Toyota Aygo II – opinie, spalanie, wymiary

Jaka jest Toyota Aygo II generacji?

Toyota Aygo II to druga generacja jednego z najpopularniejszych aut segmentu A. Jakie opinie ma najnowsza Aygo, które silniki są tu warte polecenia, co przemawia za tym modelem, a jakie usterki są największym mankamentem tego mieszczucha?

Historia Aygo II generacji

Pierwsza generacja modelu, o której więcej piszemy w artykule pt. Używana Toyota Aygo I generacji — czy warto?, miała wiele zalet. To model, który miał niską cenę, był funkcjonalny i oszczędny, a to wszystko przy całkiem niezłej dynamice, oczywiście jak na auto segmentu A. Równie dobrze wypada Toyota Aygo II.

Aygo 2. generacji zaprezentowano w marcu 2014 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Językiem stylistycznym był tu J-Playful“. Znakiem rozpoznawczym modelu jest pas przedni, który stworzono na wzór litery X”. Po jego obu stronach umieszczono dłużne reflektory, z tyłu natomiast postawiono na podłużne lampy.

Po czterech latach od debiutu zdecydowano się na face lifting Aygo II. Zmieniono przedni pas i światła, ale przy tym również nastawy zawieszenia. Jednocześnie wzmocniono silnik benzynowy (z 69 do 72 KM).

Nadwozie i wnętrze Toyoty Aygo 2. generacji

Aygo II to auto segmentu A, które występuje w dwóch wersjach nadwoziowych:

  • 3-drzwiowy hatchback,
  • 5-drzwiowy hatchback.

Jest to model 4-osobowy, który ma również dość ograniczone wymiary. Dlatego celem inżynierów było wygospodarowanie jak najwięcej wolnej przestrzeni dla pasażerów. W tym celu niemal całkowicie zlikwidowano tylny zwis.

Na pewno nie jest to samochód do wakacyjnych eskapad i dłuższych wyjazdów z kompletem pasażerów. Na tylnej kanapie dobrze czuć się będą tylko osoby niższe i dzieci. Bardzo skromny jest również bagażnik, który ma tu pojemność 169 litrów.

Wymiary Toyoty Aygo II:

  • Długość: 3455 mm,
  • Szerokość: 1623 mm,
  • Wysokość: 1460 mm,
  • Rozstaw osi: 2340 mm.

W porównaniu z pierwszą generacją poprawiono natomiast jakość montażu wnętrza. Wciąż są to materiały twarde, ale lepsze pod kątem wizualnym, zwłaszcza w egzemplarzach po liftingu.

Face lifting Aygo II

Zmiany, które poczyniono przy face liftingu tylko musnęły nadwozie Aygo II. Uwypuklono charakterystyczny przedni panel, przeprojektowano reflektory główne i dodano siedem nowych kolorów. Poprawiono też wyciszenie wnętrza i wzmocniono 1-litrowy silnik, który po zmianach miał moc 72 KM.

Toyota Aygo II po face liftingu
Toyota Aygo II po face liftingu

Wprawdzie nie poczyniono zmian w układzie kierowniczym, który nieco rozczarowywał w egzemplarzach sprzed liftingu, ale nowsze egzemplarze prowadzi się znacznie lepiej. To wszystko dzięki zmienionym nastawom zawieszenia i na nowo zaprogramowanej centralce układu wspomagania.

Wersje wyposażeniowe

W standardzie znajdziesz między innymi ABS z EBD, kurtynowe poduszki powietrzne, ISOFIX, halogenowe światła typu PES, światła do jazdy dziennej LED, system stabilizacji toru jazdy – VSC, asystenta podjazdu na wzniesieniu – HAC, system kontroli ciśnienia w oponach.

Już w opcji właściciel mógł zdecydować się na automatyczną klimatyzację, ekoskórę, podgrzewane przednie fotele, kamerę cofania, system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu, system multimedialny z dotykowym ekranem oraz wejściami AUX i USB.

  • 2014: X-play (wersja z elektrycznie otwieranym materiałowym dachem), X-cite (edycja specjalna), X-clusiv (edycja specjalna), X-pure (edycja specjalna);
  • 2016: X, X-play, X-cite (edycja specjalna w kolorze Lemon Yellow);
  • 2017: X-clusiv (biały lakier + czerwony dach, czarny znak X z przodu, czerwone i czarne detale), X-pressive (metalizowany lakier Blue Velvet + białe elementy wykończenia), X-treme (czarny lakier + czerwone detale), X-travagant (pomarańczowy lakier + czarne felgi i czarny grill X);
  • 2018: X, X-play, X-cite (dwukolorowe nadwozie), X-trend (czarne nadwozie + czarne obramowanie kontrastujące z lusterkami bocznymi).

Toyota Aygo II – opinie o silnikach

Podstawowym silnikiem jest trzycylindrowy, 1-litrowy motor benzynowy znany z Toyoty Aygo I. Oczywiście pewne zastrzeżenia można mieć tu do dynamiki. Do face liftingu generuje on moc 69 KM, po zmianach w 2018 roku, kiedy silnik dostosowano do nowych norm emisji spalin – 72 KM. Do setki auto rozpędza się w ok. 14 sekund, a prędkość maksymalna to 160 km/h.

Największym walorem tego silnika jest jego niskie zapalnie. Zużycie paliwa w czasie jazdy pozamiejskiej jest tu na poziomie poniżej 5 l/100 km, w mieście nieco więcej – ok. 7 l na 100 km.

Jeśli kupujesz Aygo z tą jednostką napędową pod maską, zwracaj uwagę na podwyższone zużycie oleju. Dlatego często sprawdzaj jego stan, zwłaszcza w warunkach miejskiej eksploatacji skracając interwały wymiany do 10 tys. km.

Alternatywą jest silnik benzynowy 1.2 VVT-i, który ma moc 82 KM. To jednak motor bardzo rzadko spotykany pod maską Aygo II generacji. Niemal cała podaż tego modelu na rynku wtórnym to egzemplarze wyposażone w 1-litrowy silnik.

Toyota Aygo II – dane techniczne

Toyota Aygo II (dane techniczne silnika 1.0)
Toyota Aygo II (dane techniczne silnika 1.0)

Skrzynie biegów Toyoty Aygo 2

W przypadku skrzyń biegów Toyota Aygo 2. generacji jest wyposażona w jedną z dwóch przekładni, tj.:

  • 5-biegową manualną skrzynię biegów,
  • 5-biegową półautomatyczną przekładnię X-Shift.

Podstawą jest 5-biegowa, krótko zestopniowana ręczna skrzynia biegów, alternatywą – przekładnia zautomatyzowana. Nie jest to skrzynia nadzwyczaj płynna, ale poprawia komfort jazdy w warunkach miejskich.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Toyota Aygo II zapewnia przyzwoity komfort jazdy, zwłaszcza jeśli to egzemplarze po face liftingu. Zawieszenie zestrojono dość miękko. Prosta jest również jego konstrukcja, gdyż z przodu zastosowano klasyczne kolumny MacPhersona, z tyłu natomiast pracuje belka skrętna.

Zastrzeżenia można mieć natomiast do układu kierowniczego. Plus, że działa on lekko, co poprawia komfort manewrowania w przestrzeni miejskiej. Wystarczająco do oferowanych osiągów działa również układ hamulcowy.

Sytuacja na rynku wtórnym

Model jest na tyle popularny w Polsce, że nie trudno o używaną Toyotę Aygo II w dobrym stanie technicznym. W ogłoszeniowych serwisach motoryzacyjnych znaleźć można przeszło 200 egzemplarzy Aygo 2. generacji z rynku wtórnego.

Jeśli wziąć pod uwagę ceny Toyoty Aygo II, startują one od ok. 22 tysięcy złotych. Tyle wystarczy na egzemplarz sprzed modernizacji. Należy jednak pamiętać, że w 2015 i 2016 roku Aygo otrzymała nagrodę Fleet Awards za najlepsze auto flotowe dla pracownika segmentu A. Jako że często wybierano ją na samochód dla przedstawicieli, tym bardziej egzemplarze należy sprawdzić pod kątem wypadkowej przeszłości, rzeczywistego przebiegu i stanu technicznego.

Większy wybór daje budżet ok. 5 tys. większy. Z kolei po drugiej stronie są wręcz nowe egzemplarze, z 2020 roku i o iluzorycznym przebiegu. Ich cena sięga ok. 50 000 zł.

Czy warto kupić Toyotę Aygo II?

Bez wątpienia Aygo II to jedna z lepszych propozycji na auto segmentu A. Jeśli szukasz małego autka do pokonywania miejskich przestrzeni, ten model na pewno spełni Twoje wymagania. Wprawdzie ma niewielki bagażnik, ale i on powinien wystarczyć na rodzinne zakupy. Jednocześnie konstruktorzy popracowali nad Aygo II i jest to model lepszy od poprzednika, który zapewnia przyjemną i bezawaryjną jazdę.

Oczywiście nie zwalnia to kupującego od sprawdzenia Toyoty Aygo II podczas przeglądu technicznego i jazdy próbnej. Jeszcze wcześniej dobrze obejrzyj auto podczas oględzin. Możesz tu skorzystać z naszej checklisty, którą znajdziesz w artykule pt. Oględziny samochodu przed kupnem. Checklista oględzin (VIDEO)“.

Toyota Aygo II (tył)
Toyota Aygo II (tył)

Z kolei jeszcze wcześniej, najlepiej już na etapie weryfikacji ogłoszenia, zajrzyj w Raport Historii Pojazdu. W ten sposób zweryfikujesz dane techniczne egzemplarza, jego fabryczne wyposażenie, ogłoszone dla niego akcje serwisowe czy historię ewentualnych szkód i kolizji.

Następnie porównaj to z tym, co znajdziesz w ogłoszeniu i o czym zapewnia sprzedawca. Pamiętaj, że raport VIN może być również dobrym narzędziem do negocjacji ceny auta.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz