia biegów, przekładania kierownicza, na aluminiowym zawieszeniu kończąc. Dodając do tego wyższe spalanie, szukając sobie tego właśnie kabrioletu, należy dobrze rozejrzeć się na rynku i skrupulatnie zweryfikować interesujące egzemplarze.

Trwałe kabriolety: BMW Z4 II

BMW Z4 II to już zdecydowanie nowszy kabriolet produkowany w latach 2009-2016. Wyższe są więc również jego ceny. Za egzemplarz z początku produkcji zapłacić trzeba nawet w okolicach 70 000 zł. Tańsza (ok. 40 000 zł) jest pierwsza generacja Z4, która na swoim wyposażeniu miała jeszcze materiałowy dach. Następca wyposażony został już w 2-częściowy dach, w którym awaryjne są czujniki i przekaźniki, co wynika z dostawania się do nich wilgoci.

Najbezpieczniejszymi silnikami są wolnossące motory z wtryskiem pośrednim R6 serii N52, które w Z4 II montowano do 2011 roku. To znacznie lepsze jednostki napędowe od stosowanych później silników z turbo o oznaczeniu N54. Mają one bowiem awaryjne wtryskiwacze i częste problemy z pompą wysokiego ciśnienia. Z kolei w motorach 2.0T (N20) awaryjna jest pompa oleju. Sam Z4 drugiej generacji może mieć też problemy z czujnikami ABS-u.

Solidne kabriolety: Ford Mustang V

2004-2014 – to lata produkcji piątej generacji Forda Mustanga, który występował też z nadwoziem cabrio. Amerykański samochód to niezła trwałość, choć wiele egzemplarzy ma za sobą wypadkową przeszłość. Egzemplarz bez kaptura i sprzed liftingu nabyć można za ok. 35 tys. zł. Są one jednak nie tylko pozbawione dachu, ale również dosyć ubogie w wyposażeniu. Sporo zastrzeżeń można mieć też pod względem wykonania. Znacznie lepiej na tej płaszczyźnie wypadają nowsze egzemplarze. Przy autach po liftingu (2009) przygotować się już jednak trzeba na wydatek rzędu ok. 50 tys. zł.

Najlepszy kompromis dynamiki do spalania dają silniki V6. Jednak największą frajdę gwarantują motory V8, które obfitują też w znacznie większe spalanie. Co jednak istotne, wszystkie benzyniaki dobrze znoszą kooperację z LPG, która w wielu Mustangach jest już zamontowana. Niestety, nie są to egzemplarze dobrze zabezpieczone przed korozją. Rdzewieją m.in. ranty błotników i maski.

Trwałe kabriolety: Honda S2000

O dobrą i zadbaną Hondę S2000 (1999-2009) coraz trudniej. Co ciekawe, rok do roku rosną ceny tego modelu. Obecnie za Hondę S2000 z nadwoziem cabrio zapłacić trzeba około 50 000 zł. Tańsze są samochody z rynku brytyjskiego, ale nie wszystkim odpowiada kierowca po prawej stronie.

Honda S2000 to model z tylnym napędem i systemem VTEC. To ważne, ponieważ niedoświadczonemu kierowcy może on sprawiać sporo problemów. Zresztą wiele Hond z tego powodu zostało rozbitych. Większość dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy pod maską ma silnik motor 2.0 (F20C) o mocy 241 KM. W egzemplarzach z importu znajdować się może silnik 2.2 (237 KM). Zasadniczo są to trwałe kabriolety, choć ich silniki mogą pobierać większe ilości oleju, a blacha z czasem zacząć korodować.

Trwałe kabriolety: Mazda MX-5 III

Doskonałym wyborem dla kierowców, których interesują trwałe kabriolety, może być też Mazda MX-5 trzeciej generacji (2005-2015). Za ten model zapłacić trzeba od 25 do nawet 50 tys. zł. Tak duże rozbieżności cenowe są normalne, jako że z taśm produkcyjnych ten roadster zjeżdżał przez dekadę.

Nie jest to model, w którym komfortowo poczują się wysokie osoby, ale dla tych o niższym lub umiarkowanym wzroście będzie idealny. Nawet pomimo tego, że z reguły pod maską Mazda ma silnik o pojemności 1.8 l i mocy jedynie 126 KM. Na szczęście masa samochodu jest niewielka, a silnik umieszczony wzdłużnie. Miłośnicy mocniejszych wrażeń mogą poszukać egzemplarza z mocniejszym silnikiem 2.0 (160 KM). Wówczas są to z reguły auta z elektrycznie składanym sztywnym kapturem, bo większość MX-5 III na swoim wyposażeniu ma zwykły dach. Co najważniejsze, to samochód trwały pod kątem mechanicznym, choć mający swoje mankamenty na płaszczyźnie podatności na korozję.

Trwałe kabriolety: Nissan 350Z

350Z roadster, który produkowany był w latach 2003-2009, to kolejny ciekawy kabriolet w sam raz na letnie przejażdżki. Zwłaszcza że oferuje napęd na tył i sześciocylindrowy silnik. Co ważniejsze, jednostka VQ35DE jest naprawdę udana i znana, m.in. z innych modeli Nissana, Infiniti oraz Renault.

Nissany 350Z to trwałe kabriolety, o ile nie są egzemplarzami powypadkowymi. Ceny oscylują w graniach od 30 do 50 tys. zł, ale sam wybór nie jest szczególnie duży. Zwłaszcza że wystrzegać się należy egzemplarzy sprowadzanych z USA. Te mają często automatyczne skrzynie biegów i słabsze hamulce. Niestety, wersje europejskie są naprawdę rzadkie. Poza tym ten roadster może mieć problemy z korozją, a więc uważnego obejrzenia wymaga jego podwozie.

Trwałe kabriolety: Opel Astra Twin Top

Produkowany od 2006 do 2010 roku Opel Astra Twin Top to kabriolet o prostej mechanice, który ma dobrze znane i tanie w naprawach silniki. W wielu egzemplarzach z rynku wtórnego występują problemy z dachem. Jednak jego sterowanie z reguły udaje się naprawić, nie ponosząc przy tym wysokich kosztów. Najczęściej zawodzą elementy elektryczne umieszczone w bagażniku. Ważne, że wybór takich egzemplarzy jest stosunkowo duży.

Trwałe kabriolety: Peugeot 308 CC

Kabriolety tworzą też Francuzi, czego przykładem jest Peugeot 308 CC (2009-2015). Ten model można użytkować nie tylko podczas słonecznej pogody. Ma on sztywny dach oraz oszczędnego Diesla pod maską 2.0 HDi o mocy 140 KM. Dzięki temu samochód doskonale radzi sobie również zimą, także w dłuższych trasach. Oczywiście służy tylko dwóm osobom, bo większej ich ilości kabina Peugeota nie pomieści. Ceny Peugeotów 308 CC zaczynają się od 20 000 zł.

Solidne kabriolety: Renault Megane CC

To propozycja dla wszystkich tych, którzy szukają sobie naprawdę taniego kabrioletu. Renault Megane CC (2003-2010) pozyskać można już za 7 tys. zł. Warto jednak nieco dołożyć, ponieważ najtańsze egzemplarze to auta z importu, które pod maską mają niepolecane silniki – 1.5 lub 1.9 dCi. O wiele bezpieczniej wybrać Megane CC z benzyniakiem 2.0. Wówczas zadbany egzemplarz kosztuje jednak ok. 15 000 zł. Dwulitrowy silnik jest też dość paliwożerny, a więc warto pomyśleć o montażu instalacji LPG. To dobre rozwiązanie pod kątem finansowym, ale powoduje znaczne zmniejszenie miejsca w bagażniku, zwłaszcza przy otwartym dachu. Dużym plusem jest natomiast prosta i łatwa w naprawie konstrukcja dachu.

Dobrym wyborem będą egzemplarze z silnikiem 1.6, choć trudno znaleźć egzemplarze z tym motorem. Inne silniki do 2-litrowy turbo i diesel, który powstał w kooperacji z Nissanem. To jednak jeszcze wyższe koszty zakupu, a w przypadku silnika z turbodoładowaniem także wysokie spalanie.

Trwałe kabriolety: Saab 9-3 II Cabrio

Saaby 9-3 drugiej generacji to kolejne trwałe kabriolety, które nabyć można w cenie 20-35 tys. zł. Jednak najtańszych egzemplarzy lepiej unikać ze względu na fakt, że to samochody sprzed liftingu. Mają one pewnie niedomagania, m.in. występują w nich rozszczelnione przewody hydrauliczne od sterowania elektrycznym dachem, psują się też siłowniki dopinające dach do ramy przedniej szyby. Nowsze egzemplarze takich problemów doświadczają znacznie rzadziej, choć oczywiście wymagają one dokładnej weryfikacji.

To samo tyczy się silników. Często są to polecane fiatowskie diesle 1.9 TiD 8 i 16V. O ile nie mają one wielkich przebiegów, których rejestr zawiera w sobie Historia Pojazdu, nie powinny sprawiać większych problemów. W starszych wersjach pod maską często występują silniki 2.0 Turbo od Opla.

Solidne kabriolety: Volkswagen Beetle I Cabrio

W ofercie Volkswagena kabrioletem wartym bliższej uwagi jest Beetle I Cabrio. Co istotne, w odmianie bez dachu jest to również stosunkowo tani kabriolet. Zadbane egzemplarze nabyć można już w cenie ok. 15 000 zł. Nie mniej ważne, że model ten technikę dzieli z popularnym na rynku wtórnym i tanim w naprawach Golfem IV generacji. Pośród palety jednostek napędowych najbezpieczniej wybrać benzyniaka o pojemności 1.6 lub 2.0. Jeżeli jest taka możliwość, dobrym wyborem będzie manualny dach zamiast sterownego elektrohydraulicznie, który miewa problemy z pompą.

Trwałe kabriolety: Volkswagen Golf Cabriolet VI

Ostatnią propozycją jest Golf Cabriolet IV. Model ma sporo zalet, choć tak naprawdę to trójka z nowszym przodem. W odróżnieniu od poprzednika ta wersja ma jednak lepsze zabezpieczenia korozyjne. Jak przystało na Golfa, charakterystyczna jest prosta budowa, dzięki czemu tanie są też części zamienne. Stosunkowo prostą konstrukcję ma również dach, którego nawet wymiana lub naprawa nie pociągają ze sobą większych kosztów. Kabriolet w czwartej generacji Golfa to również proste silniki. Dobrym wyborem jest ośmiozaworowy, 2-litrowy motor o mocy 115 KM, choć nieco częściej pod maską spotkać można diesle 1.9 z pompą rozdzielaczową o mocy 90 i 110 KM. To także świetne jednostki napędowe. Niestety, często są mocno wyeksploatowane.

Jak sprawdzić cabrio przed zakupem?

Na rynku wtórnym trwałe kabriolety są dość liczne. Oczywiście, muszą to być pojazdy dokładnie zweryfikowane. Przyjrzeć się trzeba ich dachom, które często są w jakiś sposób uszkodzone. Poza tym samochody z nadwoziem cabrio muszą być zweryfikowane pod kątem usterek technicznych, w czym pomoże przegląd w ASO lub w niezależnym warsztacie. Dodatkowo auto powinien obejrzeć mechanik, a jeszcze przed podpisaniem umowy przydaje się jazda próbna.

Jednak wiele problemów może wynikać z wypadków w przeszłości czy przekręcenia liczników. Na szczęście takie fakty można zweryfikować. Pomaga w tym sprawdzenie VIN. Raport zawiera w sobie wiele sekcji, które pozwalają na weryfikację auta na wielu różnych płaszczyznach. Potencjalny nabywca ma wgląd do:

  • Danych technicznych samochodu
  • Rejestru znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Historii incydentów auta
  • Rejestru sprawdzeń egzemplarza w serwisie Autobaza.pl
  • Raportu ze sprawdzenia samochodu w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżeń producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adresu miejsca montażu samochodu
  • Historii auta na aukcjach i portalach internetowych
  • Fabrycznego wyposażenia samochodu zakodowanego w numerze VIN
  • Galerii zdjęć pojazdu

Raport wespół z innymi czynnościami weryfikacyjnymi samochodu używanego zwiększa więc szanse na znalezienie pojazdu w dobrym stanie technicznym, który wart jest swojej ceny i niewiele można mieć mu do zarzucenia na tle stanu technicznego i historii.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

1 komentarz

Odpowiedz