Toyota Avensis III – opinie, wymiary, zalety, usterki

Jaka jest Toyota Avensis III generacji?

Podobnie jak poprzednie generacje, również Toyota Avensis III nie zachwyca pod kątem designu. W zamian Avensis 3. generacji oferuje jednak ponadprzeciętną niezawodność. Sprawdź, czego możesz się spodziewać po używanej Toyocie Avensis T27.

Historia

Toyota Avensis III została zaprezentowana w Paryżu w 2008 roku. W ciągu 10 lat produkcji (2009-2018) w fabryce w Burnaston model przeszedł dwa face liftingi – w 2011 i 2015 roku.

Avensis 3. generacji to przedstawiciel segmentu D, który był dostępny w dwóch wersjach nadwozia jako:

  • 4-drzwiowy sedan,
  • 5-drzwiowe kombi.
Toyota Avensis III w odmianie kombi
Toyota Avensis III w odmianie kombi

W porównaniu z 1. i 2. generacją zrezygnowano więc z 5-drzwiowego liftbacka. Produkcję zakończono w 2018 roku bez bezpośredniego następcy. Miejsce sedana w ofercie Toyoty zajęła Camra, z kolei Corolla zastąpiła Toyotę Avensis III w odmianie kombi.

Stylistyka nadwozia

Trzecia generacja Avensisa była dla gamy pewnym powiewem świeżości. Mimo wszystko nie możemy tu mówić o ekstrawaganckiej stylistyce. Model powstał na bazie gruntownej modernizacji poprzednika. Za cechy charakterystyczne Avensisa z początku produkcji można uznać duże, przednie lampy i niemalże pionowy grill. Taka stylistyka sprawiła, że Toyota Avensis III szybko zaczęła się starzeć.

Stąd już 2 lata po rozpoczęciu produkcji auto zostało delikatnie przeprojektowane. Między innymi przemodelowano przedni zderzak, atrapę chłodnicy, reflektory i tylne lampy.

W 2015 roku dokonano kolejnych modyfikacji. Przede wszystkim samochód został wydłużony. Ponownie przeprojektowano pas przedni, wykorzystując m.in. nowe reflektory wykonane w technologii LED, z której skorzystano też w tylnych lampach.

Toyota Avensis III po pierwszym liftingu
Toyota Avensis III po pierwszym liftingu

Wraz z drugim face liftingiem Toyota Avensis 3. generacji upodobniła się do innych modeli, między innymi “rafki” IV, szerzej opisanej w artykule pt. “Toyota RAV4 IV – opinie, zalety, usterki“.

Toyota Avensis III – wymiary:

  • długość: 2008-2015 (sedan: 4695 mm, kombi: 4765 mm), od 2015 (sedan: 4750 mm, kombi: 4820 mm);
  • szerokość: 1810 mm;
  • wysokość: 1480 mm;
  • rozstaw osi: 2700 mm.

Wnętrze

Avensis 3. generacji ma relatywnie wąski rozstaw osi. Dlatego kabina nie jest szczególnie przestronna, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją. Najwięcej zastrzeżeń jest do ograniczonej przestrzeni na tylnej kanapie i przeciętnej ilości miejsca na głowę w wersji sedan.

Plus należy się natomiast za płaską podłogę bez tunelu środkowego, co poprawia sytuację pasażera, który zajmuje centralne miejsce na tylnej kanapie. Dobra jest też pozycja za kierownicą, choć siedziska mogłyby być dłuższe.

Pod względem pojemności kufra oczywiście lepiej wypada odmiana kombi, która oferuje od 543 do 1610 l przestrzeni załadunkowej. Sedan to w tym przypadku 510 l wolnego miejsca w bagażniku. Co gorsza, użytkowanie przestrzeni bagażowej w sedanie mocno ograniczają wnikające do środka zawiasy i wydatne nadkola.

Wnętrze wygląda na tandetne. Pokrętła są duże, a wyświetlacze głównie monochromatyczne. Jakość plastików i innych materiałów w kabinie jest gorsza niż u producentów marek premium. Średnio je też ze sobą zmontowano. Dlatego przy wyższych przebiegach musisz przygotować się na skrzypiące elementy kokpitu, przetarte siedziska czy wytartą skórę na kierownicy.
Jednak kabina jest stosunkowo ergonomiczna. Dziwić może tylko umieszczenie elektrycznego hamulca postojowego, który znajduje się po prawej stronie kierownicy. Avensis III może też irytować brakiem większej ilości schowków.

Wyposażenie

Wyposażenie Toyoty Avensis III może być bardzo różne w zależności od roku produkcji. Model był dostępny w następujących wersjach wyposażenia:

  • 2009-2012 (Luna, Sol, Sol Plus, Premium, 2010, Prestige);
  • 2012-2015 (Active, Premium, Prestige);
  • 2015-2018 (Active, Sprint, Premium, Selection, Prestige).

Niezależnie od egzemplarza, Toyota Avensis 3. generacji ma na swoim wyposażeniu m.in. 6 poduszek powietrznych i najczęściej automatyczną klimatyzację.

Zwróć uwagę na to, że wraz z liftingiem w 2011 roku w kokpicie pojawił się nowy system multimedialny – Toyota Touch. Z kolei przy drugiej modyfikacji w standardzie oferowano już tempomat z ogranicznikiem prędkości, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, system Bluetooth oraz radio CD z wejściem USB.

Jednak na rynku wtórnym możesz znaleźć jeszcze lepiej doposażone egzemplarze (m.in. kamera cofania, system doświetlania zakrętów AFS, czujniki parkowania, czujniki deszczu, 6,5-calowy ekran z nawigacją). Egzemplarze po drugim face liftingu są też lepiej wykonane. Pamiętaj, że zawsze fabryczne wyposażenie egzemplarza sprawdzisz przez raport VIN.

Toyota Avensis III – opinie o silnikach

Pod maską używanej Toyoty Avensis 3. generacji znajdziesz silniki benzynowe i diesle. Pośród benzyniaków dostępne są trzy motory z 4-cylindrową, 16-zaworową głowicą oraz technologią Valvematic.

Oznacza to, że zastosowano w nich podwójne fazy rozrządu i regulowany wznios zaworowy. Dzięki temu Japończycy nie tylko spełnili restrykcyjne normy emisji spalin, ale też zrezygnowali z turbodoładowania. Pod maską Toyoty Avensis znajdziesz więc silnik benzynowy o mocy 132 (1.6), 147 (1.8) lub 152 koni mechanicznych (2.0).

Nie są to szczególnie dynamiczne silniki. Zwłaszcza w trasie brakuje im momentu obrotowego, który nie przekracza 200 Nm. Jednak motory Valvematic mają inne zalety.

Przede wszystkim potrafią być oszczędne. Zużycie paliwa w cyklu miejskim może oscylować w okolicach 9 l na 100 km, co jest dobrym wynikiem, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to blisko 1,5-tonowy samochód segmentu D. Dodatkowo koszty eksploatacji możesz obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej. Pamiętaj jednak, aby znaleźć odpowiedniego fachowca. Wystrojenie instalacji LPG w tych silnikach wymaga bowiem doświadczenia.

Benzyniaki są też trwałe. Regularnie serwisowane mogą pokonać bez usterek nawet przeszło 300 tysięcy kilometrów.

Silniki wysokoprężne

Na portalach aukcyjnych dominują jednak egzemplarze z silnikiem Diesla. To zrozumiałe, ponieważ w palecie silnikowej modelu jest ich dużo więcej.

Początkowo były to trzy silniki wysokoprężne:

  • 2.0 D-4D (126 KM),
  • 2.2 D-4D (150 KM),
  • 2.2 D-4D (177 KM).

To dynamiczne jednostki napędowe, ale borykające się z erozją tulei cylindrycznych. Japończycy problemy usuwali w ramach gwarancji, dlatego warto to dokładnie sprawdzić przed finalizacją zakupu. Poza tym, o ile są one regularnie serwisowane i tankowane wysokiej jakości paliwem, potrafią zagwarantować bezawaryjną eksploatację nawet przez 300 tys. km.

W ramach pierwszego face liftingu podstawowy diesel 2.0 został zastąpiony 124-konną jednostką z filtrem DPF. Z kolei po modernizacji w 2015 r. w palecie pozostały jedynie dwa diesle zapożyczone od BMW:

  • 1.6 D-4D (112 KM),
  • 2.0 D-4D (143 KM).

Obie jednostki miały wtryski typ common rail i koło dwumasowe. To motory z rodziny N47, ale z już poprawionym łańcuchowym rozrządem, choć lepiej pamiętać tu o regularnej wymianie oleju.

Toyota Avensis III – dane techniczne

Dane techniczne Avensis 3. generacji
Dane techniczne Toyoty Avensis III

Silniki Toyoty Avensis T27 współpracują z przekładniami manualnymi lub bezstopniowymi skrzyniami CVT (Multidrive S). Ręczne skrzynie biegów miewają kłopoty z łożyskowaniem i niekiedy huczą. Dla wydłużenia żywotności przekładni manualnej olej trzeba w niej wymieniać co 70-80 tys. km.

Z kolei 7-stopniowe skrzynie Multidrive S irytują wyciem jednostki napędowej podczas gwałtownego przyspieszania. W zamian oferują jednak znakomitą płynność. Warto tylko pamiętać, aby interwał wymiany oleju nie przekroczył tu 90 tys. km. W innym wypadku przy przebiegu 200 tys. km skrzynia CVT może się rozpaść.

Większych problemów nie sprawia zestrojone dość sztywno zawieszenie. Z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Niestety, nadal średnio precyzyjny jest układ kierowniczy.

Toyota Avensis III – najczęstsze usterki

Używana Toyota Avensis III jest samochodem o niskim poziomie usterkowości. Kierowcy narzekają też na miękki i podatny na uszkodzenia lakier, z czasem wariować może centralny zamek. Irytować mogą również przypadki hałasowania przednich zacisków hamulcowych, trzaskające wnętrze, niezbyt dobra sztywność nadwozia czy fotele podatne na przetarcia.

Na pewno warto pamiętać, aby wymieniać olej w przekładniach, co dotyczy skrzyni manualnej i automatu Multidrive. Newralgicznym punktem jest też elektryczny hamulec ręczny. Do jego modułu dostaje się wilgoć, co sygnalizuje usterkę systemu.

Sytuacja na rynku wtórnym

Na rynku wtórnym dominują egzemplarze z silnikiem Diesla, w większej części kupione w polskich salonach. Na portalach aukcyjnych znaleźć można ok. 700-800 bezwypadkowych Avensisów.

Najtańsza Toyota Avensis III ma ceny w granicach 20 000 zł. To auta z początku produkcji, z silnikiem wysokoprężnym i przebiegami bliskimi lub większymi niż 300 tys. km. Najtańsze benzyniaki kosztują ok. 23-24 tys. zł.

Po drugiej stronie są egzemplarze z iluzorycznymi przebiegami z ostatniego roku produkcji. Najdroższe Avensisy wyceniane są na 80-90 tys. zł. Na nieco starsze auto po drugim face liftingu należy przygotować minimum 40-45 tys. zł.

Toyota Avensis III po drugim liftingu
Toyota Avensis III po drugim liftingu

Toyota Avensis III – czy warto?

Opinie o Toyocie Avensis III zazwyczaj są pochlebne. Mimo iż model nie znajduje się w czołówkach żadnej kategorii, jest autem dopracowanym i cenionym za ponadprzeciętną niezawodność. Auto sprawdza się na użytek prywatny i we flotach, często będąc eksploatowanym bardzo intensywnie.

Uważać trzeba zwłaszcza na diesle z początku produkcji oraz pamiętać o wymianie oleju w skrzyniach biegów. Oczywiście sprawdzenia wymagają wszystkie podzespoły i historia pojazdu. Auto powinien obejrzeć mechanik podczas przeglądu, ale pierwszych oględzin możesz dokonać samodzielnie, o czym więcej przeczytasz w artykule pt. “Oględziny samochodu przed kupnem. Checklista oględzin (VIDEO)“.

Jeśli nic nie budzi wątpliwości, a kierowca oczekuje od auta głównie niezawodności, Toyota Avensis T27 na pewno spełni jego wymagania.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz