Toyota RAV4 IV – opinie, zalety, usterki

Toyota RAV4 IV

Czwarta generacja RAV-czwórki przestała być produkowana dopiero w 2019 roku. Czym charakteryzuje się Toyota RAV4 IV, jakie ma opinie, wady, zalety i z którym silnikiem pod maską będzie najlepszym wyborem dla polskich kierowców?

Historia Toyota RAV4 czwartej generacji

Toyota RAV4 IV została zaprezentowana w 2012 roku w Los Angeles. Auto oznaczone kodem fabrycznym XA4 do salonów trafiło w 2013 roku i było produkowane przez 6 kolejnych lat, z liftingiem w 2015 roku. Dlatego mówi się o Toyota RAV4 2013 i Toyota RAV4 2015.

Podczas zmian przeprojektowano zderzaki, atrapę chłodnicy oraz przednie i tylne lampy. Poza tym dokonano modernizacji wnętrza, poprawiając m.in. materiały wykończeniowe. Co jednak ważniejsze, wraz z liftingiem w ofercie pojawiła się odmiana hybrydowa, która generowała moc 197 KM.

Jako ciekawostkę warto dodać, że Toyota RAV4 IV to pierwsza w historii RAV-ka, która miała klapę bagażnika unoszoną do góry, a nie otwieraną do boku, jak miało to miejsce wcześniej.

Wnętrze i nadwozie Toyota RAV4

Jedną z największych zalet Toyoty RAV4 IV jest przestronność kabiny. W obu rzędach siedzeń zmieszczą się nawet wyższe osoby, a dłuższa podróż nie daje się we znaki pasażerom.

Pojemny jest też bagażnik. Standardowo liczy on 547 l pojemności, ale po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa urasta do 1746 litrów. Spora ilość wolnego miejsca nie jest zaskoczeniem. Toyota RAV4 IV wymiary ma bowiem większe od poprzedniczki, licząc 4570 mm długości i 2660 mm rozstawu osi.

Jeżeli się do czegoś przyczepić, czwarta generacja RAV-ki na pewno ma słabej jakości materiały. Plastiki z reguły są twarde, łatwo się rysują i mogą trzeszczeć, zwłaszcza podczas mrozów. Z kolei tapicerka na fotelach potrafi wycierać się i odgniatać już po 3-4 latach eksploatacji.

Wiele egzemplarzy  Toyota RAV jest za to szeroko wyposażonych. Wprawdzie w standardzie fotele były obite tkaniną, ale w droższych opcjach dostępna jest skóra. Poza tym na wyposażeniu znaleźć można systemy bezpieczeństwa oparte o radar, kamerę o kącie widzenia 360 stopni, szyberdach, podgrzewane fotele czy nawigację.

Opcjonalnie dostępne było też sterowanie elektryczną klapą, choć jest ono zbędne, gdyż wedle wielu użytkowników jego działanie było zbyt powolne. Co ważne, z reguły wyposażenie, które zweryfikować można przez raport VIN, jest bezawaryjne. Ewentualnie problemy mogą być ze szwankującym systemem keyless oraz przeciekach w okolicy szyberdachu.

Napęd i podwozie Toyoty RAV4 IV

Z uwagi na dobrze i komfortowo zestrojone podwozie, RAV4 IV generacji nie ma problemu z płynnym pokonywaniem nawet większych nierówności. Jednak zbyt częsta dynamiczna jazda nie jest wskazana z uwagi na fakt, że przy szybko pokonywanych zakrętach nadwozie ma tendencję do przechyłów, a najbardziej precyzyjny nie jest również układ kierowniczy.

Toyota RAV4 IV nie ma też szerokiej palety silników. Egzemplarze sprzed liftingu występują w trzech wersjach napędowych, a podstawową jednostką jest dwulitrowy silnik benzynowy Valvematic o mocy 151 KM, który łączono z bezstopniowym automatem CVT lub skrzynią manualną.

To nowoczesny motor, który w trosce o emisję spalin jest pozbawiony doładowania. Zamiast tego ma zmienne fazy rozrządu i regulację wzniosu zaworowego. Dzięki temu, przy zachowaniu zadowalającej dynamiki, w warunkach miejskich silnik ten spala 10-12 l na 100 km. Co najważniejsze, w zasadzie jest on bezawaryjny.

Początkowo alternatywą dla benzyniaka były dwa diesle – 2.0 D-4D i 2.2 D-CAT. Mniejszy generował moc 124 KM i oznaczał niskie spalanie, w warunkach miejskich nawet poniżej 6 l. Problemem może być w nim wrażliwy, a przy tym drogi w naprawach układ wtryskowy. Poza tym to dosyć szybko zużywające się koło dwumasowe, zwłaszcza kiedy kierowca preferuje poruszanie się po mieście.

O ile słabszy diesel przekazywał moc na przednią oś, o tyle mocniejszy był łączony z napędem na 4 koła. Jednak również i ten silnik wysokoprężny nie jest wolny od problemów.

Wprawdzie układ filtrowania spalin D-CAT jest całkiem niezły, to problem jest z erozją tulei cylindrycznych. Naprawa oznacza remont, a ten przeprowadzić można tylko raz. Również w tym wypadku słono kosztować może naprawa układu wtryskowego.

Po liftingu jednostka benzynowa pozostała praktycznie bez zmian. W ofercie pojawił się natomiast diesel o pojemności 2 l i mocy 143 KM. Jest on dość ekonomiczny, ale to silnik zapożyczony od BMW o kodzie N47, co oznacza spore problemy.

Przede wszystkim kłopot sprawia rozciągający się łańcuch rozrządu. W szczegółach problemy tej jednostki wysokoprężnej opisuje artykuł pt. Z czego wynikają problemy z dwulitrowym silnikiem N47 od BMW?“.

Silnik hybrydowy 2.5 Hybrid

W 2015 roku w ofercie RAV4 IV pojawił się silnik hybrydowy o pojemności 2.5 l, który ma 197 KM i do setki przyspiesza w 8,3 s. Wprawdzie wedle informacji producenta spala on nieco ponad 5 l na 100 km, są to mocno naciągane dane.

W warunkach miejskich można osiągnąć ok. 6,5 l/100 km, ale już w trasie to wynik oscylujący wokół 8-9 l/100 km, a na autostradzie przekraczający 10 l. Poza tym, o ile w jeździe miejskiej to gwarancja cichej i gładkiej pracy, o tyle poza terenem zabudowanym hałas daje się we znaki.

Wersja hybrydowa dostępna była w odmianie przednionapędowej i 4 × 4. W wersji FWD motor łączono z jednym silnikiem elektrycznym, w wariancie AWD nazywanym E-Four Japończycy postawili na dodatkowy silnik elektryczny. Jego zadaniem było chwilowe dołączanie tylnej osi w razie pojawienia się trudnych warunków drogowych.

Na razie nie ma doniesień o awariach, a jako że Toyota słynie z dobrych napędów hybrydowych, nie jest wykluczone, że to najlepsza i najmniej problematyczna odmiana tego SUV-a.

Poza elektronicznym napędem na cztery koła znanym z hybrydy Toyota RAV4 może mieć też bardziej klasyczny układ, czyli Dynamic Drive System. Pozwala on na przeniesienie nawet 50 proc. mocy na koła tylnej osi.

Przeniesienie odbywa się za pomocą sprzęgła wiskotycznego, co oznacza tylko tyle, że układu 4 × 4 nie można zablokować i użytkować pojazdu w tym trybie długofalowo.

Toyota RAV4 IV – dane techniczne

Toyota RAV4 IV

Najczęstsze usterki

Toyota RAV4 IV to jeden najlepszych SUV-ów, jeżeli pod uwagę wziąć ich bezawaryjność. Dlatego poza problemami z silnikami IV generacja rafki nie jest szczególnie problematyczna. Właściciele aut z silnikami wysokoprężnymi narzekają na haczącą ręczną skrzynię biegów. Poza tym pojawiają się przecieki w okolicy szyberdachu.

Sytuacja rynkowa RAV4 IV na rynku wtórnym

Pośród egzemplarzy sprzed liftingu większość ma pod maską silniki wysokoprężne. Samochody z początku produkcji, z dieslem i przebiegiem ponad 200 tys. km nabyć można za ok. 50 000 zł.

W cenie 5-10 tys. zł wyższej można zostać właścicielem benzyniaka.

Jeżeli kogoś interesuje auto po liftingu, musi przygotować się na wydatek ok. 80 000 zł. Jeszcze droższe są hybrydy. W tym przypadku to koszt co najmniej 100 tys. zł.

Cieszy natomiast fakt, że wiele egzemplarzy RAV4 IV to samochody z polskich salonów, niekiedy nawet z udokumentowaną historią serwisową.

Jak sprawdzić Toyotę RAV4 IV generacji?

Toyota RAV4 IV ceny ma dosyć wysokie. Wszystko dlatego, że to model o niskiej utracie wartości. Samego SUV-a kierowcy cenią za przestronne wnętrze, komfort i rodzinny charakter.

Dodatkowo w wersji benzynowej to samochód niemal bezawaryjny i o niskich kosztach eksploatacji. Nic dziwnego, że Toyota RAV4 IV opinie zbiera pochlebne.

Od diesli lepiej trzymać się z daleka, ale weryfikacji wymaga każdy egzemplarz bez względu na wiek, stan czy silnik. Nie tylko przez przegląd techniczny i jazdę próbną. Pomaga też sprawdzenie VIN, dzięki czemu potencjalny nabywca ma wgląd w wiele informacji o pojeździe, a w tym:

  • dane techniczne,
  • fabryczne wyposażenie,
  • informacje o szkodach i kolizjach,
  • chronologiczną historię pojazdu,
  • sprawdzenie w bazach kradzionych pojazdów,
  • informacje o wezwaniach serwisowych,
  • archiwalne zdjęcia pojazdu.

Pozwala to na sprawdzenie, czy dany egzemplarz nie pochodzi z kradzieży, jest bezwypadkowy i czy nie ma przekręconego licznika.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 13 Średnio: 4.1]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz